Jatkuvaa riitaa miehen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tämä vuosi 2016 on ollut yhtä riitaa miehen kanssa, ei edes asuta yhdessä mutta silti riidellään kokoajan. Milloin mistäkin. Mies on todella taitava puhumaan ja kääntelemään sanoja ja merkityksiä jne. Hän pystyy aina jotenkin vääntämään asiat niin, että minä olen syyllinen ja aloittanut riidan jne. Vaikka hän tosiasiassa usein itse ensin hermostuu ja siitä se lähtee. Mutta silloinkin jos hän hermostuu syy on tietenkin ollut jossain mitä minä olen sanonut. Hän vääntelee minun sanomiani asioita niin että merkitykset muuttuu, jolloin minun on pakko sanoa että "enhän minä noin sanonut, vaan..." koska merkitys on muuttunut kun mies on vaihtanut sanojani ja NYT ne sitten palvelee sitä mitä HÄN väittää minun sanoneen. Tätä on niin kauhean vaikea edes selittää, on niin jotenkin sairasta. Rakastan miestä, mutta tunnen tulevani hulluksi hänen kanssa kun mitään en voi sanoa ilman että hän etsii jonkun väärän merkityksen asiasta tai väkisin jotenkin ymmärtää väärin.

Mies syyttää minua siitä että minä en ymmärrä häntä, vaikka useimmiten pyrin vain toistamaan hänen sanomansa asiat mahdollisimman tarkasti, ja kerron ne miten minä olen ymmärtänyt - ymmärsinkö oikein. Ja tietenkään en ymmärtänyt. Olemme sellaisessa umpikujassa, että kukaan ei halua enää keskustella mistään eikä voi, koska heti tulee riitaa. Tätä kehää ei voi edes selittää, niin outo tämä on. Molempien mielestä toisessa on se suurin vika tämän ymmärtämättömyyden kanssa. Mies myös nykyään ottaa ihan harmittomat "heitotkin" tosissaan ja etsii heti kaiken mahdollisen pahan lauseista. En ymmärrä. Onko ketään kellä olisi tälläistä ja miten tästä voi päästä eteenpäin ja kehittää näitä ymmärtämis-ja keskustelutaitoja?

Kuulostaa siltä, etto toinen tai molemmat on kokonaisvaltaisesti vittuuntunut toiseen, ja siksi haastaa riitaa väkisin. Syynä voi olla joko siihen vastapuoleen ärsyyntyminen tai muuten huono elämäntilanne.

Vaatii molemmilta halua ja yhteistä sopimista mutta antakaa joidenkin asioiden mennä ohi korvien Eli jos toinen sanoo vahingossa jotain tyhmää niin siihen riittää anteeksi pyyntö eikä sitä jäädä ratkomaan koko loppuillaksi. EI se toinen varmaan tahallaan sammakkoa suustaan päästä tai tahallaan halua loukata. Ollaan armollisia toisillemme ;)

Sitä voi vaan niinku olla ihan hiljaa. Ja olla tarttumatta toisen aloituksiin. Joo, toimii jollain tasolla, ainakin riidat vähenee. Ei sitä jaksa vuositolkulla jotain tyhmää länkyttää.
Tai sit voi miettii mikä on suhteen tarkoitus ja meininki ja haluaako jatkaa, nämä oleellisia jos ei vielä liikaa yhteistä. Mulla se ei ole vaihtoehto, yhdessä ollaan ja sillä sipuli.

Jos on jatkuvaa riitaa, väärinymmärryksiä ja joko molemminpuolisia tai yksipuolisia ärsyyntymisiä, se kuulostaa siltä, että suhde ei toimi ja ei oikein olla oikeat ihmiset toisilleen. En oikein näe mitään järkeä siinä, että yritetään nähdä järjettömästi vaivaa saadakseen toimimaton suhde toimimaan ja laitetaan kauheasti energiaa siihen, että opitaan toimimaan ihmisen kanssa, jonka kanssa ei selkeästi luonnostaan kommunikaatio ja kemiat toimi. En sitten oikein ymmärrä, mitä se sellainen rakkaus on, joka pystyisi kannattelemaan tilanteessa, jossa toisen kanssa on ihan mahdoton olla. Tuollainen kuulostaa vaan kauhean rasittavalta ja ärsyttävältä - ja sellaiselta, että mahdollisesti suhde syö enemmän energiaa kuin antaa mitään hyvää.

Kumpikin sanoo, että toinen ymmärtää väärin.
Kerrot, että vaikka vain toistat miehen sanomat asiat, niin mies sanoo, että ymmärrät väärin.

Onko teillä tapana ruotia ja analysoida sitä, mitä toinen on sanonut. Tarvitseeko toisen sanomisia toistaa? Jos itse ajattelen tilannetta, että alkaisin toistella sitä, mitä mies on sanonut, niin varmaan siitä tulisi riita. Sama myös toisin päin.

Jos vika on teidän keskustelutekniikassa, niin asia on korjattavissa , kun opettelette puhumaan toisin. Jos taas on kyse siitä, että koko ajan haluatte etsiä toisesta virheitä ja moittia niistä, niin silloin suhteella ei ole tulevaisuutta.

Yhteistyössä