Kuka mennyt töihin vanhempainvapaalla? Miten palkka+äitiysrahan saaminen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa. Tällöin saat normaalin päivärahan sijaan 22,04 euroa työssäolopäiviltäsi. Työskentely sunnuntaisin ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä sitä maksetaan vain arkipäiviltä.
 
Sinä maksat veroja aina tulojen mukaan ja verotoimisto kertoo toki tämän prossan sulle. Jos saat huikeata summaa palkkaa, niin huikea summa pidätetään.

Vanhempainraha voi pienentyä, jos et vissiin tee hommia sunnuntaisin vain (joku voisi kertoa, puhunko paskaa). Minimin saa vissiin joka tapauksessa.

 
Hyvällä äitiyspäivärahalla ei oo periaatteessa mitään järkeä mennä töihin, koska putoaa silloin tuolle minimille. Jos on jo valmiiksi minimillä, sittenhän on sama, vaikka menee lisäksi vielä töihinkin. Äippärahaa verotetaan 2 %-yksikköä suurempana kuin normaalia tuloa, mutta kuten jo sanottiin, kokonaissumma ratkaisee lopullisen veron määrän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Hyvällä äitiyspäivärahalla ei oo periaatteessa mitään järkeä mennä töihin, koska putoaa silloin tuolle minimille. Jos on jo valmiiksi minimillä, sittenhän on sama, vaikka menee lisäksi vielä töihinkin. Äippärahaa verotetaan 2 %-yksikköä suurempana kuin normaalia tuloa, mutta kuten jo sanottiin, kokonaissumma ratkaisee lopullisen veron määrän.

ei putoa minimille!!!!!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Hyvällä äitiyspäivärahalla ei oo periaatteessa mitään järkeä mennä töihin, koska putoaa silloin tuolle minimille. Jos on jo valmiiksi minimillä, sittenhän on sama, vaikka menee lisäksi vielä töihinkin. Äippärahaa verotetaan 2 %-yksikköä suurempana kuin normaalia tuloa, mutta kuten jo sanottiin, kokonaissumma ratkaisee lopullisen veron määrän.

ei putoa minimille!!!!!!

ellei nyt mene ihan kokoaikasena takas töihin.... jos tekee yksittäisiä vuoroja niin se putoaa vain niiltä työssäolo päiviltä
 
Mä menen ihan kokoaikaisesti takaisin töihin, eli äitiyspäiväraha putoaa minimiin. (siis tuo 22,jotain euroa/pvä.) Mutta joo, ei toki kannattaisi, sillä tulojen mukaan maksettu äitiyspäiväraha on ihan hyvä. Työtilanne nyt vaan on sellainen, että jos haluan vielä vuoden päästä tehdä töitä, nyt on mentävä töihin. Onneksi vauvan hoito on järjestynyt hienosti. Eli siis mä saan palkan+tuon minimiäitiyspäivärahan. Ööh, paljonko se minimiäitiyspäiväraha tekeekään kuussa, jos sitä maksetaan vaan arkipäiviltä? Lasketaanko kuukaudessa olevan n. 26 arkipäivää? Eli se tekis 22 e x 26 pvä = 572 e - verot eli jos veroprossa ois vaikka 20, niin käteen jäis n. 450 euroa. Näinkö?
 
Äitiyspäivärahaa ei sitten veroteta AINA +2% yksikköä palkkaan nähden, näin tehdään vain jos ei toimita sinne uutta verokorttia. Itse en nähnyt mitään järkeä, siinä että tulot putoaisivat puoleen ja veroja maksettaisiin turhaan enemmän
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Äitiyspäivärahaa ei sitten veroteta AINA +2% yksikköä palkkaan nähden, näin tehdään vain jos ei toimita sinne uutta verokorttia. Itse en nähnyt mitään järkeä, siinä että tulot putoaisivat puoleen ja veroja maksettaisiin turhaan enemmän

Ai, mä käsitin, että Kela perii aina tuon +2 pros.yksikköä, ns. "Kela-lisä"... Kyllä mä sinne tietenkin joudun uuden verokortin toimittamaan tätä uutta tulokuviota varten. Muutenhan multa olisi peritty veroa tuosta äitiyspäivärahasta 40 %.
 
Itse asiassa nyt puhut hivenen vaikeasta asiasta joka täytyy tarkastaa Kelalta.

Pääsääntöisesti asia menee niin että ne päivät, jotka olet töissä, niin niistä täytyy ilmoittaa Kelalle joko etukäteen, taikka kuukausittain takautuvasti. Tällöin saat niiltä päiviltä Kelan maksaman minimipäivärahan. Toki sunnuntaisin ja pyhäpäivinä saa tehdä niin paljon töitä kuin lystää sen vaikuttamatta mihinkään.

Mutta sitten jos menet KOKONAAN takaisin töihin, muuttuu äitiysloma harkinnanvaraiseksi ja tällöin on mahdollista ettei makseta yhtään mitään.

Veroprossa; aina puhutaan siitä veroprossasta ja äitiyspäivärahasta. Verotus on kuitenkin kokonaisuus, eli voit saada äitiyspäivärahaan vaikka 5 % veron, jos vastaavasti maksat tuosta normipalkastasi enemmän veroa.

Siis
A) tarkasta Kelalta mitä tapahtuu jos menet kokonaan töihin.
B) Laske minimiäiityspäiväraha ja ansaitsemasi palkkatulo yhteen ja käy verottajan veroprosenttilaskurilla tutkimassa millainen on kokonaisverotus.

Huomio siinä laskelmassa, ettei tuosta äitiyspäivärahasta pidätetä TYEL, eikä työttömyysmaksuja ,(vuonna 2010 ovat 4,9%)

 

Yhteistyössä