Kuka on sitä mieltä että ÄITIYS on upeaa mutta se ei ole

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Feministit alas!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Feministit alas!

Vieras
sama asia kuin KOTIÄITIYS? Kotiäitiys on noloa , jos se kestää pidempään kuin lapsi 3v.Naisena olo on niin paljon muutakin kuin äitiys ja äitiys on niin paljon muutakin kuin kotiäitiys. Äiti on hyvä vaikka tekee uraa, rahaa, kouluttautuu ja on älykäs! Ura äidit kapinaan!!!!!!!!!!!!!!

Luuseri naiset on kotiäitejä pitkään!

Äitiys on ollu mulle aivan maailmaa mullistava kokemus. Samoin aika jonka sain viettää kotiäitinä lapseni kanssa.

Arvostan ihan yhtälailla sekä kotiäitejä kuin uraäitejä, jokainenhan on meistä yksilöllinen.

Mä olen aito nainen joka osaa olla ja käyttäytyä kuten nainen vaikka aionkin olla kotiäiti mahdollisimman pitkään. Kaikilla ei tätä taitoa olekaan, huoltaa äitiyttä ja naiseutta molempia yhtaikaa. =) Ja noloa mun mielestä on se, että hommataan lapsia tähän maailmaan eikä heistä sitten itse huolehdita kun se mahdollista on kuitenkin.

Voihan sitä uraa tehdä sit ku lapset on isoja! Nolompaa on lapsia kohtaan, jos tekee lapsia ja juoksee sit kiireesti täyttämään työelämän vaatimuksia.

Kunnioitan ainaki suunnattomasti omaa äitiäni joka oli kotiäitinä siihen saakka ku menin kuudennelle luokalle. Sit oli äitin vuoro opiskella (vaihtoi ammattia) ja nyt hän on jo 10-vuotta tehnyt uraa.

En kyllä osaa olla ap:n kanssa samaa mieltä. Minä en ole kotiäiti, olen työssä käyvä äiti, en uraäiti. Mutta kenelle (kenen perheelle) kotiäitiys on hyvä ja sopiva järjestely, niin mikä sen parempaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Öh.

Mä olen ennen kaikkea ihminen. Toki nainenkin.
Ja äiti.

Mutta sillä en itseäni määritä, miten joku toinen arvottaa elämänsä.

Mä olen tyytyväinen.
Jos aapee ei ole, ei se ole ongelmani.

=)

Kiitos, olen tyytyväinen elämääni ja oikeisiin valintoihini.
Mutta kun luin täällä juttuja, huomasin täällä aina "kehuttavan "kotiäitiyttä-ihan kuin muuta vaihtoehtoa ei olisi, niin että sekin valinta olisi lapsen kannalta hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Mä olen aito nainen joka osaa olla ja käyttäytyä kuten nainen vaikka aionkin olla kotiäiti mahdollisimman pitkään. Kaikilla ei tätä taitoa olekaan, huoltaa äitiyttä ja naiseutta molempia yhtaikaa. =) Ja noloa mun mielestä on se, että hommataan lapsia tähän maailmaan eikä heistä sitten itse huolehdita kun se mahdollista on kuitenkin.

Lisäisin tähän että HANKITAAN LAPSIA SITTEN KUN ON ITSELLÄ VARAA HOITAA LAPSIA EI SOSIAALIHUOLLOLLA TAI KELAN VUOKRATUILLA!

No mutta oltuani 4 vuotta kotona oli kiva mennä töihin lepäämään.
MUN ei tarvii sitten kuolinvuoteellani harmitella, etten ollut kotona pienten lasteni kanssa. Siis vauvahan on suloisin asia maailmassa. Miksen olisi saanut nauttia siitä itse?
Nykyisin kun voi käydä vallan helposti niin, ettei edes saa lapsenlapsia. Esim. mun kollega (lähes 60v) on siinä tilanteessa ja läpeensä katkera.

Ai, no minäpä olen kotiäiti ja ollut pitään JA olen siitä YLPEÄ!! Minä tiedän kuka lapseni kasvattaa, (sillä olen vakaasti sitä mieltä, ketään loukkaamatta, että jos lapsi on hoidossa 8h ja kotona hereillä n. 3h niin kuka siinä se roolimalli on, hoitotäti vai vanhemmat??) miten kasvattaa ja mitä lapseni päivän mittaan tekevät/jättävät tekemättä. Minä olen myös ylpeä ja iloinen siitä että kouluikäiset lapseni ovat iloisa siitä että äiti on kotona kun he palaavat koulusta kotiin, täällä odotta ÄITI ei tyhjä koti!!!

