[QUOTE="vieras";28339505]Tämä on vähän samanlainen juttu kuin se kodinhoidontuki. Ihan varmasti kaikki tietää, ettei tukea makseta kodinhoitamisesta, tai ainakin pitäisi tietää. Ja silti niin moni sanoo saavansa kodinhoidontukea. Siitä tulee mieleen väistämättä, että ihan oikeasti joku saattaa luullakin, että se maksetaan siitä, että ollaan kotona kotia hoitamassa. Se, että sanaa käytetään väärin on osoitus siitä, että ollaan väärässä. Tai ei välitetä siitä, että käytetään väärää termiä.
Joissakin asioissa sillä ei ole mitään väliä, kuten vaikka tässä kodinhoidontuessa, mitä väliä loppujen lopuksi. Saatan vain ajatella, että ahaa, taas tuollainen lapsus. Mutta sairauksista puhuttaessa on vähän enemmän väliä, etenkin kun hiusten lähteminen ihan mistä syystä hyvänsä voi olla vaikea paikka. Niin miestyypin kaljuuntuminsen yhteydessä, kuin pälvikaljun yhteydessä, eikä niitä välttämättä ole kiva, että käsitteet iloisesti sekoitetaan. Jos joku on ollut jostain tietämätön, eikö hän voi ottaa opikseen, kun asiasta kuulee, lakata käyttämästä sanaa väärin? Jos ei välitä, niin sitten ei voi mitään.[/QUOTE]
Mä olen tuohon kodinhoidontukeen törmännyt varsin usein. Ja joskus olen sitten aisaa ihmisille korjannut. Mutta sinänsä mulle on se ja sama, jos joku siitä asiasta väärällä sanalla puhuu. En jää asiaa sen enempää ajattelemaan, enkä tee minkäänlaisia jälkianalyysejä siitä, että MILLAINEN ihminen oikein käyttää kotihoidontuesta sanaa kodinhoitotuki. Mun mielestäni se ihminen on ihan tavallinen...ehkä joskus kuullut sanan väärin ja siitä se on sitten jäänyt käyttöön. Ei sen tarvitse sen kummempi syy olla.
Olen nyt koittanut tämän keskustelun aikana pohtia sitä, että muuttuisiko ajatusmaailmani tämän pälvikalju-asian suhteen, jos oma tyttäreni vaikka sairastuisi pälvikaljuuteen. En kertakaikkiaan kuitenkaan pysty näkemään asiaa siltikään niin, että jos joku käyttäisi väärää termiä, alkaisin häntä haukkumaan ja nimittelemään huonotapaiseksi, ylimieliseksi tai tyhmäksi, kuten tässä ketjussa on nyt siis tehty.
Ja tämä tapahtui siis heti jo alkuunsa. Välittömästi sain kommenttia siitä, miten ylimielinen ja tyhmä tapani on. Mulle kuitenkin selvisi vasta niillä samoilla hetkillä, että tämä käyttämäni "pälvikalju"-sana ei olekaan niin laajasti siinä käytössä, kuin mitä minä olen aina luullut...joten mielestäni nuo heitot olivat melko kohtuuttomia.
Ja silloin, kun aloitetaan päänaukomislinja, on kai turha odottaa saavansa asiallista ja miellyttävää vastausta, eikö? Niin metsä vastaa, kuin sinne huuetaan jne. Ymmärrän, että joskus vituttaa ja silloin on tuo päänaukomislinja kaikkein houkuttelevin. Itsekin myönnän tätä joskus tekeväni. Mutta ei sen avulla kyllä asioita eteenpäin viedä, joten jos ollaan itselleen tärkeällä asialla, kannattaa se linja ehkä valita toisin.
Kukaan ei ole koskaan mulle sanonut, että pälvikaljusanaa (koska kukaan tuttavapiiristäni ei selvästikään itsekään tiedä tätä) ei ole soveliasta käyttää miesten kaljuuntumisesta, sillä se tarkoittaa vain tätä autoimmuunipohjaista sairautta. Ja ettei sen käyttö ole siis soveliasta muussa kohtaa. Ja nyt se sitten sanottiin tyylillä, joka on mielestäni melko kyseenalainen.
Jos toivotaan ihmisen muuttavan käyttäytymismalliaan, niin yleensä sellainen ystävällismielinen lähestymistapa asiaa kohtaan saa aikaan parempia tuloksia.
Kuten esimerkisi tämä sinun viestisi.