Kummi ja joululahja....hämmästyin kieltämättä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulutonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kuuden kummi:
Puhuttekohan minusta + Minulla on kuusi kummilasta ja olen kaikille perheille ilmoittanut jo pari joulua sitten että ei, en anna kummilapsilleni joululahjoja.
Muistan heitä vain synttärinä.
Kummilapsia on todellakin 6, joten kerropa se vaikka 20 eurolla...Tekee jo yhteensä 120 euroa=paljon.
Muistan jouluna yli 20 ihmistä ( lapseni kummit mukaan lukien ! ) joten tein rajausta, kummilapset pois.
Olen yksinhuoltaja, ei ole rahasta kiinni kuitenkaan, tai no vähän siitäkin...Mutta periaatteessa MIKSI kummin pitää muistaa lapsia jouluna ??
Kuka niin sanoo ?
Vaikka muistaisin vain kasteessa olen kummi. Itse ovat vanhemmat valinneet. Vaihtakoot varakkaampaan jos ei kelpaa.
Kummilapsiani näen harvoin, mutta muistan iltarukouksissa. se on materiaa arvokkaampaa.

Miksi yleensäkään suostut kummiksi, jos et näe kummilapsiasi juuri koskaan, etkä muista heitä jouluna.....?

Miksi odotetaan, että kummin pitäisi ostaa jouluna lahja! Ymmärrän synttärilahjat, mutta että joulunakin. Ei kai se nyt haittaa vaikka ei ostais edes sukkia. Kyllähän sitä voi muistaa muulloinkin kuin lahjoilla ja ainoastaan jouluna.

Itse en saanut kummeilta jouluna lahjoja enkä niitä odottanutkaan.

Mullakin on muuten yksi kummilapsi, jota en ollut nähnyt ennen ristiäisiä....puhumattakkaan vanhemmista. Vanhempia en ollut nähnyt aiemmin edes valokuvasta. Mies kyllä tunsi isän, joka oli hänen lapsuudenkaverinsa.

Mä olen juuri se hirveä kummi joka ei muistanut viimejouluna kummilastaan kuin kortilla. Siitä nousi iso haloo! Ei auttanut että silloin vasta eronneena, kaikki laskut maksamatta yritin jotain joulua saada, kun puoli sukua hyökkäsi kimppuun yhden lahjan takia.

Ja tosiaan, olisin voinut ostaa vaikka sukat, mutta voisiko joku ajatella sitä kummiakin vähän? Hänen tilannettaan??

Kummin tehtävä on tukea vanhempia lapsen kasvatuksessa, antaa kristillinen kasvatus myös, jos ei muuten niin muistaa rukouksessa kummilastaan.

Jos asuu lähempänä, voi toki viedä pyhäkouluun yms.

Lahjojen osto ei se kummin ydintehtävä ole.

Muistan, miten ihanaa oli, kun ainoa kummini muisti minua jouluna ja synttäreillä lahjalla.Kummi oli tärkeä sillä tavalla, esikuva ikään kuin.

sisko oli harmissaan, kun hänen kumminsa ei muistanut.

siinä mielessä kummi ja lahjat ovat tärkeitä lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja homelitoosa:
tästä sanoi jo pari muutakin kirjoittajaa, mutta pistäkääpä nyt samoilla tulilla mielipiteitä tästä sisarus asiasta myös. eli jos kummilapsella on sisarus, laitetaanko lahja myös hänelle? ettei käy niin että sisar saa vähemmän/huonompia lahjoja kuin tämä kummilapsi. otetaanko riski? luotetaanko että sisarusten kummit hoitaa "tehtävänsä"?!

Vain kummilapselle lahja, ei sisaruksille.
Tämä on kerrottu myös meidän lasten kummeille ja vain yksi "rikkoo" tuota periaatetta (lapsettomat kummit joilla ei ole muita kummilapsia tai ylipäätään muitakaan pieniä lapsia lähipiirissä).

En lukenut koko ketjua, mutta näin kummitätinä itsekin, muistamme kyllä kaikkia kummilapsiamme (kolme yhteensä) jouluna. Vaikka vanhin on kohta 15 niin kyllä hänkin jotain pientä saa (no tänä vuonna lautapelin, jossa myös dvd-versio mukana).

minusta on typerää tehdä olettamuksia toisten toimeentulosta näinä aikoina, kun asuminen vie lapsiperheiden tuloista lähes kaiken useilla perheillä. Ei se oma asunto ja auto kerro kaikkea.

