liemikuutio ja ruokakerma 1 vee ruokavaliossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liemikuutio ja Ruokakerma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liemikuutio ja Ruokakerma

Vieras
Vauva täyttää kohta 1 vuotta ja mietin kuumeisesti kuinka tehdä lapselle samaa ruokaa kuin muille perheenjäsenille. Erityisesti mietin miten käyttää liemikuutiota tai ruokakermaa vai käyttääkö niitä ollenkaan. Jotenkin tuntuu, että onko ne kovin terveellisiä lisäaineiden yms. takia. Miten ne voisi korvata. Teen paljon kiusauksia, kastikkeita, keittoja yms. joissa käytän juurikin jompaa kumpaa.

Entäs sitten pavut, linssit, katkaravut yms? Onko lapsillenne tullut niistä vatsavaivoja?

Kiitollinen vinkeistä!

Me käytettiin lapsen ollessa 1v vähärasvaista ruokakermaa, mutta liemikuutiot tulivat mukaan kuvioihin vasta lapsen ollessa n.1,5v. Laitan liemikuutiota ainakin puolet vähemmän kuin mitä ohjeessa sanotaan ja muuta suolaa en tietenkään lisää. Yritän kyllä maustaa ruuan yrteillä ja muilla mausteilla, mutta kotikokin taidot eivät aina riitä ja joskus se liemikuutio vain antaa parhaan maun. ;)

Pavuista, linsseistä ja katkaravuista ei ole lapsen ruuassa kokemusta, mutta varmaan kannattaa aloittaa niiden maistelu pienillä annoksilla ja katsoa, tuleeko masuvaivoja.

Meillä ei käytetä lihaliemikuutioita enää ollenkaa, vaan mielummin korvataan sitten muilla mausteilla. Ihan perus suola kuuluu meillä mausteisiin, mutta sitä tulee laitettua paljon vähemmän kuin mitä mausteseokset tai lihaliemikuutiot sisältävät. Jos laitamme ruokakermaa ruokaan (10%), puolet kastikkeesta on vettä tai tomaattimurskaa. Hyviä puhtaita mausteita mun mielestä on pippuri, paprika, curry, chili, valkosipuli. Papuja ollaan käytetty jauheliharuuissa eikä ainakaan meillä ole vatsavaivoja niistä tullut.
Jos tuntuu vaikealta maustaa lapsen ruokaa, niin ota ruuasta osa pois lapselle ennen maustamista ja mausta aikuisten ruoka erikseen.

Liemikuutioitakin löytyy lisäaineettomina ja suolattomina, miksei niitä voisi käyttää? Eniten varon natriumglutamaattia eli aromivahvennetta ja sitä kai on monissa liemikuutioissa. Muuten käytän tavallista kuohukermaa kiusauksiin ja kastikkeisiin. Mausteina laakerinlehtiä, lipstikkaa, muita yrttejä ja pippureita. Jonkin verran chiliä ja curryjauhetta.
Meillä molemmat lapset tykkäävät katkaravuista ja simpukoista, pavut ja linssit uppoavat heikonlaisesti, mutta niitäkin sitkeästi piilottelen ruokiin...

Me kyllä alettiin antamaan iiihan kaikkea 1 v lähtien. :) Ihan samat pöperöt on menneet taaperolle kuin aikuisille. Jos joku ei ole uponnut syystä tai toisesta, niin sitten meillä on purkkiruokia varastossa. Kermanakin meillä suositaan rasvaisempaa laatua, sillä eihän siihen muuten mitään järkeä ole kermaa laittaa kun ei se sitten kermalle maistukaan. Kaikkea kohtuudella. Jos ruoka on rasvaisempaa, niin eihän sitä tarvitse kilo kaupalla lautaselle lappaa. Luotan siihen omalla kuten lastenkin kohdalla, että kyllä masu kertoo, jos joku ruoka on täyttävämpää. Sen verran syö kun tuntuu hyvältä.

Meillä on annettu 1v ikäisille aina samaa kuin itsekin syömme ja mahdollisimman monipuolista ruokaa. Eivätpähän sitten ole olleet ronkeleita ruuan suhteen isompanakaan, kun ovat pienestä pitäen syöneet kaikkea. 1,5 vuotiaalle uppoaa nyt hyvin kaalilaatikot, hernerokat, kaikki kalaruoka, simpukat, oliivit, hillosipulit, bataatit, jne... Kaikki marjat ja hedelmät tietenkin myös. Ihan kaikki. eikä ole ollut vatsavaivoja.

