Köyhä joulu tulossa, keljuttaa jo valmiiksi varsinkin lasten puolesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan

Vieras
Kaikki pirun laskut kasaantuu juuri tähän marras-joulukuun vaihteeseen.

Viimeinen erä mätkyistä 182e
Hammaslääkärilasku 68e
Lapsen poliklinikkamaksu 27,5e
Lääkekuluja 100e
Sähkölasku 55e
Öljylasku 1200e
Puhelin+nettilasku 104e
Telkkarikortti+lehtitilaus 68e
Lainanlyhennys 750e
Lastenhoitaja 500e
Päiväkotimaksu 200e
Auto 120e

Jippijei, ja tämän kuun tulot 3500e...
Toki tiedossa on ollut että kyseiset laskut osuu tälle kuulle ja syrjään on laitettu viime kuulta 650e mutta ei silti paljon juhlita tällä, lapset vuorotellen sairastanut viimiset kolme viikkoa jonka vuoksi oli kotiin palkattava hoitaja, nyt ilmeisesti toiselta leikataan vielä kitarisat ensi viikolla, ja toiselle uusitaan uutta antibioottia jne.. Joten päiväkotiin paluuseen on vielä aikaa.

Elääkkin pitäisi, veljelleni jo ilmoitin että jos ei vaihdeta lahjoja ollenkaan (kummilapsia päittäin) minulla ei nt ole varaa yhtään ylimääräiseen hyvä jos omille saan edes pienet paketit hommattua.
Pakko kai nöyrtyä ja mennä anopin joulupöytään, kotona eletään sitten riisipuurolla ja porkkanalaatikon sekä työpaikan joka vuotisen joululahja kinkun kanssa.
Tosin minun tuurilla sekin perinne varmaan on täksi vuodeksi vaihdettu johonkin tuikkupakettiin. :D Se tästä nyt enää puuttuisi.

Joulukalenterit on hommaamatta, toiselle lapselle muutaman alelahjan jo syksyllä hamstrasin, toiselle ei ole mitään ostettuna. Tässä olisi vielä kuukausi melkein ennen jouluakin elettävä.. Onneksi isovanhemmat yleensä ovat ihan runsain käsin lapsia edes muistaneet, kerrankin toivon että niin myös tänä vuonna.

Itkettää, v*tuttaa ja kaikkea, tämän kun olisi tiennyt että sairastellaan koko loppu vuosi olisin pitkin syksyä laitellut enemmän rahaa säästöön. Ehkä helmikuussa helpottaa.
 
Toisaalta ymmärrän, toisaalta en...tuollaisessa tilanteessa pitää säästää joka kuukausi rahaa siihen öljylaskuun kun kerrat omassa talossa asutte (oletan) Jos ei pysty niin sitten talo myyntiin. Mihin ihmeeseen olette tarvinneet lastenhoitajaa 500 eurolla? Anna mä arvaan, olitte lomalla miehen kanssa. Lääkärikulut toki ikäviä eikä voi ennakoida.
 
tuo lastenhoitaja kyllä ihmetyttää? Jos tiukka tilanne on, niin silloin kyllä unohdetaan lastenhoitajat.
Samoin tuo öljylasku, se oli varmasti etukäteen ennakoitavissa. Eikö teillä ole mitään säästöjä?
 
Lukihan tuossa et kotiin palkattu hoitaja kun lapset kipeänä.

Kyl se siitä, köyhäksi joulu voi olla ihan hyvä joulu. Keskitytty ainakin olennaiseen, eli yhdessä olemiseen. Ja anopin pöydässä, mikäs sen parempaa? Valmis pöytä ja isompi porukka, oikeeta joulumenoa!
 
tuo lastenhoitaja kyllä ihmetyttää? Jos tiukka tilanne on, niin silloin kyllä unohdetaan lastenhoitajat.
Samoin tuo öljylasku, se oli varmasti etukäteen ennakoitavissa. Eikö teillä ole mitään säästöjä?

