Kuinka sanoa tuttavalle että nyt maksat velkasi, muistaa velkansa mutta ei nähtävästi aikomustakaan maksaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oppi ikä kaikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oppi ikä kaikki

Vieras
Tuttava osti minulta viimetalvena 3 paria luistimia lapsilleen,
puhuttiin että hän maksaisi 30e yhteensä sillä yhdet oli täysin uudet ja käyttämättömät ja toiset 2 paria oli molemmat todella siistit myös ja mikään luistimista ei ollut näitä markettien 20e halpis malleja.
Sitten kävi niin että tuolla tuttavan lapsen koulussa olikin luistelua ja tuttavalla ei ollut sillähetken rahaa joten sovittiin että ottaa nuo kaikki 3 paria luistimia ja maksaa kun saa rahaa.
Rahapäivät tuli ja meni ja aina vaan oli menoja,
tosin osa menoista oli itseaiheutettuja kirppikseltä ostettua milloin mitäkin tavaraa.
Vihjailin sitten tuossa taas (tuhannen)kerran kuinka tarvisin rahaa ja hän siihen heti ilmoittaa että harmi kun hänelläkin on nyt näin tiukkaa niin ei voi maksaa vieläkään niitä luistimia.
Eli muistaa siis velkansa ;)
Nyt taas tuo tuttava laittoi facebookkiin seinälleen kuinka löysi 40e olohuoneeseen kirpputorilta uudenveroisen maton ja kuinka tuli tarpeeseen kun ei jaksanut vanhaa mattoa vain PESTÄ!
Eilen linkitti seinälleen kuvan kuinka kävi jäähallissa luistelemassa lastensa kanssa (meidän luistimilla)
Nyt nousi lievästi pienen pieni piru sisälläni ja mietin pitäisiköhän kommentoida noita molempia niin eilistä kuin tämänpäivän tilapäivitystä :kieh:

Jollekin voi tuo 30e olla pikkusumma mutta kun itse olen opiskelija ja ei oikeasti tuota varaa vaan olisi lahjoitella.
Jos tuon olisin tiennyt olisin ne voinut kovemmallakin hinnalla myydä vaikka torissa.

• Tykkää
Reactions: Fornacis
Hitsi, nuo jutut on kyllä todella kurjia ja hankalia! Helppo tietenkin minun sanoa mutta laita viesti että "voit maksaa luistimet myös käteisellä, jos unohdin silloin antaa tilinumeroni".

Tästä kun on nyt aika tarkalleen vuosi kulunut kun haki luistimet ja lupasi maksaa :(
Jotenkin ei tavallaan kehtaisi sanoa suoraankaan sillä on muuten kyllä ihan mukava ihminen.
Ennen vaan olen voinut häneen luottaa ja on siis ennekin ostanut näin minulta mutta tuon luistin jutun jälkeen en ole antanut mitään vaan olenkin myynyt (vaatteet) huutiksessa ja torissa isommat kuten sukset.

Tyypillä ei liene aikomustakaan maksaa?Rhat menetetty. Ota opiksi itse vastaavissa tilanteissa jatkossa!

Pahoin myös pelkään sillä aina löytyy muuhun rahaa mutta ei sitten luistimiin jotka on jo vuosi sitten annettu heille käyttöön.
Nyt heillä on jo toinen luistinpari käytössä tai siis tavallaan kolmas (2 lasta) , joten pitäisiköhän kysyä onko hänellä tallessa ne yhdet pienet ja pyytää takasin :D

Kylmästi sanoisin, että tarvitsen luistimet takaisin.. Jos ei aio antaa, niin maksaa ne varmaankin sitten sinulle.

Nythän ne luistimet on vaan olleet hänellä lainassa, kerran ei ole niistä mitään sinulle maksanut.

Sun vaan pitää soittaa ja pyytää se 30e kuten sovitte, että hän maksaa. Pyydä ihan selkokielellä ja SUORAAN. Ei mitään piruiluja ja vihjailuja, vaan ihan suoraan. Sulla on oikeus jopa olla tuohtunut noin räikeästä huijausyrityksestä.

Kylmästi sanoisin, että tarvitsen luistimet takaisin.. Jos ei aio antaa, niin maksaa ne varmaankin sitten sinulle.

Nythän ne luistimet on vaan olleet hänellä lainassa, kerran ei ole niistä mitään sinulle maksanut.

Niinpä. Sanot, että joku on kiinnostunut ostamaan ne ja olet rahan tarpeessa, niin myyt ne eteenpäin :)

Tuollainen ihminen ei kyllä vaikuta alkuunkaan mukavalta, anteeks vaan.

Laitoin just äsken hänelle facebookkiin viestiä että olisiko hänellä nyt varaa maksaa ne luistimet ja yhdethän heillä on jo tarpeettominakin kait? haluaako maksaa kahdet luistimet 20e ja palauttaa vaikka ne yhdet :)
saapa nähdä mitä vastaa.
Yleensä roikkuu facebookissa puhelimellaankin kokoajan joten uskon että aika nopeasti vastaa, siis jos aikoo maksaa.

Outo tyyli kysellä, että "haluaako" maksaa.. Jos toinen on ollu yli vuoden velkaa, niin ei hän "halua" maksaa. Mä sanoisin suorat sanat noihin luistelukuviin moisesta kusettajasta ja hakisin omaisuuteni pois ja katkoisin välit.

