Kuinka usein siivoatte?

  • Viestiketjun aloittaja Naari
  • Ensimmäinen viesti
Tsemppaaja
Sinulle "Olen sitten kai väsynyt äiti tai laiska": Ei kannata mieltään pahoittaa tälläisestä ketjusta! Me ollaan kaikki niin erilaisia ja todellakin kun elämään tulee jotain mutkia matkaan niin siivoilu on sivuseikka. Ja kuten täällä on jo mainittukin on ihan eri juttu jos perheessä asuu vauva ja vanhemmat kuin se jos lapsia onkin liuta.
Ja onhan täällä monia jotka ihan varmasti siivoavat niin usein kuin kirjoittavat, Mutta monet tunnustivat myös siivoavansa harvemmin, kannattaa pitää myös mielessä ettei liiallinen puunaaminenkaan ole ihan fiksua. Ja kyllähän se on välillä jaksamisen kanssa niin ja näin, saati sitten jos perheessä murhetta. Itselleni siivoaminen on terapeuttista, kun normaalisti teen fyysisesti raskasta työtä ja nyt äippälomalla on aika rentoa ( esikoista hoitelen ), niin on ihan kivaa päästellä höyryjä mopin varressa välillä.
Mutta, jos hoitaisinkin kolmea lasta ja vielä olisi masennusta perheessä ei varmaan kauheasti jäisi mitään mitä päästellä.
Joten, hymyä huuleen ja koittakaa elää ja nauttia, siivota ehdit myöhemminkin! :)
T: Ollut myös masentunut joskus
 
Aioli
Mulla on viha-rakkaussuhde siivoukseen. Meillä tytär 1,5 v, minä kotona, mies duunissa. Himoan höyryputsaria ja uutta rikkaimuria, nautin puhtaudesta, mutta olen älyttömän vetelä tarttumaan oikeasti toimeen. Mulle kodinhoito ei ole kuitenkaan mikään ihmisyyden mittari, joten enpä tätä häpeä tunnustaakaan. Meillä imuroidaan kerta viikkoon, tarpeen vaatiessa kevyt bonusimurointi useammin. Pölyjä pyyhin inspiraation iskiessä tai vieraita odotellessa, samoin on vessan laita. Lattiat pestään pari kertaa kuussa. Tiskit hoituu päivittäin, samoin pyykkiä pyörii joka päivä, vähintään joka toinen. Kylppärin lattiakaakeleiden saumat on oksettavassa kunnossa, roskiskaappi pitäisi kuurata ja ikkunoita ei ole pesty vuoteen. Sitä inspiraatiota odotellessa... Vakituisia siivouspäiviä ja muita tiukkoja rutiineja kuitenkin vierastan kovasti. Fiiliksellä vaan:)
 
uip
Hyvä Aioli, Ihanaa että jollain muullakin on kaakelisaumat ja roskiskaappi karseassa kunnossa. Meillä on vieraiden näkemä ns ulkokuori puhdas, mutta jos tarkemmin alkaisi paikkoja tarkastelemaan huomaa tämän emännän laiskuuden. Höyrymoppi on muuten meidän perheen pelastus lattioiden pesuun!! Muuten jäädään taas odottelemaan sitä siivousinspiraatiota...
 
tiipii..
minä olen yleensä "saanut" hoitaa siivouspuolen meillä aina suht yksin. Nyt olen raskaudesta niin väsynyt, ettei mikään kiinnosta. Ei siis tosiaan yhtään mikään.. Niin kuinkas kävikään, lauantaina kun tulin koulusta kotiin, oli mies siivonnut koko huushollin, koska oli niin kyllästynyt asumaan sotkussa :) Ja minä kun luulin, että sitä ukkoa ei imurin varteen saa :)
 
Liisa**
Fiiliksellä täälläkin :) Ei voi kuin hattua nostaa suomalaisille perusahkerille äideille. Meillä pestään lattiat max 4 krtaa vuodessa, eikä tulisi mieleenkään pestä useammin. Jos lattiaan tulee tahra, sen pyyhin heti pois, mutta suurempiin toimenpiteisiin en jaksa ryhtyä. Imuroidaan 1 vkossa, joskus joka toinen viikko. Meillä on pari valtavaa villamattoa, joten niitä ei ihan helposti lähdetä rullaamaan ulos lattianpesun tieltä.
Mutta tietenkin asia on eri, kun lapsia on vain yksi, mutta tuskinpa ihan helposti alkaisin siivousrutiineja muuttamaan, jos lapsia tulisi lisää. Sittenhän sitä aikaakin ja energiaa on vähemmän!
 
