Riitaa turhasta miehen kanssa? Kumpi oikeassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja friikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

friikki

Vieras
Tässäpä meidän tilanne, kannanottoja ja uusia näkökulmia kaivataan.

Meillä on suhteen alusta lähtien ollut aika lailla sama "siisteyskäsitys", mies on ehkäpä ollut minuakin tarkempi tavaroiden järjestykseen laittamisesta, minulle on langennut sitten se varsinainen siivoustyö herkemmin. Ennen lasten syntymää kotityöt jaettiin tasaisemmin, nyttemmin ne ovat pääosin mun harteilla. Niin ruoka- kuin pyykkihuolto sekä se siivous. Mies osallistuu pyydettäessä (monta kertaa saa pyytää yleensä) ja osaa kyllä sitten pitää ison metelin siitä, että hän on nyt tehnyt jotain.

Muutimme reilut 4 vuotta sitten isompaan asuntoon ja olimme kumpikin mieheni kanssa tyytyväisiä mm. siihen, että isommassa kodissa on isommat säilytystilat ja muutenkin helpompi pitää koti järjestyksessä. Leikit lastenhuoneessa ja sitä rataa. Mutta tosiaan vastuu siisteydestä on pikku hiljaa kaatunut mun niskoille. Minä (totta kai) huolehdin keittiön siivouksen ruokailujen jälkeen. Jos mies sanoo tekevänsä sen, niin hän laitaa ruoat jääkaappin ja astiat koneeseen. Pyyhkiikö pöydät? No ei, rätti on niin inhottava. Tiskaako kattilat ja pannut, joita ei voi laittaa tiskikoneeseen? No ei, ei niillä ole kiirettä, ne voi jättää altaaseen niin kauaksi aikaa, että vaimo tiskaa ne pois. Eli hutaisemalla tehdään, ei kunnolla ja loppuun asti. Ja jos huomautan noista, niin minä olen nipottaja ja siisteyshullu.

Jos järjestän tavaroita pois lattioilta lojumasta ja pyydän perhettä osallistumaan, niin liioittelen ja yritän tehdä kodista steriilin ja epäviihtyisän. Jos puhun, että pitäis imuroida, niin "ei täällä tarvi". Ei tarvi, ei ole sotkuista, ei häiritse. Ne on miehen vakiokommentit tähän asiaan. Samoin noilla voi kuitata ruoanlaiton: ei kannata laittaa lapsille ruokaa, kun ei ne kuitenkaan syö.

Ja se mikä ärsyttää vielä noitakin enemmän on se, että mies liioittelee ja saa mut muiden silmissä näyttämään ihan friikiltä. Viikonloppuna hän kehui sukulaisille, että minä en anna murustaa keittiön pöydässä, vaan olen heti imuroimassa murut pois. Todellisuudessa meillä imuroidaan keittiötä 1-2 kertaa viikossa, tämä ei mielestäni ole kovin friikkiä toimintaa. Jokainen tietää, miltä keittiön lattia näyttää muutaman päivän välein, kun on lapsiperheestä kyse. Lisäksi se, että haluan pyyhkiä pöydät ruokailun jälkeen, tasot ruoanlaiton jälkeen ja tiskata tiskit pois on nipottamista. Myöhemminkin ehtii on se ainoa kommentti.

Pyykkihuolto on sitten toki myös mun juttu. Jos olen pois kotoa, niin palatessani pyykkikori saa olla rauhassa ääriään myöten täynnä, oma-aloitteisesti ei voida pyykkiä pestä. Paitsi minä.

Ruokahuolto on myös mun juttu. Ruokien suunnittelu, hankinta ja toteutus. Joskus pyydän apua edes suunnitteluun, siitä yleensä vain suututaan. Tai ehdotetaan eineksiä. Jos kerran haluan oikeaa ruokaa perheelle tehdä, niin mun tehtävä on myös suunnitella. Mies mielellään lämmittelisi pinaattilättyjä ja metripizzaa lapsille.

Välillä ärsyttää ihan sairaasti. Mies vetoaa aina siihen, että hänen mielestään ei tarvi tehdä mitään. Ja jos minun mielestä pitää, niin minä saan tehdä. Vessan pönttö saisi varmasti olla hänen mielestään metrin paskakerroksen peitossa ja silti se olisi ihan hyvä. Imuroida ei tarvis kuin kerran vuodessa, muu on turhaa. Ja se ruoka, ei sitä nyt helkkari vieten joka päivä tarvi laittaa. Joskus suunnittelen, että menen lakkoon.

Olenko siis ihan kauhea siisteysfriikki, kun toivon että:
Pedit pedataan joka päivä, keittiö siivotaan ruokailun jälkeen, tavarat laitetaan käytön jäljeen paikoilleen ja lelut kerätään leikkien jälkeen pois? Ja koti imuroidaan kerran viikossa, keittiö jopa kahdesti? Mielestäni tuo on ihan normaalia lapsiperheen ylläpitosiivousta! Olenko hakoteillä ja sekopää?