Kannattaa tosiaan lukea niitä tuoteselosteita varsinkin juuri noiden aromivahvisteiden takia. En tienytkään, että lihaliemikuutioita on suolattomia! Täytyy heti käydä katsastamassa kaupassa. Meillä kanssa poika tykkää kaikesta mahdollisesta ja erilaiset mausteet uppoavat tosi hyvin. Yritän kuitenkin rajoittaa suolan käyttöa, koska sitä saadaan me aikuisetkin ihan liika "piilo"mausteena. Samoin kovan rasvan määrän yritän pitää kohtuutena. Vaikka tämä nyt ei alkuperäiseen kysymykseen kuulukaan, niin minkälaisia kastikkeita teette? Siis jos teillä on riisä, pastaa, perunaa ja lisukkeen esim. pihvi. Meillä se yleensä on kermapohjainen tai tomaattimurskapohjainen. Tuntuu vain, että alkaa ideat loppumaan tuon kastikkeen osalta.

Liemikuutioissa sitäpaitsi usein on saman verran suolaa valmiissa ruuassa, kuin leivässäkin on. Että ei siis hurjia määriä. Lisäaineet yms. on sitten eri juttu..

Alkuperäinen kirjoittaja meil tääl:
Kannattaa tosiaan lukea niitä tuoteselosteita varsinkin juuri noiden aromivahvisteiden takia. En tienytkään, että lihaliemikuutioita on suolattomia! Täytyy heti käydä katsastamassa kaupassa. Meillä kanssa poika tykkää kaikesta mahdollisesta ja erilaiset mausteet uppoavat tosi hyvin. Yritän kuitenkin rajoittaa suolan käyttöa, koska sitä saadaan me aikuisetkin ihan liika "piilo"mausteena. Samoin kovan rasvan määrän yritän pitää kohtuutena. Vaikka tämä nyt ei alkuperäiseen kysymykseen kuulukaan, niin minkälaisia kastikkeita teette? Siis jos teillä on riisä, pastaa, perunaa ja lisukkeen esim. pihvi. Meillä se yleensä on kermapohjainen tai tomaattimurskapohjainen. Tuntuu vain, että alkaa ideat loppumaan tuon kastikkeen osalta.

Olen huomannut yhden kastikkeen, joka on ihan älyttömän hyvää oikeastaan kaiken kanssa. Siis sitä syödään meillä murekkeen, jauhelihapihvien,wokkien, kalan yms. kastikkeena. Tämä on siis kylmäkastike, jonka teen: Kermaviili 2dl, sweet chili kastike n. 2-3rkl, curry 0.5 ruokalusikkaa, grillausmaustetta vähän ja sitten vielä chiliä. Tulee ihan sairaan hyvää ja sopii tosiaan niiiin monen kanssa. MYös ihan oikean pihvin lisänä. Nam!

Kiitos vinkeistä. Täytyy varmaan käydä vielä lukemassa liemikuutioiden tuoteselosteita. Voisi myös kokeilla maustaa keittoja muuten kuin liemikuutiolla. Siinä on vaan jonkun verran opettelua ja kun on töissä, on aika poikki päivän jälkeen. Kaikki keitot olen tottunut tekemään liemikuutiolla. Lempikeittoja ovat linssikeitto, lohikeitto, nakkikeitto, bataattikeitto jne.

Meillä kastikkeet ovat olleet kyllä joko tomaatti- tai ruokakermapohjaisia. Myös kermaviiliä ollaan käytetty, mutta lähinnä kalan kanssa. Pestoa tietty pasta kanssa tai myös perunasalaatissa.

Minäkin haluaisin tarjota lapselle monipuolista ruokaa, että oppisi syömään kaikkea. Me aikuiset kun pidämme kaikelaisesta ja kaiken maalaisesta ruuasta aina intialaisesta sushiin. Nämä ei tietty nyt ihan heti tule lapsen ruokavalioon.

Onko kenelläkään hyvää currykastikkeen ohjetta? En ole tainnut tehdä sitä itse koskaan. Liian monesti on tullut ostettua valmiskastike.

Oonkohan mä jotenkin outo äiti, mutta mua ei vois vähempää kiinostaa mitkään lihaliemikuutioitten tuoteselosteet. Ei kai niitä kukaan muutenkaan niin usein käytä, että sillä olis väliä terveyden kannalta suuntaan jos toiseen. Meillä lihalientä käytetään lähinnä keitoissa, ja silloin kerran kuussa tai kahdessa, kun keittoa teen, käytän ihan normaalisti lihaliemikuution tai pari. En ole ajatellutkaan, että keitto sen jälkeen myrkyttyisi eikä sitä sen jälkeen voisi enää tarjota meidän 1,5 vuotiaalle.

