Kuinka usein siivoatte?

  • Viestiketjun aloittaja Naari
  • Ensimmäinen viesti
Naari
Tämä nyt aiheena kuuluisi ennemminkin kodinhoito-osioon, mutta näin lapsiperheen näkökulmasta kiinnostaisi tietää, että kuinka usein teillä siivotaan, lähinnä lattioita. Meillä asustaa minä, mies, lapsi 1, 5 v. ja koira reilun kokoisessa kaksiossa:

- Imurointi n. 2/vko
- lattioiden pesu 1/vko
- pölyjen pyyhintä, harvoin..

Jotenkin tuntuu, että meillä on aina sotkuista. Pitäisi ilmeisesti siivota useammin, kun nytkin tulee jalkapohjat heti likaiseksi.. ;)
 
Manku
Isä, äiti ja vauva 3 kk, reilun kokoinen kolmio:

- imurointi joka toinen päivä
- pölyjen pyyhkimistä pari kertaa viikossa (ei joka nurkasta, lähinnä näkyviltä paikoilta)
- lattioiden pyyhkiminen kerran kuussa (tahrat pyyhkäisen aina sitä mukaa kun niitä tulee/huomaan ne).
- tarkempi siivous tehdään aina ennen vieraiden tuloa ja heidän lähtönsä jälkeen (varsinkin erään lapsiperheen jäljiltä lattioilla on usein hiekkaa, suklaakeksin murusia ja mehutahroja... =)
- meilläkin tuntuu lattiat usein tahmaisilta, mutta en kertakaikkiaan ehdi/viitsi panostaa siivoukseen enempää
 
Niimi
Meillä äiti, isi ja poika 10kk+ 2 koiraa. 154 neliöä

- imuroin 2krt/vko
- lattioiden pesu 2krt/kk
- pölyt pyyhitään 1krt/vko
- tavarat, vaatteet, tiskit yms joka päivä omille paikoileen
 
Jagulaari
Isä, äiti, pojat x 3 (6v., 1v7kk ja 2vko) ja kaksi isoa koiraa=)!
Omakotitalo, kolme kerrosta.
-imuroin kun kerkiän/jaksan (yritän ainakin pari kertaa viikossa)
-pesen lattiat kun kerkiän/jaksan (pari kertaa kuussa)
-ikkunat pesen syksyllä ja keväällä
-tiskit heti pois
-pyykit pesen kerran päivässä ja käärin kaappiin heti kun ovat kuivuneet
-pölyjä pyyhin aina muistaessani tai kun ohikävellessä huomaan jossain pölyä
-wc pestään/siivotaan ainakin pari kertaa viikossa, yritän jopa päivittäin keretä sen tekemään.

Nyt kuopuksen syntymän jälkeen tämä pari viikkoa on ollu vähän hiljasempaa ton siivouksen suhteen.... Tuntuu olevan muutenkin tarpeeks tekemistä...
 
Eeva
meidän perhe äiti, isä ja tyttö 1v2kk.

Siivoukset:
- imurointi 2krt/vk
- lattioiden pesu 2krt/kk
- pölyjen pyyhintä 1-2 krt/vk (vähän aina tarpeen mukaan eli kun alkaa näyttään pölyiseltä, niin pyyhin)
-pöydän alta joka ruokailun jälkeen siivoilen sotkuja :)
 
super äippä
Äiti,ísä ja lapsia 6 (7kk-15v) 170 neliötä

-Imurointi joka päivä tai ainakin joka toinen päivä
-lattioiden luutuus joka päivä tai ainakin joka toinen päivä
-pölyt (sormi tahrat) joka päivä
-tavaroiden järjestely lelut ym joka päivä
-pyykin pesu kone myllää aamusta iltaan joskus yölläkin
-vessan siivous joka päivä


Koko ajan tehen jotakin kotihommaa kotona mutta silti tuntuu että sekaisin kaikki :)

 
Assari
Meillä perheeseen kuuluu äiti, isä ja 2 kk tyttö.

Siivoukset (3 h + k, 79 m2):
- imurointi joka päivä, paitsi sunnuntaina pidän "vapaapäivän"
- lattioiden pesu 2 krt/vko
- vessan pesu 2-7 krt/vko
- pyykit, tiskit ym. hoidan heti pois
- pölyjen pyyhintä aina imuroinnin jälkeen
- ikkunoiden pesu 1-2 krt/vuosi
- tavarat, vaatteet yms. saman tien omille paikoilleen.

Meillä on aina siistiä:)
 
Pölypunkki
Äiti, isä, lapsi 1,5 v.