Öljylasku tulee keskimäärin joka toinen kuukausi, ja kesälaadulla on tonnin luokkaa talvilaadulla tuon 1200e ja viime kuussa laitettiin tuo 650e sitä varten säästöön kuten kirjoitin.

Ja jos itse oltaisiin lapsia hoidettu kotona niin palkka ei olisi ollut lähellekkään tuota.

Jos 2vk lastenhoitaja 500e vastaavasti 2vk palkka esim. minulla pienempi palkkaisena 900e... Tuosta sentään hyötyi sen 400e...
 
Öljylasku tulee keskimäärin joka toinen kuukausi, ja kesälaadulla on tonnin luokkaa talvilaadulla tuon 1200e ja viime kuussa laitettiin tuo 650e sitä varten säästöön kuten kirjoitin.

Ja jos itse oltaisiin lapsia hoidettu kotona niin palkka ei olisi ollut lähellekkään tuota.

Jos 2vk lastenhoitaja 500e vastaavasti 2vk palkka esim. minulla pienempi palkkaisena 900e... Tuosta sentään hyötyi sen 400e...

No olisiko mahdollisesti voinut käyttää lastenvahtina jta ilmaista apua, mummoa, kummia yms?

Tämäkin on hyvä esimerkki siitä miksi ihmisillä olisi hyvä olla aina vähintään ne muutaman tonnin säästöt, elämään tulee yllättäviä asioita.
 
Öljylasku tulee keskimäärin joka toinen kuukausi, ja kesälaadulla on tonnin luokkaa talvilaadulla tuon 1200e ja viime kuussa laitettiin tuo 650e sitä varten säästöön kuten kirjoitin.

Ja jos itse oltaisiin lapsia hoidettu kotona niin palkka ei olisi ollut lähellekkään tuota.

Jos 2vk lastenhoitaja 500e vastaavasti 2vk palkka esim. minulla pienempi palkkaisena 900e... Tuosta sentään hyötyi sen 400e...

Mitäh? Kuinka noin paljon menee öljyä??
 
Toisaalta tuossahan teillä on jo ihan hyvä joulunvieton kehys: riisipuuro on etenkin lapsista jouluista herkkua, ja anopille syömään niin aikuisetkin saa mahansa täyteen. Ei lapset välitä onko se lelu alesta vai ei, alesta mäkin kaikki ostan, en rupea hirveitä hintoja maksamaan kun omia lapsia ja kummilapsia on yhteensä yli 10.

Onkohan tuo sun masentunut olo nyt peräisin enemminkin lasten sairastelusta, kuin "huonon joulun" odottamisesta? Voimia ja paranemista!
 
Mätkyt, öljy ja päiväkotimaksu nyt aikakin oli tiedossa tai öljylasku ainakin ennakoitavissa varmaan jo kauan sitten? Lääkärikulut ja lääkkeet ovat tietty aina sellaisia, mitkä tulee kun tulee, niitä ei juuri voi ennakoida, mutta jos vaan mahdollista niin voi varautua.

Enivei, mä menisin ilman muuta anopin joulupöytään. Itse asiassa me tehdään niin ihan joka vuosi. Aattona anoppilaan, joulupäivänä mun vanhemmille, tapanina kotona tai jonnekin kuokkimaan. Kellään ei ole mitään sitä vastaan ja me syömme ilmaiseksi kolme päivää. Lahjoja ei tarvitse hankkia kasapäin ja aikuiset voi unohtaa heti kättelyssä.

Meilläkin on tänä vuonna tiukkaa. Mun tulot on ennallaan, mutta mies on ollut työttömänä ja putoaa pois ansiosidonnaiselta. Hän sai nyt osa-aikaisen työn, mutta ei se meidän tulotasoa niin merkittävästi paranna, että sillä mitenkään juhlittaisi. Tyttö saa meiltä yhden lahjan, jota ei olla jouduttu edes rahalla maksamaan. Mä ostan vanhemmille joulusuklaat, sen olen tehnyt joka vuosi ja siihen menee alle kymppi. Kummilapsille ostan lahjat, alle kahdellakympillä per nuppi (heitä on neljä). Toisillemme emme osta mitään, siis mieheni ja minä. Alle satasella pitäis siis pärjätä lahjojen suhteen ihan kevyesti.
 
