Köyhät sossun asiakkaat!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos ei itse jaksa persettään nostaa että tekis töitä.

Aina ei ole tästä kyse. Me saadaan toimeentulotukea, mä oon kotihoidontuella ja mies opiskelija, ei ne rahat riitä kunnolla nelihenkisen perheen elättämiseen. Meille ei ole koskaan mistään laskuista sanottu mitään eikä ole kehotettu autoa myymään.

Mutta, mun mielestä sillä toimeentulotuella saa tehdä mitä lystää PAITSI ne, jotka ei oikeesti jaksa/viitsi sitä persettään nostaa että tekis töitä, niiden pitäis käyttää se vähä ihan vain välttämättömään.

Alkuperäinen kirjoittaja simppis:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Ei varmaan mitään ylimäärästä sais joidenki mielestä tehdä. Lasten tulee harrastaa, mut eihän uimahallissa voi käydä ellei sit rahat riitä muuhun taas.

Mä oon sitä mieltä et sossun tulis huomioida nykyään myös se että monissa kouluissa lapset läksyjen tekoon tarvitsevat tietokonetta ja sitä nettiyhteyttä, kun ne hiton kirjastot ei sijaitse jokaiselle siinä nurkan takanakaan, et vois siellä käydä. Harrastuksiin pitäis saada myös tukea myös siis siihen että koko perhe pääsis yhdessä vaikka kerran viikossa sinne uimahalliin (ainaki Raumalla se on hiton kallista).

Harkinnanvarasena voivat kyllä myöntää rahaa harrastuksiinkin. Kannattaa ottaa asia puheeks ja perustella tarve.

Noin olen neuvonutkin tekemään =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
kyllähän se raja pakko on johonkin vetää, ja niijtä sossun varassa eläviä on niin paljon, ettei rahat mistään riitä, jos aletaan maksamaan kaikkea ei välttämätöntä. tietokone on mun mielestä aika välttämätön nykyisin. mutta mitään uimahalli yms juttuja ei tarvii yhteiskunnan alkaa kustantamaan

No ei erikseen, mutta sillä toimeentulotuellahan saa ihminen tehdä mitä lystää, vaikka sitten juoda kaljaa koko rahalla. Mua vaan kiinnostais nyt kuulla, että mitä sillä toimeentulotuellaan sais palstalaisten mielestä tehdä, kun ei ainakaan nettiä saa omistaa eikä käydä risteilyillä.

kyllä sitä rahaa syydetään sit vähän liikaa jos on risteilemiseenki varaa.

Juuri tulleessa risteilymainoksessa sais hintaan 18e koko hytin. Luulen että moni pienituloinenkin tähän summaan voisi lähteä....

Alkuperäinen kirjoittaja simppis:
Ei varmaan mitään ylimäärästä sais joidenki mielestä tehdä. Lasten tulee harrastaa, mut eihän uimahallissa voi käydä ellei sit rahat riitä muuhun taas.

Mä oon sitä mieltä et sossun tulis huomioida nykyään myös se että monissa kouluissa lapset läksyjen tekoon tarvitsevat tietokonetta ja sitä nettiyhteyttä, kun ne hiton kirjastot ei sijaitse jokaiselle siinä nurkan takanakaan, et vois siellä käydä. Harrastuksiin pitäis saada myös tukea myös siis siihen että koko perhe pääsis yhdessä vaikka kerran viikossa sinne uimahalliin (ainaki Raumalla se on hiton kallista).

Harkinnanvarasena voivat kyllä myöntää rahaa harrastuksiinkin. Kannattaa ottaa asia puheeks ja perustella tarve.

Noin olen neuvonutkin tekemään =)

Hups, olikin ihan yleisellä tasolla noi sun mietteet, eikä henkilökohtaisia :)

kyllähän se raja pakko on johonkin vetää, ja niijtä sossun varassa eläviä on niin paljon, ettei rahat mistään riitä, jos aletaan maksamaan kaikkea ei välttämätöntä. tietokone on mun mielestä aika välttämätön nykyisin. mutta mitään uimahalli yms juttuja ei tarvii yhteiskunnan alkaa kustantamaan

