Kumman miehen ottaisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ota selvää;28339299:
Pälvikalju ei ole hiustyyli, vaan sairaus, joka tiputtaa hiuksia läiskittäin. Älkää viitsikö nimittää miestyyppistä kaljuuntumista pälvikaljuksi, kun kyseessä on aivan eri asia. Se on tosi ylimielistä ja tyhmää.

Halusit, tai et, tuota pälvikaljunimitystä käytetään ihan yleisestikin miesten päälakikaljuuntumisesta. Enkä nyt ymmärrä, että miksi tämä asia on sinulle NÄIN iso juttu, että pitää alkaa ylimieliseksi ja tyhmäksi haukkumaan ihmistä, joka tätä käsitettä käyttää...sillä niin tekevät ihan kaikki muutkin.

En ole ikinä, koskaan, enkä milloinkaan kuullut puhuttavan puhekielessä "miestyyppisestä kaljuuntumisesta", vaan nimenomaan pälvikaljusta. Jos nyt alkaisin puhumaan tästä asiasta "mietyyppisenä kaljuuntumisena", niin saatettaisiin aika pitkään katsoa...kukaan tuntemani ihminen kun ei tietäisi varmaksi, että mistä puhun. Saattaisi joku kysäistä, että "pälvikaljustako puhut?"...ja jos vastaan siihen sitten, että ei, se on eri asia, niin sekavammaksi vaan soppa menisi.

Halusit, tai et, tuota pälvikaljunimitystä käytetään ihan yleisestikin miesten päälakikaljuuntumisesta. Enkä nyt ymmärrä, että miksi tämä asia on sinulle NÄIN iso juttu, että pitää alkaa ylimieliseksi ja tyhmäksi haukkumaan ihmistä, joka tätä käsitettä käyttää...sillä niin tekevät ihan kaikki muutkin.

En ole ikinä, koskaan, enkä milloinkaan kuullut puhuttavan puhekielessä "miestyyppisestä kaljuuntumisesta", vaan nimenomaan pälvikaljusta. Jos nyt alkaisin puhumaan tästä asiasta "mietyyppisenä kaljuuntumisena", niin saatettaisiin aika pitkään katsoa...kukaan tuntemani ihminen kun ei tietäisi varmaksi, että mistä puhun. Saattaisi joku kysäistä, että "pälvikaljustako puhut?"...ja jos vastaan siihen sitten, että ei, se on eri asia, niin sekavammaksi vaan soppa menisi.

Nyt olet kyllä väärässä, todellakin suurin osa ihmisistä varmastikin tietää mitä pälvikalju tarkoittaa, eikä käytä sitä siinä mielessä kuin sinä nyt virheellisesti käytit. Mikset voi ihan vaan sanoa, että sorry, joo käytin väärää sanaa. Pitää alkaa tuolla lailla inttää...

Ei sitä kaljuuntumista vain mitenkään yleisesti väitetä miksikään pälvikaljuksi. Mutta taidat olla niitä henkilöitä jotka ei koskaan ole väärässä ja päästää suustaan ihan mitä sattuu. Se on ylimielistä. Ei muitakaan normaaliominaisuuksia ruveta taudiksi sanomaan. Esimerkiksi lyhyitä ihmisiä ei nimitetä lyhytkasvuiseksi/kääpiöiksi.

[QUOTE="vieras";28339366]Nyt olet kyllä väärässä, todellakin suurin osa ihmisistä varmastikin tietää mitä pälvikalju tarkoittaa, eikä käytä sitä siinä mielessä kuin sinä nyt virheellisesti käytit. Mikset voi ihan vaan sanoa, että sorry, joo käytin väärää sanaa. Pitää alkaa tuolla lailla inttää...[/QUOTE]

Kyllä mäkin tiedän, että pälvikalju on sairaus...mutta pälvikaljuna kutsutaan myös sitä, kun miehen päälaelta alkaa hiukset harvenemaan.

Mä tein tässä välissä jo testin...kysyin mieheltäni, että mitä tarkoittaa pälvikalju. Ja mies vastasi, että sitä, kun mies alkaa kaljuuntumaan päälaelta.

En voi myöntää olevani väärässä, koska en ole. Myönnän kyllä sen, että pälvikalju on sairaus, MUTTA että samaa sanaa käytetään myös tässä miestyypin kaljuuntumisessa. Eivät varmastikaan kaikki käytä, mutta tunnen useammankin ihmisen, joka käyttää.

