Kummi ja joululahja....hämmästyin kieltämättä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulutonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kuuden kummi:
Puhuttekohan minusta + Minulla on kuusi kummilasta ja olen kaikille perheille ilmoittanut jo pari joulua sitten että ei, en anna kummilapsilleni joululahjoja.
Muistan heitä vain synttärinä.
Kummilapsia on todellakin 6, joten kerropa se vaikka 20 eurolla...Tekee jo yhteensä 120 euroa=paljon.
Muistan jouluna yli 20 ihmistä ( lapseni kummit mukaan lukien ! ) joten tein rajausta, kummilapset pois.
Olen yksinhuoltaja, ei ole rahasta kiinni kuitenkaan, tai no vähän siitäkin...Mutta periaatteessa MIKSI kummin pitää muistaa lapsia jouluna ??
Kuka niin sanoo ?
Vaikka muistaisin vain kasteessa olen kummi. Itse ovat vanhemmat valinneet. Vaihtakoot varakkaampaan jos ei kelpaa.
Kummilapsiani näen harvoin, mutta muistan iltarukouksissa. se on materiaa arvokkaampaa.

Tuskimpa puhumme sinusta :-)
Ymmärrän pointisi, mutta minusta 20e lahjaan on jo aika paljon. Vähemmälläkin saa :-)
Ei kait kukaan sanokaan, että täytyy muistaa. Hyväsydämisenä ihmisenä minusta on kuitenkin ihanaa muistaa läheisiä ihmisiä tärkeänä juhlana.

Siinä olet todella oikeassa, että tärkeämpää on muistaa läheisiä iltarukouksissa! Se on tosiaan kummiuden ydin, ja olen iloinen, että olet sen ymmärtänyt :-)

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Mä ymmärrän siinä mielessä oikein hyvin jos on useita kummilapsia ja omiakin vielä niin on se aikamoinen miettiminen että mitä kenellekin hommaa, jos on vielä sen luonteinen ihminen ettei sitten halua ns. muodon vuoksi ostaa mitään suklaata tai muuta pientä juttua.

Minusta taas on ollut helpompaa keksiä lahjoja kummilapsille, kun on omiakin lapsia :-) Ja tosiaan, kun lahjan ei tarvitse olla mikään iso ja kallis! Ihania, pieniä lahjoja on paljon: sukat, villasukat, kirja, peli, namia.... ja jos on kätevä käsistään, niin saa tehtyä vaikka mitä!

Lapselle kamala paikka jos muita lapsia kummit muistaa, siis jos on jo sen ikäinen että itte hoksaa..pieni muistaminen ei paljoa vaadi..minä muistan kaikki kummilapset vaikka pääasia ei kummiudessa olekaan mutta tärkeä minulle!

Meillä on ihan sama juttu, viime vuonna lapsen kummi kyseli, että haittaako, jos ei lahjoja osteta puolin ja toisin. Me ollaan kummit heidän lapselle ja päinvastoin. Kyllä hieman hämmästyin, mutta en osannut sanoa vastaankaan - ja nyt mekään ei "saada" ostaa heidän lapselleen mitään. Mieli tekisi, mutta siitä syntyisi vaan soppa ja pahaa mieltä. Pöh.

Me sovimme (ollaan toistemme lasten kummeja) että enää muistetaan vaan synttärinä. No tosin meillä on jo 8-13 vuotiaat nämä lapsukaiset, eikä enää uskota pukkeihin jne.

Ymmärrän oikein hyvin kummeja joiden pitäisi ostaa lahja monelle lapselle. Vaikka kyse ei ole rahasta niin se vaiva kun sopivan edukkaan mietii lahjan jokaiselle, käy sen ostamassa, paketoi ja toimittaa eteenpäin... niin kyllä se on aika iso työ. Vaikka kyse ei olisi rahasta niin ei ne jonkun ehdottamat sukat mielestäni joka joulu ole kiva antaa. Pienenkin lahjan keksiminen on vaivalloista jos ei sitä suklaarasiaa anna. Luulen että ap kirjoituksessa on kyse juuri tästä vaivasta ja jättävät tasapuolisesti kaikki kummilapset ilman joululahjaa.