Niin ja niin paljon... Miten sen nyt ottaa... Prosentuaalisesti se ei paljon luultavasti ole Suomen väestöstä. Ja mitä tulee uimahalli ja "näihin juttuihin", niin toisaalta ne ovat hyväkin asia. Eikö ole hyvä, jos yhteiskunta auttaa ja tukee asiakkaitaan aktiivisesti vaikka liikkumaan? Tai tukevat toimeentulotuen varassa olevaa perhette lapsen harrastuksissa, kunnes perhe pystyy hankkimaan siihen itse rahaa? Mikäli siihen siis tarvetta on. Mahdollisuuden antaminen asiakkaalle voi olla erittäin merkittävää, muutenkin kuin hmm... "kiitollisuuden merkityksessä", tarkoitan tällä tosiaan sitä, että asiakkaalla on mahdollisuus päästä liikkumaan, päästä aktivoitumaan muutenkin kuin liikunnallisesti. Itse olen ainakin todella kiitollinen siitä 258 eurosta, jonka saimme ensimmäiseen lukukausi maksuun tyttäremme harrastukseen. Sittemmin olemme saaneet laskut maksettua, mutta tuo ensimmäinen mahdollisti harrastuksen jatkamisen.

Ja miksi sosiaalitoimen asiakas ei saisi käydä missään? :attn: Pitääkö heidän olla niin nöyriä, ettei heillä tule edes ajattella mahdollisuutta loman viettämisestä, vapaa-ajasta tai vierailusta vaikka toisessa maassa tai toisessa kaupungissa? Onko se siis yhteiskunnan antamien "almujen" väärinkäyttöä, koska kaikki toimeentulotuen saajat ovat syrjäytyneitä, niin kyllähän heidän pitää käyttäytyä heiltä odotetulla tavalla? Saati, että saisivat mitään uutta ostaa. Kyllä minua välillä kummastuttaa nämä ihanat asenteet ja leimat, mustavalkoisuus ja pikkumielisyys täällä palstalla.... :D

Mu mielestä jokainen joka saa toimeentulotukea, saa sen myös käyttää mihin haluaa. Sossu on kummiski aika tarkkaan laskenu ne rajansa, et paljonko myönnetään. Mut jos käyttää sen ainaiseen hurvitteluun/ryyppäämiseen tms. ni sit ei parane olla aina sen rahan vähyydestäkään jupisemassa.

no musta se on yks hailee mihin kukakin rahansa laittaa, oli kyse sitten palkasta tai toimeentulotuesta.mutta kyllä aikuisen ihmisen pitäisi sen verran perus matikkaa osata, että ei sitten rupea vinkumaan jos on humputellut tai turhaan törsännyt ruokarahansa.ugh!

Nyt haluaisin kuulla, että jos on sossun asiakas, niin mitä kaikkea sitä saa sitten tehdä? Kun aika yleinen mielipide tuntuu olevan, että ei saa omistaa tietokonetta ja nettilliittymää, ei käydä risteilyllä, ei ostaa yhtään mitään uutta jos saa toimeentulotukea sossusta. Mitä sitten oikein saa tehdä? Saako tehdä mitään mitä normaalit ihmiset yleensäkin tekevät?

No meillä on tuttavaperhe jolla on kaikkea, mutta ovat jostain syystä osanneet vetää oikeasta narusta ja saavat kaiken sieltä. Mitään rajoituksia ei heillä ole, sillä löytyy taulu tv, kaikki taivaskanavat, nettiliittymä + tietokone. Juuri ottivat remonttia varten lisälainaa pankista omakotitaloansa varten... niin ja heillä siis on omistusasunto josta asuntolainaa... heillä on tila-auto ja mies tienaa melki saman kuin minun ja nainenkin on hoitoalalla ja saa liki samaa kuin minä. Valittavat aina rahan puutetta ja eivät maksa edes päivähoitomaksuista kuin murto-osan. Kyllä osaa sapettaa... saivat juuri sossusta rahan uutta pesukonetta varten!! Kyllä toiset osaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Satu Kakkiainen:

