Kumpi oikeassa minä vai mieheni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oikea ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28970461]Sun juttuja aiemmin lukeneena niin hyvä silti että olet nyt hakeutumassa johonkin!![/QUOTE]

No tuskin mä loppupeleissä pääsen mihinkään yrittämään koska mies sen varmasti tyrmää ja laittaa esteen etten pääse.

eli ihan tavalliselta vaikutat, kaikilla meillä on taakkamme. Ehdottaisin sinulle henkilökohtaisen avustajan paikkaa, en tarkoita siis orjatyötä nosteluineen vaan esim näkövammaiselle, kehitysvammaiselle joka tarvitsee apua /ohjausta / peräänkatsojaa harrastuksissa jne. On olemassa kokoaikaisia töitä ja niitä joita on pari tuntia kerrallaan jne. Osaat käyttää tietokonetta, sinulla on kiinnostuksen kohteita ja osaat laittaa ruokaa jne. Miltäs ideani kuullostaa.

eli ihan tavalliselta vaikutat, kaikilla meillä on taakkamme. Ehdottaisin sinulle henkilökohtaisen avustajan paikkaa, en tarkoita siis orjatyötä nosteluineen vaan esim näkövammaiselle, kehitysvammaiselle joka tarvitsee apua /ohjausta / peräänkatsojaa harrastuksissa jne. On olemassa kokoaikaisia töitä ja niitä joita on pari tuntia kerrallaan jne. Osaat käyttää tietokonetta, sinulla on kiinnostuksen kohteita ja osaat laittaa ruokaa jne. Miltäs ideani kuullostaa.

Ihan hyvältähän tuo kuulostaisi olen noihin paikkoihin hakenutkin.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28970495]No tuskin mä loppupeleissä pääsen mihinkään yrittämään koska mies sen varmasti tyrmää ja laittaa esteen etten pääse.[/QUOTE]

Kioskiyrittäjät pärjäävät todella harvoin, vaikka olisivat ns. normaaleja tai lahjakkaitakin. Heikkolahjaisella ei ole mitään jakoa, tämä on totuus. Taloudellinen riski tuollaisessa yrittämisessä on todella suuri, ja miehesi näköjään ymmärtää sen. Ei ole järkeä ajaa perhettä vuosikymmenien velkaloukkuun vain siksi, että sinä "haluat yrittää". Tuo hanke on tuomittu epäonnistumaan, ja sen vain vahvistaa se ettet itse näe sitä = et ollenkaan ymmärrä mitä haasteita kioskiyrittäjyydessä on.

Valitse joku toinen ala jossa ei tarvita noin paljoa pääomaa ja varastoa kuin kioskissa.

missä asut, kannattaa kysyä kunnalta kuka hoitaa avustajien palkanmaksun. Jos kunnat ovat ulkoistaneet sen , kysy siltä taholta mahdollisia paikkoja , koska kaikki ei tule ns hakuun ja sijsisia saatetaan tarvita.
Jos lähettyvilläsi on jokin erityihuoltopiiri tai kuntayhtymä joka hoitaa kehitysvammaisia kysy heiltä, sekä vammaistoimiston sosiaalityöntekijöiltä , avustajiin on monella oikeus mutta kun ei ole tekijöitä ei viitsitä edes hakea päätöstä. Tässä kohtaa kannattaa olla aktiivinen. Tsemppiä :)

Kioskiyrittäjät pärjäävät todella harvoin, vaikka olisivat ns. normaaleja tai lahjakkaitakin. Heikkolahjaisella ei ole mitään jakoa, tämä on totuus. Taloudellinen riski tuollaisessa yrittämisessä on todella suuri, ja miehesi näköjään ymmärtää sen. Ei ole järkeä ajaa perhettä vuosikymmenien velkaloukkuun vain siksi, että sinä "haluat yrittää". Tuo hanke on tuomittu epäonnistumaan, ja sen vain vahvistaa se ettet itse näe sitä = et ollenkaan ymmärrä mitä haasteita kioskiyrittäjyydessä on.

Valitse joku toinen ala jossa ei tarvita noin paljoa pääomaa ja varastoa kuin kioskissa.

Toki mä ymmärrän että siinä on iso riski. Mun mieheni mukaan mun ei pitäisi ikinä perustaa mitään yritystä kun en niitä varmasti saa kannattamaan. En sit tiedä mitä tekisin kun edes työllistämistukipaikkoja en saa,opiskelut ei onnistu yms ei mulle riitä mikään kotona olo ei ole kivaa olla vaan joku elävä kodinkone joka laittaa ruuat että ne on valmiina kun lapsi tulee päiväkodista,mies töistä,pesee pyykit,siivoaa yms.

