kouluun siunaaminen

Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:42 Lunatic kirjoitti:
Mä en kyllä lastani semmoseen vie, voi hyvää päivää.
Mitä mahtaa tapahtua kun sitä ei siunata, kasvaako sille häntä vai jääkö ikuisesti ekaluokalle?

En oo itsekään moista hömpötystä läpikäynyt. :LOL:
Kasvaa häntä =)
 
Mä myönnän olevani sen verran uskonnollinen että olis kiva ollut nähdä joulujuhlassa jotakin tyyliin "Jeesuslapsi seimessä", mut oli vallan jätetty pois ettei kukaan luokkaantuis...

Tonttujen ja joulupukinko takiako sitä joulua vietetään?? En mä niihinkään sen enempää usko..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:42 Lunatic kirjoitti:
Mä en kyllä lastani semmoseen vie, voi hyvää päivää.
Mitä mahtaa tapahtua kun sitä ei siunata, kasvaako sille häntä vai jääkö ikuisesti ekaluokalle?

En oo itsekään moista hömpötystä läpikäynyt. :LOL:
Tuskin tämän tilaisuuden tarkoituksena on mollata niitä jotka eivät lapsiaan sinne vie. Tilaisuus on avoin kaikille jotka haluavat mennä mutta kenenkään ei ole pakko.
Eli ei pitäis liikuttaa millään tavalla niitä jotka eivät aio osallistua, mutta jostain kumman syystä he ovat kuitenkin ensimmäisinä valittamassa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:44 Miina kirjoitti:
Mä myönnän olevani sen verran uskonnollinen että olis kiva ollut nähdä joulujuhlassa jotakin tyyliin "Jeesuslapsi seimessä", mut oli vallan jätetty pois ettei kukaan luokkaantuis...

Tonttujen ja joulupukinko takiako sitä joulua vietetään?? En mä niihinkään sen enempää usko..
Nii, pitääkö se joulupukki sitten joka paikkan tunkea? Ei kaikki halua lapsiaan silläkään huijata.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:38 vieras kirjoitti:
No ei sekään mielestäni ole uskonnollista tasavertaisuutta että kaikki uskontoon liittyvät asiat kielletään/jätetään pois esim. koulun juhlista?
liika on tietenkin liikaa mutta ei kai se nyt niin vaarallista ole jos jonkun suvivirren kerran vuodessa kuuntelee..
Miksi totaalinen uskonnollisten asioiden pois rajaaminen ei ole uskonnollisesti tasavertaista? Minusta se nimenomaan on sitä, koska silloin sisältö on neutraalia eikä sisällä joillekin ei-toivottua pakkopullaa. Uskonnollisia hetkiä ja toimintaa / ohjelmaa varten on uskonnon tunnit niille, joille oman uskonnon opetusta järjestetään. Muilla sitten sitä elämänkatsomustietoa tms.

Sinun on ilmeisesti vaikea ymmärtää, että joillekin se suvivirsikin on liikaa. Uskonto on jokaisen henkilökohtainen asia jota jokaisella tulisi olla mahdollisuus harjoittaa tai olla harjoittamatta haluamallaan tavalla.

Itse koen uskonvapauden niin, että lapsella on oikeus valita mahdollinen uskontonsa siinä vaiheessa kun hän kokee olevansa siihen valmis. Siihen asti hänellä on oikeus elää uskonnollisesti neutraalia elämää ilman koulujen pakkopullahetkiä ja yhteiskunnan aivopesua. Tällä hetkellä tuo oikeus ei toteudu. En koe maamme uskonvapauden olevan todellista vapautta ja koen sen hetkittäin lähes ahdistavana asiana. Minut on aikanaan kastettu ja olen pakkopullan joutunut nielemään vasten tahtoani. Seurakunnasta eroaminen on toki mahdollista (onneksi), mutta vahinko on jo tapahtunut. Haluan omien lasteni voivan nauttia päättäjäisjuhlista ystäviensä tapaan ilman, että joutuvat pakkopullalle ja aivopesulle alttiiksi. Se on heidän oikeutensa.

PS. Katkera en kuitenkaan ole, vaikka kohdallani kastamisperinnettä noudatettiinkin. Kyse on ajattelutavasta ja periaatteesta uskonvapautta koskien. Itse kunnioitan toisten uskoa ja samaa odotan toisilta itseäni sekä läheisiäni kohtaan, myös päivähoidon ja perusopetuksen osalta.
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:44 Miina kirjoitti:
Mä myönnän olevani sen verran uskonnollinen että olis kiva ollut nähdä joulujuhlassa jotakin tyyliin "Jeesuslapsi seimessä", mut oli vallan jätetty pois ettei kukaan luokkaantuis...

