Kuinka moni on ollut koulukiusaaja?

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kun ruvetaan hoitamaan esim. jonkun työkaverin alkoholismia/muita ongelmia jotka vaikuttavat töihin (eli suomeksi "kohta kenkää" ) niin kaipa siinä joutuu jonkin verran empatiakykyjäkin käyttämään. Tai kun alkaa irtiasanomisia pukkaamaan niin kyllä siinäkin joutuu olemaan "olkapäänä".
Pystyy sitä empatiakyvytönkin ihminen näyttelemään tunteita vaikkei tunne mitään. Sellasia ihmisiä on enemmän kuin luulisi.
"Joutuu"-sanan käyttö jo paljastaa empatiakyvyttömyytesi kirjotuksessasi.
Toivottavasti näyttelet edes hyvin. :(
Pakko sanoa, ettet sinäkään Lunatic ole tällä palstalla aina kovin empaattinen ollut. Etenkään niitä kohtaan, joilla on hedelmöityshoitojen avulla saatuja lapsia. Muistan ketjun, jossa moni pahoitti mielensä sanomisistasi. :|

 
Entäpä jos ihminen ei olekaan luonteeltaan kiusaaja vaan "teeskentelee"? Ja sitten ei enää kiusaakaan. Miksipä se ei voisi mennä tälleinkin päin jos sitä luonnetta ei kerran voi muuttaa vaan ainoastaa teeskennellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Kommentoin sen verran, että kyllä se luonne vaan voi muuttua todella rajusti. Mun paras ystävä oli ala-asteiästä n. 14-vuotiaaksi asti enemmän tai vähemmän väkivaltainen, ilkeä, määräilevä, aggressiivinen, nolasi usein muita yms. Mutta hän kasvoi jo yläasteen aikana paljon ja lukioiässä oli jo paljon empaattisempi. Nykyään hänessä on hyvin hyvin vähän noita mainitsemiani piirteitä. :)

Ja itse en ole ollut kiusaaja enkä suuressa mittakaavassa kiusattukaan.
Ihminen voi hillitä luonnettaan. Luonne ei muutu.

Kyllä se vaan jossain määrin muuttuu. Kokemukset muuttavat jonkin verran myös luonnetta. Luonne ei myöskään ole aina yhtä kuin käytös.
 
Mun mielestä kiusaajan näkökulman ymmärtäminen on tärkeää, jotta osaa toimia oikein, jos oma lapsi kiusaa. Ja myös se on tärkeää, että pystyy myöntämään kiusanneensa. Aika harvalla riittää pokkaa siihen. Mikä mua mietityttää tässä kiusaajaketjussa eniten on se, että miksi ihmeessä kaikkien kiusattujen pitää tulla tänne määkimään, että heitä on kiusattu?! Kukaan ei ole (tällä kertaa) kysynyt sitä.

Joo, mä oon kiusaaja :xmas: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Huomaa, että tuollaiset nuoruuden teot eivät välttämättä kerro luonteesta...
Eli ei kiusaaminenkaa. Sekin on "nuoruuden teko".
Joo,laitetaan sekin sitten nuoruuden piikkiin,just joo.
Mä olen suoraan sanottuna onnellinen siitä et yks mun kiusaajista istuu tällä hetkellä linnassa,saipahan ansionsa mukaan :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Ihminen voi hillitä luonnettaan. Luonne ei muutu.
Elikkä murhaaja on murhaaja jo syntyessään? Aika pelottava ajatus...
Ei murhaaja ole luonne. Luonteita on esim. ujous. Erotuksena luonteesta sit vaikka optimismi. Optimismi häviää melko nopeasti, kun elämässä tulee vaan aina takkiin. Ujous säilyy, mut voit opetella hallitsemaan ujoutes.

Murhaajalla on varmasti pohjalla jokin luonteenpiirre, kuten itsekeskeisyys, tunnekylmyys ym. johon sit elämässä koetut asiat on sit vaikuttanut sillä tavalla, et ei esim. osaa tuntea enää katumusta ym.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Pakko sanoa, ettet sinäkään Lunatic ole tällä palstalla aina kovin empaattinen ollut. Etenkään niitä kohtaan, joilla on hedelmöityshoitojen avulla saatuja lapsia. Muistan ketjun, jossa moni pahoitti mielensä sanomisistasi. :|

Palsta on palsta ja vinoilen täällä niille ketkä sattuvat ärsyttämään, sillon on tarkotuskin loukata. Mutta empatiakyvyn omistan, siksi kai osaan loukatakin kun tiedän mihin isken. :whistle:

Ei kai kukaan AIKUINEN ota tätä palstaa niin vakavasti.
 