Niin ja niin paljon... Miten sen nyt ottaa... Prosentuaalisesti se ei paljon luultavasti ole Suomen väestöstä. Ja mitä tulee uimahalli ja "näihin juttuihin", niin toisaalta ne ovat hyväkin asia. Eikö ole hyvä, jos yhteiskunta auttaa ja tukee asiakkaitaan aktiivisesti vaikka liikkumaan? Tai tukevat toimeentulotuen varassa olevaa perhette lapsen harrastuksissa, kunnes perhe pystyy hankkimaan siihen itse rahaa? Mikäli siihen siis tarvetta on. Mahdollisuuden antaminen asiakkaalle voi olla erittäin merkittävää, muutenkin kuin hmm... "kiitollisuuden merkityksessä", tarkoitan tällä tosiaan sitä, että asiakkaalla on mahdollisuus päästä liikkumaan, päästä aktivoitumaan muutenkin kuin liikunnallisesti. Itse olen ainakin todella kiitollinen siitä 258 eurosta, jonka saimme ensimmäiseen lukukausi maksuun tyttäremme harrastukseen. Sittemmin olemme saaneet laskut maksettua, mutta tuo ensimmäinen mahdollisti harrastuksen jatkamisen.

Ja miksi sosiaalitoimen asiakas ei saisi käydä missään? :attn: Pitääkö heidän olla niin nöyriä, ettei heillä tule edes ajattella mahdollisuutta loman viettämisestä, vapaa-ajasta tai vierailusta vaikka toisessa maassa tai toisessa kaupungissa? Onko se siis yhteiskunnan antamien "almujen" väärinkäyttöä, koska kaikki toimeentulotuen saajat ovat syrjäytyneitä, niin kyllähän heidän pitää käyttäytyä heiltä odotetulla tavalla? Saati, että saisivat mitään uutta ostaa. Kyllä minua välillä kummastuttaa nämä ihanat asenteet ja leimat, mustavalkoisuus ja pikkumielisyys täällä palstalla.... :D

Tässä vaiheessa on kyllä hyvä muistaa seuraava asia kun ollaan lama-varoituksen alaisuudessa: Työttömiä Tulee lisää ja työpaikan pitäminen ei ole mikään varmajuttu. Alle keskituloisia ihmisiä ja perheitä on valtaosa kuitenkin väestöstä ja rahat heilläkin tiukoilla.

Tällä hetkellä pinna on kireällä todella monilla ihmisillä ja hammasta purren jätetään reissaaminen ja ylellisyyksien ostaminen väliin. Tähän voi sitten kaikki miettiä miltä näiden työssäraatavien, just toimeen tulevien korviin kuulostaa se, että yhteiskunnan varoilla elävällä on rahaa tehdä sellaisia asioita mitä työssäkäyvälle ei ole. Eli työssäkäyvä kaapii omasta palkkapussistaan veroina niiden ihmisten reissailun ja elämisen jotka tulevat nenän eteen lällättämään "Hitto te ootte tyhmiä, että annatte mulle rahaa siihen ja tohon kun itsellänne ei ole siihen varaa."

En sano tätä pahalla vaan haluan saada tällä aikaan sen että osataan pistää itseämme toisten saappaisiin.

Itse ymmärrän että työttömillä ja sosiaaliavustuksilla elävillä ei ole herkkua, mutta ei se myöskään ole meillä muillakaan keskitulojen alapuolella työskentelevillä (jotka kuitenkaan emme silti mitään tukia saa).

Alkuperäinen kirjoittaja Mies - Hki:
Alkuperäinen kirjoittaja Satu Kakkiainen:

Tässä vaiheessa on kyllä hyvä muistaa seuraava asia kun ollaan lama-varoituksen alaisuudessa: Työttömiä Tulee lisää ja työpaikan pitäminen ei ole mikään varmajuttu. Alle keskituloisia ihmisiä ja perheitä on valtaosa kuitenkin väestöstä ja rahat heilläkin tiukoilla.

Tällä hetkellä pinna on kireällä todella monilla ihmisillä ja hammasta purren jätetään reissaaminen ja ylellisyyksien ostaminen väliin. Tähän voi sitten kaikki miettiä miltä näiden työssäraatavien, just toimeen tulevien korviin kuulostaa se, että yhteiskunnan varoilla elävällä on rahaa tehdä sellaisia asioita mitä työssäkäyvälle ei ole. Eli työssäkäyvä kaapii omasta palkkapussistaan veroina niiden ihmisten reissailun ja elämisen jotka tulevat nenän eteen lällättämään "Hitto te ootte tyhmiä, että annatte mulle rahaa siihen ja tohon kun itsellänne ei ole siihen varaa."