Enkä ole koskaan siis kuullut kenenkään käyttävän sitä "miestyyppistä kaljuuntumista"-sanaa, kun on siitä puhuttu. Vaan aina nimenomaan pälvikaljua.

Intän siksi, etten voi käsittää, mikä tässä on ongelma. Suomenkielessä on useita sanoja, joilla tarkoitetaan kahta asiaa. Pälvikaljukin on sellainen.

Kyllä mäkin tiedän, että pälvikalju on sairaus...mutta pälvikaljuna kutsutaan myös sitä, kun miehen päälaelta alkaa hiukset harvenemaan.

Mä tein tässä välissä jo testin...kysyin mieheltäni, että mitä tarkoittaa pälvikalju. Ja mies vastasi, että sitä, kun mies alkaa kaljuuntumaan päälaelta.

En voi myöntää olevani väärässä, koska en ole. Myönnän kyllä sen, että pälvikalju on sairaus, MUTTA että samaa sanaa käytetään myös tässä miestyypin kaljuuntumisessa. Eivät varmastikaan kaikki käytä, mutta tunnen useammankin ihmisen, joka käyttää.

Enkä ole koskaan siis kuullut kenenkään käyttävän sitä "miestyyppistä kaljuuntumista"-sanaa, kun on siitä puhuttu. Vaan aina nimenomaan pälvikaljua.

Intän siksi, etten voi käsittää, mikä tässä on ongelma. Suomenkielessä on useita sanoja, joilla tarkoitetaan kahta asiaa. Pälvikaljukin on sellainen.

Ymmärrän ettet ymmärrä. Antaa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ota selvää;28339371:
Ei sitä kaljuuntumista vain mitenkään yleisesti väitetä miksikään pälvikaljuksi. Mutta taidat olla niitä henkilöitä jotka ei koskaan ole väärässä ja päästää suustaan ihan mitä sattuu. Se on ylimielistä. Ei muitakaan normaaliominaisuuksia ruveta taudiksi sanomaan. Esimerkiksi lyhyitä ihmisiä ei nimitetä lyhytkasvuiseksi/kääpiöiksi.

Mä olen monestikin väärässä.

Mutta kun sä nyt niin liputat sen puolesta, että ihminen ei saa olla ylimielinen, niin etkö nyt huomaa itse sitä sitten olevasi?

Olen jo monta kertaa sanonut, että tuntemani ihmiset puhuvat "mietyyppisestä kaljuuntumisesta" nimellä pälvikalju. Ja piste. Mikset voi tätä uskoa? Ylimielisesti väität vastaan...ettei se muka voi mitenkään olla totta.

Mulla ei nyt ole sen kummempaa tekemistä, mutta en toisaalta jaksaisi aikaani paskaakaan puhumalla käyttää. Joten jos sanon, että tuntemani ihmiset näin pouhuvat, niin he puhuvat.

No kun ei se ome sellainen sana. Niille, joille se on sitä, ei ole opetettu käytöstapoja. Pälvikalju on sairaus joka voi tulla vaikka lapselle eikä välttämättä ikinä parane eikä siihen ole olemassa lääkitystä. Ihmeen kevyesti suhtaudut.

Omituisia kyselyjä täällä.
Mut mun valinta olis B, sellainen mulla kotona itseasiassa onkin :D No, ehkä sen muna on vähän isompi.

Mutta mä oon pieni nainen ja mulla on tiukat paikat. 20cm ja paksu kulli olis vaan liian iso. Oon sellaistakin kokeillu, ei ollu kiva. Sattui. Nykyisen kanssa seksi on paljon hauskempaa ja luovempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ota selvää;28339421:
No kun ei se ome sellainen sana. Niille, joille se on sitä, ei ole opetettu käytöstapoja. Pälvikalju on sairaus joka voi tulla vaikka lapselle eikä välttämättä ikinä parane eikä siihen ole olemassa lääkitystä. Ihmeen kevyesti suhtaudut.

Jos se ei ole sellainen sana, niin miksi sitä niinkin moni sitten kuitenkin käyttää kahdessa eri tarkoituksessa?

Mä olen tähän ns. oikeaan pälvikaljuuteen törmännyt ehkä noin pari vuotta sitten, tällä palstalla. Ja sitä kautta asiaa silloin aikoinani googlettelin. Ja tiedän kyllä, että se voi tulla lapselle, eikä siihen ole lääkitystä, eikä se välttämättä koskaan parane.

