Jos menen äitiyslomalta töihin ja pää ei kestä, saanko heti sairaslomaa/terapiaa? Kuka saikun maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoli

Vieras
Kärsin kait masennuksesta. Äitiysloma loppuu, pakko palata töihin, rahat ei riitä. Luulen kuitenkin etten kestä meidän työyhteisössä tällä hetkellä. Miten se sairasloma määräytyy? Onko jotain työssöoloehtoja tms.minkä pitää täyttyä että sairaspäivärahan saa? Niin, olen kylmä ja hirveä ihminen, mutta pakko ajatella sitä taloudellistakin tilannetta, onko mulla varaa ylipäätään sairastaa??
Kuka saikun maksaa? Työnantajan vakuutus vai kela vai ei kukaan? Onko raha jokin minimi korvaus vai ansiosidonnainen?
Kiitos jos voitte auttaa.

Kunnalla pitää olla ehtinyt olla jokin tietty aika töissä, ennenkuin saa palkallisen sairausloman. Olisiko ollut ehkä 3 viikkoa? Muussa tapauksessa kelan sairauspäivärahan saa, jos työsuhde on voimassa.

Työyhteisön ongelmat eivät riitä syyksi palkalliseen sairaslomaan. Mikäli ne ovat niin pahoja, että aiheuttavat työkyvyttömyyttä heikentäväntasoisen uupumuksen, on työntekijä oikeutettu sairaslomaan, mutta palkkaa ei työnantajan tarvitse siitä maksaa.

Masennukseen yleensäkään ensisijainen tarjottu hoito ei ole sairasloma, vaan esim. lääkitys.

Kyse ei ole työuupumuksesta, vaan depressiosta/masennuksesta. Itse olen kuullut että helposti lääkärit määräävät psykologille ja puhumaan ylipäätään onglemista + tietenkin lääkitys. Sairasloma voi vaikeissa tapauksissa kestää jopa kuukauisia, yli vuodenkin. Haluan vain takaisin jaloilleni.

Onko sulla jo olemassa ihan masennusdiagnoosi ennestään? Oletko aiemmin ollut sairaslomalla sen takia?

Riippuu varmasti vähän paikkakunnasta, mutta keskusteluapuakaan ei välttämättä kovin helposti saa. Yritä kuitenkin, ne sun ongelmasi eivät katoa sairaslomalla mihinkään. Lääkkeitä sensijaan määrätään helposti. Tilanteen pitää olla tosi vakava, että saisi kuukausia saikkua, koska sairasloma monesti vaan pahentaa tilannetta. Olen kuullut, että ennemminkin sairaslomaa myönnetään lyhyissä pätkissä jos kertakaikkiaan töissä ei pysty käymään ja suositaan sitä, että jaksamisen mukaan aina kun mahdollista töihin.

Huomenta taas!
Ei mulla ole mitään diagnoosia mistään, en koskaan ole kenellekään tästä puhunut. Mun on pakko vaan mennä ensin töihin ja katsoa mitä tulee. Mutta jos saisinkin sairaslomaa, olenko ilman rahaa vai kuka sen maksaa ja kuinka paljon verrattuna palkkaan? Että tää on niin ahdistava tilanne.

Ajattelisin kyllä että paras olisi mitä pikimmin mennä puhumaan asiasta lääkärille ja hänen kanssaan miettiä mikä on tai olisi paras vaihtoehto. Jos sairastamiseen/sairaslomaan ei ole varaa kannattaa itsensä silti ja sen takia ehdottomasti hoitaa.

Yhteistyössä