Mikset voi maksaa ostoksia visalla? Veikkaukseni on, että tämmöisiä tilanteita on ollut aiemminkin ja siksi et saa/ole uskaltanut ottaa visaa?

Tottakai tämmöisiä tilanteita tulee kaikille joskus, että menoja on paljon, mutta niihin on vaan pakko varautua etukäteen, vaikka sitten sillä luottokortilla. Itselläkin on luottokortti pahimpia tilanteita varten, tosin sitä ei ole tarvittu ehkä 10 vuoteen siksi, ettei raha riittäisi muuten.

Ja juu, jos rahatilanne on muutenkin heikko, niin en kyllä ymmärrä noita telkkarikortteja ollenkaan. Tuolla muutamalla kympillä saisi jos vaikka mitä muuta kivaa. Mitä sieltä edes tulee sellaista, että siitä on pakko maksaa? Muutekin kanavia on jo pitkälle yli toistakymmentä, eikö se riitä?
 
Ei voi tuo öljy pitää paikkansa tai sitten kannattas satsata jo uuteen lämmitysmuotoon. Miten voi kesälläkin mennä muka noin hervottomasti eikä talvellakaan voi mennä, ellette asu justii ihan mielettömässä kartanossa tai korpikuusen kannon alla missä hujuttaa suora veto.
 
Lääkärikuluihin pystyy ainakin siirtämään eteenpäin, maksuvapaata kannattaa kysellä talosta. Telkkarikortti ja lehtitilaus kannattaa peruuttaa ja maksaa loppulasku tammikuussa. Ja tuo öljyn kulutus on aivan sairas, +30:ko teillä on kotona ?
 
mä ihmettelen kyllä tota öljylaskua... meillä 280neliötä ja öljy ainoa lämmönlähde ja maksamme erissä öljyn, hintaa tulee 200€/kk 8kk ajan ja 4kk ei tarvitse maksaa mitään kun öljy riittää kivasti aina vuodeksi kerrallaan, kesällä emme pidä lämpöjä päällä olllenkaan, toki vedenlämmitykseen menee öljyä, mutta tapana ei ole lotrata turhan kanssa vedellä.
 
tuo lastenhoitaja kyllä ihmetyttää? Jos tiukka tilanne on, niin silloin kyllä unohdetaan lastenhoitajat.
Samoin tuo öljylasku, se oli varmasti etukäteen ennakoitavissa. Eikö teillä ole mitään säästöjä?

Musta on ihan ilmiselvää, mihin ap on tarvinnut lastenhoitajaa. Lapset ovat sairastaneet - ehkä on pitänyt turvata se oma palkka ja käydä töissä. Työnantaja kun ei maksa palkkaa kuin 3:lta lapsen sairaspäivältä.
 
Kurja juttu, mutta ehkä osaat jatkossa varautua paremmin... Ala heti tammikuussa laittaa vähän rahaa sivuun yllättävien tilanteiden varalle, vaikka vain 10 tai 20 euroa jos tuntuu ettei voi enempää, ja kasvata summaa sitten kun pystyt. Olisi hyvä olla ainakin kuukauden nettopalkan verran aina jemmassa.
 
Sellainen vihje ap:lle, että jos lapset ovat olleet todella paljon poissa päivähoidosta sairauden vuoksi, voi päivähoitomaksusta saada alennusta. Lääkärintodistuksen sitä varten kuitenkin tarvitset.
 
600 euroa talvisin kuussa öljyyn? Kuinka hervoton hollitalli teillä on?

Jotain teidän pitää kyllä keksiä tulojen ja menojen suhteen, vaikka tuossa nyt lapsenhoitajaa ja lääkärilaskua onkin niin valtaosa menoista on jo kauan ollut tiedossa.