Siivous (4 h + k, 90+ m2)
- Imurointi 1 krt/vko
- Pölyt 1 krt/vko
- Vessat 1 krt/vko
- Lattiat 2 krt/kk

Tulipa outo olo, aikamoisia himosiivoajia täällä. Itselläni kotityöt viimeisenä listalla. Käyn tosin töissä jo.
 
n....
Meillä äiti, isi ja tyttö1v. 115neliötä.
imurointi 2krt/viikko, pöydän alta joka päivä.
lattioiden pesu joka toinen viikko.
tiskit heti
lelut korjataan aina unille käydessä.
pölyt+vessat 1krt/viikko
Yleissiistiä kyllä.. tavarat järjestyksessä .
 
super äippä
Hui en itse ainakaan himosiivoojaa:) On vain pakko suuressa perheessä siivota useasti,varsinkin kun puolet lapsista alle 4vuotiaita. Joskus laiskana kun olen en ole viitsinyt siivota kuten edellä sanoin ja sitten kun piristynyt ja siivoamaan alkanut niin homma on mitä mahdottomin kun huiskin haiskin kaikki ja tahmasormien räpöstystä kaikkialla :)
 
MaMa13.
Siis apua... ihanko tosissanne siivoatte noin usein - järjestäen imurointikin minimissään 2 krt / vko?? No, meillä lienee sitten muiden standardeilla likaista.
-imurointi, pölyt ja wc:n pesu 1 krt /vko
-lattioiden pesu ehkä 3 krt / vuosi
-tiskien ja pesukoneen pyöritystä päivittäin
-tavarat pidetään paikoillaan ja lasten lelut kerätään koriin olohuoneessa joka ilta jotta itse saa iltaa viettää paikat järjestyksessä

Ei ole tullut mieleenikään siivota tämän enempää...
 
kolmenäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Naari:
Tämä nyt aiheena kuuluisi ennemminkin kodinhoito-osioon, mutta näin lapsiperheen näkökulmasta kiinnostaisi tietää, että kuinka usein teillä siivotaan, lähinnä lattioita. Meillä asustaa minä, mies, lapsi 1, 5 v. ja koira reilun kokoisessa kaksiossa:

- Imurointi n. 2/vko
- lattioiden pesu 1/vko
- pölyjen pyyhintä, harvoin..

Jotenkin tuntuu, että meillä on aina sotkuista. Pitäisi ilmeisesti siivota useammin, kun nytkin tulee jalkapohjat heti likaiseksi.. ;)
Meillä on 120m2 ok. 2 aikuista, 3 lasta, sisäkissa

Imuroidaan kahdesti viikossa, lattiat pestään kerran viikossa, keittiöstä päivittäin sitä mukaa kun tarvitsee.
Keittiössä tasot ja ruokapöytä pyyhitään joka ruokailukerran/käytön jälkeen.
Pölyt pyyhditään kerran viikossa.
Pyykkiä pestään joka päivä, ja heti kuivuttua silitetään/laitetaan kaappiin oikeille paikoille.
WC pestään joka päivä, aina ei kuitenkaan pesuaineilla, vaan kiehuvan kuumalla vedellä.
Tiskit hoidan heti koneen tullessa täyteen, yleensä kone käynnissä joka yö.
Yleissiistiä meillä on aina.
 
Janek73
Meillä isä, äiti ja poika 2v 2kk.

Mä olen kyllä tosi laiska siivoomaan...ja meillä vain minä siivoan, mies joskus tiskaa, käyn töissä.

Imuroin, tai ainakin yritän kerran viikossa
Lattiat pesen 1-2 krt kuussa.
Pölyjä pyyhin miten sattuu, esim. telkkari tulee pyyhitty aika usein, mut tarkasti ehkä 1-2 krt kuussa.
Pyykkiä pesen ehkä joka toinen päivä.
Tiskit pakkaa kertymään, mut koitetaan 3-4 krt viikossa tiskata.
WC:n siivous n. 2 krt vko.
Matot ulos...jaa, tosi harvoin...

Tavaroiden järjestelyä tietty tilanteen mukaan, lelut kerätään aina ennen nukkumaanmeno.
Tuntuu kyl et aina on likasta ja sekasta....
 
dsds
Imuroitteko tosiaan noin usein? Siis te, jotka imuroitte useammin kuin kerran viikossa? Mistä löydätte ajan siihen kun on lapsia (ja jopa koiria)? Mulla on yksi lapsi enkä meinaa millään ehtiä imuroimaan, kun en voi sitä tehdä lapsen kanssa kahden ollessani. itse yritän siivota kerran viikossa, mutta esim. pölyjen pyyhintä usein kyllä jää...
 
oijjoi
Oottepa ahkeria. Alkaa tuntua että sen takia tosiaan kaikilla muilla näyttää kotona olevan siistiä :)

Meillä vanha okt, pieni eteinen, ei kodinhoitohuonetta ja kaikki kura kantautuu tupaan saakka. Lapsia 2, mies ja 2 kissaa...

