Kuinka usein siivoatte?

  • Viestiketjun aloittaja Naari
  • Ensimmäinen viesti
mami5
Kaksi aikuista ja viisi lasta (isot 10-17v ja iltatähti 1.7v), kaksi kerrosta ja reilu 200m2.

Alakerrassa pari makkaria, oh ja keittiö sekä wc.
- Imurointi päivittäin ja lattioiden pesu 2krt viikossa samoin wc 2krt viikossa.

Yläkerrassa neljä makkaria, wc ja saunatilat.
- Imurointi kerran viikossa ja lattiat 2 viikon välein, wc kerran viikossa.

- Pölyt pyyhin kerran viikossa (olen karsinut kaiken ylimääräisen roinan, joten pyyhkiminen helppoa ja pledi estää pölyn kiinnittymisen).
- Ikkunat pesen syksyisin ja keväisin.
- Petivaatteet vaihdetaan 2vk välein
- Pyykkikone pyörii päivittäin samoin astianpesukone (meillä astiat laitetaan suoraan ruokailun jälkeen omatoimisesti koneeseen ja vältetään näin äidin turha kuormittaminen).
- Kaapit siivoan inspiraation iskettyä, mutta turhaa tavaraa en kaappeihin säilö, vaan esim. pienet lastenvaatteet annan eteenpäin tai vien Uffiin.

Vanhimmat lapset huolehtivat omien huoneidensa siivouksen kerran viikossa.
Nyt siivousvastuu on minulla hoitovapaalla ollessani, mutta työelämään palattuani, saavat lapset taas osallistua yhteisiin kotitöihin ahkerammin:)
 
UK
Luetteloituna joidenkin siivoukset saattavat kuulostaa "kamalan paljolta", mutta esim. omassa tapauksessani totuus on se, että roskaisten lattioiden pikaimurointiin ei mene kuin 5-10min. Eli ehtii sitä päivässä tehdä muutakin kuin siivota...
 
Työssä käyvä äippä myös
Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti:
Kylläpäs olette jotkut ahkeria. Ehdittekö elää elämäänne? Mina en kertakaikkiaan jaksa kokoajan touhuta jotain kotihommia, ansiotöitäkin pitää tehdä ja lasten kanssa elää elämää. Talo 220m2 ja iso piha. Sisällä siivous 1 krt / vko, sis kaiken perustyön, pesut yms. Päivittäin tiskit, pyykkiä, perussiivous. Piha ajellaan kesällä 1 krt / vko, joskus harvemmin, riippuen korren kasvusta. Pensaat leikellään kerran kesässä. Ikkunat kerran vuodessa, paitsi ne tosi korkealla olevat kerran kahdessa vuodessa. Miehestä ei juuri mitään apua, tekee kyllä ruoat ja tiskaa, muutoin ei ole siivoukseen osallistunut. Meillä on aina aika sotkuista, huom - ei likaista, tavaroita pyörii jaloissa ja pöydillä. Lattiat silti puhtaat ja imuroin kyllä tarvittaessa kaksi krt / vko. Lapsilla juoksee kavereita, elävät kyllä kuin pellossa jos ei kokoajan huomauttele. Siivoojasta olen haaveillut, vaan kun tarvis löytää aikaa suursiivoukselle ennen moisen palkkaamista. Ajattelin ryhtyä siistiksi taas sitten kun lapset muuttavat omia kotejaan sotkemaan :)

Huh, tämähän on ihan suoraan minun elämästäni!!! Paitsi, otin kerran asiakseni ja meillä käy siivoja säännöllisen epäsäännöllisesti. Eräs puolituttu rouva, käy n. 2krt/kk, sekä joskus noita älyttömiä ikkunamääriä pesemässä.. Suosittelen!
 
Vinkittäjä
Suosittelen, että remonteissa/rakentamisessa valitsee lapsiperheelle sopivia materiaaleja. Meillä esimerkiksi on tammilattiaa parkettina ja laattaa keittiössä ja eteistiloissa (märkätiloissa tietysti myös), joten esim. tammilattiassa ei näy villakoirat kuten esim. tummassa lattiassa. Laatatkaan eivät ole lattioissa vaaleat, joten niissä ei näy heti likatahrat.