Ei innokas siivooja
Monissa nykyajan lattiamateriaaleissa on hoito-ohjeena "nihkeäpyyhintä", eli ei lattioita tarvitse varsinaisesti pestä. Lattiat voi myös pyyhkiä vain matottomilta alueilta. En minäkään ala rullaamaan isoja mattoja pöytien alta joka kerta pois, kun pyyhin lattioita. Parketti ja laminaatti kaipaavat hoitoaineita sillointällöin.
 
ohva
täällä on tosi laiska siivooja *nolona*
Meillä asustaa 2 aikuista ja 4 lasta. Huoneita on 6+keittiö, sauna ja pesuhuone.

Kerran viikossa tapahtuu lattioiden lakaisu (imurista on hävinnyt letkuosa jonnekkin)
Lattioiden pesu ja pölyjen pyyhkiminen silloin kun on jotkut juhlat (synttärit, joulu yms)
Tiskit koneeseen joka päivä tai sitten seuraavana päivänä kaksi koneellista.
Pyykit pestään sitä mukaan kuhan mahtuu kuivumaan. Pyyykin lappoilu jää sitten kuhan kerkii (iso pyykki vuori kodin hoitohuoneessa)
Vessa silloin kun on likainen tai sitten ennen juhlia.
Lattioiden pesu tarvittaessa tai sitten ennen juhlia.
Mulla tosin vie aikaa noi navetta hommat, ainakin vielä (ens vuonna pitäisi se loppua) saas nähä et mitenkä sitten noiden siivousten käy, kun on enempi aikaa =)
 
huhhuh..
apua, laiska taitaa olla tämäki äiti :D

Imurointi kerran viikossa (yleensä mies hoitaa) + pölyt pois
lattianpesu muutaman kerran vuodessa, paitsi keittiön lattian pesen useammin, kun on tuo taapero, joka syöttää lattiaakin
vessanpesu n.kerran viikossa
tiskikone laulaa kyllä lähes joka päivä, pyykkiä pesen monta koneellista/vko
 
Elina1
En jaksanut lukea koko ketjua. Mutta meillä 3-henkinen perhe (kohta 4-henkinen) ja siivotaan näin:
-Noin kerran viikossa imuroidaan, keittiön lattian pesen usein samalla, koska siihen tulee länttejä koko ajan, muita lattioita pestään vain jos näyttää erikoisen likaiselta tai juhlat tulossa... keittiöstä ja eteisestä myös lakaisen välillä hiekkaa ym pois viikkosiivousten välillä.
-Vessa siivotaan myös noin kerran viikossa.
-Matot viedään ulos ehkä 3 kertaa vuodessa, pestään kerran vuodessa. Ikkunat pestään kerran vuodessa.

Ei meillä kamalan siistiä yleensä ole, mutta ei kamalan sotkuistakaan. Sitten kun alkaa näyttää että on liian sotkuista niin siivotaan, yleensä siis noin kerran viikossa. Joskus siivotaan koko perheellä, joskus minä ja lapsi (2-v.) siivotaan yhdessä sillä aikaa kun isä on töissä, varsinkin sadepäivisin tulee siivottua...
 
big mama
Meillä imuroidaan (siis yleensä minä imuroin) n. kerran kahdessa viikossa, paitsi alakerrasta ei niinkään usein. N. kerran kuussa pyyhin lattiat ja pölyt. Vessat pesen n. kerran viikossa. Pyykkiä ja tiskiä pestään tarpeen mukaan, ja puhtaita pyykkejä ajelehtii pitkin asuntoa. Meillä ei ole järin siistiä, mutta yritän olla stressaamatta asiasta. Toivoisin, että oppisin vieläkin vähentämään siivoamista entisestään, sillä sekin aika on pois lapsilta.

Meillä siis kaksi lasta (2-v. ja kaksikuinen vauva). Asunto n. 170 m2, ja pääasiassa yläkerrassa asutaan.
 
Siivooja :)
Hei! osallistun minäkin tähän... ollaan jokseenkin "boheemi" perhe joka elää..no, sekasorron keskellä? Miltä täällä näyttää? Likaiset tiskit keittiössä, kuppeja ympäri olohuonetta, jopa roskia olohuoneen pöydällä (tyhjä pähkinäpussi, tyhjiä pillimehuja) Lelut olohuoneessa levällään useita päiviä, makuuhuoneen tuolilla valtava vaatekasa keittiön pöydällä laskuja, maksumuistutuksia, astioita, lehtiä,pesuhuoneessa pyykkikasa valtava...Parvekkeella näkyy syksyn lehtiä olevan..ikkunat likaiset! Tavaraa on ja paljon..noin yleensä, ennenkuin iskee siivousinto ja kaikki on hetken ajan siistiä. Meillä yksi lapsi.(Lapsen huone on siisti!) Ja! WC on aina, AINA siisti ja puhdas, en voi sietää likaisia vessoja. Olen kiinnittänyt huomiota, että siivottuani jotain, mielialani nousee, voin henkisesti paremmin. Tässä vinkki vaikka väsyneen äidin läheisille, käykää jos suinkin luvan saatte, siivoamassa hänelle, se ei ole ihan sama onko sotkuista vai siistiä, siivottu, puhdas tila aina viihtyisämpi kuin tunkkainen sekasorto. En edes tiedä, miten usein meillä siivotaan...pölyjä inhoon, niitä pyyhin usein. Meillä siivoaminen on aina valtava projeksti, kun ei ole opittu jälkiämme korjaamaan, sillon lentää mies ja lapsi ulos, musiikki soi ja hiki lentää, ja aina tulee mielettömän hyvä fiilis. Siivoaminen on kivaa ja etenkin kun hirvee sotku, sen näkee sen eron.. :D Tuota, siksi en mielellään vieraita meille haluakaan, arvostelemaan :)
 