Mä imuroin sillon kun tavaraa alkaa olla tarpeeksi, jotain 2xvkossa, talvella pääsee vähemmällä kun ei tule ulkoa hiekkaa.
Lattiat pesen ehkä joka toinen viikko, joskus menee kerran kuuhunkin
Vessan kerran viikossa (ja ehkä sit paniikkisiivous jos on tulossa vieraita)
tiskit saman tien koneeseen
illalla kerätään lelut/muut rojut pois.

Nyt kun on kaksi pientä lasta on pakko jostain antaa periksi ja mulla se kyllä on ollu siivoaminen, muuten puunaa ittensä burnouttiin tai sit ei ikinä ehdittäis lasten kans tehdä mitään/mennä ulos tmv. Nytkin tuntuu että kotityöt hidastaa mun ja lasten harrastuksia :). Mies kyllä jeesaa etenkin tiskien ja pyykkien kanssa.

Mut älkää hyvät äidit siivotko itteänne läkähdyksiin, kyllä sitä ehtii sit taas kiillottaa pintoja kun lapset on isompia.
 
meillä näin
Meillä asustaa äiti, isä ja tyttö 1v 2 kk.

Siivoukset (3 h + k, 80 m2):
- imurointi 1 x vko
- lattioiden pesu todella harvoin, yleensä vaan imuroidaan, tietty selvät pläntit pesen pois
- vessan pesu n. 1 x vko
- tiskaus joka päivä
- pyykkiä pestään aina kun kone täyttyy (n. 2-3 x vko)
- pölyjen pyyhintä aina imuroinnin jälkeen eli 1 x vko
- ikkunoiden pesu 1-2 krt/vuosi
- tavarat, lelut ym. joka päivä paikoilleen

Ja minä kun luulin että meillä on siistiä, mutta näköjään aika harvoin siivotaan ;) Yleissiistiä on kyllä, kun ei ole turhaa rojua tms...
 
UK
Ennen olin paljon ahkerampi siivoilemaan, nyt on jäänyt vähän vähemmälle...

-Imuroin 2-3 kertaa viikossa. Mutta vain kerran/vko joka nurkan, muilla kerroilla pahiten roskaantuneet lattiat, kuten eteinen+keittiö+käytävät. Lisäksi suristelen rikkaimurilla leivän muruja tms. pojan jäljiltä...
-Lattioiden pyyhintä about kerran viikossa, välillä menee pidempikin väli...
-Vessoja yritän pestä kerran viikossa, mutta ne pidetään perussiistinä koko ajan. Siis kukin pesaisee "roiskeet" pois tarpeen mukaan. Samaten lavuaareja pestään tarpeen mukaan muutenkin.
-Matot pääsee ulkoilemaan aika harvoin... Perustelen tätä sillä, että imuroin niin usein...
-Keittiön pidän siistinä koko ajan. Siivoan ruoalaittosotkut ruoalaiton aikana/jälkeen ja astiat laitetaan syönnin jälkeen heti koneeseen.
-Pyykkihuolto on mun kompastuskivi. Pyykit kyllä pestään ja kuivataan, mutta sit se kaappeihin viikkaus... se voi kestää.
-Pölyjä pyyhin milloin pyyhin... Näkyvimmät kohteet yritän pyyhkiä viikoittain.

 
kolmenäiti
Ei kait se sitä tarkoita että siivoaisi läkähdyksiin, jos muutaman kerran viikossa imuroi?
Ainakaan itse en koskaan ole kokenut siivousta väsyttäväksi, vaikka siivottavaa on ollut.

Lapset kun ovat olleet pieniä, on siivous sujunut silloinkin. Mitään hommaa ei ole tarvinnut jättää tekemättä sen takia, että lapset ovat pieniä.
Imuroidessa lapset ovat vuorotellen istuneet imurin päällä kun vedän sitä pitkin lattioita :)
Ja kun ovat vähän isompia, ovat innokkaita pikkuapulaisia luutuineen :)
Pyykin lajittelussakin lapsista on apua, kun väreittäin lajittelee. Oppii lapsikin aika pian eri värit ja sävyt.
Tavaratkin pysyvät järjestyksessä, kun opetellaan siihen, että ne laitetaan takaisin paikoilleen kun ei enää leikitä. Eikä tämä tarkoita tiukkapipoista nalkuttamista, vaan että yhdessä tehdään ja myöskin kerätään lopuksi.