No meidän kuopuksella on kaksi kummia jotka ei muista jouluna, eikä synttärinä, ei edes kastepäivänä muistaneet mitenkään. Eikä kyllä ole kertaakaan kylässä käyneet tms. Oon kyllä pari kertaa miettiny miksi suostuivat kummiksi jos se ei mitään merkitse? En siis odota että ostelevat lahjoja mielin määrin, mun mielestä se ei ole se juttu, vaan että olisivat kiinnostuneita lapsesta ja viettäisivät joskus lapsen kanssa aikaa, käymällä edes kylässä.

Kirjoitit varmaan minusta...meillä 9 kummilasta ja 2 omaa lasta ja olemme muutaman vuoden jo toimineet niin,että ei anneta joululahjoja kummilapsille vaan annetaan vain synttärilahja,mutta parempi(kalliimpi),että ei mitään tilpehööriä.Jouluna lapset saa yleensä paljon lahjoja ja jos siellä tavarapaljouden seassa on kummin lahja niin se lapsi ei takuulla tiedä mikä on kummilta ja mikä keltäkin.(toki isommat lapset voivat tietää)No tämäkin on sellainen asia että jokainen taaplaa tyylillään.Oman lapseni kummit eivät ole ostaneet kertaakaan lahjaa(kunnollista)ei synttäreillä eikä jouluna,mutta kuitenkin ovat tekemisissä lasteni kanssa ja se on pääasia,eikä se tavarat ja lahjat.

Käsi sydämellä; moniko oikeasti laskee sen varaan että kummit muistaa lahjoilla jouluna ?
Minusta ei tarvitse. Kyllä nykylapset varmasti saa tavaraa joka tuutista joten aivan sama muistaako kummi/ naapuri/eno/ serkku...
Lasten lahjat ovat kalliita ja postituskin maksaa maltaita.
En muista itsekään kuin omat muksut jouluna. En kummilapsia. Sopii kauhistella mutta se on valintani

Mulla ei ole kummilapsia, mutta ihan varmasti jos olisi, mä olisin keksinyt jo kesällä ainakin 100 joululahjaa hänelle/sille. Omille kun ei halua kakenmaailman leluja ostella, niin olisi ihana hemmotella kummilasta. Sen puoleen mun on vaikea käsittää sellaista periaatetta, että muille joululahja annetaan, mutta ei kummilapsille. Kenenkään ei ole pakko alkaa kummiksi, eikä lahjojen ole maksettava paljoa.

Meidän lapsilla on monta kummia, jotka ei osta heille lahjoja eikä myöskään tapaa heitä enään. Näitä kummeja emme myöskään enää muista jouluisin. Ap:n tapauksessa varmasti emme muistaisi näitä kummeja jouluisin, koska nämäkään eivät muista lasta (jos kortin lähettävät, saavat kortin hekin).

Alkuperäinen kirjoittaja Kummastelen:
Käsi sydämellä; moniko oikeasti laskee sen varaan että kummit muistaa lahjoilla jouluna ?
Minusta ei tarvitse. Kyllä nykylapset varmasti saa tavaraa joka tuutista joten aivan sama muistaako kummi/ naapuri/eno/ serkku...
En muista itsekään kuin omat muksut jouluna. En kummilapsia. Sopii kauhistella mutta se on valintani

No mä en odota keneltäkään mitään. Mutta tuokaan ei kyllä totta ole, että nyklapset saa... Meidän lapsilla ei ole enoja, tätejä tai setiä, mun appivanhemmat ei varakkuudestaan huolimatta lahjoja osta (ei edes synttärinä), lapsilla on tasan yksi serkku joka itsekin vielä lapsi. Eli meidän nykylapset saa tosiaan lahjoa vain meiltä!

Mitä sä lasket kummien varaan, senkö että lapsi saa tietyn määrän paketteja. EHkä mä ymmärsin kirjotetun erilailla kun kirjottaja. Ei kai kukaan lahjojen saantia sen varaan laske että kyllä niitä tulee kun kummitki ostaa.
Se on kummien asia ostaako vai ei ja mun käsityksen mukaan useimmat ostaa.

Oon itekin miettiny pienempien kummilasten suhteen etten jouluna niin isoo lahjaa ostais kun niille se kuitenki tulee joulupukilta eikä kummilta.