Oot liian kiltti. Sanoisit suoraan että nyt on jo vuoden lupaillut rahoja, ne pitäisi nyt maksaa. Eikä mitään että tuo luistimet takaisin, nehän on jo ihan loppuun kulutetut.

No, jos ei maksa, niin sitten tietysti luistimet takaisin.

Soitti :D
Lupasi taas maksaa kunhan saa rahaa ja kuinka on taas niin tiukkaa ja kasa selityksiä :D
Sanoin sitten että on sinulla kuitenkin varaa ollut ostaa matto ja varaa ostella facebookin kirppikseltä lapsille pleikkaripelejä että jos nyt kuitenkin maksaisit ne luistimet kun niin on sovittu ja minulla on oikeasti nyt aika akuutti tilanne päällä.
Suuttui ja sanoi että matto oli pakko hankkia (joopa)
ja jos halvalla löytäää lapsille pleikkapelejä niin ne on pakko heti ostaa tai menee jollekin muulle.
Sanoin että kun olen nyt oikeesti vuoden tässä rahoja odotellut ja olisin minäkin voinut myydä luistimet mutta halusin sinua auttaa kiperässä tilanteessa.
Kaikenhuippuna hän ei ollut ajatellut että pyytäisin luistimia takaisin sillä hän on niistä sen yhden parin antanut jo toisaalle ja kyllä taas vannotteli että maksaa.
Eipä tuosta puhelusta oikeen fiksummaksi siis tultu,
hän ei edelleenkään osannut sanoa milloin voisi maksaa kun aina kirppiksellä tai jossain tulee tavaraa jota tarvitsee heti ? :O
(hakkaan päätä seinään hymiön kun osaisin tehdä)
Suuttui kun ehdotin kun toiset pitää tipatonta tammikuuta niin hän voisi kokeilla kirppisvapaata tammikuuta ei kirppiksiä ei edes nettikirppareita :D niin voisi jäädä sitä rahaa muuhunkin elämiseen.

Tuttu juttu! Itte myin kavereille hienon sohvakaluston 100€ kun heille tuli muutto yhtäkkiä, lupasivat maksaa palkkapäivänä.. Palkkapäivänä olikin sit varaa maksaa vaan 20€ ja loppujen lopuks sain ruinattua VUODEN AJAN velkoja yhteensä 60€ ... Eli vieläkään eivät ole maksaneet loppua 40e. Ovat jo eronneet ja sohvatkin on ties missä. Harmittaa, kun oisin voinut ne myydä vaikka netissä useammalla sadalla. Tästä opin sen, että ees kavereihin ei voi luottaa raha-asioissa.

Nyt kommentoi tuota matto kuvaa juurinkin näin :D
Koitahan jo vaikka välillä rauhoittua ostojesi kanssa ja pidä kirppisvapaa tammikuun loppu jotta jää rahaa muuhunkin elämiseen

Pitäsiköhän vielä tuota eilistä luistelukuvaa kommentoida ;)

Tuttu juttu. Kaverini on ollut pian vuoden mulle 200 € velkaa, mutta ei ole intoa maksaa takaisin. Kaikenlaisia hankintoja tekee ja niillä Facebookissa hehkuttelee, mutta velkaansa ei ole varaa maksaa. Enpä lainaa enää, vaikka olisi miten pulassa.

Alkuperäinen kirjoittaja oppi ikä kaikki;29455957:
Jotenkin ei tavallaan kehtaisi sanoa suoraankaan sillä on muuten kyllä ihan mukava ihminen.

Sinä tässä olet se ihan mukava ihminen. Ihan liian mukava.

Itse sanoisin vielä kerran (sen viimeisen) asiallisesti ja sitten antaisin olla. Mutta enää koskaan tuo ihminen ei saisi minulta ilmaiseksi mitään kotona tarjottuja pullakahveja arvokkaampaa. En muutenkaan olisi kiinnostunut tekemään hänen kanssaan kauppaa. En tekisi asiasta mitään numeroa, mutta muistaisin sen itse.

Sano suoraan, yettä tarvitset ne rahat nyt kun kerran on varaa ostella muita tavaroita niin on varaa maksaa velkaansa pois.
Ja jos olet liian kiltti niin voit unohtaa ne rahat, koska aina tulee jotain muuta esteeksi.

Jos on noin mahdotonta, niin pyydä, että maksaa esimerkiksi 5 euroa. Ja ensi kerralla pyydä seuraavat 5. En kyllä käsitä, miten olet jo vuoden antanut tilanteen olla.

Muista jatkossa, ettet myy tuolle ihmiselle mitään ellei hän pysty maksamaan samantien paikan päällä.

Sama juttu, mitään en enää tälle ihmiselle antaisi. Itse olen myös antanut aivan ilmaiseksi arvokastakin tavaraa eräälle sukulaiselleni, sitten kun hän on jostain luopumassa, niin hinnat on jotain aivan uskomattomia, melkeen uuden saisi samaan hintaan. Sukulaiselleen myymässä ja vieläpä sukulaiselle jolta joskus saanut ihan ilmaiseksi.

Jos tilanne olis toisinpäin ja mä olisin häneltä joskus jotain ilmaiseksi saanut, niin antaisin sen tavaran ilmaiseksi, tai jollain todella pienellä summalla hänelle.

Itse en anna tälle sukulaiselle enää yhtään mitään, jos hän jotain haluaa, niin saa maksaa siitä kunnon hinnan :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä