kotihoidontukea korotettava-kansalaisaloite!

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
"tiina"
En taida käydä kun en ole ollenkaan samoilla linjoilla.

Mutta jos laitat kansalaisaloitteen subjektiivisen päivähoidon poistosta niin sen voisin käydäkin allekirjoittamassa :)
 
"vieras"
En allekirjoita. Odotetaan nyt, että saadaan lähiaikoina selvitys maan talouden tulevasta tilasta, onko edes nykyiseen tasoon varaa. Olen samaa mieltä, jokainen maksakoon lomailunsa itse.
 
"Vieras"
Jokainen kustantakoon lomailunsa itse.
En allekirjoita.

Tässä asiassa on kyllä se huono puoli, että 3-vuotiaaksi asti kotihoidon tuella on liian pitää aika, mutta sitä voisi maksaa 2-2,5-vuotiaaksi asti. Ja miksi? Koska kotihoidon tuella olevan kotiäidit lapsi / lapset eivät kuormita päivähoitoa ja se päivähoito kun maksaa kuitenkin yli 1000€/kk veronmaksajille kun taas kotihoidon tuki vaan 25% siitä ja mitä useampi lapsi hoidetaan samalla kotihoidon tuella sen edullisempi veronmaksajille. Toisaalta kotihoidon tukea maksetaan myös työssä käyvälle äidille / perheelle kunhan lapsi / lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa eli tuota rahaa nyt ei makseta pelkästään kotiäidille.

Kannattaisin ennemmin sitä, että äitiys/vanhempainvapaa olisi pidempi noin 1,5 -vuotta ja kotihoidon tukea maksettaisiin 2-2,5-vuotiaaksi saakka ja se voisi olla peruspäivärahan suuruinen.
 
Varmasti rahalle olisi käyttöä ja varmasti on perheitä jotka mahdollistaisivat kotihoidon pidempään jos tukea korotettaisiin. En vain ole varma, että onko Suomella tähän juuri nyt varaa. Eletään koko ajan velaksi. Ja huomatkaa, nämä velat jäävät meidän lapsille perinnöksi.
 
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";28004346]Tässä asiassa on kyllä se huono puoli, että 3-vuotiaaksi asti kotihoidon tuella on liian pitää aika, mutta sitä voisi maksaa 2-2,5-vuotiaaksi asti. Ja miksi? Koska kotihoidon tuella olevan kotiäidit lapsi / lapset eivät kuormita päivähoitoa ja se päivähoito kun maksaa kuitenkin yli 1000€/kk veronmaksajille kun taas kotihoidon tuki vaan 25% siitä ja mitä useampi lapsi hoidetaan samalla kotihoidon tuella sen edullisempi veronmaksajille. Toisaalta kotihoidon tukea maksetaan myös työssä käyvälle äidille / perheelle kunhan lapsi / lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa eli tuota rahaa nyt ei makseta pelkästään kotiäidille.

Kannattaisin ennemmin sitä, että äitiys/vanhempainvapaa olisi pidempi noin 1,5 -vuotta ja kotihoidon tukea maksettaisiin 2-2,5-vuotiaaksi saakka ja se voisi olla peruspäivärahan suuruinen.[/QUOTE]


Tähän vielä lisään, että maksaisin mieluusti tuon vuoden peruspäivärahan suuruista kotihoidon tukea yhteiskunnan varoista. Maksammehan sieltä myös vuorotteluvapaan korvauksia, jotka huomattavasti suurempia summia ja se jos joku on LOMAA! Voisi myös miettiä mitä vankeinhoitopäivä kuluineen maksaa yhteiskunnalle, miksi se saa maksaa enemmän kun lasten kotihoito!?
 
[QUOTE="Vieras";28004357]Tähän vielä lisään, että maksaisin mieluusti tuon vuoden peruspäivärahan suuruista kotihoidon tukea yhteiskunnan varoista. Maksammehan sieltä myös vuorotteluvapaan korvauksia, jotka huomattavasti suurempia summia ja se jos joku on LOMAA! Voisi myös miettiä mitä vankeinhoitopäivä kuluineen maksaa yhteiskunnalle, miksi se saa maksaa enemmän kun lasten kotihoito!?[/QUOTE]

Vankeinhoitopäivä on kai vähän "pakkopullaa" koska rikollisuutta ei varmaan täysin voida kitkeä pois ja toisaalta on hyväkin, että joku vankeusrangaistus tulee joskus... Kotihoito ei ole kuitenkaan yhteiskunnan velvoite ja samanlainen pakkopulla. Kotihoito on jokaisen perheen oma ratkaisu. Valinta. Vangit sen sijaan varmaan mielellään valitsisivat kotihoidon vankilan sijaan...
 
vaimo88
Allekirjoitin. Mulle riittäisi ihan pienikin korotus, samalle tasolle peruspäivärahan kanssa olis jo liikaa. Äitiysloman nykyinen pituus on ihan hyvä. Subjektiivista päivähoito-oikeutta en kannata.
 
asiaoista tietävä
Vankeinhoitopäivä on kai vähän "pakkopullaa" koska rikollisuutta ei varmaan täysin voida kitkeä pois ja toisaalta on hyväkin, että joku vankeusrangaistus tulee joskus... Kotihoito ei ole kuitenkaan yhteiskunnan velvoite ja samanlainen pakkopulla. Kotihoito on jokaisen perheen oma ratkaisu. Valinta. Vangit sen sijaan varmaan mielellään valitsisivat kotihoidon vankilan sijaan...
Vankilan suurin ongelma on se, että ensimmäisen tuomion jälkeen sen pelotevaikutus on mennyttä.