Miehesi on ihan oikeassa siinä, että yrittämisessä on aina riski. Hän tekee fiksusti kun ajattelee myös perhettänne, sillä ei ole mitään järkeä ottaa tuossa tilanteessa isoja riskejä taloudellisesti. Kioskiyrittäminen vaatii paljon pääomaa, ja konkurssissa voi tulla kymmenien tuhansien velat.

Sinulle on muistaakseni mooooonta kertaa palstalla yritetty etsiä eri vaihtoehtoja, mutta mikään ei onnistu. Tuo henkilökohtainen avustaja on yksi mahdollisuus, samoin ehkä perhepäivähoitaja tai aiemmin mainitut hieroja/siivooja jne. Ei se auta kuin yksi kerrallaan etsiä mahdollisuuksia. Varmasti turhauttaa, mutta ei sen takia kannata perhettään taloudelliseen ahdinkoonkaan ajaa. Jos ihan välttämättä yrittäjäksi haluat niin ensin sinun pitää käydä jokin yrittäjyyskurssi ja sitten valita ala joka on mahdollisimman pieniriskinen, ts. ei vaadi pääomia. Jos et pääse kurssille tai pärjää siellä, niin se vain tarkoittaa ettet pärjäisi myöskään yrittäjänä. Jolloin on parempi että se sunnitelma toppaantuu ennen kuin sulla on velat niskassa.

[QUOTE="vieras";28970613]Olisikohan sinun mahdollistabpäästä ammatinvalintapsykologin juttusille[/QUOTE]

Mä olen varmasti 6-7 ammatinvalintapsykologilla ollut eikä niistä ole mitään apua ollut. Käskevät aina opiskella kaupallista alaa eikä se onnistu.

Miehesi on ihan oikeassa siinä, että yrittämisessä on aina riski. Hän tekee fiksusti kun ajattelee myös perhettänne, sillä ei ole mitään järkeä ottaa tuossa tilanteessa isoja riskejä taloudellisesti. Kioskiyrittäminen vaatii paljon pääomaa, ja konkurssissa voi tulla kymmenien tuhansien velat.

Sinulle on muistaakseni mooooonta kertaa palstalla yritetty etsiä eri vaihtoehtoja, mutta mikään ei onnistu. Tuo henkilökohtainen avustaja on yksi mahdollisuus, samoin ehkä perhepäivähoitaja tai aiemmin mainitut hieroja/siivooja jne. Ei se auta kuin yksi kerrallaan etsiä mahdollisuuksia. Varmasti turhauttaa, mutta ei sen takia kannata perhettään taloudelliseen ahdinkoonkaan ajaa. Jos ihan välttämättä yrittäjäksi haluat niin ensin sinun pitää käydä jokin yrittäjyyskurssi ja sitten valita ala joka on mahdollisimman pieniriskinen, ts. ei vaadi pääomia. Jos et pääse kurssille tai pärjää siellä, niin se vain tarkoittaa ettet pärjäisi myöskään yrittäjänä. Jolloin on parempi että se sunnitelma toppaantuu ennen kuin sulla on velat niskassa.

Toki ymmärrän että mieheni on oikeassa. Perhepäivähoitajaksi olen hakenut en päässyt täällä niitä kuulemma liikaa ja olisi pitänyt olla lähihoitajan koulutus. Lähihoitajakoulun psykologisia testejä en läpäissyt se ala ei valintapsykologin mukaan ole mua varten. Siivoojaksi olin työkokeilussa mutta oli liian raskasta työtä kun mulla on noita sairauksia noin paljon.

[QUOTE="vieras";28970657]Yrittäjyydessä on niin paljon haasteita, että olisi hyvä, jos puoliso suhtautuisi siihen myönteisesti ja omalta osaltaan tarjoaisi tukeaan toisen yrittäjyyteen.[/QUOTE]

Tiedän sen kun yritän parhaani mukaan tukea mieheni yrittäjyyttä.

Työkkäri järjestää kyllä kaikenmoisia työkokeiluja ja peruskursseja. Ei sun auta kuin hakeutua niille yhä uudestaan. Esim. joku keittiötyö tai se henkilökohtaisen avustajan homma on sellaisia joista varmaankin selviäisit, kun vastaavia töitä jo teet kotona. Niihin ei kumpaakaan tarvita sen kummempaa koulutusta. Ammatinvalinnan ohjaajaasi ovat olleet todella huonoja, mikäli vain tarjoavat sellaista josta olet jo heille sanonut ettet selviä.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28970668]Tiedän sen kun yritän parhaani mukaan tukea mieheni yrittäjyyttä.[/QUOTE]

Sinun miehelläsi on oma yritys ?

