Köyhät sossun asiakkaat!

Katherine Wheel

Aktiivinen jäsen
27.01.2005
17 604
0
36
Nyt haluaisin kuulla, että jos on sossun asiakas, niin mitä kaikkea sitä saa sitten tehdä? Kun aika yleinen mielipide tuntuu olevan, että ei saa omistaa tietokonetta ja nettilliittymää, ei käydä risteilyllä, ei ostaa yhtään mitään uutta jos saa toimeentulotukea sossusta. Mitä sitten oikein saa tehdä? Saako tehdä mitään mitä normaalit ihmiset yleensäkin tekevät?

Ei varmaan mitään ylimäärästä sais joidenki mielestä tehdä. Lasten tulee harrastaa, mut eihän uimahallissa voi käydä ellei sit rahat riitä muuhun taas.

Mä oon sitä mieltä et sossun tulis huomioida nykyään myös se että monissa kouluissa lapset läksyjen tekoon tarvitsevat tietokonetta ja sitä nettiyhteyttä, kun ne hiton kirjastot ei sijaitse jokaiselle siinä nurkan takanakaan, et vois siellä käydä. Harrastuksiin pitäis saada myös tukea myös siis siihen että koko perhe pääsis yhdessä vaikka kerran viikossa sinne uimahalliin (ainaki Raumalla se on hiton kallista).

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mihin ihmeen laskuihin? Eihän sossun asiakkailla voi olla muita laskuja kuin vuokra ja sähkölasku, siihen päälle korkeintaan vesi- ja kaasulaskut. Ja nekin maksaa sitten tietysti se sossu. :whistle:

Nii no joo :p no mut eikös sossu maksa takautuvastikin.. ni vaiks niihin laskuihi :D

kyllähän se raja pakko on johonkin vetää, ja niijtä sossun varassa eläviä on niin paljon, ettei rahat mistään riitä, jos aletaan maksamaan kaikkea ei välttämätöntä. tietokone on mun mielestä aika välttämätön nykyisin. mutta mitään uimahalli yms juttuja ei tarvii yhteiskunnan alkaa kustantamaan

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Saa laittaa ne rahat laskuihin :saint:

Mihin ihmeen laskuihin? Eihän sossun asiakkailla voi olla muita laskuja kuin vuokra ja sähkölasku, siihen päälle korkeintaan vesi- ja kaasulaskut. Ja nekin maksaa sitten tietysti se sossu. :whistle:

Unohdit vakuutuslaskun, se on pakko vuokra-asujalla olla. (kotivakuutus)

Mutta tästä ketjusta löytyy syy, miksen mä edes ajatellut hakevani sossusta. Mitä se kenellekään kuuluu, mihin ne rahat menevät, oikeudenmukaista kun kuitenkin kai olisi se, että jokainen saa yhtä paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
kyllähän se raja pakko on johonkin vetää, ja niijtä sossun varassa eläviä on niin paljon, ettei rahat mistään riitä, jos aletaan maksamaan kaikkea ei välttämätöntä. tietokone on mun mielestä aika välttämätön nykyisin. mutta mitään uimahalli yms juttuja ei tarvii yhteiskunnan alkaa kustantamaan

No ei erikseen, mutta sillä toimeentulotuellahan saa ihminen tehdä mitä lystää, vaikka sitten juoda kaljaa koko rahalla. Mua vaan kiinnostais nyt kuulla, että mitä sillä toimeentulotuellaan sais palstalaisten mielestä tehdä, kun ei ainakaan nettiä saa omistaa eikä käydä risteilyillä.

kyllä se vaan on niin ettei sossun rahoilla tarviiskaan mitään uimahalleja kustantaa. tietokone on myös siinä ja siinä, ei mikään välttämättömyys. nettejä löytyy kirjastosta ja sitä voi käyttää. ilmaset ruoat ja asumiskustannukset luulis olevan jo tarpeeksi jos ei itse jaksa persettään nostaa että tekis töitä. Ja risteilyjä vielä pitäs :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä se vaan on niin ettei sossun rahoilla tarviiskaan mitään uimahalleja kustantaa. tietokone on myös siinä ja siinä, ei mikään välttämättömyys. nettejä löytyy kirjastosta ja sitä voi käyttää. ilmaset ruoat ja asumiskustannukset luulis olevan jo tarpeeksi jos ei itse jaksa persettään nostaa että tekis töitä. Ja risteilyjä vielä pitäs :D

Tarkoitin sitä, mitä sillä toimeentulotuella saa tehdä. Sehän on jokaiselle ihan sama, riippuen onko parisuhteessa jnejnejne. Eihän ne nyt erikseen mitään risteilyjä kustanna...

Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:

No ei erikseen, mutta sillä toimeentulotuellahan saa ihminen tehdä mitä lystää, vaikka sitten juoda kaljaa koko rahalla. Mua vaan kiinnostais nyt kuulla, että mitä sillä toimeentulotuellaan sais palstalaisten mielestä tehdä, kun ei ainakaan nettiä saa omistaa eikä käydä risteilyillä.

kyllä sitä rahaa syydetään sit vähän liikaa jos on risteilemiseenki varaa.