Vaikka meillä ei ole varaa juurikaan muuhun kuin välttämättömään, ( johon siis lasken mm. oman talon, harrastukset, hyvän KOTI ruuan, auton jne. ) en todellakaan vaihtaisi osaani kenenkään uranaisen osaan! Olen onnellinen näin! Kuten ovat myös lapseni ja mieheni:)

Vaan jokainen tekee tyylillään... Tosin, ikävän usein törmää mm. otsikkoon "hyvän perheen tyttö/poika" ja näillä, valittevan usein on taustalla ura vanhemmat, joilla ei ole harmaita hajuakaan missa/kenen kanssa yms. lapsi liikkuu....

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Voihan sitä uraa tehdä sit ku lapset on isoja! Nolompaa on lapsia kohtaan, jos tekee lapsia ja juoksee sit kiireesti täyttämään työelämän vaatimuksia.

Kunnioitan ainaki suunnattomasti omaa äitiäni joka oli kotiäitinä siihen saakka ku menin kuudennelle luokalle. Sit oli äitin vuoro opiskella (vaihtoi ammattia) ja nyt hän on jo 10-vuotta tehnyt uraa.

Olen kahden ura vanhemman lapsi. Meillä vanhemmat matkusti pitkin vkoa ympäri maailmaa.Lapset ajoittain mukana ajoittain lastenhoitajan kanssa kotona. Meillä kävi siivooja ja taloudenhoitaja.Vietin paljon aikaa vanhempieni kanssa lomilla ja heidän vapaa pvinään. Näin maailmaa paljon. Opin puhumaan kolmea kieltä. Tulin hyvin sosiaalikseksi. Minulla on upeat välit sisarieni kanssa. Sain harrastaa paljon, kävin kulttuuririennoissa ja pääsin ulkomaille katsomaan teatteria, mega konsertteihin ja formula kisoihin.

Vanhempana olen arvostanut lähtökohtiani. En olisi minä kaikkine kielitaitoineni ja laajana maailmankatsomukseni , ilman vanhempieni valintaa. En ole koskaan kokenut jääväni paitsi mistään. Olen aina kokenut olevani rakastettu. Rakkauden tunne ei tule siitä kuinka monta tuntia vanhemmat ovat pvässä läsnä-

Kukin tavallaan...Jos miehen tulot ei riittäisi ja jouduttaisiin hakemaan rahaa elämiseen sossusta niin kyllä mä silloin mielummin töihin menisin. Mutta ei se kaikille niin yksinkertaista ole, kun ei niitä töitäkään välttämättä ole. Ja aikasta paljon mäkin kelan tukia käytän, vaikka miehen palkalla eletäänkin. Nyt en saa kun kotihoidontukea kokonaiset 230e/kk, mutta äitiyslomalla saan ansiosidonnaista ä.rahaa, että hyvin hyödynnän yhteiskunnantukia mäkin...

Äitiys on ihanaa, mutta minusta ei ole kotiäidiksi.

Kotiäitiys olkoon heidän onni, jotka sitä haluaa. Jokaisen oma valinta. Kuitenkin sitä peräänkuuluttaisin, että kotiäitiyteen pitää olla myös varaa ts. että se valinta ei saa ajaa perhettä sosiaalitoimiston huomaan tai muuten ahdinkoon.

Ei se kyllä ole aapee sinulta pois jos joku haluaa olla kotonaan lastensa kanssa. Kyllä kotonakin voi tehdä vaikka mitä kehittääkseen itseään, esimerkiksi aina siinä lasten päikkäreiden aikaan voi opetella yhdys sana sääntöjä...

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
Äitiys on ihanaa, mutta minusta ei ole kotiäidiksi.

Kotiäitiys olkoon heidän onni, jotka sitä haluaa. Jokaisen oma valinta. Kuitenkin sitä peräänkuuluttaisin, että kotiäitiyteen pitää olla myös varaa ts. että se valinta ei saa ajaa perhettä sosiaalitoimiston huomaan tai muuten ahdinkoon.

Totta tuokin. Mutta, jokainen voi aika paljon vaikuttaa miten sitä rahaa käyttää ja mihin. Jos haluaa niin melkein jokainen pärjää kyllä jos vain toinen käy töissä.

Noh...
Sitten olen varmaan luuseri tai jotain...
olen kuitenkin tasan sitä mitä haluan ja olen tehnyt sitä mitä haluan eli hoitanut lapseni yli 3-vuotiaaksi kotona,opiskellut samalla(valmistun maaliskuussa)ja samalla työskennellytkin.
tuonut oman korteni kekoon tähän perheeseen rahallisesti ja tuonut itselleni varmuutta tulevaan "uraan".

Nykyään lapset voi henkisesti huonommin kuin ennen, ja osasyy voi olla väistämättä se ettei lasten kanssa olla tarpeeksi eikä anneta heille aikaa. Kotiäitiydessä tulee ainakin juuri se minkä vuoksi minäkin olen kotona, olen lapseni kanssa koska niin haluan. Korostan etten aina pidä kotiäitiyttä parhaana ratkaisuna mut jos mahdollisuudet siihen on niin hieno homma.

Yhteistyössä