Kotihoidontuki ja pitkä sairasloma töistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piste"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piste"

Vieras
Kirjoitin tästä jokin aika sitten pitkän sepustuksen, mutta siis lyhyesti: meillä on töissä aivan surkea työilmapiiri ja äitiyslomalta palattuani olin jo ensimmäisen päivän jälkeen aivan kurkkuani myöten täynnä koko hommaa. Ahdistaa ja itkettää ajatuskin töihinmenosta, välillä tuntuu ettei henkikään kulje kunnolla. Oon raskaana ja väsymys on paljon pahempaa kuin ikinä koskaan esikoisen aikana. Kotona meillä menee aivan loistavasti, mutta se ei kyllä kauan kestä jos tämä tilanne ei muutu.
Alkuperäinen suunnitelma oli siis irtisanoutua mutta äitiysneuvolassa lääkärin kanssa juteltuani päätinkin ilmoittaa esimiehelle että jään hoitovapaalle 2kk:n kuluttua. Aion käydä työterveyslääkärin kans juttelemassa ja hommata sairasloman sinne asti, koska mun pää ei vain yksinkertaisesti kestä!
Lääkärin kanssa juteltiin jo alustavasti mm. diagnoosista, arveli että burnoutista ei ainakaan ole kyse ja kela vaatisi siitä b-lausunnon (mikä se edes on?) ja kuvaan astuisivat melko varmasti myös mm. psykologin arvio ja mahdollisesti terapiaa. Juu ei kiitos. Totesi itsekin että tää mun masennus on selvästi 'työperäinen'. En nyt muista että mitä muuta se sitten ehdotti sairasloman syyksi.

Kotihoidontuki on jo haettu ja myönnetty- Epäilen että työnantaja ei maksa senttiäkään sairaslomalta, pitääkö mun hakea kelasta rahaa vaikka on jo laskettu että pärjätään tuolla kotihoidontuella ja miten se kelan sairaslomaraha vaikuttaa kotihoidontukeen? Onkohan noin pitkällä sairaslomalla muita seurauksia? (Nimim. odottaa sossuja kylään..)

Vai sairaspäiväraha vaimikäsenytoli. Ja lisään vielä etten halua irtisanoa itseäni, koska ollaan melko varmasti vuoden parin sisällä vaihtamassa paikkakuntaa ja aion hakea sisäistä siirtoa kunhan äitiysloma loppuu

jos oot työterveyslääkärin kanssa työilmapiiristä puhunut ja oot raskaana niin osaa varmasti laittaa sinulle diagnoosin jonka perusteella pomo joutuu palkan maksamaan vaikka ei halua. Miksi et jää sairaslomalle raskauteen vedoten? Kuinka pitkällä olet? Voitko sanoa että sinua supistaa? Pieni valhe ei mun mielestä haittaa jos pomo ei saa työilmapiiriä parannettua. Saisko tarkennusta mikä sielä töissä mättää?

Tiedän, mutta haluaisin tietää että pitääkö mun hakea sitä sairaspäivärahaa vai voinko vain jäädä kotihoidontuella kotiin vaikka mulla on sairasloma työpaikasta

[QUOTE="piste";27255853]Tiedän, mutta haluaisin tietää että pitääkö mun hakea sitä sairaspäivärahaa vai voinko vain jäädä kotihoidontuella kotiin vaikka mulla on sairasloma työpaikasta[/QUOTE]

No sä toimitat sairaslomatodistuksen töihin jos olet sairaslomalla ja sen perusteella työnantaja maksaa palkkaa. Ei sitä työnantajalta kuulu erikseen hakea.

Mietipä nyt, oletko sairas? Onko sinulla jokin lääketieteellinen diagnoosi, jonka perusteella olet työkyvytön?
Vai onko kyse siitä, että haluat pois töistä, olosuhteet ovat huonot?
Sairausloma on sairautta varten. Toki jos tilanne sairastuttaa sinut henkisesti niin silloin sairausloma on paikallaan. Ole kuitenkin rehellinen sekä itsellesi että sinua hoitaville lääkäreille.
Työpaikalla olevat ristiriidat tulisi ottaa käsittelyyn esim. esimiehen, luottamusmiehen, henkilöstöjohtajan kanssa ja tarvittaessa mukaan työterveyslääkäri.

[QUOTE="piste";27255952]Niin mutta pitääkö sitä hakea kelalta jos työnantaja ei maksa. Työnantaja ei kuitenkaan maksa kuin kuukauden.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä et hakisi???

[QUOTE="vieras";27255909]Mietipä nyt, oletko sairas? Onko sinulla jokin lääketieteellinen diagnoosi, jonka perusteella olet työkyvytön?
Vai onko kyse siitä, että haluat pois töistä, olosuhteet ovat huonot?
Sairausloma on sairautta varten. Toki jos tilanne sairastuttaa sinut henkisesti niin silloin sairausloma on paikallaan. Ole kuitenkin rehellinen sekä itsellesi että sinua hoitaville lääkäreille.
Työpaikalla olevat ristiriidat tulisi ottaa käsittelyyn esim. esimiehen, luottamusmiehen, henkilöstöjohtajan kanssa ja tarvittaessa mukaan työterveyslääkäri.[/QUOTE]

Kukaan ei ole uskaltanut puuttua tilanteeseen vaikka parikin katselee koko ajan uutta työtä. Sairaslomia esim on niin silmiinpistävän paljon että muutkin esimiehet on sen huomanneet, ihmiset on niin kyllästyneitä että hakee jo sairaslomaa pelkästään v*tutuksen takia. Esimiehelle jos menee jotain sanomaan niin hän suuttuu ja kohtelu on sen jälkeen tympeää. Työkaveri sanoi ettei ole esimiehen esimiehellekään uskaltanut sanoa samasta syystä, mutta mulla ei enää kiinnosta. Aion soittaa hänelle ja sanoa miten siellä asiat oikeasti on ja toivoa oikein kovasti että vihdoin tulisi muutos

[QUOTE="vieras";27255979]Miksi et vain jää hoitovapaalle heti? Luulisi sen sopivan työnantajalle?[/QUOTE]

En oikein usko että sopii, koska eikö lain mukaan vapaasta pitäisi ilmoittaa 2kk ennen sen alkamista

Ymmärtäisin että tuo ilmoittaminen 2 kk ennen on vain sitä varten, että työnantaja ehtii varautua asiaan, nythän sinulla jo valmiina päätös että töihin et ole kuitenkaan menossa.

[QUOTE="piste";27255952]Niin mutta pitääkö sitä hakea kelalta jos työnantaja ei maksa. Työnantaja ei kuitenkaan maksa kuin kuukauden.[/QUOTE]

Hienoa, jos työnantaja maksaa edes kuukauden. Sairaspäivärahaa voi hakea itse kelalta, jos työnantaja ei sitä hae. Ja jos työnantaja hakee, niin silloin se on myös työntekijälle maksettava.

Yhteistyössä