Sinä olet oikeassa. Miestäsi taitaa vaivata laiskamato. Lopeta miehesi passaaminen. Meillä ainakin mies pesee omat pyykkinsä ja minä pesen omani ja lasten. Mies käy myös ruokakaupassa ja tekee suurimman osan ruoista. Tee ruoka-annokset vain lapsille ja itsellesi. Äläkä osta mitään miehen suosikkiruokia.

Jätäppä pesemättä miehesi pyykit kokonaa, sitten ku hän ihmettelee ettei oo puhtaita vaatteita niin voit kertoa, ettei niitä tarvii ja et myöhemminkin kerkee vaihtamaan.. :D

Sekä tee tosiaan annoksittain ruokaa.. esim. 3 pihviä, itselles ja lapsille. Sano miehelle että se kerkee syödä myöhemminkin.. :D

No et kyllä oo mitenkään siivousfriikki, ihan normaalilta kuulostaa. Meilläkin on kummasti menossa siihen suuntaan että mies tekee vähemmän ja vähemmän kun aika kuluu ja asunnot suurenee. Mistäkahän se johtuu?

Moi!
Ei ole helppoa tuo. :( Ainoa mitä mä keksin, on että perustelet toimintasi miehelle lasten terveyden ja kehityksen avulla. Voi hyvin olla, ettei se sitäkään tajua, mutta siis jotain suuntaan "lapsi tarvitsee kunnon ruokaa saadakseen kaikki välttämättömät ravintoaineet", "lasten immuunipuolustus ei kestä ikikakkaa joka pinnalla, vielä kun lasten käsihygienia on mitä on" ja vastaavasti "meillä lika leviää nopeasti, kun lapset taputtelee kaiken keittiöstä vessaan, eikä pese käsiään välissä". "Lapsi tarvitsee mallin siitä, kuinka kotona toimitaan." " Aiotko välittää todella juuri tuollaisen miehen ja isän mallin, että äiti tekee kaiken, ja sinä haistattelet äidille?" ...sillä sitähän miehesi tekee. Tästä sujuvasti sitten arkipäivän syyllistämiseen, että "minulle on tärkeää, että koti on viihtyisä. Minulle se tarkoittaa, että on kohtuullisen siistiä ja puhdasta. Etkö voisi arvostaa tarpeitani sen verran, että auttaisit edes minimipanoksella, etkä ainakaan tekisi päinvastaista?" Tähän sisältyy sinun toiveittesi mitätöinti lasten edessä.

Perusteita lasten terveyden nojalla lienee helpohko keksiä lisää. Toki leivänmurut lattialla eivät haittaa muuten, kuin että tuntuvat jalan alla ja houkuttelevat muurahaisia. Mutta siivousrutiinit, yleishygieniataso ja ruokahuolto ovat asioita, joissa ymmärrän hyvin, että tietyn tason alle et vain voi mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja mammalii harmailee:
Jätäppä pesemättä miehesi pyykit kokonaa, sitten ku hän ihmettelee ettei oo puhtaita vaatteita niin voit kertoa, ettei niitä tarvii ja et myöhemminkin kerkee vaihtamaan.. :D

Sekä tee tosiaan annoksittain ruokaa.. esim. 3 pihviä, itselles ja lapsille. Sano miehelle että se kerkee syödä myöhemminkin.. :D

Just näin.

Ja ihan normaalilta kuulostaa sun siivoilut.

Kumpikin vois teillä vähän joustaa, jos et itse jaksa niin relaa vähän, ja mies vois ainakin kohdella sinua ystävällisemmin ja kunnioittavammin!

Meillä kaikki on mun niskassa (mies hankkii tulomme ja auttaa kyllä jos pyydä, ja on lasten kanssa), enkä jaksa huolehtia niistä noin tarkkaan. Mut me ollaan teitä joustavampia, käytetään aikamme ja energiamme ennemmin muuhun kuin jatkuvaan tavaroiden järjestelyyn tai ruokien suunnitteluun -eli raivataan pari kertaa viikossa ja imuroidaan sit heti, ruokaa teen paljon kerralla ja syömme seuraavana päivänä samaa (ja jos jää niin pakastan). Pyykkeihin en anna miehen edes koskea, pesi kerran piponsa 90 asteessa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja hep:
Kumpikin vois teillä vähän joustaa, jos et itse jaksa niin relaa vähän, ja mies vois ainakin kohdella sinua ystävällisemmin ja kunnioittavammin!