Ikkunoihin selektiivilasit (kaksi pesupintaa vähemmän), keittiötasoihin esim. kivitaso, joka ei vaadi hoitoa siten kuin puutasot jne.

En itse haluaisi missään tapauksessa mitään ylihuolehtivaisuutta vaativaa sisustusmateriaalia (esim. messuilla joskus näkynyt kiiltävä valkoinen eteislattia...), koska haluan vapaa-ajalla käyttää aikaa ihmisten kanssa olemiseen, enkä lattiamopin kanssa seurusteluun.
 
määäää
Kaksi aikuista, vauva (6kk) ja koira (iso ja karvainen :) )
Omakotitalo n.130 neliöö kahdessa kerroksessa.
Imurointi: alakerta; kerran viikossa kunnolla, pari kertaa imuroidaan suurimmat. Koiran vaihtaessa karvaa joka päivä.
Yläkerta; kerran viikossa. Joskus kaksi ( jos tulee vieraita :) )
Lattioiden pesu: 2-3 kertaa kuukaudessa. Yritän päästä siihen että kerta/viikko.
Pölyt: 1-2 kertaa kuukaudessa...
Lisäksi päivittäin harjalla pois puunroskia ja sepeliä, ruohonpätkiä yms mielenkiintoista mitä koira tuo tullessaan sisälle. Ja puulämmitys roskaa.
Astianpesukone pyörii n.5-6 krt viikossa, samoin pyykkikone.
Lakanat vaihdetaan: kaikki joka toinen viikko ja aluslakana ja tyynyliina viikottain. Vauvalta tarvittaessa ja ainakin viikottain kaikki. Samalla vaihtuu kylpypyyhkeet ( 1krt/viikko ) Ja käsipyyhkeet 2 krt/viikko. Vessoja pesen tarvittaessa ja ainakin joka toinen viikko. Meillä kaksi vessaa joista toista käytetään enempi, ja siivotaan enempi.
Mitäs vielä; matot ei pihalla, ovat mallia imurointi riittää, pesetetään 1krt/ vuosi.
Ikkunat pestään kerran vuodessa, toisenkin jos jaksetaan.
Keittiötä siivoan kerran päivässä, meillä tummat työtasot ja kaikki pöly näkyy... en suosittele.
Lisäksi vielä kaikki miljoona pihatyötä joita tehdään jos ehditään.
Päivittäin yritän olla sekoittamatta mutta sekoitan kuitenkin, meillä usein sotkuisen näköistä kun tavarat tuppaa jäämään niille sijoilleen. Niitä sitten järjestelen muutaman kerran viikossa.
Pitäisi kyllä panostaa siivoamiseen enemmän, nyt varsinkin kun vauva alkaa ryömimään. Jotenkin vaan tuntuu ettei oikeen saa siivottua :(
No, eipä siihen maailma kaadu.
Eilen muuten siivosin koko talon :) Pitkästä aikaa.
Materiaaleista: Meillä laminaattia ja laminaattia. Tummaa ja vaaleaa. Vaaleassa ei näy koiran karvat, mutta hikiset tassun jäljet ( sekä koiran että isännän ). Tummassa ei näy hiekka mutta karvat näkyy ja kuola. Siis koiran. Vauva ei vielä sotke.
Laattaakin löytyy, mutta meillä koettu epäkäytännölliseksi, koska meillä myös laattajäljitelmä laminaattia joka on helpompi hoitaa, saumat ei tummu ja on paremmannäköinen. Siis mun mielestä ja meidän huushollissa. Nää on varmaan aika yksilöllisiä juttuja mitä kukin kokee käteväksi tai ei.
Että tämmöstä meillä.
 
äiti+2 lasta
Näin meillä

imurointi 1x päivässä (meillä on tosin robotti-imuri joka hoitaa homman)
lattioiden pesu n 1x kk, keittiö useammin
pölyjen pyyhintä 2x viikossa
vessan pesu 2-3x viikossa
pyykin pesu joka toinen päivä (meillä kestovaipat ja 2 vaipatettavaa), rakastan pyykkäystä :)
välillä on enemmän sotkuista välillä vähemmän...
 
kippeli
Meillä

- kunnon siivous kerran viikossa (pölyjen pyyhintä, imurointi, kylpyhuoneen peseminen)
- lisäksi keittiö, olohuone ja eteinen imuroidaan pari-kolme kertaa viikossa
- lattiat, matot ja ikkunat pestään pari-kolme kertaa vuodessa

Nelihenkinen perhe kyseessä.
 