Ja kuuden kummille että mun mielestä olis parempi ku vaihtasin sen iltarukouksessa muistamisen vaikka postikorttiin tai tekstiviestiin. Onhan se muistaminen ja yhteydenpito itsestäki kiinni eikä pelkästään kummilapsesta tai sen vanhemmista.

Mä en odota kummeilta mitään, he ovat itse luvanneet kummeiksi, joten itse he päättävät myös milloin lapsia tapaavat tai lahjovat. Itse vain olisin niin innoissani, jos minut kummiksi valittaisiin, että haluaisin hemmotellä hänet piloille.

Toisaalta onhan se sisarusten kesken vähän eriarvoista, kun toisia kummit muistavat ja toisia ei. Ja kun me teemme joulunalla kummeille paketteja, yksi tekee kaksi tekee kolmelle, yksi kahdelle ja yksi vain yhdelle. Tämä jonka vain yksi kummi muistaa häntä on vähän ollut kurjana, kun muilla on oseampi aktiivinen kummi.

Alkuperäinen kirjoittaja joulutonttu:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Mä ymmärrän siinä mielessä oikein hyvin jos on useita kummilapsia ja omiakin vielä niin on se aikamoinen miettiminen että mitä kenellekin hommaa, jos on vielä sen luonteinen ihminen ettei sitten halua ns. muodon vuoksi ostaa mitään suklaata tai muuta pientä juttua.

Minusta taas on ollut helpompaa keksiä lahjoja kummilapsille, kun on omiakin lapsia :-) Ja tosiaan, kun lahjan ei tarvitse olla mikään iso ja kallis! Ihania, pieniä lahjoja on paljon: sukat, villasukat, kirja, peli, namia.... ja jos on kätevä käsistään, niin saa tehtyä vaikka mitä!

Kaikki ollaan erilaisia, mikä toisesta on mukavaa voi toisesta olla vaikeaa/stressaavaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuuden kummi:
Lapseni kummit ovat enemmän tekemisissä kanssamme kuin kummilapseni.
En muista kummilapsia jouluna. Mikä siinä nyt on niin outoa ??

Ottaisit mallia lapsesi kummeista, kun ovat oman kummilapsensa kanssa tekemisissä. Siksi kummilapsesi eivät ole kanssasi tekemissä, kun sinä et ole heidän kanssaan tekemisissä , sinähän olet se heidän kummi!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä olen päättänyt jättää yhden kummilapsen lahjan ostamatta tänä vuonna. reiluun vuoteen ei ole sieltä päin yhteyden ottoihin vastattu, joten tyydyn vain lähettämään onnittelu kortin.

Muuten sama tilanne, mutta yhteydenottoja kummilapsen vanhempien taholta ei ole ollut useampaan vuoteen. Olisiko 2-3 vuotta sitten kun kummilapsen äiti otti yhteyttä. Siihen asti ja sen jälkeen ei vastannut minun viesteihin ja kyselyihin,ikinä en kiitosta saanut että lahja on perille tullut tms.

Ostin synttäreille, laitoin siis rahaa ja karkkipussin ja kirjeen mukaan, ja kun vastausta en tähänkään saanut, päätin, että joululle en mitään osta ja että nyt loppuu.

Meil on 10 kummilasta miehen kanssa yhteensä. Ennen ostin omilleni (kun niitä oli vielä vähemmän) lahjan jouluna ja synttäreille kans. Nyt on vaan alkanu tuntua, että en jaksa enää ostaa kun niitä sais olla ostamassa koko ajan ja on jo omiakin lapsia 2. Ja mä oon hirveä huono lahjojen ostaja. Ja meillä ei kyllä ainakaan kaikki lasten vanhemmat edes odota lahjaa mutta haluan kuitenkin muistaa edes kerran vuodessa. Osalle ostan jouluna, osalle synttäreille. Yleensäkään kummin tehtävässä en arvosta sitä, että ollaan lahja-automaatteja vaan sitä, että ollaan muuten kiinnostuneita lapsesta mahdollisuuksien mukaan. Kysellään kuulumisia jne. kun nähdään ja jos mahdollista niin tehdään jotain kivaa yhdessä. Itsestäni on tuntunut kivemmalta, että oma kummi on kysynyt kuulumisia, mitä se lahja joka joulu. Mutta kukin tyylillään. Toivon vaan että kukaan kummilapsistani ei pety. Minun lasteni kummit taas saavat itse päättää ostavatko yhtään tai kuinka usein lahjoja kummilapsilleen.