Lapsi jota ivataan, oppii pelkäämään.
Lapsi, jota arvostellaan, oppii tuomitsemaan.
Lapsi jota petetään, oppii pettämään.
Lapsi, joka kohtaa vihamielisyyttä, oppii hyökkäämään.
Lapsi, joka saa hellyyttä, oppii rakastamaan.
Lapsi, jota rohkaistaan, oppii luottamaan itseensä.
Lapsi joka saa tuntea totuuden, oppii ymmärtämään totuutta.
Lapsi, jota kiitetään, oppii olemaan kiitollinen.
Lapsi, joka näkee annettavan omasta muille, oppii olemaan huomaavainen.
Lapsi, joka saa tietoa, oppii tuntemaan viisauden.
Lapsi, jota kohtaan tunnetaan kärsivällisyyttä, oppii olemaan pitkämielinen.
Lapsi joka elää onnellisena, löytää rakkauden ja kauneuden."
(Ronald Russell)

Lukekaa ajatuksella. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kun ruvetaan hoitamaan esim. jonkun työkaverin alkoholismia/muita ongelmia jotka vaikuttavat töihin (eli suomeksi "kohta kenkää" ) niin kaipa siinä joutuu jonkin verran empatiakykyjäkin käyttämään. Tai kun alkaa irtiasanomisia pukkaamaan niin kyllä siinäkin joutuu olemaan "olkapäänä".
Pystyy sitä empatiakyvytönkin ihminen näyttelemään tunteita vaikkei tunne mitään. Sellasia ihmisiä on enemmän kuin luulisi.
Joutuu-sanan käyttö jo paljastaa empatiakyvyttömyytesi kirjotuksessasi.
Toivottavasti näyttelet edes hyvin. :(
Aika samaa mieltä. Oletko nähnyt Dexteriä? Kyllä empatiaakin pystyy "näennäisesti" oppimaan. Ja toki eihän se tarkoita, ettei yhtään empatiaa olisi. Mutta rohkenen väittämään, että hyvin empaatiakykyinen henkilö ei ala kiusaamaan, koska tuntee jatkuvasti huonoa mieltä, omatunto kolkuttaa, koska osaa niin eläytyä ja tuntea pahaa oloa kiusatun puolesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Palsta on palsta ja vinoilen täällä niille ketkä vituttavat minua, sillon on tarkotuskin loukata. Mutta empatiakyvyn omistan, siksi kai osaan loukatakin kun tiedän mihin isken. :whistle:
Ja mistäköhän sinä olet päätellyt MINUN empatiakyvyt? :LOL: :LOL: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Entäpä jos ihminen ei olekaan luonteeltaan kiusaaja vaan "teeskentelee"? Ja sitten ei enää kiusaakaan. Miksipä se ei voisi mennä tälleinkin päin jos sitä luonnetta ei kerran voi muuttaa vaan ainoastaa teeskennellä.
Kiusaajakin on luonteeltaan yleensä ilkeä. Ilkeys säilyy, mut se näkyy luultavasti sit myöhemmin vain esim. parisuhteessa. Sit huomaa toimivansa väärin (tai ei huomaa), kun henkisesti toista kiusaa ja yrittää parantaa tapansa. Ilkeä luonne kuiten pysyy..
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Aika samaa mieltä. Oletko nähnyt Dexteriä? Kyllä empatiaakin pystyy "näennäisesti" oppimaan. Ja toki eihän se tarkoita, ettei yhtään empatiaa olisi. Mutta rohkenen väittämään, että hyvin empaatiakykyinen henkilö ei ala kiusaamaan, koska tuntee jatkuvasti huonoa mieltä, omatunto kolkuttaa, koska osaa niin eläytyä ja tuntea pahaa oloa kiusatun puolesta.
Olen.
Nimenomaan!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Entäpä jos ihminen ei olekaan luonteeltaan kiusaaja vaan "teeskentelee"? Ja sitten ei enää kiusaakaan. Miksipä se ei voisi mennä tälleinkin päin jos sitä luonnetta ei kerran voi muuttaa vaan ainoastaa teeskennellä.
Mutta kuka poika "teeskentelee" ja kiusaa tyttöjä? Mää ymmärrän jos "puolustaa" itseään ja siten tulee kiusatuksi, mutta että tyttöjä kohtaan kiusaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Pakko sanoa, ettet sinäkään Lunatic ole tällä palstalla aina kovin empaattinen ollut. Etenkään niitä kohtaan, joilla on hedelmöityshoitojen avulla saatuja lapsia. Muistan ketjun, jossa moni pahoitti mielensä sanomisistasi. :|