Myös ruokakermaa käytän, jos se ruokaan kuuluu. 1-vuotiashan voi syödä ihan samaa ruokaa, mitä muutkin.

Jos lapsen ruokavalio on muuten terveellinen (paljon kasviksia, hedelmiä, maitotuotteita jne) niin siinä ei pari lihaliemikuutiota muutaman kerran vuodessa pilaa yhtään mitään. Turhaa hysteriaa, sanon minä.

Kyllä teidänkin lapsuudessanne näitä lihaliemikuutioita käytettiin ja ihan terveitä meistä tuli silti:)

Toiset käyttävät liemikuutioita kaikkien ruokien maustamiseen, ei pelkästään keittojen! Jos sinä et käytä kuin muutaman kerran kuukaudessa, niin sillä mitään väliä olekaan!
mitä meidän lapsuuteen kuului, siihen tosiaan kuului muutakin kuin liemikuutiot. koko ruokakulttuuri on siitä ajoista muuttunut, joten tuskin se liemikuutioiden syönti lapsena vaikuttaa tuon taivaallista meidän terveyteen tänäpäivänä. Ylipäätään suomalaiset saavat noin kaksi kertaisen suolamäärän päivässä suosituksiin verrattuna. Jos siis aikuinen saa sen, mitä se tarkoittaa lapsen ravinnossa? Sydänliitto kiittää.... Siksi, vaikka niin ihanaa onkin, että lapsi voi syödä samaa mitä aikuisetkin, kannattaa siihen suolan määrään kiinnittää huomiota. Mutta niin kuin aina, tälle palstalle ovat tulleet ne, jotka eivät kuulu "huonoihin" tilastoihin, joten täällä olevilla tuskin on mitään korjaamista syömisissään.
Ai että mä niin tykkään tuosta kun minä olin lapsi/ nuori......

Hyvä currykastike: Ruokakermaa 4dl, itse käytän 7% tai 15%, Koskenlaskijasulatejuustoa(ei kai väliä käyttääkö sitä kovempaa vai leivän päälle tarkoitettua, itse käytän kovaa) maun mukaan, ehkä n. 1/4 paketista. Currya, vähän suolaa,sitruunapippuria tai sitruunaa tms. jotta curryn maku tulee esiin paremmin.
Ruokakerma kattilaan, sekaan curry ja muut mausteet, annan kiehahtaa ja sen jälkeen lisään koskenlaskijan. Annetaan kiehua koko ajan sekoittaen, kunnes kastike alkaa tulla paksummaksi( pahaahan se on, jos ei kerman anna kiehua kasaan).

Kastikkeen tekoon menee n. 10min jos sitäkään. Olenkin juuri lähdössä kyseistä kastiketta tekemään kanankoipien, kukkakaalin ja porkkanan kastikkeeksi. Nam!

Niin ja pitipä kirjoittaa, että meillä kolme ihmistä syö tuota kastiketta enintään kaksi kertaa. Kun sitä kermaa keittää tarpeeksi kauan, määrä vähenee huomattavasti, nuo kun taitaa olla aika vesipohjaisia nuo ruokakermat. Eli joskus olen joutunut tekemään yhden purkin lisää soossia.

Maggi-lihaliemikuutioissa ei ole natriumglutamaattia (arominvahvenne). Rasvakin on oliiviöljyä ja suolan määrää on vähennetty. Kokonaan suolaton vaihtoehto löytyy liemijauheesta, en nyt muista merkkiä, mutta isommista marketeista pitäisi löytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja eheheh:
Toiset käyttävät liemikuutioita kaikkien ruokien maustamiseen, ei pelkästään keittojen! Jos sinä et käytä kuin muutaman kerran kuukaudessa, niin sillä mitään väliä olekaan!
mitä meidän lapsuuteen kuului, siihen tosiaan kuului muutakin kuin liemikuutiot. koko ruokakulttuuri on siitä ajoista muuttunut, joten tuskin se liemikuutioiden syönti lapsena vaikuttaa tuon taivaallista meidän terveyteen tänäpäivänä. Ylipäätään suomalaiset saavat noin kaksi kertaisen suolamäärän päivässä suosituksiin verrattuna. Jos siis aikuinen saa sen, mitä se tarkoittaa lapsen ravinnossa? Sydänliitto kiittää.... Siksi, vaikka niin ihanaa onkin, että lapsi voi syödä samaa mitä aikuisetkin, kannattaa siihen suolan määrään kiinnittää huomiota. Mutta niin kuin aina, tälle palstalle ovat tulleet ne, jotka eivät kuulu "huonoihin" tilastoihin, joten täällä olevilla tuskin on mitään korjaamista syömisissään.
Ai että mä niin tykkään tuosta kun minä olin lapsi/ nuori......