Mutta mikä siivoustapa sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.
Itse en perusta ns. kevät- tms. siivous-urakoista. Siksi pidän kodin siistinä aina, jottei isompaa sotkua pääsisi syntymään.
 
kata..
Meillä 6 k,k sekä kodinhoitohuone ja saunaosasto,200m2
2 aikuista,4 kouluikäistä ja 2 alle 2 vuotiasta.


-vanhin poika imuroi 3 kertaa viikossa
-kolmoset tyhjentävät tiskikoneen jokainen vuorollaan,lista jääkaapin ovessa
-jokainen laittaa omat tiskit koneeseen
-jokaisella lapsella omanvärinen muki joka mukitelineeseen ja se huuhdellaan ja käytetään 2 pvää samaa,sitte koneeseen.

-Pölyt pyyhkii esikoinen aina kun on imuroinut.
-vessat pesen päivittäin (3 vessaa)
Pyykkiä pestään 3 kertaa viikossa ja rummutetaan heti sekä kaappeihin suoraan.

Meillä lapsilla eri vaatteet kotona ja koulussa,kouluvaatteet pidetään parempina ja säilyvät näin jopa 5 pvää puhtaina.Alusvaatteet vaihdetaan päivittäin joten pyykkikuormaa ei tule järkysti.
-ikkunat pestään alkukeväästä ja kesällä sekä loppusyksystä.

-lapset kerää tavaransa aina 15 minsaa ennen nukkumaanmenoa paikoilleen...
Omat huoneet siivoavat torstaisin.
Mitäs vielä...

Meillä on siistiä kyllä.Ja uskon että siistiä voi olla vaikkei joka päivä siivoakaan.
Itse pyyhin päivittäin tiskipöytää ja pöytää,tahroja jos on jne.


Lapset osallistuu mielellään kotitöihin ja uskon että saavat hyvät eväät elämään.
 
kata...
LAttiat pestään kerran viikossa.Meillä siis torstaisin isompi siivouspäivä jolloin jaetaan tehtäviä,esim verhojen silitystä ja tosiaan laittiat pestään ja matot ulos.

Isolla porukalla hommat hoituu nopsaan!!
 
pölypallo
Herrajjestas... Meillä on kai tosi likaista, koska meillä imuroidaan ehkä 3 viikon välein... Joskus menee kuukausikin. Pölyt pyyhitään myös samassa tahdissa, tosin esim. sohvapöytä n. kerran viikossa, kun se likaantuu äkkiä. WC:n siivoan kun alkaa tuntumaan likaiselta, ehkä 1-2 viikon välein. Lattiat pestään pari kertaa vuodessa! Ja samalla viedään matot ulos. Tiskikone ja pyykkikone pyörivät aina tarvittaessa.
Ja silti mun mielestä meillä on ihan siistiä. (Tavaroita ei siis loju ympäriinsä, vaan ne ovat omilla paikoillaan.)
 
super äippä
Noista tavaroista.. Itse inhoan kun meillä on vuosien saatossa kertynyt kaiken laista roinaa,niin että joka paikka tursuaa sitä. Mies vielä sellainen keräilijä ettei raski heittää mitään pois,monasti ystävien luona ihastelen sitä "tyhjyyttä" kun ei mitään ylimääräistä ole! Kodinkin saa näppärästi siistiksi kun ei ole roinia...
 
Hih-hei
Alkuperäinen kirjoittaja pölypallo:
Herrajjestas... Meillä on kai tosi likaista, koska meillä imuroidaan ehkä 3 viikon välein... Joskus menee kuukausikin. Pölyt pyyhitään myös samassa tahdissa, tosin esim. sohvapöytä n. kerran viikossa, kun se likaantuu äkkiä. WC:n siivoan kun alkaa tuntumaan likaiselta, ehkä 1-2 viikon välein. Lattiat pestään pari kertaa vuodessa! Ja samalla viedään matot ulos. Tiskikone ja pyykkikone pyörivät aina tarvittaessa.
Ja silti mun mielestä meillä on ihan siistiä. (Tavaroita ei siis loju ympäriinsä, vaan ne ovat omilla paikoillaan.)
Tuo on kyllä aika harva imurointityyli - mutta jos pysyisi puhtaana niin en kyllä minäkään tuon enempää siivoaisi! Meillä tosin on pakko imuroida kaksi kertaa viikossa, lattioita luututaan harvemmin - tosin läntit pyyhitään pois. Sama pölyjen pyyhinnän kanssa - pyyhkisin jos ehtisin niin useammin, nyt pyyhin kun tarve vaatii. Vaatteita pestään myös aina kun tarve vaatii ja heti kun kuivuneet niin kaappiin laitetaan. Keittiö siivotaan päivittäin. Haluan siistin kodin mutta haluan myös olla lasten kanssa ja jättää aikaa omille harrastuksilleni - joten kultaista keskitietä mennään :)
 

Yhteistyössä