Onko kukaan teistä oikeasti köyhä tai rikas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="fia";24725097]Sossusta saa apua jos ei pidä mitään rahaa säästössä ja jos on valmis avaamaan kaikki talousasiansa heille... En mä jaksa eikä mulla ole aikaa ruveta hankkimaan mitään tilitietoja (sitä paitsi tiliotteet maksavat nykyään! minulta kuluisi 24€ pelkästään tiliotteiden hankkimiseen jos tahtoisin toimeentulotukea) jotta voisin *ehkä* joskus saada rahaa ja joskus en. Ehkä sitten kun lapsi tuosta vielä hieman kasvaa niin on kesäisin helpompi tehdä töitä, voisi sitten noihin terveysmenoihin säästää.[/QUOTE]

Eli taitaa sittenkin olla vähän oma valintasikin tinkiä terveydestä? :)

[QUOTE="tinttu";24725099]Noh, en asu pk-seudulla. vuokra 550e, ja on ihan keskihintainen pienestä kaksiosta joka ei ole keskusta-alueella. Asun isomman kaupungin naapurikunnassa, työ- ja koulumatka >10km.[/QUOTE]

Selvä. :)
Mä asun itse 10km Helsingin keskustasta, 44neliöisessä vanhassa kaksiossa josta maksan 730e kuussa. :D Mut oma valintahan se on täällä asua.

[QUOTE="tinttu";24725091]Mutta kyllä mä suuresti ihmettelen että miten Suomessa voi olla niin köyhä ettei ole varaa ostella koskaan vaatetta tai ettei ole ruokaan rahaa. Tietenkin jos itse on kussut omat raha-asiansa mutta kyllä mä ainakin tulen hyvin toimeen tuloilla jotka koostuu: opintoraha + yleinen asumistuki + lapsilisä + elatusmaksu + (opintolaina tarvittaessa). Toki näillä joutuu jo miettimään sitä rahankäyttöä ja jos tulee isompia yllättäviä kuluja peräkkäin joihin ei ole ehtinyt säästää niin joutuu opintolainaa nostamaan tai keksimään muuta ratkaisua. Ja käsittääkseni nämä alkaa olla aikalailla niitä minimietuuksia ihmiselle jolla on huollettava. Työttömät saa enemmän? Yksin elävät opiskelijat taitavat olla tiukemmilla, mutta heillä toisaalta on paljon helpompi käydä työssä samanaikaisesti.
[/QUOTE]

Kyllähän mulla on ruokaan varaa :) Jos rahat loppuu niin kaapit on täynnä. Koskaan ei (ainakaan lapsen :D ) ole tarvinnut nälkäisenä kulkea. Dyykkaamalla saan sellaista ruokaa jota en kaupasta ostaisi. Nälkäänsä voi ostaa kaurapuuroa ja riisiä, mutta joskus on kiva saada vaikkapa eineshampparia tai pizzaa :D Hedelmiä ja vihanneksia löytyy myös.

Olen opiskellut aikuislukiossa jolloin en saanut opintotukea. Nyt syksyllä aloitin yliopistossa. En uskalla ottaa opintolainaa ainakaan kokoajan. Kokeilen ensin tämän vuoden näin, jos opinnot etenevät ja ala tuntuu omalta niin nostan opintolainaa ja panostan opintoihin, tosin sitten lopetan osa-aikatyöt jottei minun tarvitse jaksaa tätä iänikuista päiväkotiin kiirehtimistä. Eikä lapsen aina tarvitsisi olla viimeisiä haettavia.

Mut missä olinkaan... Tulot: Opintotuki 260€ + asumistuki 360€ + lapsilisä 146€ + elatustuki 142€ + palkkatulot nettona n 270€ = 1180€. Kappas, nousua jonkun verran :) Kohta menee jo 1200€ rikki! Toisaalta hinnat taitavat nousta nopeammin kun mun tulot.

Vuokra on siis 650€, laskut ja matkakortti 120€ elikkä 410€/kk jää ruokaan ja vaatteisiin ja kaikkeen muuhun. Kahdelle hengelle. Lapsi kasvaa hurjaa vauhtia ja vaatekulut vievät osansa. Koulukirjani vievät jonkun verran.

Eli taitaa sittenkin olla vähän oma valintasikin tinkiä terveydestä? :)

Määrittele oma valinta?

Ei, minä en ole valmis elämään täysin kädestä suuhun siksi, että *ehkä* voisin saada rahaa sossusta. Mun taloudellista tilannetta helpottaa se, että kesäisin teen töitä ja laitan rahaa syrjään jotta on mistä maksaa jos tulee yllättäviä tilanteita eteen. Joo, voisin elää sossun armolla mutta mielenterveys ei kestä sitä, että olisin niin riippuvainen jonkun muun päätöksistä.

