Kumpi on oikeassa? ;) *Älä avaa jos ärsyttää*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Lue: Mies ei halunnut antaa omistaan!
Mutta osti sen 6 euron lounaan kuitenkin "omistaan" eikä lomakassarahoista. Ei kai ap yksin ollut sitä lomakassaa säästänyt? Mä en itse tajua, että jos rahaa on, niin pitää pihistellä lasten ruuista. Omastaan voi pihistellä, jos niin haluaa. Eri juttu on, jos rahaa ei yksinkertaisesti ole, mutta nyt oli. Ihan sama, miltä tililtä tai kenen lompakosta otettuna.

Kiva, mies varmaan jatkossa kustantaa koko perheelle tuon maittavan aterian.

No nyt tämä palstatwistailu alkaa huipentua. Se, että minä saan työnantajani tukemana viidellä eurolla ravintolasta enemmän kala-kasvisruokaa kuin saisin samalla summalla kaupasta raaka-aineita, tarkoittaa tietenkin sitä, että aloittajan miehen pitäisi kustantaa aloittajalle lapsineen täsmälleen samat safkat. Onhan se oikeus ja kohtuus!

Yritän vain kertoa, että oikeasti se työpaikkalounas voi olla hinta-laatusuhteeltaan todella hyvä - sen lisäksi, että se kohottaa elämän laatua.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

No nyt tämä palstatwistailu alkaa huipentua. Se, että minä saan työnantajani tukemana viidellä eurolla ravintolasta enemmän kala-kasvisruokaa kuin saisin samalla summalla kaupasta raaka-aineita, tarkoittaa tietenkin sitä, että aloittajan miehen pitäisi kustantaa aloittajalle lapsineen täsmälleen samat safkat. Onhan se oikeus ja kohtuus!

Yritän vain kertoa, että oikeasti se työpaikkalounas voi olla hinta-laatusuhteeltaan todella hyvä - sen lisäksi, että se kohottaa elämän laatua.

Silti se on pois perheeltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en itse tajua, että jos rahaa on, niin pitää pihistellä lasten ruuista. Omastaan voi pihistellä, jos niin haluaa. Eri juttu on, jos rahaa ei yksinkertaisesti ole, mutta nyt oli.

Heh, juuri näin. Ap:llä rahaa ei ollut, miehellä sen sijaan.

Eipä välttämättä olekaan. Jos yksi perheenjäsen saa monipuolisen aterian työpaikalla, hänen ei tarvitse enää kotona illalla syödä yhtä monipuolisesti. Ne, jotka kotona söivät lounaaksi pelkän makaroonilaatikon, joutuvat syömään päivällisellä monipuolisemmin.

Koko pitkää ketjua selaamatta.. Tästä saa jotenkin sen kuvan että taloudessa on sun ja mun raha. Ok ymmärrän toimii toisilla. Mutta siis nainen maksaa omista kelan tuistaan ruuat koko perheelle, ja kituuttaa niillä sitten ruokkien lapset. Ja miehen tuloista sitten muuta? Siis koko perhekkö sitä samaa ruokaa syö, ja muuten sitten lasketaan kuka maksaa mitäkin? Ovatko lapset yhteisiä? Olisi meillä ainakin pitkän keskustelun paikka, jos alettaisiin lapsilta ruuasta säästää.

Heh, juuri näin. Ap:llä rahaa ei ollut, miehellä sen sijaan.
Ja ap sai 100 e. Jos ei halua käyttää sitä satasta, niin oma asiansa. Mutta kuten tuolla aiemmin jo totesin, ap:llä ja hänen miehellään on mitgä ilmeisimmin erimielisyyksiä rahankäytön tärkysjärjestyksestä. Mies pitää ruokaa tärkeämpänä, ap taas lomalle pääsyä.

Jos työpaikkalounaalla saa enemmän valmista ruokaa kuin samalla rahalla raaka-aineita, niin miten se töissä syöminen on pois perheeltä? Sitenkö että se työpaikkaruokalan ruoka on automaattisesti hyvää ja kotona tehty pahaa?

Jos työpaikkalounaalla saa enemmän valmista ruokaa kuin samalla rahalla raaka-aineita, niin miten se töissä syöminen on pois perheeltä? Sitenkö että se työpaikkaruokalan ruoka on automaattisesti hyvää ja kotona tehty pahaa?

Sen kuvan totisesti tästä keskustelusta saa. Sen 6 euroa voi käyttää monipuolisemman ruuan puolesta perheen hyväksi.

en ottaisi sellaista ruokaa seuraavana päivänä töihin, mistä en olisi pitänyt..oli se sitten, että siihen sais paremman maun suolalla, mutta kävisin vaikka kaupasta hakemassa valmismakaronilaatikkoa parilla eurolla...

Sen kuvan totisesti tästä keskustelusta saa. Sen 6 euroa voi käyttää monipuolisemman ruuan puolesta perheen hyväksi.
Mä valitsisin silti mieluummin sen 100 e kuin 6 e :D

Laskutaitosi on hieman puutteellinen, eikös se ollut 6*15 tai jotain.
Toisekseen toinen ilmeisesti pois miehen pussista, toinen yhteisistä. Hmmm...

Mutta eikö se kuusi euroa juuri mene monipuolisemman ruoan puolesta perheen hyväksi, jos sillä saa enemmän ruokaa kuin samalla rahalla kaupasta? Kunnon lounaan syönyt ei illalla sitten niin paljoa ruokaa tarvitsekaan.

Mutta eikö se kuusi euroa juuri mene monipuolisemman ruoan puolesta perheen hyväksi, jos sillä saa enemmän ruokaa kuin samalla rahalla kaupasta? Kunnon lounaan syönyt ei illalla sitten niin paljoa ruokaa tarvitsekaan.

