\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:38 vieras kirjoitti:
No ei sekään mielestäni ole uskonnollista tasavertaisuutta että kaikki uskontoon liittyvät asiat kielletään/jätetään pois esim. koulun juhlista?
liika on tietenkin liikaa mutta ei kai se nyt niin vaarallista ole jos jonkun suvivirren kerran vuodessa kuuntelee..
Miksi totaalinen uskonnollisten asioiden pois rajaaminen ei ole uskonnollisesti tasavertaista? Minusta se nimenomaan on sitä, koska silloin sisältö on neutraalia eikä sisällä joillekin ei-toivottua pakkopullaa. Uskonnollisia hetkiä ja toimintaa / ohjelmaa varten on uskonnon tunnit niille, joille oman uskonnon opetusta järjestetään. Muilla sitten sitä elämänkatsomustietoa tms.
Sinun on ilmeisesti vaikea ymmärtää, että joillekin se suvivirsikin on liikaa. Uskonto on jokaisen henkilökohtainen asia jota jokaisella tulisi olla mahdollisuus harjoittaa tai olla harjoittamatta haluamallaan tavalla.
Itse koen uskonvapauden niin, että lapsella on oikeus valita mahdollinen uskontonsa siinä vaiheessa kun hän kokee olevansa siihen valmis. Siihen asti hänellä on oikeus elää uskonnollisesti neutraalia elämää ilman koulujen pakkopullahetkiä ja yhteiskunnan aivopesua. Tällä hetkellä tuo oikeus ei toteudu. En koe maamme uskonvapauden olevan todellista vapautta ja koen sen hetkittäin lähes ahdistavana asiana. Minut on aikanaan kastettu ja olen pakkopullan joutunut nielemään vasten tahtoani. Seurakunnasta eroaminen on toki mahdollista (onneksi), mutta vahinko on jo tapahtunut. Haluan omien lasteni voivan nauttia päättäjäisjuhlista ystäviensä tapaan ilman, että joutuvat pakkopullalle ja aivopesulle alttiiksi. Se on heidän oikeutensa.
PS. Katkera en kuitenkaan ole, vaikka kohdallani kastamisperinnettä noudatettiinkin. Kyse on ajattelutavasta ja periaatteesta uskonvapautta koskien. Itse kunnioitan toisten uskoa ja samaa odotan toisilta itseäni sekä läheisiäni kohtaan, myös päivähoidon ja perusopetuksen osalta.