kotihoidontukea korotettava-kansalaisaloite!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28004800]
Näitä lukuja ynnäämällä en ymmärrä miten voisi olla yhteiskunnan talouden kannalta parempi, että hoitaisin lapseni kotona ja saisin siitä muutaman sadan euron korvauksen?[/QUOTE]

Tähänhän yleensä vastataan, että maksetaanhan kotihoidontuestakin veroja...

Vankeinhoitopäivä on kai vähän "pakkopullaa" koska rikollisuutta ei varmaan täysin voida kitkeä pois ja toisaalta on hyväkin, että joku vankeusrangaistus tulee joskus... Kotihoito ei ole kuitenkaan yhteiskunnan velvoite ja samanlainen pakkopulla. Kotihoito on jokaisen perheen oma ratkaisu. Valinta. Vangit sen sijaan varmaan mielellään valitsisivat kotihoidon vankilan sijaan...

Miten vankeinhoitolaitosten kustannukset voivat olla pakkopullaa verrattuna lasten kotihoitoon? Molemmat ne on hoidettava, tosin lasten hoito voidaan valita joko yhteiskunnalle kalliimmassa päivähoidossa tai edullisemmassa kotihoidossa.

Ensinnäkin vankeinhoito maksaa perusvangista yli 200€ päivässä! Ja heillä on oikein ravitsemusterapeuttien laatiman Aroma-ohjelman mukainen ruoka ja voivat täyshoidon lisäksi saada päivärahaa, toimeentulotukea ja tehdä töitäkin, tienaten jopa 1000-2000€/kk! Harrastaakib saavat löhes kaikkea! Näin EI pitäisi olla vaan ihan minimissä, kaikki kuten päiväkodeissa ja kotihoidontuella olevilla lapsilla!

[QUOTE="vieras";28004800]Täh? Saan palkkaa 3700 €
-Maksan palkastani karkeasti veroja 1000 € (valtiolle + kunnalle)
-Käteen jää 2700 €, josta menee kulutukseen arviolta 1500 €/kk. Maksan kuluttamistani palveluista ja tavaroista arvolisänveroa, alvia maksan kuukaudessa ehkä 300 €.
-Lisäksi tuen ostamillani palveluilla ja tuotteilla yrityksiä, jotka voivat palkata lisää porukkaa jne.
-Maksan lapseni päivähoidosta kalleimman maksuluokan mukaan eli 270 €/kk. Päivähoidon todelliset kustannukset lienevät noin 1000 €/kk.

Näitä lukuja ynnäämällä en ymmärrä miten voisi olla yhteiskunnan talouden kannalta parempi, että hoitaisin lapseni kotona ja saisin siitä muutaman sadan euron korvauksen?[/QUOTE]

No mulla palkka olisi töissä 2500€/kk bruttona, mutta valitsisin osittaisen hoitovapaan jolloin tulot olisivat 2000€/kk ks veroja siitä menisi 500€/kk. Päivähoitomaksut kahdesta lapsesta 500€/kk eli yhteiskunnalle tuloja 1000€/kk jos olisin kokopäivätyössä enkä osittaisella hoitovapaalla niin tuloja 1300€/kk

Mutta työssäkäynnistä yhteiskunnalle myös menoja eli 2x päivähoidon todelliset kustannukset 2000€/kk, joista maksan päivähoitomaksua 500€/kk ja kokonaisveroja 500€ osittaisella ja kokoaikaisena 800€/kk eli 2000€/kk - 1000€/kk tai 1300€/kk eli kyllä minun työssäkäynti tulisi yhteiskunnalle kalliimmaksi kun kotihoidon tuki!

Ja odottaisella hoitovapaalla saisin vielä hoitolisää reilu 90€/kk joka lisää kuluja työssäkäynnistä..

ihmetellen olen seurannut tätä keskustelua... nämä "super"äidit jotka haluavat viedä lapsensa ties minne hoitoon, hyökkäävät niiden kimppuun jotka haluavat hoitaa lapsensa kotona. Kyllä kumpikin sortti on varmasti tehnyt juuri sen oikean rakaisun joka heidän perheelleen sopii, ei ne toisiaan syö :) Jos toinen haluaa olla töissä ja tienata kunnolla rahaa, ei hän ole valmis sille toiselle mitään antamaan, mistä ihmeestä tämä katkeruus ja viha juontaa juurensa? Eiköhän se olisi parasta ajatella niiden lasten parasta ensin ja sitten vasta itseään? Kukaan täysjärkinen ei voi sanoa että 1 tai kaksi vuotias viihtyy jossain muualla kuin kotona hoidossa muutoin kuin olosuhteiden pakosta! Lapsihan sopeutuu vaikka viidakkoon jos niikseen tulee, mikä ei aina ole ehkä niin hyvä juttu. Itse sinnittelen tuolla tuella sinne kun nuorin täyttää 3. Ja kyllä, minulla on työ johon palata mutta olkoon se tuleva työtön siellä vielä hetken. TODELLAKIN ANNOIN ÄÄNENI!

Yhteistyössä