kouluun siunaaminen

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 23:16 Inker Imatralt kirjoitti:
He, jotka eivät tunnustaudu kristityiksi, voisivat suvaita koulun juhlissa kristillisiä perinteitä ihan siitä historiallisesta tosiseikasta johtuen, että luterilaisen kirkon ansiosta saimme kirjakielen ja kansanopetuksen jo varhain. Ilman kirkon alkuunpanemaa ja pitkään hoitamaa opetustyötä emme olisi vielä sellainen teknologisen kehityksen huippumaa nokioinemme kuin nyt olemme!

Se teknologiako ja on se asia mitä nyt pitäisi kumartaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 09:19 merenneitonen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 18:11 mörskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:51 merenneitonen kirjoitti:
Voi kääk...
Kouluun siunaaminen...
Kaikkea ne keksii... :D
no kyllä miule tulee mieleen monta pöljempääkin asiaa..tämmönen lapsen siunaaminen koulutielle on ihan asiallinen ja kaunis tilaisuus. Lapsellekin tärkeä hetki olla tärkeä.
Mutta siunaaminen...
Voihan juhlat pitää ilman uskonnollista hömppääkin...
Kotonaan voi kukin liittää sitten sen uskonnollisen osuuden jos niin haluaa.
Yleiset tilaisuudet voisivat olla ihan neutraaleja.
Joku on vissiin jäänyt sinulta nyt huomaamatta (tai ymmärtämättä). Kyllä kai seurakunta järjestään uskonnollisia tilaisuuksia, ihmiset sitten valitsevat, menevätkö niihin vai eivät =)
 
Fleur de la Cour
Muistan vielä omankin kouluunsiunaamiseni.. ekaa kertaa elämässäni alttarilla polvistumassa niin kyllähän se juhlavalta tuntui.. Nyt olen töistä pyytänyt vapaapäivän että saan mennä katsomaan lapseni kouluunsiunaamista. Minut on muuten siunattu ammattiin valmistuessanikin.. Kirkon siunausta voi pyytää elämän tärkeisiin juttuihin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 09:23 merenneitonen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 23:16 Inker Imatralt kirjoitti:
He, jotka eivät tunnustaudu kristityiksi, voisivat suvaita koulun juhlissa kristillisiä perinteitä ihan siitä historiallisesta tosiseikasta johtuen, että luterilaisen kirkon ansiosta saimme kirjakielen ja kansanopetuksen jo varhain. Ilman kirkon alkuunpanemaa ja pitkään hoitamaa opetustyötä emme olisi vielä sellainen teknologisen kehityksen huippumaa nokioinemme kuin nyt olemme!

Se teknologiako ja on se asia mitä nyt pitäisi kumartaa.
Saman kysymyksen heitän.

Kyllä sitä historiaa ja kehitystä voi kunnioittaa, vaikka uskonnollisia juttuja ei tapahtumiin hyväksyisikään. Aika aikaansa. Katsos kun kunnioittaminen ei tarkoita sitä, että tarvitsee kangistua kaavoihin ja ylläpitää perinnettä ainoastaan koska niin on tapana. Kyllä käytäntöjä voi muuttaa ja uusiutuminen on ihan hyväksi.

Kyllä minä ainakin kunnioitan myös uskonnon hyviä vaikutuksia ja kirkon aikaansaannoksia. Olen myös sitä mieltä, että seurakunnat tekevät hyvää ja arvokasta lapsi- ja nuorisotyötä. En mä kirkkoa ole tässä kieltämässä enkä uskoakaan. Taisi mun pointti jäädä nyt ymmärtämättä. Ei se ole keneltäkään pois, jos juhlat on neutraalit (tai ainakin uskonnollinen osuus eroteltu poistuminen mahdollistaen). Voithan sinä jatkaa perinnettä omalla tahollasi, jos se on sinulle tärkeä.
 
rRina
Ei meilläkään pojan isä ymmärtänyt mikä on kouluun siunaaminen että kaikkea sitä nyt kuuleekin. Ensimmäistä kertaa minäkin olen menossa sellaiseen juttuun, varmaankin ihan kiva asia.
 
Siunaan kaikki nyt
ihan tästä lonkalta!

Hyvää koulumatkaa, varo autoja, muista olla kiltti!
Hokkus pokkus
Viili ochus
Ginge gunge
Tsuidadui
Ramen!

Olkaa hyvät, ei maksa edes mitään ja mehuakin saa kun vaan tulee pyytämään!
 

Yhteistyössä