Mutta mä tiesin tuon "pälvikalju"-sanan jo ennen, kuin siihen sen ns. oikeassa merkityksessä törmäsin. Mä kun olen kuullut puhuttavan pälvikaljuista miehistä, eikä sillä siis ole ollut mitään tekemistä tämän ns. oikean pälvikaljuuden kanssa, vaan kyseessä on ollut miestyypin kaljuuntuminen.

Jos se ei ole sellainen sana, niin miksi sitä niinkin moni sitten kuitenkin käyttää kahdessa eri tarkoituksessa?

Mä olen tähän ns. oikeaan pälvikaljuuteen törmännyt ehkä noin pari vuotta sitten, tällä palstalla. Ja sitä kautta asiaa silloin aikoinani googlettelin. Ja tiedän kyllä, että se voi tulla lapselle, eikä siihen ole lääkitystä, eikä se välttämättä koskaan parane.

Mutta mä tiesin tuon "pälvikalju"-sanan jo ennen, kuin siihen sen ns. oikeassa merkityksessä törmäsin. Mä kun olen kuullut puhuttavan pälvikaljuista miehistä, eikä sillä siis ole ollut mitään tekemistä tämän ns. oikean pälvikaljuuden kanssa, vaan kyseessä on ollut miestyypin kaljuuntuminen.

Tämä on vähän samanlainen juttu kuin se kodinhoidontuki. Ihan varmasti kaikki tietää, ettei tukea makseta kodinhoitamisesta, tai ainakin pitäisi tietää. Ja silti niin moni sanoo saavansa kodinhoidontukea. Siitä tulee mieleen väistämättä, että ihan oikeasti joku saattaa luullakin, että se maksetaan siitä, että ollaan kotona kotia hoitamassa. Se, että sanaa käytetään väärin on osoitus siitä, että ollaan väärässä. Tai ei välitetä siitä, että käytetään väärää termiä.

Joissakin asioissa sillä ei ole mitään väliä, kuten vaikka tässä kodinhoidontuessa, mitä väliä loppujen lopuksi. Saatan vain ajatella, että ahaa, taas tuollainen lapsus. Mutta sairauksista puhuttaessa on vähän enemmän väliä, etenkin kun hiusten lähteminen ihan mistä syystä hyvänsä voi olla vaikea paikka. Niin miestyypin kaljuuntuminsen yhteydessä, kuin pälvikaljun yhteydessä, eikä niitä välttämättä ole kiva, että käsitteet iloisesti sekoitetaan. Jos joku on ollut jostain tietämätön, eikö hän voi ottaa opikseen, kun asiasta kuulee, lakata käyttämästä sanaa väärin? Jos ei välitä, niin sitten ei voi mitään.

Riita poikki ja kompromissina ehdotan että sanaa pälvikalju käytetään vain sairauden yhteydessä ja sitten tätä lippiksellä peitettävää mallia sanottakoon Esko Eerikäiskaljuksi. Kaikki tietävät silloin millä sivulla mennään. Piste.

[QUOTE="vieras";28339505]Tämä on vähän samanlainen juttu kuin se kodinhoidontuki. Ihan varmasti kaikki tietää, ettei tukea makseta kodinhoitamisesta, tai ainakin pitäisi tietää. Ja silti niin moni sanoo saavansa kodinhoidontukea. Siitä tulee mieleen väistämättä, että ihan oikeasti joku saattaa luullakin, että se maksetaan siitä, että ollaan kotona kotia hoitamassa. Se, että sanaa käytetään väärin on osoitus siitä, että ollaan väärässä. Tai ei välitetä siitä, että käytetään väärää termiä.

Joissakin asioissa sillä ei ole mitään väliä, kuten vaikka tässä kodinhoidontuessa, mitä väliä loppujen lopuksi. Saatan vain ajatella, että ahaa, taas tuollainen lapsus. Mutta sairauksista puhuttaessa on vähän enemmän väliä, etenkin kun hiusten lähteminen ihan mistä syystä hyvänsä voi olla vaikea paikka. Niin miestyypin kaljuuntuminsen yhteydessä, kuin pälvikaljun yhteydessä, eikä niitä välttämättä ole kiva, että käsitteet iloisesti sekoitetaan. Jos joku on ollut jostain tietämätön, eikö hän voi ottaa opikseen, kun asiasta kuulee, lakata käyttämästä sanaa väärin? Jos ei välitä, niin sitten ei voi mitään.[/QUOTE]

Mä olen tuohon kodinhoidontukeen törmännyt varsin usein. Ja joskus olen sitten aisaa ihmisille korjannut. Mutta sinänsä mulle on se ja sama, jos joku siitä asiasta väärällä sanalla puhuu. En jää asiaa sen enempää ajattelemaan, enkä tee minkäänlaisia jälkianalyysejä siitä, että MILLAINEN ihminen oikein käyttää kotihoidontuesta sanaa kodinhoitotuki. Mun mielestäni se ihminen on ihan tavallinen...ehkä joskus kuullut sanan väärin ja siitä se on sitten jäänyt käyttöön. Ei sen tarvitse sen kummempi syy olla.

