Minusta lapsen kehitystä lukeneena, niin 2 v. ei osaa vielä muistaa asioita. Olisiko tuossa 2,5 v. aikaisintaan kun muistaa. 3 v.muistaa jo varmuudella. Minä muistan 2,7 v. kun meinasin hukkua.
Todella hyvin tallensi asioita muistiin jo 2-vuotiaana! Esim. oli varahoitajan luona hoidossa pari päivää juuri kaksi vuotta täytettyään, niin yhä vieläkin (ikää 2 v 9 kk) muistelee tätä hoitotäti-Satua, vaikka ei ole sen jälkeen ollut hänen luonaan hoidossa. Samoin muistelee viime kesän tapahtumia esim. "Äiti, me syötiin takapihalla mansikoita ja aurinko paistoi".
Ymmärsitköhän kysymykseni väärin? Siis tarkoitin, että kuinka vanhoja asioita 2vuoden ikäiset lapset osaavat kertoa? Muistavatko he esim. viikon takaiset tapahtumat niin että osaavat kertoa siitä?
kyllä meillä tyttö ainakin muistaa koko ajan (nyt 3v) muistuttaa kuinka viime talvena vaihtui hoitokaverin kanssa kengät pidemmäksi aikaa.. muistaa tämän aina kun niitä kenkiä on jalkaan laitettu (ja jos joku ny ihmettelee niin kyllä kengät ovat samat tänä talvena kuin viimetalvenakin..)
meillä muistaa kohta 2,5 v. vielä ihan selkeitä kesämuistoja (täytti siis vasta syksymmällä 2v.) ja ottaa niitä itse puheeksi ihan aina yhtäkkiä. esim. oli tässä yksikin päivä kovasti lähdössä pikkukassin kanssa puuhamaahan helikopteriin samoin muistaa kun ongella sai kesällä kalan (vaikka kivempi muisto on se kun kaivettiin niitä matoja maasta lapion kanssa) tai yhtäkkiä juoksee isänsä luo että isi paista lettuja, piip auttaa
itse muistan täysin isomummoni, hajun ja ulkonäön, vaikka kyseinen isomummoni kuoli kun täytin 1v7kk...lienee siis yksilöllistä!
Käytiin tammikuun alussa yhdessä paikassa kylässä ja syötiin siellä hampurilaista, viikko sitten käytiin samassa paikassa ja meidän 2-vuotias alkoi puhumaan hampurilaisista, eli muistaa tuon. Muitakin samantapaisia on ollut. Marraskuussa matkustettiin junalla, muistaa senkin.
Kuopus oli mummin kanssa kauppareissulla tunnistanut pressan lööpistä ja kailottanut "presidenttiä" ympäri kauppaa. Ja ei, meillä ei ole politiikan oppitunteja kotona, jostain, mistä lie sen pärstän opetellut. Muisti pelaa omistajansa tahdon mukaan.
Joulun aikaan kuopus ( silloin 2,5v ) etsi isovanhempien mökillä kuistilta kesällä siinä ollutta uima-allasta eikä halunnut uskoa ettei nhyt talvella kuistilla voi kylpeä.
Eli muisti sen kesältä vallan mainioisti.