Kriisitietoisuus ei ole tavoittanut palstaa

[QUOTE="vieras";28932745]Eikö siihen aina nimitetä eri alojen johtajat. Monipuolinen hallitus tulisi ainakin.[/QUOTE]

Meritokratisella hallituksella olisi mahkuja korjata asiat, jos se saisi tarpeeksi valtaa.
 
Meritokratisella hallituksella olisi mahkuja korjata asiat, jos se saisi tarpeeksi valtaa.
Virkamieshallitukseen päätyminenhän on aina äärimmäinen toimenpide, joka haistattaa pitkät demokratialle. Itse demokraattina suhtaudun äärimmäisen kriittisesti kaikkiin demokratiaa kaventaviin toimenpiteisiin.

Mutta silti, kyllä tässä sopassa voisi ehkä harkita noinkin järeää toimenpidettä. Normaalidemokratian prosessissa nimitetty hallitushan pelkää aina sen verran vaalikarjaansa, että kyllähän se vetää maitohapoille, kun pitäisi tehdä todella kovia päätöksiä.

Jos virkamieshallitukseen päädytään, niin minun mielestäni sen toimikausi tulisi olla normaalia vaalikautta lyhyempi, esim. kaksi vuotta tjsp.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28932856:
Virkamieshallitukseen päätyminenhän on aina äärimmäinen toimenpide, joka haistattaa pitkät demokratialle. Itse demokraattina suhtaudun äärimmäisen kriittisesti kaikkiin demokratiaa kaventaviin toimenpiteisiin.

Mutta silti, kyllä tässä sopassa voisi ehkä harkita noinkin järeää toimenpidettä. Normaalidemokratian prosessissa nimitetty hallitushan pelkää aina sen verran vaalikarjaansa, että kyllähän se vetää maitohapoille, kun pitäisi tehdä todella kovia päätöksiä.

Jos virkamieshallitukseen päädytään, niin minun mielestäni sen toimikausi tulisi olla normaalia vaalikautta lyhyempi, esim. kaksi vuotta tjsp.
Niinhän se onkin aina lyhyempi, ei sillä ole muutamerkitystä kuin se että se hoitaa asoita sillä aikaa kun uusi hallitus nmitetään. Siis ajallisesti se ei ole tavallista hallituskautta.
 
[QUOTE="vieras";28932870]Niinhän se onkin aina lyhyempi, ei sillä ole muutamerkitystä kuin se että se hoitaa asoita sillä aikaa kun uusi hallitus nmitetään. Siis ajallisesti se ei ole tavallista hallituskautta.[/QUOTE]

Kyllä, mutta tässä nyt ehdotetussa virkamieshallituksessahan ei olisi kyse siitä, että normaalit hallitusneuvottelut eivät etene ja hallitusta ei saada muodostetuksi. Tässä olisi siis kyse ihan tietoisesti muodostetusta hätätilahallituksesta, jolla olisi käytännössä ainoastaan yksi tehtävä.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
"vieras"
[QUOTE="vieras";28932742]Näin se on, niin kauan kun suomalaiset äänestää kapitalisti puolueita hallitukseen häviää suomen kansantalous ja ihmisoikeudet kuin tuhka tuulee, aina ollut ja on eespäinkin. Liittovaltio on se avainsana jota katainen ja muut porvarit haluaa, se ei tiedä mitään muuta kuin maksuja, lisäkustannuksia, orjatyötä ja paskaa niskaan. Vai voiko joku väittää että tilanne olisi parantunut tällä hallituskaudella?[/QUOTE]

Työväenpuolueet hännystelevät kokoomusta ja ainoa puolue joka ei halua liittovaltiota on PS.
 
Mutta en usko, että medän elinaikanamme vielä tulee mikään suuresti muuttumaan. Pian kansainvälinen hätäkokous keksii jonkun uuden vivun tai sanan jota kukaan ei osaa lausua, jonka avulla loihditaan luottamusta ja talouskasvua ja joku saa tietokoneella taikoa maailmalle lisää mielikuvitusrahaa kiertoon. Ja taas on valtakunnassa kaikki hyvin :)
Tällaisen varaan en kyllä kovin paljon laskisi. Kansainvälisellä tasolla tässä nykyisessä kriisissä kun on kyse vähän muustakin kuin markkinatalouteen kuuluvasta "normaalista" suhdannevaihtelusta. Kyse on itse asiassa koko öljyvetoisen talouden kasvuperiodin päättymisestä. Koko nykyinen hyvinvointimme rakentuu sekä suoraan että epäsuorasti halvan energian varaan ja tälle on nyt tulossa loppu. Öljyn totaalista loppumista olennaisempi juttu kv-talouden kannalta on se, että niin öljyn kuin muiden fossiilisten polttoaineiden hinnat tulevat kipuamaan tämän päivän horisontista tarkastellen uskomattomiin lukemiin paljon ennen niiden absoluuttista loppumista. Tätä hinnannousua hidastavaa uutta energialähdettä ja/tai teknologiaa ei ole edelleenkään näkyvissä (siis sillä tavalla, että se olisi pikaisesti hyödynnettävissä).
 
"vieras"
Joo-o, no tuo öljyn loppuminen ja muu propaganda liittyy vaan siihen että yhtiöiden pitää saavuttaa mieletöntä voittoa kokoajan. Sitähän ne tekee ja kun ihmisen on pakko kulkea autolla, saada sähköä jne. Niin se on loppumaton kustannuserä jolle ei loppua näy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28933025:
Tällaisen varaan en kyllä kovin paljon laskisi.
En minäkään, mutta mikä on vaihtoehto? Minä en näistä niin kovin tiedä, että osaisin keksiä muuta kuin peruuttamisen monta kymmentä vuotta taaksepäin. Ei sekään todennäköiseltä vaikuta.

Tässähän alkaa käytännössä olla kaksi vaihtoehtoa: joko väkipakolla tekohengitetään nykyistä ikuiseen kasvuun ja joutavaan hömppäkulutukseen perustuvaa "hyvinvointiyhteiskuntaa", tai sitten kerta kaikkiaan aletaan alusta. Perustetaan hyvinvointi aidosti olemassa oleville resursseille, luodaan työpaikkoja joille on oikeasti olemassa tarve. Mutta en usko, että Suomesta löytyy ihan hirveän montaa ihmistä joka tähän olisi valmis. Koska silloin pitäisi ensinnäkin myöntää että nykyinen järjestelmä ei toimi, ja pitäisi luopua kaikesta mitä kuuluu pitää itseisarvoltaan hyvänä ja tavoiteltavana.

Mutta kuten sanottu, en minä näistä niin tiedä.
 

Yhteistyössä