4:n äiti
Ja jos jostain haluaisin eroon ettei tarvis aina siivota: Sarjakuvat, vanukas- ja jugurttipurkit, miehen kahvikupit ja sukat ja työpaperit, karkkipaperit, lasten pikkulegot, -eläimet, -barbievaatteet ja kengät, bratzien jalat, pojan jääkiekko-jalkapallo-sähly-rulliskamat! Ja tv- ja lautapelit. Ja ulkovaatteet sekä koulureput! ai ni ja kengät kans... Siis niiden jo aikaisemmin kerrottujen vaatteiden eli rättien lisäksi. Just kiersin keskikerroksemme, viikonloppuna siivosin tosi siistiksi ja nyt jo näitä täällä edessä jaloissa pyörii, enkä edes käynyt makuuhuoneissa nostamassa v-kerrointa.... kyllä kyllästyttää jo! Mikäs teitä tytöt ärsyttää???
 
mami5
Älä 4 äiti passaa lapsiasi (kirjoitin sen hyvällä, joten älä loukkaannu).
Itsestäni tuntuu välillä, että olen jäkättävä kotiterroristi... lasit huoneista koneeseen, pyykit pyykkikoppaan, reput huoneisiin ja kengät naulakkoon ja kuka ei ole taas vienyt vessaan paperia käytettyään sen loppuun jne...
Itse en noita asioita tee, vaan heidän on itse siivottava omat jälkensä, muuta en kotona ollessani muuten kerkeäisi tekemäänkään, kuin raivaamaan heidän sekasotkuaan:)
Ja niitä "ärsyttäviä" juttuja: miehen kahvikupit meilläkin, teini-ikäisen tyttäreni huoneesta kulkeutuvat purut jotka leviävät hänen sukissaan ympäri kämppää (tyttö imuroi parhaillaan äidin kilahdettua) sekä yleisesti heidän huoneidensa sotkuisuus shipseineen, laseineen, vaatekasoineen jne... mutta itseppä huoneissaan majailevat joten kerran viikossa sen joutuvat luuttuamaan katosta lattiaan:)
 
Tiina73
Oho olenpa mä boheemi. En jaksanut lukea aikaisempia enkä käydä läpi kaikkea tässäkään. Mutta vähän vertailua teille ahkerille: 145 neliötä kahdessa kerroksessa, lapset 12 ja 2 vee. Imurointi kerran viikossa plus tarvittaessa eteisestä (esikoinen imuroi yläkerran). Ikkunat 2x vuodessa. Lattiat pesen 4x vuodessa (noloa). Lakanat vaihdan 4 vk välein, kylpypyyhkeet samaa luokkaa. Vessan pesen 1-2x viikossa (se on hetkessä törkeän näköinen) ja käsipyyhkeet vessassa vaihdan kerran viikossa. Teen kahta työtä ja meillä on remontti koko ajan kesken, mikä tässä tarkoittaa että mies ei juuri ehdi auttamaan siivouksessa. Olen ylpeä tuosta kerran viikossa imuroinnista, ennen imuroin puolta harvemmin!
 
Ei innokas siivooja
Kylläpä meillä onkin puhdasta, kun meillä sentään pyyhitään lattiat about 1krt/vko. Ihan järkyttävää, jos lattiaa ei pestä kuin muutaman kerran vuodessa?!? Siis pelkkä imurointi? Sellainen lattia on kyllä likainen, ainakin eteisessä ja keittiössä. Sukan pohjista sen huomaa helposti, jos ei muuten...
 
apua, mikä siivousvimma
Olen luullut, että siivoan usein, mutta täällä on varsinaista siivousfanaatikkoa liikkeellä!

Meillä on kotona yksi aikuinen ja yksi lapsi, 4 h 80 neliötä.