Kolmikerroksinen "paritalo" mutta toinen puoli tyhjillään (säilytystilana) joten vain pieni peruslämpö päällä, kyllä sitä öljyä vaan saa kulumaan kun sillä lämpeää torppa ja vesi...
Ja ei paahda edes lämpö täysillä, sisälämpötila 17-18 astetta, portaikko kylmillään, olisko max 12 astetta siellä.

Nou tuossa nyt on 900e "ylimääräistä" joten tulot ja menot on kyllä normaalisti ihan hallinnassa, ja yleensä menee sähkö+vesi+roskislaskut eri kuuhun kun öljy..
 
Mätkyt, öljy ja päiväkotimaksu nyt aikakin oli tiedossa tai öljylasku ainakin ennakoitavissa varmaan jo kauan sitten? Lääkärikulut ja lääkkeet ovat tietty aina sellaisia, mitkä tulee kun tulee, niitä ei juuri voi ennakoida, mutta jos vaan mahdollista niin voi varautua.

Enivei, mä menisin ilman muuta anopin joulupöytään. Itse asiassa me tehdään niin ihan joka vuosi. Aattona anoppilaan, joulupäivänä mun vanhemmille, tapanina kotona tai jonnekin kuokkimaan. Kellään ei ole mitään sitä vastaan ja me syömme ilmaiseksi kolme päivää. Lahjoja ei tarvitse hankkia kasapäin ja aikuiset voi unohtaa heti kättelyssä.

Meilläkin on tänä vuonna tiukkaa. Mun tulot on ennallaan, mutta mies on ollut työttömänä ja putoaa pois ansiosidonnaiselta. Hän sai nyt osa-aikaisen työn, mutta ei se meidän tulotasoa niin merkittävästi paranna, että sillä mitenkään juhlittaisi. Tyttö saa meiltä yhden lahjan, jota ei olla jouduttu edes rahalla maksamaan. Mä ostan vanhemmille joulusuklaat, sen olen tehnyt joka vuosi ja siihen menee alle kymppi. Kummilapsille ostan lahjat, alle kahdellakympillä per nuppi (heitä on neljä). Toisillemme emme osta mitään, siis mieheni ja minä. Alle satasella pitäis siis pärjätä lahjojen suhteen ihan kevyesti.

Kuten aloitusviestissä kirjoitin, on ölylaskuun ennakoitu ja laitettu viimekuussa 650e sivuun eli himpun yli puolet laskusta. Ja mätkyt ollut tiedossa mutta olen koko summaa 4 osassa maksanut ja nyt oli viimeinen erä siitä.
 
[QUOTE="hmm";27615395]Mikset voi maksaa ostoksia visalla? Veikkaukseni on, että tämmöisiä tilanteita on ollut aiemminkin ja siksi et saa/ole uskaltanut ottaa visaa?

Tottakai tämmöisiä tilanteita tulee kaikille joskus, että menoja on paljon, mutta niihin on vaan pakko varautua etukäteen, vaikka sitten sillä luottokortilla. Itselläkin on luottokortti pahimpia tilanteita varten, tosin sitä ei ole tarvittu ehkä 10 vuoteen siksi, ettei raha riittäisi muuten.

Ja juu, jos rahatilanne on muutenkin heikko, niin en kyllä ymmärrä noita telkkarikortteja ollenkaan. Tuolla muutamalla kympillä saisi jos vaikka mitä muuta kivaa. Mitä sieltä edes tulee sellaista, että siitä on pakko maksaa? Muutekin kanavia on jo pitkälle yli toistakymmentä, eikö se riitä?[/QUOTE]

Tehdä velkaa entisestään, ei kiitos maksettava ne visalaskutkin on. Ja tähän kuuhun osui 900e ylimääräistä maksettavaa ja kyllä se meidän 4 hengen taloudessa näin joulun alla tuntuu..
Rahatilanne ei normaalisti ole ongelma, kuusta riippuen tulee käteen yhteensä 3200-5000e yhteensä. Nyt sattui vaan iso laskukasa ja vähemmän vkonloppu ja ylitöitä molemmille.
 

Yhteistyössä