Monet tekevät kesäisin pikkujuttuja vain jotta pääsevät sinne talveksi tienaamaan, syömään ja treenaamaan. Valitsisin itsekin ennemmin vankilan kuin esim. työttömyyden juuri sen antaman työn ja koulutuksen vuoksi.
 
selittäkää mulle
Nämä kohdat pistivät silmään:
- Työttömien määrä vähenee huomattavasti, koska alle 3-vuotiaan vanhempi saa saman rahan myös kotihoidontuella
- Suuret säästöt päivärahoissa valtiolle ja liitoille
- Toimeentulotuen hakijat vähenevät

Ensimmäinen kohta: mitä hyötyä siitä on, että työttömien määrä vähenee tilastollisesti?
Toinen kohta: kattaisivatko nämä säästöt päivärahoissa valtiolle aiheutuvat lisäkustannukset?
Kolmas kohta: kuten ensimmäinen kohta - jos joku saa toimeentulotuen sijaan kotihoidontukea, mitä hyötyä tästä on muuta kuin se, että tilastot näyttävät nätimmiltä?

Saa valistaa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja asiaoista tietävä;28004480:
Vankilan suurin ongelma on se, että ensimmäisen tuomion jälkeen sen pelotevaikutus on mennyttä.

Monet tekevät kesäisin pikkujuttuja vain jotta pääsevät sinne talveksi tienaamaan, syömään ja treenaamaan. Valitsisin itsekin ennemmin vankilan kuin esim. työttömyyden juuri sen antaman työn ja koulutuksen vuoksi.
Itse en kyllä valitsisi vankilaa... ja aika moni työnantajakin katsoo paremmin sormien läpi työttömyyttä kuin vankilakierrettä.

Ja oli miten oli, vankila ja vankienhoito on yhteiskunnalle pakkopulla, asia joka pitää hoitaa tavalla tai toisella. Lastenkotihoito tai lastenhoito ylipäätään on perheiden asia hoitaa. Tavalla tai toisella.
 
[QUOTE="Vieras";28004649]Veronmaksajat joutuvat kylläkin maksamaan suuremman summan niistä lapsista, jotka on jätetty muiden hoidettavaksi. Minun mielestä niiden, jotka eivät vaivaudu itse hoitamaan lapsiaan, tulisi maksaa koko päivähoitosumma itse. :)[/QUOTE]

Henkilökohtaisesti olisin kyllä valmis maksamaankin isompaa päivähoitomaksua JOS sillä saisi parempaa vastinetta rahoilleen. Eli ryhmäkokoja pienennettäisi ja sen semmoista mukavaa. Hometarhoistakin olisi kiva päästä eroon... Mutta tämä nyt taitaa olla kaikkinensa ihan toinen keskustelu.. :)
 
"Lilli"
Allekirjoitin ehdottomasti. Kyllä mielestäni lapsiaan kotona hoitavien pitää saada ainakin sama kuin työttömien!

Miten muuten vuosi sitten oli varaa nostaa työttömyystukea sadalla eurolla!?

Kotiäidit sentään tekee jotain tämän yhteiskunnan eteen, kasvattavat lisää veronmaksajia, mitä tekee työttömät?
 
[QUOTE="Vieras";28004649]Veronmaksajat joutuvat kylläkin maksamaan suuremman summan niistä lapsista, jotka on jätetty muiden hoidettavaksi. Minun mielestä niiden, jotka eivät vaivaudu itse hoitamaan lapsiaan, tulisi maksaa koko päivähoitosumma itse. :)[/QUOTE]

Mistä ajattelit tukien tulevan, jos kaikki hoitaisivat lapsensa kotona? Kotona oleva ei paljon yhteistä kassaa kerrytä.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28004649]Veronmaksajat joutuvat kylläkin maksamaan suuremman summan niistä lapsista, jotka on jätetty muiden hoidettavaksi. Minun mielestä niiden, jotka eivät vaivaudu itse hoitamaan lapsiaan, tulisi maksaa koko päivähoitosumma itse. :)[/QUOTE]

Täh? Saan palkkaa 3700 €
-Maksan palkastani karkeasti veroja 1000 € (valtiolle + kunnalle)
-Käteen jää 2700 €, josta menee kulutukseen arviolta 1500 €/kk. Maksan kuluttamistani palveluista ja tavaroista arvolisänveroa, alvia maksan kuukaudessa ehkä 300 €.
-Lisäksi tuen ostamillani palveluilla ja tuotteilla yrityksiä, jotka voivat palkata lisää porukkaa jne.
-Maksan lapseni päivähoidosta kalleimman maksuluokan mukaan eli 270 €/kk. Päivähoidon todelliset kustannukset lienevät noin 1000 €/kk.

Näitä lukuja ynnäämällä en ymmärrä miten voisi olla yhteiskunnan talouden kannalta parempi, että hoitaisin lapseni kotona ja saisin siitä muutaman sadan euron korvauksen?
 

Yhteistyössä