Kuka täällä on ihan oikeasti köyhä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä pidän itteäni köyhänä mutta hyvin pärjätään pienelläkin...
kotihoidontuki 550?
elari 170?
lapsilisä 136?
asumistuki 350?
=1200? minä ja tyttö
velkaakin on aika paljon...
kuussa jää 150-200? ruokaan ja muuhun

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Tuli tuosta yhdestä ketjusta mieleen.
Köyhällä tarkoitan ihmisiä joilla brutto yhteiset tulot on alle 1500e/kk.
Miten pärjäätte ja montako lasta?

no nyt,jos lapsilisät ja elarit lasketaan mukaan, pääsen just ja just noihin tuloihin.vielä pari kuukautta sitten oli reippaasti alle.meitä minä ja muksu,enkä koe,enkä kokenut,olevani köyhä.pienillä tuloilla pitää vaan osata pitää ne menotkin pieninä.toisaalta,mulle on jo lapsuudesta tuttua toi pennin venytys,ehkä kokisin itseni köyhemmäksi jos olisin joskus rikas ollut?

hmm. ei sieltä sossusta edes aina rahaa saa. eikä niin, että raha riittäisi laskuihin. kerrankin saatiin 120?, kun jo pelkkä sairaalalasku oli jo 130?. välillä saatu 10-20?. tosiaan, asumistuki saadaan, joka menee suoraan vuokranantajalle. joskus jouduttu veljeltä lainaamaan, kun raha ei meinannu millään riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja äitee22:
meillä oli pitkään tulot alle 500? kuussa,sillä elettiin mie,mies ja lapsi. nyt tulossa toinen lapsi, tulot miulle n.400?, miehellä 600?. ja hyvin on pärjätty.

miten te vuokran tuolla maksoitte?

kelalta saa asumiseen tuke,mutta te rikkaathan ette sitä tiedä.

? rikkaat? ajattelin vain, etttä se asumistukikin on tuloa... minun mielestä on. ja se pitäisi tässä mainita.

jos se suoraan menee vuokran antajan tilille niin ei se mun mielestä ole tuloa.jos sulla on vuokra esim 500e/kk ja saat asumistukea 350e/kk=menee suoraan vuokran antajalle, niin sun vuokra on periaatteessa 150e.

Kyllä se minun mielestä on tuloa, vaikka menee suoraan vuokranantajan tilille. Jos jollekin tulee palkka, ja käy muutaman tunnin omalla tilillä, ennen kuin suurin osa palkasta menee vuokranantajan tilille, tai lainaan, eli asumiseen, ja käteen jää vain puolet tuosta palkasta tai alle, niin ei sitten se palkkakaan taida kokonaisuudessaan olla tuloa, kun siitä menee siihen vuokraan tai lainaan isoin osa.

en todellakaan kuulu tähän ketjuun mutta lukasin tän läpi ja todella ihmettelen että millä tulette toimeen...
meilläkin tekee "tiukkaa" välillä kun esim. tässä kuussa maksataan vakuutusmaksut 300?, tv lupa 208? ja sähkölasku 122e muiden normaaleitten laskujen lisäksi! niin tuntuu että rahat ei riitä ja
meillä mun tulot käteen 1600e-1700?/kk ja mies käteen 2500-3000?/kk+lapsilisät 210? (kaksi lasta) niin yhteiset tulot on n.4310-4910e/kk
ja vakkari menoja on joka kk
asunto laina 800?
yhtiövastike 303? (vesi maksu mukana)
autolaina 350?
tarhalasku 308? (eskari 108? + tarhalainen 200e )
netti 24?
puhelin 40?
käyttöluotto 71? (ostettiin meille sohvakalusto )
rahastoon 200? (kummallekin lapselle 100? )
ruokaan n. 600?
bensaan n.400-500?
harrastukset 50?
herran jumala tiedän että olen kova tuhlaan turhaan mutta mihin meidän rahat menee????
meille pitäis jäädä joka kk noiden menojen jälkeen 1000? mihn ne menee mitä nyt olen unohtanut???? valaiskaa vai laitanko mää joka kk rahaa noin paljon esim. lasten ja omiin vaateisiin...

meillä oli pitkään tulot alle 500? kuussa,sillä elettiin mie,mies ja lapsi. nyt tulossa toinen lapsi, tulot miulle n.400?, miehellä 600?. ja hyvin on pärjätty.

? rikkaat? ajattelin vain, etttä se asumistukikin on tuloa... minun mielestä on. ja se pitäisi tässä mainita.

jos se suoraan menee vuokran antajan tilille niin ei se mun mielestä ole tuloa.jos sulla on vuokra esim 500e/kk ja saat asumistukea 350e/kk=menee suoraan vuokran antajalle, niin sun vuokra on periaatteessa 150e.

