Kansanedustajien erivapaudet vanhempainvapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ovara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ovara"

Vieras
Mitäpä tykkäätte tästä artikkelista:
Näin paljon kansanedustajat tienaavat vanhempainvapaalla

"Kansanedustaja voi olla äitiys- tai isyysvapaalla kuinka kauan tahansa, eikä palkkaa vähennetä missään vaiheessa. Periaatteessa vapaalla voi olla vaikka kolme vuotta--"

Hauska sinäänsä tuo 'kansan edustaja' nimike, että edustaako kansaa silloin, jos saa suorastaan kuninkaallista kohtelua? :)

Tätä artikkelia joku jo siellä kommentoikin: "Just ja sitten äitien kotihoidontuki on hallitukselle liikaa... Paljonkos se oli.. N. 330 e. Reilua meininkiä taas tässä maassa. On helppo olla välittämättä, kun itsellä on tuollaiset rahat."

Eli kun tätä lakimuutosta suunnitellaan siellä, niin mahtaako kukaan ylipäätänsä edes tietää, että mikä summa maksetaan tavallisille ihmisille ja että joillekin se voi olla parempi kuin ei mitään. Tai ehkä aattelevat, että toi summa riittää ihan hyvin taviksille, kun ei niillä muutenkaan ole halua tai varaa käydä ikinä ravintolassa, ostaa asuntoa tms. Mutta täytyyhän kansanedustajilla olla täyspalkka, kun on niin suuret menotkin... Suurin osa taviksista joutuu kuitenkin tinkimään menoistaan jo vanhempainvapaalla, viimeistään hoitotuella jos sitä on mahdollista edes pitää.

Ja sitten vielä tuohon tasa-arvoistamiseen, että isälläkin ois mahdollisuus hoitaa lasta. Siis onhan se ennenkin ollut mahdollista, mutta ei tähän moni nytkään suostu, vaikka lakia muutettaisiin, koska miehillä on suurempi palkka - samasta työstä! Että voiskos sitten samalla tasata naisten ja miesten palkat, niin ehkä miehet vois sitten jäädä kotiin ja naiset työhön. Tästäkin asiasta riidelty monta vuotta, kaikki tietää et palkkojen eriarvoisuus on väärin, mut kukaan ei tee asialle mitään. HYVÄ SUOMI!

Moni ei nyt todellisuudessa ole kotona sen lapsen kanssa kolmea vuotta. Se työ katsos ei ole mikään vakipaikka. Jos kansanedustaja on kolme vuotta kotona lapsen kanssa voi melkein varmuudella sanoa ettei häntä enää seuraavissa vaaleissa valita.

En kadehdi. Kansanedustajilla on kova paine palata äkkiä takaisin töihin eikä he voi unohtaa työasioita sinäkään lyhyeänä aikana, kun perhevapailla ovat. Eikös ne äitiyslomat ole max puoli vuotta sitten olleetkin, ainakaan kukaan ei ole ollut poissa edes vuotta. Kuten muut ihmiset, he eivät voi odottaa että työpaikka siellä odottaisi perhevapaiden jälkeen, vaan taistelu pitää käydä aina sen neljän vuoden jälkeen ja jos edellisestä jaksosta on vaikka parikin vuotta ollut poissa, niin ei paljon saumaa.

Ja saa useimmat ihan taviksetkin täyttä palkkaa 3-4 kk. Kansanedustajat ei juurikaan pidempään ole poissa olleet, ainakaan 100 %.

[QUOTE="vieras";29146125]En kadehdi. Kansanedustajilla on kova paine palata äkkiä takaisin töihin eikä he voi unohtaa työasioita sinäkään lyhyeänä aikana, kun perhevapailla ovat. Eikös ne äitiyslomat ole max puoli vuotta sitten olleetkin, ainakaan kukaan ei ole ollut poissa edes vuotta. Kuten muut ihmiset, he eivät voi odottaa että työpaikka siellä odottaisi perhevapaiden jälkeen, vaan taistelu pitää käydä aina sen neljän vuoden jälkeen ja jos edellisestä jaksosta on vaikka parikin vuotta ollut poissa, niin ei paljon saumaa.