=D

Ai että syököön miehen paskaa...

Laskutaitosi on hieman puutteellinen, eikös se ollut 6*15 tai jotain.
Toisekseen toinen ilmeisesti pois miehen pussista, toinen yhteisistä. Hmmm...
Eiköhän sitä rahaa löydy ap:n perheessä ruokaan senkin jälkeen, kun tuo satanen on käytetty.

Mutta mä ajattelen koko asiaa varmaan hyvin eri tavalla kuin ap tai sinä. Olen elänyt aikoja, jolloin raha on ollut tiukilla. Jos mä olen ollut rahaton niin, etten ruokakauppaan pääse, niin silloin tulevaisuuden lomareissut eivät ole olleet mulle tärkeysjärjestyksessä ykkösenä vaan lomaa mietitään vasta sitten, kun ei tarvitse ruokarahatta olla.

Mutta mä ajattelen koko asiaa varmaan hyvin eri tavalla kuin ap tai sinä. Olen elänyt aikoja, jolloin raha on ollut tiukilla. Jos mä olen ollut rahaton niin, etten ruokakauppaan pääse, niin silloin tulevaisuuden lomareissut eivät ole olleet mulle tärkeysjärjestyksessä ykkösenä vaan lomaa mietitään vasta sitten, kun ei tarvitse ruokarahatta olla.

Mutta säästää ei voi miehen ruuasta?
Olen elänyt vuosia alkoholiäitini ja perheensä kanssa, jossa alko ostettiin eka ja ruokaa jos jäi, ja nälkää nähtiin oikeasti välillä, niinpä minusta on katkeraa että vain joku yrittää perheen eteen, mutta joku ajattelee vain omaa persettään.

Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Koko pitkää ketjua selaamatta.. Tästä saa jotenkin sen kuvan että taloudessa on sun ja mun raha. Ok ymmärrän toimii toisilla. Mutta siis nainen maksaa omista kelan tuistaan ruuat koko perheelle, ja kituuttaa niillä sitten ruokkien lapset. Ja miehen tuloista sitten muuta? Siis koko perhekkö sitä samaa ruokaa syö, ja muuten sitten lasketaan kuka maksaa mitäkin? Ovatko lapset yhteisiä? Olisi meillä ainakin pitkän keskustelun paikka, jos alettaisiin lapsilta ruuasta säästää.

Jos on omat rahat systeemi, kannattaa myös miettiä, onko varaa jäädä hoitovapaalle.

Mutta säästää ei voi miehen ruuasta?
Olen elänyt vuosia alkoholiäitini ja perheensä kanssa, jossa alko ostettiin eka ja ruokaa jos jäi, ja nälkää nähtiin oikeasti välillä, niinpä minusta on katkeraa että vain joku yrittää perheen eteen, mutta joku ajattelee vain omaa persettään.
Mun mielestä työssäkäyvällä on oikeus käydä lounaalla työkavereidensa kanssa, olipa kyse miehestä tai naisesta. Siihen on ihan kansanterveydelliset syynsä, miksi Suomeen on aikoinaan työntekijöille tällainenkin etu saatu aikaiseksi. Monissa muissa maissa työnantaja ei tue työntekijöiden lounasruokailua ja se näkyy sitten myös lounaiden laadussa ja näiden ihmisten terveydessä.

Hoitovapaa on oma valinta, ei pakollista. Jos vaikuttaa siltä, että perheen talous ei kestä työssäkävän työpaikkaruokailua ja lasten hoitoa kotona, pitää miettiä muita ratkaisuja. Kuten esim alkaa säästää lomakassaa vasta sitten, kun siihen on varaa.

Meinaatko että oli vaimon yksimielinen päätös?
En. Eiköhän se ole perheen yhteinen päätös. Tai ainakin pitäisi olla. Jolloin myös pitää sopia siitä, kuka maksaa mitäkin ja millä ehdoin. Hölmöä jättää työpaikkaruoka pois ja säästää rahaa lomareissua varten. Lomailla voi senkin jälkeen, kun hoitovapaa on ohi ja molemmat töissä.

Eiköhän se kestä sen hoitovapaan se talous, kun mies lopettaa minäminä-ajattelun.
Näin se vaan on!
Minusta työpaikkaruokailu ei ole mitään minäminäajattelua vaan yksinkertaisesti jaksamisen ja terveyden ylläpitoa, johon pitäisi jokaisella töissä käyvällä olla oikeus.

=D

Anteeksi, taidan olla väärässä seurassa. Olen pahoillani, että mielessäni edes vilahti sellainen ajatus, että koko perhe söisi kunnolla. Otan osaa lapsuutesi johdosta.

Eiköhän se kestä sen hoitovapaan se talous, kun mies lopettaa minäminä-ajattelun.
Näin se vaan on!
Minusta työpaikkaruokailu ei ole mitään minäminäajattelua vaan yksinkertaisesti jaksamisen ja terveyden ylläpitoa, johon pitäisi jokaisella töissä käyvällä olla oikeus.

On se silloin, jos ruokarahaa ei tipu miehen lompsasta vaan jostakin ihan muualta.

=D

Anteeksi, taidan olla väärässä seurassa. Olen pahoillani, että mielessäni edes vilahti sellainen ajatus, että koko perhe söisi kunnolla. Otan osaa lapsuutesi johdosta.

Kiitos, en onnekseni ollut tuolloin enää lapsi. Sisarukseni kyllä oli ja heissä se sitten näkyykin.

Perhe takuulla söisi vielä paremmin (ei tarvitsisi tyhjennellä pakastinta) jos kaikki sen jäsenet puhaltaisi yhteen hiileen.

Yhteistyössä