Kyllä se minun mielestä on tuloa, vaikka menee suoraan vuokranantajan tilille. Jos jollekin tulee palkka, ja käy muutaman tunnin omalla tilillä, ennen kuin suurin osa palkasta menee vuokranantajan tilille, tai lainaan, eli asumiseen, ja käteen jää vain puolet tuosta palkasta tai alle, niin ei sitten se palkkakaan taida kokonaisuudessaan olla tuloa, kun siitä menee siihen vuokraan tai lainaan isoin osa.

kuitenkin pikkusen eri asia! sä itse kuitenkin periaatteessa päätät mihin palkkas tuhlaat,jos teet laskuja niin ne on heti pois palkasta, jos taas et niiin ne ei oo pois palkasta, mut et sä saa päättää saatko asumistukea itelle vai meneekö se vuokran antajalle kun sä et saa päättää miten sä sitä käytät.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
en todellakaan kuulu tähän ketjuun mutta lukasin tän läpi ja todella ihmettelen että millä tulette toimeen...
meilläkin tekee "tiukkaa" välillä kun esim. tässä kuussa maksataan vakuutusmaksut 300?, tv lupa 208? ja sähkölasku 122e muiden normaaleitten laskujen lisäksi! niin tuntuu että rahat ei riitä ja
meillä mun tulot käteen 1600e-1700?/kk ja mies käteen 2500-3000?/kk+lapsilisät 210? (kaksi lasta) niin yhteiset tulot on n.4310-4910e/kk
ja vakkari menoja on joka kk
asunto laina 800?
yhtiövastike 303? (vesi maksu mukana)
autolaina 350?
tarhalasku 308? (eskari 108? + tarhalainen 200e )
netti 24?
puhelin 40?
käyttöluotto 71? (ostettiin meille sohvakalusto )
rahastoon 200? (kummallekin lapselle 100? )
ruokaan n. 600?
bensaan n.400-500?
harrastukset 50?
herran jumala tiedän että olen kova tuhlaan turhaan mutta mihin meidän rahat menee????
meille pitäis jäädä joka kk noiden menojen jälkeen 1000? mihn ne menee mitä nyt olen unohtanut???? valaiskaa vai laitanko mää joka kk rahaa noin paljon esim. lasten ja omiin vaateisiin...

katsos kun todellakaan kaikilla ei ole luettelemiasi:

asuntolainaa,yhtiövastiketta,autolainaa,tarhamaksua,nettiä,puhelinta (joillakin prepaid ja lataavat puh aikaa sillön tällön),käyttöluottoa,rahastoa jne.eikä mene ruokaan lähellekkään 600e tai bensaan 400-500e..jos joku saa 1000e kuussa 1vanhempi ja 1 lapsi, vuokraan n.300e + ruokaan n.300e = jää 400e sillä muut laskut ja laskujahan ei ole jos niitä ei tee. sanoit että teille jää "ylimääräistä" tonni kuussa noiden jälkeen, on vielä sähkö,ehkäpä sairaala maksut + lääkkeet,vaatteita saatetaan ostaa,kahvilla käydä,leffassa,ulkona syömässä jne..niihin ne nopeasti hupenee.

meillä tulot yhteensä 1030euroa/kk. Opiskelijoina ollaan molemmat, marraskuussa ensimmäinen lapsi tulee talouteen. Suurin syöppö perheessämme on auto, ehdottomasti! Ilman autoa pärjättäisiin varmaan tosi hyvin! Nyt pärjätään kiikun kaakun.. nälkää emme kuitenkaan näe, laskujen maksussa on joskus sumplimista ja taiteilemista. Vuokran osuus on 600e. Eli sen jälkeen jää laskuihin plus muihin kuluihin 430e.

Arvatkaas vaan aukeaako meille taivas, kun jään äitiyslomalle ja aletaan saamaan yleistä asumistukea+lapsilisää.. tulomme lisääntyvät parilla sadalla kuussa.

meillä minä ja poitsu.Rahaa tulee kuussa eri suunnilta n.1100e yhteensä.
vuokraan humahta puolet ja lopuilla maksellaan laskut ostetaan ruuat,lyhennetään opintolainaa jne.
Hyvin meillä ainakin rahat on riittäneet,sit jos jotain isompaa tulee yllättäin niin tiukille saattaa vetää.

Alkuperäinen kirjoittaja hajuherne81:
mä pidän itteäni köyhänä mutta hyvin pärjätään pienelläkin...
kotihoidontuki 550?
elari 170?
lapsilisä 136?
asumistuki 350?
=1200? minä ja tyttö
velkaakin on aika paljon...
kuussa jää 150-200? ruokaan ja muuhun

Hu, hu. Teillä jää todella vähän rahaa ruokaan ja muuhun

kuitenkin pikkusen eri asia! sä itse kuitenkin periaatteessa päätät mihin palkkas tuhlaat,jos teet laskuja niin ne on heti pois palkasta, jos taas et niiin ne ei oo pois palkasta, mut et sä saa päättää saatko asumistukea itelle vai meneekö se vuokran antajalle kun sä et saa päättää miten sä sitä käytät.