Täällä juuri yksi päivä joku kummi kyseli mielipiteitä,mitä mieltä olemme jos hän tekeekin tänä vuonna niin että ei osta joululahjaa ollenkaan ja muistaa sitten synttäreillä paremmalla lahjalla...

Mielestäni aika ok jos lapsi ei vielä ymmärrä koko asiaa,vanempana itse ainakin odotin kovasti kummien muistamista:)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
minusta on typerää tehdä olettamuksia toisten toimeentulosta näinä aikoina, kun asuminen vie lapsiperheiden tuloista lähes kaiken useilla perheillä. Ei se oma asunto ja auto kerro kaikkea.

Ja itse kuulun niihin, joiden mielestä kuulluu muistaa niitä, joista välittää. Jos ei välitä kuin omista lapsista, muistaa vain sitten heitä. Kalliita lahjoja en odota. Eivät lapsenikaan.

Me ollaan otettu se linja että suostutaan kummeiksi vain ja ainostaan lapsille joihin pidetään varmasti myös jatkossa yhteyttä. Ollaan kieltäydytty kummiudesta jos siltä on tuntunut. Kummilapsille ostamme lahjat jouluksi ja synttäreille, sekä kyläilemme. Jos jostakusta tuntuu ettei rahaa ole lahjaan niin antakaa vaikkapa lahjakortti " Kummin kanssa metsäretkelle/ luistelemaan/ pulkkamäkeen tms. Jotain mistä tulee hyvä mieli molemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
ei meillä ole muiden lasten kummit muista edes synttäreinä. Vain tuon 12v pojan kummitäti muistaa kummipoikaa.
nytkin HALUSI ostaa talvikengät jouluksi, niin en voinut kieltäytyä.

TYHMÄÄ OLETTAA että kummi ostaa

Joo ei meilläkään. Ainoa joka muistaa on vanhemman pojan sylikummi.

Musta ei pitäisi olla liikaa vaadittu jollain tavalla muistaa kummilasta jouluna. Mutta tapa voi olla yhtä hyvin vaikka tehdä yhdessä jotain kuin ostaa lahja. Kivampikin olisi jos kummi vaikka veisi lapsen luistelemaan, uimaan tms. Eli ei ole pakollinen lahja, muistaminen kylläkin.

Ymmärrän kyllä aapeen lapsen kummeja. Kummiudesta on tehty sellainen asia, että kummin jos jonkun nyt täytyy muistaa kummilasta. Ja muistamistahan se on synttäri- tai joulukorttikin, vai?
Itse syyllistyn myös siihen, että luulen kummilta odotettavan "kunnon" lahjaa, ja ostan kummilapsille jouluna ja synttäreinä +-20? lahjan. Mutta kyllä siitä niin hirveä stressi onkin, että monena vuotena on tehnyt mieli lopettaa lahjojen osto. En vain kehtaa viedä jotain sukkapakettia yms.
Miehen kanssa juuri eilen päätettiin ettei oteta vastaan enää yhtään kummilasta, koska aiheuttaa niin kamalan stressin jouluna ja pitkin vuotta synttäreinä.
Itse helpotimme oman lapsemme kummien hommaa tänä vuonna ja ilmoitimme ettei synttäreitä pidetä.

Alkuperäinen kirjoittaja homelitoosa:
tästä sanoi jo pari muutakin kirjoittajaa, mutta pistäkääpä nyt samoilla tulilla mielipiteitä tästä sisarus asiasta myös. eli jos kummilapsella on sisarus, laitetaanko lahja myös hänelle? ettei käy niin että sisar saa vähemmän/huonompia lahjoja kuin tämä kummilapsi. otetaanko riski? luotetaanko että sisarusten kummit hoitaa "tehtävänsä"?!

Ei osteta sisaruksille. Meillä on kaksi kummilasta ja heillä 6 sisarusta. Ohan se ihan eri astia ostaako 2 vai 8 lahjaa :o Joskus on viety lisäksi perhelahja, karkkia tms.

Uusimmat

Yhteistyössä