Köyhä olen, mutten halua olla kerjäläinen. Olen kuitenkin aikuinen ihminen. Olen valinnut opiskella, se on totta. Voisin mennä johonkin siivojaksi (olen joskus ollutkin) tai kaupan kassaksi, mutta en viihtyisi kovinkaan pitkään ja minusta tulisi katkera ämmä joka vihaisi lastaan kun lapsi on pilannut opiskeluhaaveet yms.

Äh. Miksi mä vaivauduin. Oma valinta. Joo, joskus elämässä on vaan paskoja valintoja ja yritä siinä sitten valita niistä se vähiten paska.

[QUOTE="fia";24725106]Kyllähän mulla on ruokaan varaa :) Jos rahat loppuu niin kaapit on täynnä. Koskaan ei (ainakaan lapsen :D ) ole tarvinnut nälkäisenä kulkea. Dyykkaamalla saan sellaista ruokaa jota en kaupasta ostaisi. Nälkäänsä voi ostaa kaurapuuroa ja riisiä, mutta joskus on kiva saada vaikkapa eineshampparia tai pizzaa :D Hedelmiä ja vihanneksia löytyy myös.

Olen opiskellut aikuislukiossa jolloin en saanut opintotukea. Nyt syksyllä aloitin yliopistossa. En uskalla ottaa opintolainaa ainakaan kokoajan. Kokeilen ensin tämän vuoden näin, jos opinnot etenevät ja ala tuntuu omalta niin nostan opintolainaa ja panostan opintoihin, tosin sitten lopetan osa-aikatyöt jottei minun tarvitse jaksaa tätä iänikuista päiväkotiin kiirehtimistä. Eikä lapsen aina tarvitsisi olla viimeisiä haettavia.

Mut missä olinkaan... Tulot: Opintotuki 260€ + asumistuki 360€ + lapsilisä 146€ + elatustuki 142€ + palkkatulot nettona n 270€ = 1180€. Kappas, nousua jonkun verran :) Kohta menee jo 1200€ rikki! Toisaalta hinnat taitavat nousta nopeammin kun mun tulot.

Vuokra on siis 650€, laskut ja matkakortti 120€ elikkä 410€/kk jää ruokaan ja vaatteisiin ja kaikkeen muuhun. Kahdelle hengelle. Lapsi kasvaa hurjaa vauhtia ja vaatekulut vievät osansa. Koulukirjani vievät jonkun verran.[/QUOTE]

Tuo yleinen asumistuki on kyllä jännä, mä saan enemmän sitä vaikka vuokra on 100e halvempi? Ja en asu pk-seudulla vaan kaukana sieltä. Siihen taitaa asunnon rakennusvuosi ja neliötkin vaikuttaa, jotka kannattaa huomioda asuntoa valitessa. En kyllä ymmärrä miksi rakennusvuosi vaikuttaa?

[QUOTE="fia";24725111]Määrittele oma valinta?

Ei, minä en ole valmis elämään täysin kädestä suuhun siksi, että *ehkä* voisin saada rahaa sossusta. Mun taloudellista tilannetta helpottaa se, että kesäisin teen töitä ja laitan rahaa syrjään jotta on mistä maksaa jos tulee yllättäviä tilanteita eteen. Joo, voisin elää sossun armolla mutta mielenterveys ei kestä sitä, että olisin niin riippuvainen jonkun muun päätöksistä.

Köyhä olen, mutten halua olla kerjäläinen. Olen kuitenkin aikuinen ihminen. Olen valinnut opiskella, se on totta. Voisin mennä johonkin siivojaksi (olen joskus ollutkin) tai kaupan kassaksi, mutta en viihtyisi kovinkaan pitkään ja minusta tulisi katkera ämmä joka vihaisi lastaan kun lapsi on pilannut opiskeluhaaveet yms.

Äh. Miksi mä vaivauduin. Oma valinta. Joo, joskus elämässä on vaan paskoja valintoja ja yritä siinä sitten valita niistä se vähiten paska.[/QUOTE]

En todellakaan tiedä tilannettasi oikeasti, mutta päättelin tuosta kun mainitsit, että sossusta ei saa jos on säästöjä yhtään, että jos sulla on säästöjä niin kai se sitten on oma valinta?

