kouluun siunaaminen

Kannattamisesta en osaa sanoa, enkä ihan tarkkaan siitäkään, millanen se on.

Mutta luultavasti siis pieni kirkkohetki, jonka lopuksi kouluunlähtijät kutsutaan alttarille ja siunataan samaan tapaan, kun esim. konfirmaatiossa konfirmoitavat.
 
Kyllä se kannattaa :saint: Meillä homma on toiminut niin, että aluksi on ollut n. puolen tunnin sessio kirkossa, missä se ns. siunaaminenkin tapahtuu. Kirkon jälkeen on tarjottu mehut ja kaffeet srk-kodilla =)
 
Niin ja Suomessako ei muka aivopestä kristityiksi? On se kumma, että lukukausien aloituksissa ja päätösjuhlissa jeesustellaan ja julistetaan raamatun sanaa, vaikka enenevissä määrin oppilaat ovat kirkkoon kuulumattomia tai muiden uskontojen edustajia. Missä on se puolueettomuus, joka mahdollistaa kaikkien uskonnollisen tasavertaisuuden? Suomessa kun kuitenkin on uskonvapaus, ainakin nimellisesti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:51 kirkkoon kuulumaton kirjoitti:
Tuleeko sinne kutsu tai jotain? Entä voiko sinne mennä vaikkei kuulu kirkkoon? Haluaisin lapselleni kouluun siunaamisen vaikken kuulukaan kirkkoon.
Saattaa olla, että kutsua ei suoraan kotiin ainakaan tule, jos et kuulu kirkkoon, mutta kyllä varmaan esim. lehden kirkollisissa ilmoituksissa se kerrotaan.

Eikä noissa seurakunnan jutuissa yleensäkään kysytä, että kuuluuko kirkkoon vai ei. Poikkeuksia taitaa olla joissain paikoissa seurakunnan kerhot ja sitte tietysti rippikoulu ja esim. kirkkohäät.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:53 macy gray kirjoitti:
Niin ja Suomessako ei muka aivopestä kristityiksi? On se kumma, että lukukausien aloituksissa ja päätösjuhlissa jeesustellaan ja julistetaan raamatun sanaa, vaikka enenevissä määrin oppilaat ovat kirkkoon kuulumattomia tai muiden uskontojen edustajia. Missä on se puolueettomuus, joka mahdollistaa kaikkien uskonnollisen tasavertaisuuden? Suomessa kun kuitenkin on uskonvapaus, ainakin nimellisesti.
:flower:

Aivopesu pannaan!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:55 Öppiäinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:53 Etti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:51 merenneitonen kirjoitti:
Voi kääk...
Kouluun siunaaminen...
Kaikkea ne keksii... :D
Sano muuta. :xmas:
Meillä päin tuo tapa on ollu jo kauan srk.ssa. Jo minut on vuonna 1981
siunattu kouluun lähtijäksi! :saint:
Ilmankos sulle onkin jäänyt toi rinkula pääsi päälle. :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:56 merenneitonen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:55 Öppiäinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:53 Etti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:51 merenneitonen kirjoitti:
Voi kääk...
Kouluun siunaaminen...
Kaikkea ne keksii... :D
Sano muuta. :xmas:
Meillä päin tuo tapa on ollu jo kauan srk.ssa. Jo minut on vuonna 1981
siunattu kouluun lähtijäksi! :saint:
Ilmankos sulle onkin jäänyt toi rinkula pääsi päälle. :D
Niinpä! On ollu niin siunattu olo, ettei uskoiskaan... ;)
Mut oikeesti, olin viime vuonna oman esikoiseni kouluun siunauksessa ja se on aika liikuttava tapahtuma. kyllä siellä äidit kuivailee silmiään :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:53 macy gray kirjoitti:
Suomessa kun kuitenkin on uskonvapaus, ainakin nimellisesti.
Miulla on se käsitys, että juuri tuohon uskonnonvapauteen liittyy se, että seurakunnillakin on vapaus järjestää avoimia tapahtumia, joihin jokainen voi itse päättää osallistuvansa. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:01 kesä82 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:53 macy gray kirjoitti:
Suomessa kun kuitenkin on uskonvapaus, ainakin nimellisesti.
Miulla on se käsitys, että juuri tuohon uskonnonvapauteen liittyy se, että seurakunnillakin on vapaus järjestää avoimia tapahtumia, joihin jokainen voi itse päättää osallistuvansa. ;)
Toki, sitä en kiellä. Mutta kouluillako on oikeus tuputtaa uskonnollista pakkopullaa myös kyseiseen uskontoon kuulumattomille? Täytyykö oppilaan tyytyä jäämään pois päättäjäisjuhlista, jos ei halua julistusta kuunnella? Onko se uskonvapautta? Kyllä lukukauden aloitus- ja lopetusjuhlat kuuluu kaikille oppilaille, uskontoon katsomatta.
 