Paljon sossusta saa kuukaudelle ruokarahaa 3 hengen perhe? Mitä laskuja sinne voi viedä? ja mitä sanoo autolainasta? Yhtäkkiä tuli siis töistä potkut, auto on kyllä tarkotus myydä jos lähiaikoina ei uutta työtä löydy.

Ja musta taas tuntuu, että sossusta ei saa rahaa ei sit millään. Tai ehk se mu käsitys tulee vain siittä, et opiskelijana sieltä joskus hain rahaa ja sainkin kesäksi. Sitä seuraavaksi kesäksi en saanut ku en ollu ottanu lainaa. Minkähä takia esim. kotiäidit sit ei joudu velaks elämään.. Hmm..

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2008/11/rt1227596456085/passthru.pdf

Perusosan lisäksi huomioidaan vuokra, sähkö, lääkekulut (olikohan siinäkin että pitää olla kohtuulliset), kiireellinen hammashoito kunnallisella. Kaikki muu sisältyy tuohon perusosaan.

Jos sieltä soskusta joutuu pyytämään, niin kyllä niillä rahoilla tosiaan maksetaan asumiskulut ja ruuat, sekä maksusitoumuksen voi saada reseptilääkkeisiin, en minä ainakaan sinne mielelläni mene, vaan silloin on todella tiukkaa. Tietokoneen hankinta onnistuu osamaksulla, eipä köyhä muuta voi. Nettiliittymästä ei tartte kenenkään narista. Jos en juo alkoholia, enkä käy missään hurvittelemassa, niin suon itselleni edes sen ilon, että netissä pääsee surffailemaan. Kaiken lisäksi koululaisella pitää olla kone ja nettiliittymä, muuten katsotaan koulussa karsaasti.

Luulenpa että aika suuri osa sossun asiakkaista (siis toimeentulotuki-asiakkaista) on luusereita jotka välttelee töitä tai ns. yh-vanhempia jotka oikeesti elää avoliitossa,mutta teoriassa eri osoiteessa-koska haluavat rahaa "ilmaiseksi".

Alkuperäinen kirjoittaja Pyh:
Luulenpa että aika suuri osa sossun asiakkaista (siis toimeentulotuki-asiakkaista) on luusereita jotka välttelee töitä tai ns. yh-vanhempia jotka oikeesti elää avoliitossa,mutta teoriassa eri osoiteessa-koska haluavat rahaa "ilmaiseksi".

Tähän on pakko lainata vanhaa sananlaskua. Luulo ei ole tiedon väärtti, se sopii omasta mielestäni just tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Jos sieltä soskusta joutuu pyytämään, niin kyllä niillä rahoilla tosiaan maksetaan asumiskulut ja ruuat, sekä maksusitoumuksen voi saada reseptilääkkeisiin, en minä ainakaan sinne mielelläni mene, vaan silloin on todella tiukkaa. Tietokoneen hankinta onnistuu osamaksulla, eipä köyhä muuta voi. Nettiliittymästä ei tartte kenenkään narista. Jos en juo alkoholia, enkä käy missään hurvittelemassa, niin suon itselleni edes sen ilon, että netissä pääsee surffailemaan. Kaiken lisäksi koululaisella pitää olla kone ja nettiliittymä, muuten katsotaan koulussa karsaasti.

Näinpä.
Kyllä se on niin pieni summa mitä sieltä saa ettei se kyllä mihinkään hurvitteluun riitä, eikä tartte ruoan hinta paljon nousta ku se ei riitä enää edes niihin nettilaskuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

Tähän on pakko lainata vanhaa sananlaskua. Luulo ei ole tiedon väärtti, se sopii omasta mielestäni just tähän.

Usein kyllä luulo ja tunne kertoo enempi.Mutta taisi kolahtaa ...

Usein kyllä luulo ja tunne kertoo enempi.Mutta taisi kolahtaa ...

Mihin kolahtaa?

Tarkotatko siis että itse haen avustuksia valheellisin perustein, niinkö?

Tässäkin olet väärässä jos näin luulit.

Mäntti, itse olen kyllä yh, yksin ollut kohta 2 vuotta, eikä sellaista miestä löydy, jonka ottaisin elämääni sotkemaan. Olen kotihoidontuella ja käyn osa-aika töissä, ettei tarvitsisi vierailla soskussa. Pelkällä kotihoidontuella sen joutuisi tekemään. Olisin toki voinut tehdä niinkin, etten olisi mennyt töihin ja sosku olisi maksanut sen, mikä jää vajaaksi, mutta ei antanut luonto myöten.

Ei varmaan mitään ylimäärästä sais joidenki mielestä tehdä. Lasten tulee harrastaa, mut eihän uimahallissa voi käydä ellei sit rahat riitä muuhun taas.

Mä oon sitä mieltä et sossun tulis huomioida nykyään myös se että monissa kouluissa lapset läksyjen tekoon tarvitsevat tietokonetta ja sitä nettiyhteyttä, kun ne hiton kirjastot ei sijaitse jokaiselle siinä nurkan takanakaan, et vois siellä käydä. Harrastuksiin pitäis saada myös tukea myös siis siihen että koko perhe pääsis yhdessä vaikka kerran viikossa sinne uimahalliin (ainaki Raumalla se on hiton kallista).

Harkinnanvarasena voivat kyllä myöntää rahaa harrastuksiinkin. Kannattaa ottaa asia puheeks ja perustella tarve.

Yhteistyössä