Mattoja ei ole, siivoan kerran viikossa (tai joskus kerran kahdessa viikossa) mikrokuitumopilla lattiat.
Pölyt pyyhin ehkä kolmen kuukauden välein.
Tiskaan kerralla paljon kolme kertaa viikossa lapsen astiat, astianpesukone täyttyy hitaasti, pesen sillä ehkä kahden-kolmen viikon välein (iso kone, yksi aikuinen, paljon astioita)
Syöttötuolin alta pyyhin murut pois syömisen jälkeen.
Ulkokengillä ei kävellä sisällä, eikä ulkovaatteissa, eikä tule hiekkaa. Kädet pestään ulkoa sisälle tultaessa, eikä tule pöpöjä.
Vessan pesen liian harvoin, en kehtaa sanoakaan, miten harvoin (pitää mennä nyt pesemään, tuli huono omatunto)
Ikkunoita en ole pessyt koskaan, sade kyllä huuhtelee.
Meillä on muuten tosi siistiä, tavaratkin aina paikoillaan, kirjat hyllyissä lasin takana, etteivät kerää pölyä jne. Meillä on mielestäni siistimpää jopa kuin monissa kyläpaikoissa, joissa käy kerran viikossa ulkopuolinen siivoaja.
En tajua, miten muut kirjoittajat täällä siivoavat noin paljon.
 
aq'
Perheenjäseniä voi olla enemmän kuin kaksi.... Esim meillä on kaksi aikuista ja kolme lasta. Kaksi aikuista sotkee enemmän kuin yksi ja kolme lasta taatusti enemmän kuin yksi.

Lisäksi vielä lemmikit. Koiralta lähtee karvaa ja toiselta kissalta myös todella paljon kun on niin paksu turkki.

Ulkoeteinen on pieni ja vaikka siellä otetaankin kengät pois niin sitä hiekkaa kulkeutuu sisälle. Oikein likaiset kengät ja kurikset riisutaan jo ulkorapppusella. Imuroin hiekkoja silti välillä monta kertaa päivässä =D

Tiivistettynä: sitä sotkua ja likaa tulee samaa tahtia kuin siivoan. Harvoin on silti siistiä, yleensä kunnon siivouksen jälkeen päivä-pari. Niin, petivaatteet vaihdan kerran viikossa aikuisilta ja lapsilta n. kahden viikon välein. Syynä on se että meidän sänkyyn välillä lemmikit tulee vaikka yrittäisi estellä. Lisäksi mikään ei voita sitä tunnetta kun saunan jälkeen menee puhtaisiin lakanoihin =)
 
aq'
Tavoitteena myös meillä se, että lapset tulee osallistumaan siivoushommiin kun tuosta vähän kasvavat. Välillä harjoittelevat sängyn petaamista jne jo nyt. Se on heidän mielestään vaan hauskaa!
 
en ymmärrä
Meillä ja omilla vanhemmillani on pesty lattiat vain pari kertaa vuodessa, eikä sukkiin ole kertynyt mitään ylimääräistä. Varmasti on mm imurin teholla ja ihan elintavoilla vaikutusta lattioiden kuntoon.

Kuinka lähes kaikki pesee päivittäin koneellisen tiskiä ja pyykkiä? Ovatko ne täysiä koneellisia? Meillä 2 aikuista ja vauva, ja tiskikone käy noin kerran viikossa... Pyykkiä pari kertaa viikossa.
 
aq'
Meille vasta tiskikone tulossa, mutta voin vakuuttaa että tulee käymään joka päivä. Viisi ateriaa päivässä viidelle hengelle (isä kylläkin mukana vain kolmella kerralla) + vieraiden kahvimukit yms. Tiskaankin keskimäärin kolme kertaa päivässä, joskus enemmänkin kun tulee tehtyä monimutkaisempaa ruokaa, leivottu tms.