Vauva tässä ei mitään kaipaa eli ainoa joka jotain nyt on jäänyt vaille on vanhempi. Minusta kummin tehtäviin ei kuulu lahjojen osto, ja vaikka itse lahjoja ostelenkin, niin en pidä sitä kummin velvollisuutena. Varsinaisia velvollisuuksiani sitten huonosti hoidankin, kun omat lapset ovat niin pieniä.

Tuo että omien lasten kummeille ostetaan lahjat on minusta outoa. Minä lähetän pienten lasten puolesta kiitoskirjeet ja kuvat, isot kiittävät itse, mutta varsinaisia lahjoja ei anneta. Tietysti tuliaisia aina käydessä.

Toivottavasti kummit muistavat sitten muuten, onhan se kuitenkin tosi että mitään lahja-automaatteja kummit eivät ole..

Meillä on kummilapsia 6 ja olemme kyllä kummiksi lupautuessamme varautuneet siihen että jokainen saa lahjan sekä jouluna että synttärinä ja mahdollisimman paljon pyrimme olemaan lasten elämässä muutenkin, nyt odotellaan innolla että pienet kummilapset kasvavat ja voimme hakea heitäkin yökyläilemään jne.

Omia lapsia on 5 ja jouluna on ostettavaa melkoinen määrä mutta "hajaostoilla" selvitään :D
Hajaostot = kummilasten ja muiden henkilöiden lahjat ostetaan marraskuussa ja omien joulukuussa.

Kyllästyin yksipuoliseen yhteydenpitoon. Perhe muutti kauemmas kun lapsi ekaluokkalainen. Siihen asti jotenkuten yhteyttä pidettiin, mut sitten loppui kuin seinään. Äiti ei kuulemma voinut soitella kun saldoraja aina täynnä, sähköpostiin ei vastannut. Joskus lähetin ihan tavallisen kirjeen missä ilmoitin, että haluaisin kuulla mitä kummityttöni elämään kuuluu, josko voisi vaikka kirjoitella, kun uskoisin yhteen postimerkkiin olevan varaa. Vuosikausia meni etten heistä mitään kuullut, joulukortit lähetettiin puolin jos toisin. Silloin päätin että miksi ihmeessä lähettäisin lapselle lahjan, joka periaatteessa minulle ventovieras?? Toinen kummityttöni on jo 17v mutta ehdottomasti ostan ja haluan oastaa hänelle joululahjan sillä hän minulle läheisempi.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Lapselle kamala paikka jos muita lapsia kummit muistaa, siis jos on jo sen ikäinen että itte hoksaa..pieni muistaminen ei paljoa vaadi..minä muistan kaikki kummilapset vaikka pääasia ei kummiudessa olekaan mutta tärkeä minulle!

Mutta mä luulen, että ei se niin kamalaa ole, jos vanhemmat ei sitä kummiutta niin hirveästi korostais. Meillä ei ainakaan ole koskaan ollut sellaista ongelmaa, siis minun lapsuudessani. Omat lapset vielä liian pieniä tajuamaan.

Lisään vielä että minulle on ihan sama ostaako omien lasteni kummit lahjoja vai ei, kuopuksen kohdalla tänä jouluna on ihan toiveena että vauvalle ei lahjoja, hän ei tarvitse mitään eikä vielä osaa lahjoja kaivatakkaan, suurin ilo taitaa olla jos vähän pääsee rypistelemään paperia :D
Meillä kuitenkin jokainen lapselle valittu kummi on tärkeä ja uskon ettei yksikään kummilastaan unhoda vaikka sitä muistamista ei paketin muodossa tulisikaan.

Kerron omasta lapsuudestani. Meitä sisaruksia on viisi. Muistelen, että toiset saivat jouluna ja synttäreinä lahjan kummeiltaan. Mä sain vain jouluna. Kyllä se muksuna vähän kirpas :whistle: Kummi oli aika läheistä sukua ja asui suht lähelläkin.

Itse olen sitä mieltä, että kummilasta pitää jotenkin muistaa. En odota mitään kalliita lahjoja vaan, että muistaa vaikka niillä sukilla. Se olis vielä ekstraa jos joskus pääsisivät yökylään.

Yhteistyössä