Minä kyllä olen sitä mieltä, että 60-80 luvuilla on varmaankin vedetty paljon suolaisempaa ja rasvaisempaa ruokaa kuin nykyään. Ei silloin ole vauhkottu yhtä kovin verenpaineesta ja kolesterolista kuin nyt. Nyt kun vasta on alettu asioita tutkimaan, niin on tullut kaikki sydän tuotteet sun muut. Kyllä ihmiset ovat tänä päivänä hyvin tietoisia näistä asioista.

Ei kaikki sitä paitsi vedä niin suolaista ruokaa kuin muut. Miksi pitää olettaa, että jos käyttää lihaliemikuutioita, niin niitä laittaa sinne soppaan epäterveellisiä määriä? Laitetaanko teillä vai?

Ja toi vika lause... Kyllä se vain on niin, että moni asia oli paremminkin kun ainakin minä olin lapsi tai nuori. Eipä ainakaan vauhkottu turhasta. :)

Meillä ei kyllä ole 1-vuotiaan ruoissa käytetty liemikuutioita eikä kermaa, niitä on käytetty vasta suunnilleen 2-vuotiaasta eteenpäin. 1-vuotiaalle on tehty vielä osittain omia ruokia, ja osittain muokattu vanhempien ruokia vähän terveellisempään suuntaan, että ovat sopineet pienellekin.

Kuten kirjoitin, suomalaiset saavat tutkimusten mukaan suolaa liikaa. Onko se sitten yleistystä? En sanonut missään, että kaikka saavat. Kirjoitin myös, että tällä palstalla tuskin kukaan kuuluu siihen "liika"käyttäjiin :). Ei näitä ravitsemukseen liittyviä rajoitteita ihan turhaan heitetä yleisiin suosituksiin. Olen kanssasi samaa mieltä, että nykyään ihmiset ovat tietoisempia ravitsemuksesta kuin ennen, koska tietoa on saatavilla hurjasti. Mutta missä se näkyy? Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia!! Ylipaino-ongelma ei selity sillä, että asioita tutkitaan enemmän. Suurin syy taitaa olla juuri ravitsemuksessa. 60-80-luvulla, kun ei ollut tällaista pikaruoka, sokerikulttuuri energiajuomineen.
Ja osaatko määrittää itse päivittäisen "terveellisen" suolankäyttö määrän? Se on hankalaa, koska suolaa on joka paikassa. Jos siis on mahdollista korvata tuote paremmalla tuotteella, onko se sitten vauhkoamista asiasta?

Luomuliemijauhessa ei ole niitä lisäaineita mutta suolaahan olisi hyv ä välttää. Mitä jos teet ruoan vähemmällä suolalla ja sitten otat lopussa vauvan ruoan pois ja jälkikäteen lisäät muille suolaa? Ja ruokakermaa en käyttäisi paljoa itsellekään lisäaineiden takia, eli tavallista kermaa oranssista tölkistä pistäisin... :) Se rasvamäärä siinä kermassa ei kokonaisruoan rasvamäärää niin paljon nosta että sillä mitään suurta merkitystä olisi jos pidätte muuten kevyttä linjaa.

Itse en käytä liemikuutioita juuri siksi, että haluan itse kontrolloida esim. suolan määrää. Keitoissa käytän normaaleja mausteita (esim. maustepippuria, laakerinlehteä, valko- tai mustapippuria, suolaa, kuivattua ruohosipulia, kuivattua/tuoretta persiljaa), jotka on helppo lisätä, kun vain totuttelee itse maustamiseen.

Minua ärsyttää natriumglutamaatin käyttö, koska se saa ruoat maistumaan aina samalta. En osta myöskään ikinä valmismarinadeissa olevia lihoja.

Jos käytän kermaa, niin laitan lorauksen tavallista kuohukermaa. Kevytrasvat ovat minun järkeni mukaan epäterveellisiä, vaikkakin vähäkalorisia. Usein riittää pelkkä kermaloraus tai esim. nokare sulatejuustoa, ranskankermaa, smetanaa tms.

Uskon, että meidän perhe saa päivittäisen suola-annoksensa jo ihan leivästä. Siksi jätän suolan pois kokonaan esim. perunoiden ja muiden kasvisten keitinvedestä. Myös keittämäni puuro on suolatonta, mutta siihen saa makua voisilmällä tai laittamalla esim. marjakeittoa joukkoon.

Yhteistyössä