Tonttujen ja joulupukinko takiako sitä joulua vietetään?? En mä niihinkään sen enempää usko..
Junnun koulussa ongelma on ratkaistu siten, että joulu- ja kevätjuhlissa kristillinen osuus tulee juhlan lopussa. Ennen osuuden alkua kuulutetaan asiasta, jolloin ei-kristilliset voivat halutessaan poistua juhlasalista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 18:00 Lunatic kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:56 Saara kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:44 Miina kirjoitti:
Mä myönnän olevani sen verran uskonnollinen että olis kiva ollut nähdä joulujuhlassa jotakin tyyliin "Jeesuslapsi seimessä", mut oli vallan jätetty pois ettei kukaan luokkaantuis...

Tonttujen ja joulupukinko takiako sitä joulua vietetään?? En mä niihinkään sen enempää usko..
Nii, pitääkö se joulupukki sitten joka paikkan tunkea? Ei kaikki halua lapsiaan silläkään huijata.
Joo, mutta miksei suoraan myönnetä että jeesuskin on satuhahmo. Sillä huijataan jopa aikuisia, se se vasta fiksua on. :whistle: =)
Niin, voi olla mutta ehkä ei ole.. Joulupukki tasan taatusti on.. Aikuset kai ite päättää mihin uskovat. jotkut kai uskoo s.aatanaankin?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 18:00 Keittiönoita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:44 Miina kirjoitti:
Mä myönnän olevani sen verran uskonnollinen että olis kiva ollut nähdä joulujuhlassa jotakin tyyliin "Jeesuslapsi seimessä", mut oli vallan jätetty pois ettei kukaan luokkaantuis...

Tonttujen ja joulupukinko takiako sitä joulua vietetään?? En mä niihinkään sen enempää usko..
Junnun koulussa ongelma on ratkaistu siten, että joulu- ja kevätjuhlissa kristillinen osuus tulee juhlan lopussa. Ennen osuuden alkua kuulutetaan asiasta, jolloin ei-kristilliset voivat halutessaan poistua juhlasalista.
Ihan järkevästi ratkastu. Pukki tulee sit ekaks? :xmas:
 
Lunatic
\Niin, voi olla mutta ehkä ei ole.. Joulupukki tasan taatusti on.. Aikuset kai ite päättää mihin uskovat. jotkut kai uskoo s.aatanaankin?


[/quote]

No eikö sitten tasapuolisuuden vuoksi s.aatanakin pitäisi ottaa koulurituaaleihin mukaan, pukin ja jeesuksen oheen. Ja vielä muumipeikko ja peppi +muut mönkijäiset, kuka mistäkin tykkää.

Pukki nyt kuitenkin kuuluu jouluun, jeesus ei kuulu. =)
Mun maun mukaan.<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 18:00 Keittiönoita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:44 Miina kirjoitti:
Mä myönnän olevani sen verran uskonnollinen että olis kiva ollut nähdä joulujuhlassa jotakin tyyliin "Jeesuslapsi seimessä", mut oli vallan jätetty pois ettei kukaan luokkaantuis...

Tonttujen ja joulupukinko takiako sitä joulua vietetään?? En mä niihinkään sen enempää usko..
Junnun koulussa ongelma on ratkaistu siten, että joulu- ja kevätjuhlissa kristillinen osuus tulee juhlan lopussa. Ennen osuuden alkua kuulutetaan asiasta, jolloin ei-kristilliset voivat halutessaan poistua juhlasalista.
Tuohan on hyvä systeemi. Kaikki lienevät tyytyväisiä. :)

Tuohon joulupukki- ja tonttuasiaan sanoisin, että on joulu paljon muutakin. Ei lapsille tarvitse niistäkään satuja sepitellä. Suomalaisesta jouluperinteestä löytyy myös paljon neutraaleja ja pakanallisia tapoja, joista varmasti löytyy aihetta uskonnollisesti neutraaliin joulujuhlaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:51 merenneitonen kirjoitti:
Voi kääk...
Kouluun siunaaminen...
Kaikkea ne keksii... :D
no kyllä miule tulee mieleen monta pöljempääkin asiaa..tämmönen lapsen siunaaminen koulutielle on ihan asiallinen ja kaunis tilaisuus. Lapsellekin tärkeä hetki olla tärkeä.

 
Opettaja pakko kommentoida...
Kristillisyys on osa meidän suomalaista kulttuuria ja niinpä esim. suvivirsi voidaan sanoa olevan osa suomalaista kulttuuria, mitä se onkin.
Jaksanko itse vuodesta toiseen kristillisiä juttuja koulun juhlissamme? En välttämättä, mutta enpä jaksa tonttunäytelmiäkään - ja sekin kuuluu meidän kulttuuriin ja perinteeseen.
 