Palsta on palsta ja vinoilen täällä niille ketkä sattuvat ärsyttämään, sillon on tarkotuskin loukata. Mutta empatiakyvyn omistan, siksi kai osaan loukatakin kun tiedän mihin isken. :whistle:

No onpas empaattista. Ei mulla ainakaan ole tarvetta loukata ketään palstallakaan, ihmisiä siellä nikkien takanakin piilee. Tuohan on empatiakyvyn väärinkäyttöä..ja onko se silloin aitoa empatiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Murhaajalla on varmasti pohjalla jokin luonteenpiirre, kuten itsekeskeisyys, tunnekylmyys ym. johon sit elämässä koetut asiat on sit vaikuttanut sillä tavalla, et ei esim. osaa tuntea enää katumusta ym.
Eli väkivaltainen ihminen on jo väkivaltainen jo syntyessään? Sehän on periaatteessa samaa kuin kiusaaminen. Aika kylmä ajatus tämäkin....
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
No onpas empaattista. Ei mulla ainakaan ole tarvetta loukata ketään palstallakaan, ihmisiä siellä nikkien takanakin piilee. Tuohan on empatiakyvyn väärinkäyttöä..ja onko se silloin aitoa empatiaa.
No pääasia kai että olen empaattinen "tuolla ulkona"?
Kyllä aion jatkossakin purkaa tänne kiukkuani ja se siitä.. ei ole kotonakaan tappelukaveria.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Murhaajalla on varmasti pohjalla jokin luonteenpiirre, kuten itsekeskeisyys, tunnekylmyys ym. johon sit elämässä koetut asiat on sit vaikuttanut sillä tavalla, et ei esim. osaa tuntea enää katumusta ym.
Eli väkivaltainen ihminen on jo väkivaltainen jo syntyessään? Sehän on periaatteessa samaa kuin kiusaaminen. Aika kylmä ajatus tämäkin....
Väkivaltaisuus on opittua tai sit itse on antanut siihen oikeuden itselleen. Väkivaltaisuuden takana taas on esim. äkkipikaisuus. Ei väkivaltaisuuskaan ole luonteenpiirre.. Se on hallintakeino.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Pakko sanoa, ettet sinäkään Lunatic ole tällä palstalla aina kovin empaattinen ollut. Etenkään niitä kohtaan, joilla on hedelmöityshoitojen avulla saatuja lapsia. Muistan ketjun, jossa moni pahoitti mielensä sanomisistasi. :|

Palsta on palsta ja vinoilen täällä niille ketkä sattuvat ärsyttämään, sillon on tarkotuskin loukata. Mutta empatiakyvyn omistan, siksi kai osaan loukatakin kun tiedän mihin isken. :whistle:

No onpas empaattista. Ei mulla ainakaan ole tarvetta loukata ketään palstallakaan, ihmisiä siellä nikkien takanakin piilee. Tuohan on empatiakyvyn väärinkäyttöä..ja onko se silloin aitoa empatiaa.
Mää lasken sen ilkeydeksi..

Yritetään oma paha mieli kääntää toisen nilkkaan. Tuostakin voi oppia pois jos haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Entäpä jos ihminen ei olekaan luonteeltaan kiusaaja vaan "teeskentelee"? Ja sitten ei enää kiusaakaan. Miksipä se ei voisi mennä tälleinkin päin jos sitä luonnetta ei kerran voi muuttaa vaan ainoastaa teeskennellä.
Kiusaajakin on luonteeltaan yleensä ilkeä. Ilkeys säilyy, mut se näkyy luultavasti sit myöhemmin vain esim. parisuhteessa. Sit huomaa toimivansa väärin (tai ei huomaa), kun henkisesti toista kiusaa ja yrittää parantaa tapansa. Ilkeä luonne kuiten pysyy..
No onpas mustavalkoista ajattelua.

 

Yhteistyössä