Odotellessa
Olen ollut paljon sotkuisempi ja nyt äippälomalla mielestäni siivoan paljon, tunne johtuu kai siitä, että olen viimein saanut aikaiseksi tehdä kaikkia sellaisia ikuisuusprojekteja, kuten siivota kaapit, vaihtaa matot ym. Näin suurinpiirtein normaaleja siivouksia teen:

- joka toinen päivä tiskit
- silloin kun lattialla on roskaa (lähinnä keittiössä ja eteisessä) kerään rikkalapiolla
- 1krt/vk pyykkien pesu
- 2krt/kk mattojen imurointi (eteisen maton ravistelen useammin)
- 2krt/kk lattioiden moppaus
- 1krt/kk vessa
- 1krt/kk lakanoiden vaihto
- kerran vuoteen ikkunoiden pesu

Jännää mitä tapahtuu siivoamisessa kun ensimmäinen muksu tupsahtaa kohta ulos, olen melko laiska siivoamisen suhteen ja ajoittain luistaa tuosta harvemmaksikin siivoaminen. Kämppä on 46 neliötä.
 
siivousintoilijako?
Luin vain muutaman viimeisen viestin, mutta näiden valossa koen itseni siivousintoilijaksi vaikken mielestäni ole edes kovin ahkera siivooja.
Meillä robotti-imuri kiertää kerran päivässä koko kämpän, sen lisäksi imuroin normaalilla imurilla n.1krt/viikko. Matot on pakko imuroida 1-2 krt/viikko. Lattiat pestään n.1-2krt/kk. Vessan siivoan n.2krt/viikko, kuten myös keittiön. Pölyt pyyhin 1 krt/viikko. Lakanat vaihdetaan kahden viikon välein ja pyyhkeet joka viikko. Ikkunat pestään 2krt/vuosi. Robotti-imurista johtuen meillä ei loju koskaan ylimääräisiä tavaroita lattioilla ja lapsen lulutkin kerätään aina pois kun leikki loppuu. Meillä siis näyttää aina aika siistiltä.
Niin, perheeseen kuuluu minä, mies ja 6kk lapsi + miehen lapset joka toinen viikonloppu.
 
wc
Kyllä meillä ainakin wc olisi siivoton, ellei sitä viikoittain pesisi. Jo nykyaikainen vettä säästävä wc-istuin kerää reilussa viikossa punertavan huuhtelujuosteen wc-istuimeen.

Olen ollut paljon sotkuisempi ja nyt äippälomalla mielestäni siivoan paljon, tunne johtuu kai siitä, että olen viimein saanut aikaiseksi tehdä kaikkia sellaisia ikuisuusprojekteja, kuten siivota kaapit, vaihtaa matot ym. Näin suurinpiirtein normaaleja siivouksia teen:

- joka toinen päivä tiskit
- silloin kun lattialla on roskaa (lähinnä keittiössä ja eteisessä) kerään rikkalapiolla
- 1krt/vk pyykkien pesu
- 2krt/kk mattojen imurointi (eteisen maton ravistelen useammin)
- 2krt/kk lattioiden moppaus
- 1krt/kk vessa
- 1krt/kk lakanoiden vaihto
- kerran vuoteen ikkunoiden pesu

Jännää mitä tapahtuu siivoamisessa kun ensimmäinen muksu tupsahtaa kohta ulos, olen melko laiska siivoamisen suhteen ja ajoittain luistaa tuosta harvemmaksikin siivoaminen. Kämppä on 46 neliötä.
 
Viimeksi muokattu:
emppu
Hei haloo elämässä on muutakin kuin siivoaminen! En kyl tajuu, et jos perheessä ei oo edes eläimiä, et joku imuroi joka päivä!!! Sen ajan voi käyttää paremminkin.
Meillä asuu minä, mies, poika 4,5 kk ja 3 kissaa, 120 neliötä.

Imuroin kerran viikossa
Pesen lattiat kerran kahdessa kk (tosin sitten ku vauva lähtee ryömimään naama lattiassa niin varmasti useammin)
vessa kerran viikossa
pölyjä vain kun näen jossain paljon pölyjä.

Ihan tarpeeksi siistiä on ei ole kukaan valittanut. Kaikki ollaan terveitä ja vauvalla ei taatusti allergioita!
 

Yhteistyössä