[/quote]

Miulla on se käsitys, että juuri tuohon uskonnonvapauteen liittyy se, että seurakunnillakin on vapaus järjestää avoimia tapahtumia, joihin jokainen voi itse päättää osallistuvansa. ;)
[/quote]
Peesaan :wave: Ja en ole vuosieni varrella törmännyt kouluun, jossa valmistujais- ja/tai kevätjuhlaan olisi ympätty uskontokytköstä...Niin ellei sitä suvivirttä lasketa :saint:
 
niimpä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:53 macy gray kirjoitti:
Niin ja Suomessako ei muka aivopestä kristityiksi? On se kumma, että lukukausien aloituksissa ja päätösjuhlissa jeesustellaan ja julistetaan raamatun sanaa, vaikka enenevissä määrin oppilaat ovat kirkkoon kuulumattomia tai muiden uskontojen edustajia. Missä on se puolueettomuus, joka mahdollistaa kaikkien uskonnollisen tasavertaisuuden? Suomessa kun kuitenkin on uskonvapaus, ainakin nimellisesti.
Kouluun siunaamis tilaisuus on vapaa ehtoinen... että se siitä jeesustelusta"ei tartte mennä" \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:09 niimpä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:53 macy gray kirjoitti:
Niin ja Suomessako ei muka aivopestä kristityiksi? On se kumma, että lukukausien aloituksissa ja päätösjuhlissa jeesustellaan ja julistetaan raamatun sanaa, vaikka enenevissä määrin oppilaat ovat kirkkoon kuulumattomia tai muiden uskontojen edustajia. Missä on se puolueettomuus, joka mahdollistaa kaikkien uskonnollisen tasavertaisuuden? Suomessa kun kuitenkin on uskonvapaus, ainakin nimellisesti.
Kouluun siunaamis tilaisuus on vapaa ehtoinen... että se siitä jeesustelusta"ei tartte mennä" \|O
Eli on koulun ulkopuolinen tilaisuus. Ok, muuttaa asiaa hieman. Lasketaanko tilaisuuteen kuluva aika kuitenkin opitunniksi?

No, kuten tuossa jo mainittiin, on kuitenkin se suvivirsi. Myös jouluevankeljumi esitetään ainakin suurimmassa osassa kouluja jokaisessa joulujuhlassa edelleen. Myöskin joulujuhlissa veisataan virsiä. Ne eivät ole kirkon vapaaehtoisia tapahtumia ja käsittääkseni päättäjäiset ovat osa koulujen opetusta, eivät siis vapaa-aikaan kuuluvaa vapaaehtoista lisätarjontaa. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että todistus täytyy voida mennä hakemaan, vaikka ei uskonnollisiin julistuksiin haluakaan osallistua. Uskonnollisten sisältöjen sisällyttäminen kaikille yhteisiin ja pakollisiin koulun tilaisuuksiin ei mielestäni ole uskonnollista tasavertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta.
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:18 macy gray kirjoitti:
Eli on koulun ulkopuolinen tilaisuus. Ok, muuttaa asiaa hieman. Lasketaanko tilaisuuteen kuluva aika kuitenkin opitunniksi?
Ei lasketa, koska kouluun siunaaminen tapahtui ainakin täällä meidän kulmilla elokuussa ENNEN koulujen alkua. Ja kutsukin tuli vain niille, jotka kuuluivat kirkkoon. Koululla ei siis ollut mitään tekemistä koko asian kanssa.<br><br>
 
Vanhan piti tässä hieman pyytää apuja taustajoukoilta ja tarkentaa minkälainen käytäntö noilla meidän koululaisilla onkaan elikä meidän kouluissa on erikseen ns. joulu- ja/tai kevätjuhla, ja todistukset jaetaan aina jonain toisena päivänä yleensä seuraavan =) Päiväkodissamme järjestettävissä juhlissa ei ole "uskontokytköstä" :saint: Itse tunnustaudun jonkinsortin uskovaiseksi, mutta ymmärrän kyllä, että erilaisen katsantokannan omaaville nuo vähäisetkin uskontokytkökset voivat olla liikaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:18 macy gray kirjoitti:
Eli on koulun ulkopuolinen tilaisuus. Ok, muuttaa asiaa hieman. Lasketaanko tilaisuuteen kuluva aika kuitenkin opitunniksi?
Se on siis seurakunnan tarjoama tilaisuus kouluun lähtijöille, joka järjestetään illalla/viikonloppuna tai esim. helatorstaina, eikä siellä ole (välttämättä) opettajia edes paikalla...
 


Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että todistus täytyy voida mennä hakemaan, vaikka ei uskonnollisiin julistuksiin haluakaan osallistua. Uskonnollisten sisältöjen sisällyttäminen kaikille yhteisiin ja pakollisiin koulun tilaisuuksiin ei mielestäni ole uskonnollista tasavertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta.
[/quote]

No ei sekään mielestäni ole uskonnollista tasavertaisuutta että kaikki uskontoon liittyvät asiat kielletään/jätetään pois esim. koulun juhlista?
liika on tietenkin liikaa mutta ei kai se nyt niin vaarallista ole jos jonkun suvivirren kerran vuodessa kuuntelee..
 
Lunatic
Mä en kyllä lastani semmoseen vie, voi hyvää päivää.
Mitä mahtaa tapahtua kun sitä ei siunata, kasvaako sille häntä vai jääkö ikuisesti ekaluokalle?

En oo itsekään moista hömpötystä läpikäynyt. <br><br>
 

Yhteistyössä