Eikö sieltä löytyisi sinulle jokin homma, menisit hänelle töihin

Työkkäri järjestää kyllä kaikenmoisia työkokeiluja ja peruskursseja. Ei sun auta kuin hakeutua niille yhä uudestaan. Esim. joku keittiötyö tai se henkilökohtaisen avustajan homma on sellaisia joista varmaankin selviäisit, kun vastaavia töitä jo teet kotona. Niihin ei kumpaakaan tarvita sen kummempaa koulutusta. Ammatinvalinnan ohjaajaasi ovat olleet todella huonoja, mikäli vain tarjoavat sellaista josta olet jo heille sanonut ettet selviä.

Ammatinvalinnanohjaajat eivät taida tietää mitä mun kanssa tehdä koska järkeä ei ole opiskella ammattia joka johtaisi istumatyöhön ja et tainnut lukea mun sairauksia en kyllä pysty raskaaseen keittiötöihinkään.

[QUOTE="Sanna";28970744]Sinun miehelläsi on oma yritys ?

Eikö sieltä löytyisi sinulle jokin homma, menisit hänelle töihin[/QUOTE]

On yritys jossa tehdään raskasta fyysistä työtä,kiivetään esim. katolle monesti päivässä yms ja toimistotyöt mies tekee itse eikä sillä mulle ole varaa mitään maksaa.

Eiköhän työkkärin kautta muuten pääsisi kokeilemaan kahvila-/kioskityötä? Siis työharjoittelua?
Kuitenkin kun kuulostat kovasti siltä että et pysty tekemään sitä etkä tätä etkä tota, niin kannattais todellakin ensin edes kokeilla mitä se kassa-, varasto- ja hyllytystyö oikeasti on.

Mielelläni olisin alkanut pph.ksi luulen että se olisi sopinut minulle mutta en sitten tiedä oliko tuolla mun menneisyydellä jotain tekemistä sen kanssa etten siihen työhön päässyt.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28970641]Toki ymmärrän että mieheni on oikeassa. Perhepäivähoitajaksi olen hakenut en päässyt täällä niitä kuulemma liikaa ja olisi pitänyt olla lähihoitajan koulutus. Lähihoitajakoulun psykologisia testejä en läpäissyt se ala ei valintapsykologin mukaan ole mua varten. Siivoojaksi olin työkokeilussa mutta oli liian raskasta työtä kun mulla on noita sairauksia noin paljon.[/QUOTE]

Oletko pph-koulutuksen mahdollisuutta tunnustellut?

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28970253]Ei ole r-kioski vaan ihan itsenäinen yksityinen kioski. Sitä tarkoitan heikkolahjaisuudella ettei mulla suju opiskelut matemaattiset jutut eivät mene läpi vaikka kuinka saisin tukiopetusta yms mutta en enää jaksa kotonakaan olla vaan tuoda rahaa perheeseen.[/QUOTE]

Ei tarvitse olla mikään nero pyörittääkseen pientä yritystä. Kioski voi hyvinkin todennäköisesti kannattaa. Katteet kioskissa myytävissä tuotteissa ovat melko suuret (samoin kuin ruokakaupoissa). Älä lannistu vaan tee elämässäsi mitä tahdot.

[QUOTE="vieras";28970800]Oletko pph-koulutuksen mahdollisuutta tunnustellut?[/QUOTE]

Olen mutta en päässyt koulutukseen sitten olen kysellyt ihan pph.n työpaikkoja mutta sekin on kaupungin puolesta tyrmätty.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28970825]Olen mutta en päässyt koulutukseen sitten olen kysellyt ihan pph.n työpaikkoja mutta sekin on kaupungin puolesta tyrmätty.[/QUOTE]

Entäs lastenohjaajan tutkinto? Se pätevöittää samalla lailla lastenhoitoalalle kuin lähihoitajan koulutus.

Tämä ketju menee ihan samaa rataa kuin muutkin ammattivalittajan ketjut. Kiltit ihmiset yrittävät auttaa ja ehdotella, ja IHAN KAIKKEEN on joku tyrmäys. Ehkä vastaus sitten vain on että nii-in, sulla on niin paljon vaivoja ja olet niin älyllisesti vajaa että ihan oikeasti et kykene mihinkään palkkatyöhön? Ihan oikeasti sekin on yksi vaihtoehto, ei kaikille vain löydy mitään sopivaa jos ei kerran mihinkään pysty.

Silloin pitää vain selvitä sillä mitä on, ja olla tyytyväinen siitä että on se elättävä mies ja koti hoidettavana. Monella lahjattomalla ei ole niitäkään, joten yritä olla kiitollinen että sinulla sentään on se puoliso, lapset ja koti joista huolehtia.

Yhteistyössä