En sano tätä pahalla vaan haluan saada tällä aikaan sen että osataan pistää itseämme toisten saappaisiin.

Itse ymmärrän että työttömillä ja sosiaaliavustuksilla elävillä ei ole herkkua, mutta ei se myöskään ole meillä muillakaan keskitulojen alapuolella työskentelevillä (jotka kuitenkaan emme silti mitään tukia saa).

Aina on jotain joka kiristää hampaita. Tässä yhteiskunnassa ei sellaista aihetta olekaan, joka ei sitä tekisi. :wave: Ja laman uhkankin tiedostan, sen, että pian voi olla asiakkaita taas enemmän ja enemmän ja enemmän. Tiedostan myös sen, kuinka tiukkaa on niillä, jotka työtä tekevät ja silti tuntuu (ja ei vain tunnu, vaan näin voi ollakin), ettei rahaa ole mihinkään, yksinkertaisesti siitä syystä, että sitä ei vain ole laskut, (mahdolliset lainat), ruoat, bensat, ehkä vuokrat ja muut maksettua. Tälläisessä perheessä olen lama-aikana kasvanut. Samaan aikaan tuloerot kasvavat huimasti, rikkaista tulee rikkaampia, köyhät köyhtyvät. Mutta hampaita kiristellässä tosiaan EI ASTUTA TOISEN KENKIIN, sitä tässä peräänkuulutankin. Sitä ei tiedetä kuin omasta tilanteesta ja kaikki peiltaan sen kautta. Minä todellakin painottaisin, että monien toimeentulotukia saaviin pistetään joksus jopa typeriä ennakko-oletuksia. Näitä ennakko-oletuksia tosin liittyy jokaiseen ryhmään, jota yhteiskunnassamme on. Joskus on hyvä pysähtyä miettimään onko asiat tosiaan niin mustavalkoisia kuin niiden "tietää" olevan.

Minä, siis meidän perheemme olemme toimeentulotukiasiakkaita. Joittenkin silmissä tullaan varmaan liian hyvin toimeen kun emme ruikuta ja ollaan iloisia ja ihan vaatteet päällä. Ja autolla ajetaan ja kattokin on päämme päällä. Vaikka ei tosin oma...
Huviksi riittää sukankutominen, enkä siitä valita. Mutta se tyytyväisiyys.....se se taitaa olla paha. Siksi jotkut meitä kadehtivat ja luulevat että "kyllä sossusta saa"! Pitäis tosiaan vissiin aina ruikuttaa köyhyyttään ja kulkea resusissa vaatteissa itse ja lapset kans. Me osaamme itse tehdä paljon ja käyttää kirppareita hyödyksi, niin jopa näytämme RIKKAILTA, jotka vaan veilä sossun luukultakin nostavat avustuksia! (Pitäköön tyhmät luulonsa) :)

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Saa laittaa ne rahat laskuihin :saint:

Mihin ihmeen laskuihin? Eihän sossun asiakkailla voi olla muita laskuja kuin vuokra ja sähkölasku, siihen päälle korkeintaan vesi- ja kaasulaskut. Ja nekin maksaa sitten tietysti se sossu. :whistle:

Unohdit vakuutuslaskun, se on pakko vuokra-asujalla olla. (kotivakuutus)

Mutta tästä ketjusta löytyy syy, miksen mä edes ajatellut hakevani sossusta. Mitä se kenellekään kuuluu, mihin ne rahat menevät, oikeudenmukaista kun kuitenkin kai olisi se, että jokainen saa yhtä paljon.

pakollista vain osakkeissa tuo vakuutús.kunnan ja kaupungin asunnoissa ei ole pakollinen.
mun mielestä soskun asiakkaat saa käyttää ne rahat samaa mihin muutkin..

Voi kuule,v.96 yhden kaverin puhelinlaskukin maksettiin kun tarpeeks itki!Toinen sai polkupyörään kun oli ylipainoinen tarkoitus laihtuajne.ite sain kahteen pesukoneeseen ja kuivausrumpuun.

Jos asuminen ja laskut on maksettu, ja jääkaapissa lapsille ruokaa, niin loppu menköön mihin menee. Toivoisin tietty, ettei se menisi alkoon ja tupakkaan vaan harrastuksiin, vaikka siihen uintiin.

Yhteistyössä