Häh? Kyllä minä olen aina ajatellut, että vuokra on pakko maksaa, ei siinä mielestäni ole mitään valinnanvapautta, että käytänkö vuokraan/asuntolainaan vai lähdenkö sillä vuokraan tarkoitetulla rahalla shoppailemaan.

meillä tulot yhteensä n.700euroa (sisältää kaikki lapsilisät,asumistuet yms) ja asutaan kaksin lapsen kanssa.
Ja joku vielä väittää,et yh:t saa kaiken maailman tukia.:D

Meillä on oikeasti tiukkaa,joskus tekee pahaa,kun ei saa edes kunnon ruokaa lapselle.:(

Meillä on perheen kokoon nähden pienet tuot,mutta silti mieluusti antaisin esim lasten vaatteet ettenpäin sellaisella joka oikeasti tarvitsisi tulojen vähyyden vuoksi,mutta ongelmanaon ettei kelpaa kun ovat perusvaatetta eikä esim reimateciä tms.... Ihan siitä syystä,että parin ekan lapsenm kanssa tulot oli tosi pienet ja oltiin tosi iloisia siitä että saattin tututilta lapsilel vaatetta,ja muistan kuinka ihanaa se oli että vähistä rahoista ei sitten tarvinnut niihin laittaa rahaa. Kenellekään ei vaan tunnu perusvaate kelpaavan....

Alkuperäinen kirjoittaja yyhoo:
meillä tulot yhteensä n.700euroa (sisältää kaikki lapsilisät,asumistuet yms) ja asutaan kaksin lapsen kanssa.

Meillä on oikeasti tiukkaa,joskus tekee pahaa,kun ei saa edes kunnon ruokaa lapselle.:(

Tuli paha mieli kun luin tämän.. Voisinpa jotenkin auttaa.. Toivottavasti rakkautta riittää ja sukulaisia jotka auttavat.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti82:

Tuli paha mieli kun luin tämän.. Voisinpa jotenkin auttaa.. Toivottavasti rakkautta riittää ja sukulaisia jotka auttavat.

voi,ihana.:) empaattisuus lämmittää mieltä.Kiitos.:) Rakkautta meillä riittää, onneks siitä ei tiukkaa. ;) Kyllä tää tästä, kunhan saan työtä...pitää vaan ensin valmistua.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti82:

voi,ihana.:) empaattisuus lämmittää mieltä.Kiitos.:) Rakkautta meillä riittää, onneks siitä ei tiukkaa. ;) Kyllä tää tästä, kunhan saan työtä...pitää vaan ensin valmistua.

Mukava kuulla. :) Sitä osaa arvostaa asioita eri tavalla, kun on puutetta jostain joskus. Mukavaa syksyä sinulle ja perheellesi, kuten myös kaikille täällä!

Täällä kanssa yksi yhdenlapsen yh, joka saa tuloja kuitenkin kuukaudessa kaikenkaikkiaan 1100?
sis.
asumistuki
kotihoidontuki
elatustuki
lapsilisät
toimeentulotuki

käteen jää laskujen jälkeen kuukaudessa n. 400-500?, joilla ostetaan ruuat ja hygieniatarvikkeet.
Joissakin kuissa käteen jää vähän vähemmän rahaa, kun on vakuutuksia ym lehtilaskuja sitten hiukan enempi..

Oletko siis opiskelija, vai etkö hae toimeentulotukea ollenkaan vai mikä tulojasi noin kovasti verottaa?

Saan opintotukea 192 euroa kuussa, asumistukea 420 euroa, lapsilisät kahdesta lapsesta 282e.

Vuokra vesimaksuineen 561 euroa kuussa.

Jää aina sen verran, että saa ruoat ja pakolliset menot maksettua, ruokaan menee n. 200 euroa kuukaudessa.

Nyt saadaan käteen vähän alle 1600 euroo yhteensä ja meitä on 5.Kaikesta saa pihistää kun on talo-ja autolainaa,mutta vuodenvaihteessa helpottaa kun meen takasin töihin ja mieskin ilmeisesti paranee!!!!!

Meillä oli tulot pitkään noin 1200 euroa kuukaudessa ( opintotuet, -lainat ja asumistuki ) . Vuokraan meni ( ja menee yhä ) vähän vajaa 600?. Lopuilla maksettiin sitten laskut ja ruoka ynnä muut tarpeelliset tavarat. Nyt kyllä tilanne on muuttunut, kun jäin äitiyslomalle, poika syntyi ja mies sai osa-aikatyön... uusi tulotaso ei ole ihan vielä selvä, mutta pikkuisen enemmän pitäisi käteen jäädä kuin ennen =)

Tukineen kaikkineen (opintotuki, kotihoidontuki, lapsilisä ja asumistuki) jäädään reilusti tuon 1500e:n alle, minä, mies ja yksi lapsi. Vuokrat silti saadaan maksettua, kiitos huokean opiskelija asunnon jonka vuokra sisältää veden, sähkön ja netin. Autottomana ainoat menot liikkumisessa on ukon kuukausimaksu bussikorttiin, tällä kun vaunujen kanssa julkisissa pääsee yksi aikuinen ilmatteeksi. Ruokaa on aina ollut kaapissa ja vaatetta kaikilla päällä. Säästöönkin saadaan nipistettyä jonkin verran joka kuukaiusi jotta pahanpäivän iskiessä ei talous heitä häränpyllyä.

Yhteistyössä