Minäkään en toimeentulotukea saa, koska en halua nostaa opintolainaa, jos ei ole ihan pakko. Ja tietenkin olen onnekas kun on töitä mitä tehdä niin paljon kuin voin ja haluan. (asumistuen rajoissa onkohan se suurinpiirtein 600e kuussa mitä saa tienata ennenkuin vaikuttaa..) Periaatteessa mulla olisi mahdollista ja aikaa tienata enemmänkin palkkatyössä mitä nyt, mutta sitten se huomiodaan asumistuessa - joten ei kovin kannattavaa.

En todellakaan tiedä tilannettasi oikeasti, mutta päättelin tuosta kun mainitsit, että sossusta ei saa jos on säästöjä yhtään, että jos sulla on säästöjä niin kai se sitten on oma valinta?

Juu, mulla on muutama satanen. Tuolla summalla mä voin maksaa yllättävän laskun tai ottaa hätätapauksessa taksin jos sellaista tarvitsee, jos esimerkiksi lapsi sairastuu tai jos itse akuutisti sairastuisin! Tai jos menetän työpaikkani niin on muutama satku takataskussa ettei ihan tyhjän päälle tarvitse pudota. En osaisi elää niin, että kun käyttötili kuun lopulla tyhjä niin olisin oikeasti totaalisen pennitön. Oman säästötilini lisäksi lapsella on säästötili, joka sekin pitäisi pistää nollille jos toimeentulotukea haluaa. Lapsella on vähän yli satanen omalla tilillään, lapsen isänpuoleinen isoäiti tykkää laittaa pikkusummia synttäreillä yms.

Ei se ole mikään hupivalinta, että minäpä nyt ostan lomamatkan sen sijaan, että kävisin lääkärillä, tai että minäpä nyt tuhlaan nämä rahat johonkin sen sijaan, että pitäisin itsestäni huolta... Kyse on nyt siitä, että pidänkö muutaman satasen säästöjä yllättävien tilanteiden varalta vai tuhlaanko ne ja käyn sitten sossussa ruikuttamassa lisää ja aina kun tulee yllärilasku tai sairastun enkä voi ottaa vastaan töitä niin joudun taas ruikuttamaan lisää rahaa joko sossulta tai vanehmmiltani.

Kyllä minulla sen verran ylpeyttä vielä on, että odottelen noiden terveysjuttujen kanssa siihen asti, että voin itse maksaa omat kuluni. Eihän nuo nyt mitään akuutteja ole. Ärsyttäviä ongelmia ehkä, mutta kyllä niiden kanssa elää. Eihän siitä mitään taetta ole, että lääkäri osaisi edes auttaa. En tahdo juuri nyt ottaa sitä riskiä, että käyttäisin sata euroa lääkäreihin ja työpoissaoloihin vain siksi, että ongelma *ehkä* saataisiin korjattua.

taas tietysti joku tuli rehvastelemaan olemaan henkisesti rikas. Ja noi köyhät, liioitellaan kaikkea ja takana on sitten kiva turvaverkko. Mä olen neljän lapsen ja muut sukulaiset asuvat 400km päässä. Vanhammatkin on köyhiä, joten ei ole tulossa apuja sieltäkään. Saan peruspäivärhan ja lapsilisän ja elatustuen. Ja silti mulla on varaa vaatteisiin kaikille meille ja ruokaa riittää. Halpa autokin on. Ja varaa käydä lääkärissä ja ostaa lääkkeitä.

Mä en ole ikinä saanu kuussa käteen noin paljoa, kuin te saatte. Lähes 1200 euroa! Elelisin herroiksi tuolla summalla. yli 400 kuussa ruokaan pitäisi riittää isomallekkin perheelle..

no me ollaan köyhiä. itse en ole saanut töitä koska pienet lapset. työnantajat ovat sanoneet suoraan sen syyksi. saan kelalta 500e kuussa josta pulet menee vuokraan, lopulla maksan sähkön, vakuutukset, ym laskut että edes koti pysyisi.
mies o töissä, tienaa reilu 2000e kuussa mutta hänen nuoruuden elämäntyylinsä takia tästä menee puolet vähintään kuussa ulosottoon.
meillä on kaksi pientä lasta ja he ovat ainoa syy minkä takia tässä jaksaa päivästä päivää pakertaa.

itselleni en ole ostanut mitään uutta vaatetta tai kenkiä (edes kirppikseltä) 4vuoteen, ruuat ostan yleensä -30% tai mielellään -50% lapuilla olevia.

mutta elämä on. kyllä tämä tästä helpottaa jossakin vaiheessa, lapset kasvaa kokoajan joten kyllä jossakin vaiheessa saan töitä. ja pääasia että on terveyttä ja lasten pyyteetön rakkaus=)

Yhteistyössä