MEillä
Meilläpäin eskariikäiset ovat menneet keväällä aina eskariryhmänsä kesken tänne siunaustilaisuuteen. ELi päiväkodin tätit ovat ja vievät aina oman ryhmänsä, istuvat ryhmänä kirkossa puheen ja laulun ajan, sitten lapset kutsutaan alttarille, ja vanhempi voi mennä sinne myös lapsensa taakse ja pitää kättään pään päällä kun koululainen siunataan. Oli ihan mukava tilaisuus, sen jälkeen mentiin srk-talolle, missä jaettiin "eskaritodistukset"..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 18:07 Lunatic kirjoitti:
\Niin, voi olla mutta ehkä ei ole.. Joulupukki tasan taatusti on.. Aikuset kai ite päättää mihin uskovat. jotkut kai uskoo s.aatanaankin?
No eikö sitten tasapuolisuuden vuoksi s.aatanakin pitäisi ottaa koulurituaaleihin mukaan, pukin ja jeesuksen oheen. Ja vielä muumipeikko ja peppi +muut mönkijäiset, kuka mistäkin tykkää.

Pukki nyt kuitenkin kuuluu jouluun, jeesus ei kuulu. =)
Mun maun mukaan.

[/quote]

Mut sit taas joittenkin mielestä Jeesus kuuluu, pukki ei.. :whistle:
Se nyt vaan on niin ettei ikinä ole eikä tule olemaan et kaikille kävis.
Lakkautamme siis joulun. 24. joulukuuta saa kukin tykönään viettää mitä tahtoo. Barbababan possuntappojuhlaa esim.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 18:13 vieras kirjoitti:
Opettaja pakko kommentoida...
Kristillisyys on osa meidän suomalaista kulttuuria ja niinpä esim. suvivirsi voidaan sanoa olevan osa suomalaista kulttuuria, mitä se onkin.
Jaksanko itse vuodesta toiseen kristillisiä juttuja koulun juhlissamme? En välttämättä, mutta enpä jaksa tonttunäytelmiäkään - ja sekin kuuluu meidän kulttuuriin ja perinteeseen.
Totta. Kristillisyys on osa suomalaista kulttuuria, mutta se on sitä tietyistä syistä eikä ihmisten tahdosta. Kyse on jäänteestä, joka on saanut alkunsa silloin kun kristinusko tuli Suomeen. Opettajana ehkä olet jopa perehtynyt aiheeseen.

Mielestäni tuo jäänne tulisi kitkeä pois, koska sen ylläpidolle ei ole syytä. Kulttuuri on ja kuuluukin olla ajan mukana muuttuva, ei kaavoihin kangistuva. Nykyään kun kirkolla ei ole entisaikojen tapaan kummoista vaikutusvaltaa (eikä siihen mitään syytäkään) ja maassamme tosiaan on tuo uskonvapaus, olisi aika antaa ihan oikeasti mahdollisuus ihmisten valita itse. Jokainen pitäköön haluamansa perinteet osana oman elämänsä sisältöä, mutta koulun ei niitä tarvitsisi tuputtaa.
 
He, jotka eivät tunnustaudu kristityiksi, voisivat suvaita koulun juhlissa kristillisiä perinteitä ihan siitä historiallisesta tosiseikasta johtuen, että luterilaisen kirkon ansiosta saimme kirjakielen ja kansanopetuksen jo varhain. Ilman kirkon alkuunpanemaa ja pitkään hoitamaa opetustyötä emme olisi vielä sellainen teknologisen kehityksen huippumaa nokioinemme kuin nyt olemme!
 
Joku tuolla aiemmin pohti, kasvaako häntä, jos ei mene siunattavaksi. Esikoinen oli kipeä 17 vuotta sitten, kun kouluunlähtijöiden siunaaminen tapahtui. Ei kasvanut häntää, vaan hänestä on tullut uskoa tunnustava kristitty. Niin että Lunatic sun muut, tiedätte mitä odottaa... ;)
 
makuja monia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 23:16 Inker Imatralt kirjoitti:
He, jotka eivät tunnustaudu kristityiksi, voisivat suvaita koulun juhlissa kristillisiä perinteitä ihan siitä historiallisesta tosiseikasta johtuen, että luterilaisen kirkon ansiosta saimme kirjakielen ja kansanopetuksen jo varhain. Ilman kirkon alkuunpanemaa ja pitkään hoitamaa opetustyötä emme olisi vielä sellainen teknologisen kehityksen huippumaa nokioinemme kuin nyt olemme!
No mä ainakin mieluummin eläisin vielä metsässä pakanana, kaipuuni on oikeaan ihmisen elämään. Tämä teknologiamaailma ei ole mua varten. :x
 