Esim tänään vaihdoin lakanat ja pesin yhteensä neljä koneellista pyykkiä. Yhdessä oli vaatteita. Huomenna pesen taas koneellisen. Vaatteet lajitellaan värin mukaan joten niitä ei voi kaikkia laittaa samalla kertaa =D

Mutta onneksi ne koneet hoitavat sen pesemisen, ei tarvitse itse kuurata ;O)
 
mami5
Hmm... kyllä sitä pyykkiä ja likaisia astioita tulee huomattavasti enemmän jos taloudessa on 5 lasta ja kaksi aikuista kuin perheessä jossa yksi vauva vanhempineen, sama koskee esim. lattioiden likaantumista.
Huomenna olisi lakananvaihto hulabaloo meilläkin joten pelkästään niistä kertyy pyykkiä monta koneellista kuten aq kirjoittikin:)
 
määäääää
Joo, on ihan luonnollista että monilapsisessa perheessä sotkua syntyy enemmän kuin pienessä perheessä. Riippuu kyllä elintavoistakin jonkin verran, itse olen armoton paikkojen sotkija :(
Mutta sen verran pakko ihmetellä; että jos vaihtaa kylpypyyhkeet 1krt/kk niin eikö ne jo haise ihan hirvittävälle vaikka kuinka kuivais ilmavasti?
 
äiti83
siis meillä jotain 120 neliöö asuttavana omakotitalos ja talouteen kuuluu minä,mies, lapset 4v ja 8kk sekä kaksi sisäkissaa..

imuroin n.kerran kk ja pölyjä pyyhin joskus kun muistaa.. harjalla ja sihvelillä napsitaan lähes päivittän kämppä läpi.. lattiat pestään tyyliin jouluksi ja juhannukseksi,joskus tulee muutenkin pestyä.. samoin ikkunat..

lähes joka päivä pyykkikone päällä ja joka päivä tiskikone toimii.. pyykit usein jää sinne pesuhuoneeseen kun ne on saatu laskostettua narulta pois, mutta saahan ne siitä pöydältäkin päälle.. ja vessan pesu on isännän homma,tekee kun on likainen..

kaipa sitten en ole vuoden kodinhenki mutta mitäs siitä.. eipä kukaan kyllä ole likaiseksi meidän kämppää sanonut.. sekaiseksi kyllä välillä kun lasten lelut välillä leviällään..
 
Tiskin määrän vähentäminen
Meillä samaa kahvikuppia käytetään koko päivä ja lapsillakin on tiskipöydän reunalla sama vesilasi koko päivän. Maito- ja piimälasit toki pestään joka käytön jälkeen, mutta meillä 4 henkisessä perheessä tiskikone (normaali 60 cm leveä) pyörii yleensä joka toinen tai joka kolmas päivä. Tosin yleensä viikonloppuna tehdään enemmän ruokaa myös arkiviikkoa varten, joten pelkistä ruoan lämmittämisistä ei tule niin paljon tiskiä.

Toki jos joka päivä tekee kaiken ruoan alusta asti itse, niin sitä tiskiä tulee enemmän. Meillä siis teen sunnuntaiaamuisin useamman ruokalajin, josta osa menee pakastimeen, joten vaikka syömme kotiruokaa, niin arkisin en yleensä tee ruokaa (korkeintaan peruna/pasta/riisi keitetään). Se säästää aikaa perheen kanssa olemiseen, isompien lasten harrastuksiin kuskaamiseen jne.

Pyykit meillä lajitellaan vain valko- ja kirjopyykkiin. Valkopyykin pesujauhehan sisältää valkaisuaineita, joten valkoiset ja pastellisävyiset vaatteet pestään samassa. Kirjopyykin pesen color-pesujauheella, joka ei valkaise ja siten siis säilyttää värit paremmin. Toki villapyykki pestään erikseen, mutta muutoin on tosi harvoin mitään erikoispyykkiä, vaan jaan pyykin ainoastaan vaaleisiin ja muihin väreihin. Hyvänä ovat tekstiilit pysyneet. Tästä seuraa se, että pesen lähes aina täysiä koneellisia, joten pyykkiä pestään viikonloppuisin muutama koneellinen, mutta arkena ei yleensä ollenkaan lukuunottamatta pojan ja miehen jalkapallokamppeita, jotka hajun ja lian vuoksi pestään joka käytön jälkeen.
 
yh
meillä yksi aikuinen ja 1v8kk lapsi. Kolmio, neliöitä 71. Käyn osa-aika töissä.

