Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Ihan hirveän vaikeaa selittää niin, että ei oio mutkia liian suoriksi, mutta ei myöskään jaarittele liian pitkästi
Hei hienoa! Kirjoitit itse asiassa hyvin näkökantasi, laitan siihen muutaman ajatuksen vaan en lähde väittelemisen tielle =) :hug: Mukavaa nähdä näissä merkeissä "älykästäkin" tekstiä
(jätin pidemmän lainauksen pois, kun menee niin hurjasti tilaa muuten)
Ymmärrän ajatuksesi alkuperäisen tekstin äärelle pääsemisestä, sillä samanlainen/sama ongelma on Raamatun alkukirjoitusten kanssa. Aika moni on sitä mieltä, että kotimainen vuoden -38 Raamatunkäännös on tarkempi kuin uudempi -92. Itse asiassa Lutherin tuomia tuulia teologikoulutukseen on se, että teologiaa opiskeleville opetetaan jonkun verran alkukieliäkin, että jäisi edes se suomentamisen tuoma raja pois, ja kirjoituksiin päästäisiin kiinni niin alkuperäisinä kuin mahdollista...
Kristittyjen tarkoituksena on ollut aina levittää sanomaa laajalle, niin toki jo alkukirkossakin. Tähänhän antaa Jeesuskin lähetyskäskyn. Valitettavasti joskus tämän sanoman levittäminen taidetaan ymmärtää pohjimmiltaan väärin... kristillistä lähetystyötä sanotaan "rakkauden lähetykseksi" siksi, että kun kristitty tuntee pelastuneensa, hänelle tulee pian hätä pelastaa myös läheisensä. Itselleenhän hän ei saa siitä mitään, vaikka "käännyttää" toisia kuinka =) Kyse on vilpittömästä hädästä toisten puolesta, tai ainakin sen kuuluisi olla, valitettavasti ihmisiä tässä ollaan kaikki ja joillekin maalliset intressit saattaa merkitä paljonkin... Lisäksi erikseen on joitakuita ryhmittymiä (jehovat...
voi hitsi, en kai sanonut ääneen mitä ajattelin...) jotka uskovat ansaitsevansa itselleen jotain kun käännyttävät. Harmi että moni taitaa mieltää nämäkin "samaan sakkiin"... :/
Kukaanhan ei sinänsä pysty todistamaan, että Raamattu on Pyhän Hengen innoittamaa. =) Tiede ei varsinkaan, koska se rajaa yliluonnollisen automaattisesti pois. Mutta jos suinkin jaksaisit, niin luulen että Raamattua lukemalla pääsisit omakohtaiseen käsitykseen siitä, voiko taustalla olla Pyhä Henki vaiko ei - olettaen ettet ole "niin hirveästi" Raamattua lueskellut. Mun vakaumukseeni (olen siis uskova) Raamattu on vastannut siten, että lukemalla olen kokenut, että tekstien takana on yksi yhteinen nimittäjä. Vaikka tekstit ovat eri aikakausilta ja ihan erilaisten ihmisten kirjoittamia ja tyylilajikin vaihtelee, niin silti taustalla oleva itu pysyy koko ajan samana. Ja Uusi Testamentti on varmasti kaikkien aikojen paras jatko-osa, sillä vasta sen lukemalla ymmärtää ne lukuisat Jeesus- ja Saatana-viittaukset, joita Vanha Testamentti ihan notkuu! =)
Mitä ristiriitoihin tulee (niitä erittelemättä), niin ne toisaalta osoittavat tekstin säilyneen muuttumattomana vuosituhannet. Varsinkin juutalaiset lainoppineet opettelivat tekstit käytännössä ulkoa, mutta eivät ikinä korjanneet ristiriitaisuuksia, vaikka ovat ne ihan varmasti huomanneet...
Mun pitäis mennä nukkuun... ei kellonajan takia vaan väsymyksestä. Anteeksi että tekstini sisältö ei tämän paremmaksi ennättänyt, oon vähän huonolla hapella kun väsyttää niin :ashamed: Pyörihän tällä palstalla jatkossakin! =)
Mulla on sängyssä varmaan 10 pakettia Legoja ja pitäis raivata ne tieltä pois... kun halvalla sai