Olen nyt koittanut tämän keskustelun aikana pohtia sitä, että muuttuisiko ajatusmaailmani tämän pälvikalju-asian suhteen, jos oma tyttäreni vaikka sairastuisi pälvikaljuuteen. En kertakaikkiaan kuitenkaan pysty näkemään asiaa siltikään niin, että jos joku käyttäisi väärää termiä, alkaisin häntä haukkumaan ja nimittelemään huonotapaiseksi, ylimieliseksi tai tyhmäksi, kuten tässä ketjussa on nyt siis tehty.

Ja tämä tapahtui siis heti jo alkuunsa. Välittömästi sain kommenttia siitä, miten ylimielinen ja tyhmä tapani on. Mulle kuitenkin selvisi vasta niillä samoilla hetkillä, että tämä käyttämäni "pälvikalju"-sana ei olekaan niin laajasti siinä käytössä, kuin mitä minä olen aina luullut...joten mielestäni nuo heitot olivat melko kohtuuttomia.

Ja silloin, kun aloitetaan päänaukomislinja, on kai turha odottaa saavansa asiallista ja miellyttävää vastausta, eikö? Niin metsä vastaa, kuin sinne huuetaan jne. Ymmärrän, että joskus vituttaa ja silloin on tuo päänaukomislinja kaikkein houkuttelevin. Itsekin myönnän tätä joskus tekeväni. Mutta ei sen avulla kyllä asioita eteenpäin viedä, joten jos ollaan itselleen tärkeällä asialla, kannattaa se linja ehkä valita toisin.

Kukaan ei ole koskaan mulle sanonut, että pälvikaljusanaa (koska kukaan tuttavapiiristäni ei selvästikään itsekään tiedä tätä) ei ole soveliasta käyttää miesten kaljuuntumisesta, sillä se tarkoittaa vain tätä autoimmuunipohjaista sairautta. Ja ettei sen käyttö ole siis soveliasta muussa kohtaa. Ja nyt se sitten sanottiin tyylillä, joka on mielestäni melko kyseenalainen.

Jos toivotaan ihmisen muuttavan käyttäytymismalliaan, niin yleensä sellainen ystävällismielinen lähestymistapa asiaa kohtaan saa aikaan parempia tuloksia.

Kuten esimerkisi tämä sinun viestisi.

Jos toivotaan ihmisen muuttavan käyttäytymismalliaan, niin yleensä sellainen ystävällismielinen lähestymistapa asiaa kohtaan saa aikaan parempia tuloksia.

Kuten esimerkisi tämä sinun viestisi.

Kiitos. :) Minun äidilläni oli pälvikalju noin 20 vuotta sitten. En tiedä onko hänellä enää se, siis onko se sellainen, että se vain helpottaa, mutta voi tulla uudelleen. Hänelle kuitenkin kasvoi noin kahden vuoden pälvisen vaiheen jälkeen kaikkiin kohtiin hiukset uudelleen, tosin erivärisinä ja kiharoina, on tosi hyvin leikattu sen jälkeen aina, kampaaja osaa ottaa huomioon tuon erikoisuuden hiuksissa. Muistan, etten minäkään tiennyt pälvikaljusta sitä ennen mitään. Ja sen myönnän, että olen katsellut omaa päätäni aina silloin tällöin, että mahtaakohan se olla periytyvä.

ps. sinänsä on hyvä, että tämmöinen sivujuonne tulee aivan trivaaliin ketjuun, eikä siihen, missä puhuttaisiin oikeasti pälvikaljusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ota selvää;28339421:

Itse en erikoisemmin ole asiaa miettinyt, mutta kyllä minulle on tullut pälvikalju-sanasta
mieleen Juice Leskinen ym, puolikaljut miehet. Ei tuo sairaus ole koskaan vastaan tullut, joten pälviakalju on merkinnyt juuri sitä, pälvikaljua. Eli kalju läiskä päässä.

Tästä eteenpäin tiedän paremmin, kiitos siitä. Mutta aika hurjasti jaksatte vaahdota tällaisesta asiasta...

Yhteistyössä