HALOO
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:18 macy gray kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:09 niimpä kirjoitti:
[
No, kuten tuossa jo mainittiin, on kuitenkin se suvivirsi. Myös jouluevankeljumi esitetään ainakin suurimmassa osassa kouluja jokaisessa joulujuhlassa edelleen. Myöskin joulujuhlissa veisataan virsiä. Ne eivät ole kirkon vapaaehtoisia tapahtumia ja käsittääkseni päättäjäiset ovat osa koulujen opetusta, eivät siis vapaa-aikaan kuuluvaa vapaaehtoista lisätarjontaa. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että todistus täytyy voida mennä hakemaan, vaikka ei uskonnollisiin julistuksiin haluakaan osallistua. Uskonnollisten sisältöjen sisällyttäminen kaikille yhteisiin ja pakollisiin koulun tilaisuuksiin ei mielestäni ole uskonnollista tasavertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta.
anteeksi nyt vaan mutta voiko jotain kaivella noin kovin suvivirsi ja jouluevankeliumi. Huh huh...pienet on murheet. Mitäs jos minä rupean boikotoimaan koulun juhlia siksi, koska niissä esitetään peikkoja ja minusta lapsille ei missään nimessä saa näyttää peikkoja. nehän saattaa vaikka pelästyä :LOL:
anteeks nyt vaan, mutta tää nykyäitien vauhkoominen on mennyt jo vähän liian pitkälle. Jos kouluista poistetaan kaikki mukavat ja liikuttavat perinteet niin minä ainakin perustan sellaisen koulun missä näitä perinteitä jatketaan. JA USKON SAAVANI KANNATUSTA!
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 23:20 Inker Imatralt kirjoitti:
Joku tuolla aiemmin pohti, kasvaako häntä, jos ei mene siunattavaksi. Esikoinen oli kipeä 17 vuotta sitten, kun kouluunlähtijöiden siunaaminen tapahtui. Ei kasvanut häntää, vaan hänestä on tullut uskoa tunnustava kristitty. Niin että Lunatic sun muut, tiedätte mitä odottaa... ;)
Junnua ei siunattu kouluun lähtiessä ja mä kyllä kutsun usein junnua meidän koiran nimellä ja koiraa junnun nimellä...ne on suorastaan identtiset kaksoset. Ja koska koiralla on häntä, täytyy junnullakin olla... en kai mä muuten niitä sekoittaisi toisiinsa :D
 
hyvää yötä
Suvivirsi on ok, ja se alotti aina perinteisesti kesän. Ei siinä edes huomannut että se on joku uskontojuttu.

Mutta kaikenmaailman seimet ja ne jeesuksen syntymä-näytelmät saa kyllä jo pikkuhiljaa jättää unholaan joulujuhlista.
Kristinusko on koko maailman jo pilannut, nyt ois aika alkaa purkamaan sitä höttöä jo pois tästä systeemistä. =)
 
Multasormi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 23:23 makuja monia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 23:16 Inker Imatralt kirjoitti:
He, jotka eivät tunnustaudu kristityiksi, voisivat suvaita koulun juhlissa kristillisiä perinteitä ihan siitä historiallisesta tosiseikasta johtuen, että luterilaisen kirkon ansiosta saimme kirjakielen ja kansanopetuksen jo varhain. Ilman kirkon alkuunpanemaa ja pitkään hoitamaa opetustyötä emme olisi vielä sellainen teknologisen kehityksen huippumaa nokioinemme kuin nyt olemme!
No mä ainakin mieluummin eläisin vielä metsässä pakanana, kaipuuni on oikeaan ihmisen elämään. Tämä teknologiamaailma ei ole mua varten. :x
Jos teknologiamaailma ei ole sinua varten, miksi ihmeessä hillut netissä yöllä? Olisit mennyt havukoijuun nukkumaan sudennahkavällyjen päälle ja lamopaantaljojen alle. Tai nukkuisit olkipatjalla pienesä sähköistämättömässä mökissä väsyneenä käsipelillä tehdystä maanmuokkauksesta. Luontaistalous vaatii viljelyalaa ja työtä... Mahdollisuuksia on kyllä nykymaailmassakin!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 18:11 mörskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:51 merenneitonen kirjoitti:
Voi kääk...
Kouluun siunaaminen...
Kaikkea ne keksii... :D
no kyllä miule tulee mieleen monta pöljempääkin asiaa..tämmönen lapsen siunaaminen koulutielle on ihan asiallinen ja kaunis tilaisuus. Lapsellekin tärkeä hetki olla tärkeä.
Mutta siunaaminen...
Voihan juhlat pitää ilman uskonnollista hömppääkin...
Kotonaan voi kukin liittää sitten sen uskonnollisen osuuden jos niin haluaa.
Yleiset tilaisuudet voisivat olla ihan neutraaleja.
 

Yhteistyössä