Ja saa useimmat ihan taviksetkin täyttä palkkaa 3-4 kk. Kansanedustajat ei juurikaan pidempään ole poissa olleet, ainakaan 100 %.[/QUOTE]

No kuule, eipä sitä muillakaan ole mitään 4 vuoden vakityöpaikkoja kovalla palkalla :D pätkää pätkää ja pätkää, ja puhutaan usein muutaman kuukauden pätkistä. Että joopa joo taas. Ja helppohan sitä on töihinkin palata, kun noilla palkoilla palkkaa sen oman hoitajan kotiin.... toisin on taviksella, jonka on otettava se paska (täyteen ahdetut ryhmät, jatkuvat sairastelut, vaihtuvat hoitajat, olemattomat resurssit jnejnejnej) päiväkotipaikka toiselta puolelta kaupunkia....

Ja kun katsoi eduskunnan kyselytuntia tämän asian tiimoilta, huomas todella ettei eräät kansanedustajat oikeen elä samassa maailmassa kuin me tavalliset kansalaiset....

[QUOTE="vieras";29146195]Ja kun katsoi eduskunnan kyselytuntia tämän asian tiimoilta, huomas todella ettei eräät kansanedustajat oikeen elä samassa maailmassa kuin me tavalliset kansalaiset....[/QUOTE]

Samaa mietin ja kokoomuslaisiahan nämä oli, jos joku vielä ihmettelee.

Kansanedustajat on pääosin korkeasti koulutettuja ihmisiä, joiden vaihtoehtoinen ura ei olisi pätkätyö surkealla palkalla vaan vakituinen työ vähintään samalla palkalla ja paremmilla etenemismahdollisuuksilla. Pitäiskö kansanedustajien olla sitten vaan jotain kouluttamattomia duunareita? Hei, itse voit aivan hyvin pyrkiä eduskuntaan, jos noin kadehdituttaa! Aivan sama oikeus sinulla on tuota 4 vuoden kovapalkkaista pätkätyötä hakea kuin muillakin.

Ja et taidakaan katkeruuden määrästä päätellen olla mikään tavis. Keskipalkka Suomessa on kuitenkin 3000 euron paikkeilla ja suurin osa työikäisistä vakituisessa työsuhteessa. Matalapalkkainen pätkätyöläinen ei ole sen enempää tavis kuin korkeapalkkainen johtajakaan.

[QUOTE="vieras";29146243]Kansanedustajat on pääosin korkeasti koulutettuja ihmisiä, joiden vaihtoehtoinen ura ei olisi pätkätyö surkealla palkalla vaan vakituinen työ vähintään samalla palkalla ja paremmilla etenemismahdollisuuksilla. Pitäiskö kansanedustajien olla sitten vaan jotain kouluttamattomia duunareita? Hei, itse voit aivan hyvin pyrkiä eduskuntaan, jos noin kadehdituttaa! Aivan sama oikeus sinulla on tuota 4 vuoden kovapalkkaista pätkätyötä hakea kuin muillakin.

Ja et taidakaan katkeruuden määrästä päätellen olla mikään tavis. Keskipalkka Suomessa on kuitenkin 3000 euron paikkeilla ja suurin osa työikäisistä vakituisessa työsuhteessa. Matalapalkkainen pätkätyöläinen ei ole sen enempää tavis kuin korkeapalkkainen johtajakaan.[/QUOTE]

Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Ja nykyisestä työtilanteestakaan sä et näytä tajuavan hevon ******. Kansanedustajan tehtävä on edustaa kansaa, ei vain itseään ja isojalkaisia. Onhan se huolestuttavaa, jos KANSANedustajan suusta pääsee moisia sammakoita, mitä kokoomuslaisten suusta pääsi...

NYT pitäis kotiäitien ja työssä käyvien äitien nousta mellakkaan tämän johdosta. Onhan tämä järetöntä touhua! Keskenään äidit tappelee kumpi on arvokkaampaa : lastenhoito kotona vai työssä olo? Kumpikin on tärkeitä. Mutta tärkeää ei ole kansanedustajan palkka hoitovapaalla ja äippälomalla täysimääräisenä.