Imurointi 2-3krt/vko. Useammin tarpeen vaatiessa..
Lattoiden luutuaminen 1-2 viikon välein, keittiöstä käsiluutulla useammin.
Vessojen pesu 1-2 viikon välein, riippuen likaisuudesta.
pölyjä pyyhin aika harvoin. Tällä hetkellä tasoilla ei ole juurikaan tavaraa.
mattoja en ulkoiluta ikinä.
tiskikone ja pesukone pyörii joka toinen päivä.
Keittiö perusteellinen pesu n. 1krt/vko. Tiskikoneen tyhjennys/täyttäminen saattaa venyä. Usein käytetään astiat suoraan koneesta ja sitten täytetään kerralla ja kone pyörimään.

Olen tullut huomattavasti siistimmäksi lapsen synnyttyä, mutta kaaos ympärillä näyttää vain olevan pahempi:) Todella harvoin saan siivota rauhassa ja vilkkaan lapsen kanssa siivoaminen vaatii aina omat järjestelynsä. Siivoamiseen saa varata 4krt enemmän aikaan, kuin jos saisi rauhassa homman tehdä. Iltaisin pyrin pahimmat rojut keräämään, mutta sekin saattaa venyä, koska en jaksa/halua sitä ainutta omaa hetkeä päivässä käyttää siivoamiseen. Yleensä meillä tavarat hujanhajan, mutta likaista harvemmin.

On ihan totta, että viisi ihmistä sotkee enemmän kuin kaksi, mutta siivoajia on myös samassa suhteessa enemmän.=)
 
Katriina _
Alkuperäinen kirjoittaja Pölypunkki:
Äiti, isä, lapsi 1,5 v.

Siivous (4 h + k, 90+ m2)
- Imurointi 1 krt/vko
- Pölyt 1 krt/vko
- Vessat 1 krt/vko
- Lattiat 2 krt/kk

Tulipa outo olo, aikamoisia himosiivoajia täällä. Itselläni kotityöt viimeisenä listalla. Käyn tosin töissä jo.
Meilläkin näin. Ja kuvittelin siivoavani kohtalaisen useasti.
 
aq'
Joo, no me ollaan lasten kanssa kotona päivät. Kissat pääsääntöisesti sisäkissoja ja koirakin sisällä jatkuvasti =D Kai se niin on, että kun lapset kasvaa niin siivoajia on useita. Jos on.. Meidän ipanat vielä pieniä ja mieskin sellainen tapaus ettei omatoimisesti siivoa... Yleensä se on niin että minä siivoan ja hän on lasten kanssa. Síivoaa kyllä jos pyydän mutta mieluummin teen homman itse että tulee tehtyä kunnolla =D. Tärkeämpää kuitenkin että mies viettää aikaa lasten kanssa silloin kun kotona on.

*Tunnustan*: tänään olen imuroinut molemmat eteiset kolmeen kertaan ;O) Hiekka on siitä ärsyttävää että kulkeutuu joka puolelle.. Tähän imurointiin vaikuttaa varmasti paljon se millainen/millaisessa paikassa eteinen on. Meillä on suoraan keskipisteenä eli jokaisesta huoneesta mennään sisäeteiseen.
 
olen sitten kai väsynyt äiti tai laiska
voi ei taidan olla väsynyt ja huono äiti, joskus sain spurtin päälle ja pesin kerran viikossa lattian, imuroin, vessat ja pölyt...mutta lopahti. En vaan jaksa. Tiskitkin lojuu välillä, joskus unohtuu pyykit yöksi koneeseen, nytkin on kuivat pyykit kasassa tossa. Keittiössä on tiskiä kone täynnä ja jo uusia likaisia altaassa. Meillä lapsia 6v.3v9kk ja 1v2kk.
No kun elämään tulee masennusta yms. niin kyllä siivous on sivuseikka, meillä mies masentunut ja koitetaan elää tätä arkea normaalisti, mutta kai minä olen sitten vaan laiska, tuli taas paha mieli tästäkin ketjusta, kaikki on niin täydellisiä suorittajia, Minä en. Vai huijaatteko?
 

Yhteistyössä