Meillä kaikki on mun niskassa (mies hankkii tulomme ja auttaa kyllä jos pyydä, ja on lasten kanssa), enkä jaksa huolehtia niistä noin tarkkaan. Mut me ollaan teitä joustavampia, käytetään aikamme ja energiamme ennemmin muuhun kuin jatkuvaan tavaroiden järjestelyyn tai ruokien suunnitteluun -eli raivataan pari kertaa viikossa ja imuroidaan sit heti, ruokaa teen paljon kerralla ja syömme seuraavana päivänä samaa (ja jos jää niin pakastan). Pyykkeihin en anna miehen edes koskea, pesi kerran piponsa 90 asteessa :whistle:

Sepä se, kun minä en "relaa" silloin, kun keittiössä on kaaos, vessanpönttö paskassa ja pyykkikaappi tursuaa likapyykkiä. Mieluummin olen tilanteen tasalla, eli en päästä kotia koskaan sinne kaaoksen puolelle. Mielestäni on helppoa ja nopeaa pitää yllä tiettyä siisteystasoa, jos ehtii tulla tosi sotkuista ja likaista, niin homma on aina isompi. Korostan kuitenkin sitä, että meillä ei todellakaan ole mitään putipuhdasta ja kiiltävää koko ajan... Ts. mua ei häiritse sormenjäljet eteisen pelikaapin ovissa, lastenhuoneessa saa olla leikit kesken, tuolin sarjalla voi olla puolipitoisia vaatteita huomista odottamassa jne. normaalia elämää. Villakoiratkaan ei yöunia vie, eli en ole joka päivä sohvanalusia nuohoamassa :) Yritän vain olla ihan "normaali" perheenäiti, en mikään siivoushullu kuuraaja. Mutta välillä epäilen itseäni, kun mies saa mun toiminnan (vaikkapa sen kattilan tiskauksen!) näyttämään ihan sekopäiseltä tokaisemalla jotain "antaisit nyt kerrankin olla!", jos ruokailun jälkeen tiskaan...

Minäkin teen isoja annoksia ruokaa, mutta mies ei tästäkään oikein tykkää. Ei haluaisi syödä monena päivänä samaa...

Ollaan siis molemat töissä, jos olisinkin kotona lasten kanssa niin mielelläni hoitaisinkin kaiken yksin... Ehkä menen lakkoon.

jossain "eroon sotkusta"- tms tv-ohjelmassa tehdään perheelle valokuvista häpeäseinä ennenkuin siivousurakka aloitetaan. jos käyt lakkoon, ota valokuva sitten kun tilanne on pahimmillaan. Siitä voi sitten muistella, haluaako tilanteen samanlaiseksi uudelleen.

Lapset ottavat teistä mallia, haluaisikohan mies antaa lapselle erilaista mallia kuin nyt?

Ette te turhasta riitele, ihan oikea asia tuo on.

Alkuperäinen kirjoittaja friikki:
Olenko siis ihan kauhea siisteysfriikki, kun toivon että:
Pedit pedataan joka päivä, keittiö siivotaan ruokailun jälkeen, tavarat laitetaan käytön jäljeen paikoilleen ja lelut kerätään leikkien jälkeen pois? Ja koti imuroidaan kerran viikossa, keittiö jopa kahdesti? Mielestäni tuo on ihan normaalia lapsiperheen ylläpitosiivousta! Olenko hakoteillä ja sekopää?

Meillä ei pedata petejä joka päivä (yleensä ehkä viikonloppuisin). Keittiö siivotaan ruokailun jälkeen. Tavaroita ei laiteta pois käytön jälkeen (riippuen tavaroista). Lelut on lastenhuoneessa, enkä kerää niitä joka leikin jälkeen (eikä lapsetkaan) ja lastenhuonetta siistitään tarvittaessa. Imuroidaan kerran 3. viikossa (siivooja käy), muuten vetelen ehkä kerran viikkoon tomumopilla lattioita tai harjalla ja rikkalapiolla roskia.

Meillä on mielestäni kohtuullisen siistiä, mutta ei todellakaan mitään nipotusta. Itse en kestäisi moista siivoamisintoa, mutta onneksi ollaan erilaisia.

On eri asia olla eri mieltä siivouksen tason tarpeesta, kuin käytännössä mitätöidä toisen ajatukset ja tarpeet heittäytymällä ihan possuksi. Kuten tossa kirjoitin, mies ei pelkästään jätä jakamatta vaimonsa mielipidettä siivouksen tarpeesta, vaan lisäksi vielä tekee sitä sotkua lisää, kun ei mitään mistään välitä. Eikä neuvottele asioista.
Eikä siivoaisi itse ilmeisesti IKINÄ, eikä vaan puolet harvemmin. Siinähän sitä just saa toisen friikkiyttä korostettua, kun vetää itse ihan vessasta (jos se vielä toimii siis) koko yleisen, järkevänkin siivoamisen. Pakkohan niin on tehdäkin, jotta oma lööppailu saa oikeutuksen.