YHDISTÄKÄÄ äidit voimanne! Tehkää jotain asialle.Älkää tyytykö tähän kohtaloon! TUkeka toisianne sillä te kaikki olette äitejä!

No kyllähän tuo tavallisen kansalaisen mielestä on tosi epäreilua, mutta aika nopeasti ne muutamat äitiyslomalle jääneet ovat palanneet töihin, eikä kukaan nyt kolmeksi vuodeksi jää pois.

"Periaatteessa vapaalla voi olla vaikka kolme vuotta, mutta tällaisia edustajia ei ole ollut"

En ole seurannut tuota keskustelua, joten kenenkään kansanedustajan kommentteja en tiedä.

Mutta mitä se kansa on, jota kansanedustajan pitäisi edustaa? Onko vaan pienituloiset sitä? Mites tänä enemmistö, joka on keski- ja suurituloista, eikä he ole kansaa ollenkaan? Kansanedustajat edustavat ensi sijassa äänestäjäkuntaansa, eikä se ole sama esimerkiksi persuilla ja kokoomuslaisilla.

Minä olen ihan tavis, itse asiassa tällä hetkellä vaan osa-aikatyössä kun täysipäiväistä ei ole löytynyt. Mutta ei mulle mikään raha ole niin tärkeää, että kansanedustajana iloitsisin siitä että on varaa palkata oma hoitaja. Kyllä itse haluaisin lapseni hoitaa ainakin yli 1-vuotiaaksi, mutta kansanedustajana se ei käytännössä olisi mahdollista, jos seuraavan kaudenkin meinaisi jatkaa.

Rahasta viis, mutta itse en kansanedustajaksi haluaisi perheenperustamisvaiheessa juuri siksi, että perhevapaamahdollisuudet on niin onnettomat. Mutta joillekin raha on se kadehtimisen kohde näköjään. Mikäs siinä, arvomaailmansa kullakin.

[QUOTE="vieras";29146243]Ja et taidakaan katkeruuden määrästä päätellen olla mikään tavis. Keskipalkka Suomessa on kuitenkin 3000 euron paikkeilla ja suurin osa työikäisistä vakituisessa työsuhteessa. Matalapalkkainen pätkätyöläinen ei ole sen enempää tavis kuin korkeapalkkainen johtajakaan.[/QUOTE]

Minä olen kyllä vakituisessa työssä, mutta en todellakaan ansaitse mitään 2000-7000 €/kk. En siis edes tota keskivertopalkkaa, saati tota toista ääripäätä: kansanedustajien palkkaa. Helppohan sillä palkalla ois ostaa se oma talon muutaman kuun palkasta... Jotkut meistä joutuu ottamaan ihan lainan varta vasten. Että ompa hienoa, kun on tämä vakityö, kun ei ole edes täyspäiväinen eikä milloinkaan mahdollisuutta saavuttaa sitä. Sittenhän minä saisin jopa 1500 €/kk, se ois oikea lottovoitto! :D

Minulla olisi kyllä mahdollisuus jäädä sille 3 vuoden hoitovapaalle, en menettäisi työtäni. Mutta kun kun kotihoidontuki on sen päälle 300 €/kk, niin sitten täällä itketään, että miks jotkut laittaa alle 1 v. lapsen päiväkotiin. Niin, joillakin ei ole varaa. Mutta jos mäkin saisin työpalkkani, sen hassun tonnin joka kk aina tonne lapsen 3 v. saakka, niin johan mäkin istuisin mieluummin kotona kuin töissä! :D

Minä voisin kyllä hyvin laskea tavikseksi myös työttömät, kun onhan tätäkin joukkoa melko paljon... Näitäkin kansanedustajat lupaavat edustaa, mutta mitäpä 7000 €/kk kansanedustaja tietää kädestä suuhun eläjistä? Ehkä joskus jokaisella ollut tiukkaa opiskeluaikoina, mutta se muisto yritetään aina unohtaa, kun nyt on sentään niin paljon rahaa.

Yhteistyössä