Kansalaisaloite: Kotihoidontukea korotettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heevis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
yritin kovasti selvittää tuota verojuttua kuitenkaan loppujen lopuksi yhtään viisaammaksi tulematta. mutta joo . eli jos nyt tienaan sen 2000€ kuussa ja veroprosentti olisi sen 20 niin kunta saisi siitä maks sen 400€. tähän se omakustannus päivähoidosta 250 niin edelleen se maksaa kunnalle enemmän.

mut onneks itsellä ei ole rahaongelmia. ja kohta pääsee taas vähän töihin niin saa ylimääräistä. mutta todella hankala löytää selvitystä mitä ja mihin ja kui paljon palkasta maksetaan.

Kunnallisvero, valtionvero, eläkemakut, työttömyysmaksut, yleinen taloudellinen toimeliaisuus, palveluiden käyttäminen... kaikki nämä vähenevät, jos ihminen on kotona kotihoidontuella (tai muulla yhteiskunnan maskamalla etuudella).

En allekirjoita.

[QUOTE="viima";25777000]yritin kovasti selvittää tuota verojuttua kuitenkaan loppujen lopuksi yhtään viisaammaksi tulematta. mutta joo . eli jos nyt tienaan sen 2000€ kuussa ja veroprosentti olisi sen 20 niin kunta saisi siitä maks sen 400€. tähän se omakustannus päivähoidosta 250 niin edelleen se maksaa kunnalle enemmän.

mut onneks itsellä ei ole rahaongelmia. ja kohta pääsee taas vähän töihin niin saa ylimääräistä. mutta todella hankala löytää selvitystä mitä ja mihin ja kui paljon palkasta maksetaan.[/QUOTE]

Ja jos sä olet kunnalla töissä maksavat yksityisellä töissä olevat sun palkkaveron...

EI mitään korotuksia, se joka valitsee kotona olon työhön paluun sijaan, kyllä pärjää sitten sillä nykyisellä kotihoidontuella!! Pärjätty on 8v, nyt olen sitten töissä ja kivalle tuo tilipäivä tuntuu... :D

Mun mielestä kht on ihan riittävä, ennemmin soisin lisärahaa muualle. Sitä pitäisi nostaa ihan tuntuvasti, että oikeasti olis vaihtoehto sellaiselle, joka rahan takia menee mieluummin töihin ja siihen ei ikuna olisi varaa. Nykyisellään kht mahdollistaa sen varassa elämisen, se riittää. Enempi jo haluaa menköön töihin.

No en todellakaan allekirjoita. Jos tulis adressi kotihoidontuen maksamisesta siihen asti kun lapsi on 1,5v, niin sen voisin jo allekirjoittaa. Ihan hulluutta maksaa taaperon hoitamisesta kotona!

En allekirjoita. Itse olen ollut kotona kuusi vuotta ja en todellakaan odota, että yhteiskunnan pitäisi maksaa siitä minulle. Mies käy sitä varten työssä. Mieluummin allekirjoittaisin adressin, missä vaadittaisiin Suomeen perhekohtaista verotusta. Tällä hetkellä miehellä veroprosentti lähellä viittäkymmentä, joten maksaa veroina mun ja monen muunkin kotona olon.

Mielestäni sitä voisi pidentää. Hyvin tultiin toimeen, kun vaan suunniteltiin kaikki sen mukaan että mun ei tarvi miettiä töihin menoa kun lapset on pieniä. Mutta nyt, kun tuo kuopus on yli 3 vuotias, olen edelleen kotona mutta saan paljon enemmän rahaa koska olen työtön. Töitä ei ole tiedossa. Ottaisin mielummin vastaan vähemmän rahaa siitä että hoidan kotona omaa lastani, kuin näin että saan enemmän rahaa, mutta tunnen olevani yhteiskunnalle hyödytön.

Jos palkansaaja nauttii 3000 euron kuukausipalkkaa ja maksaa siitä kunnallisveroa 20 prosenttia, se tarkoittaa 600 euroa. (juu, kaikenmoisia vähennyksiä ja sen sellaisia on, mutta lasketaan nyt ihan karkeasti ja ajatellaan vaikka vastaavasti, että palkkaan tulee vuoro- ja ylityölisiä) Lisäksi palkansaaja maksaa hoitomaksua noin 250 euroa kuukaudessa. Yhteensä 850 euroa palkansaajalta kunnalle, ja valtionverot päälle.

Jos sama henkilö jää kotihoidontuelle, hän saa valtiolta noin 300 euroa kuussa ja mahdollisen kuntalisän päälle. En osaa sanoa, paljonko tuosta menee veroa, mutta yhteiskunta kyllä jää tappiolle ensimmäiseen esimerkkiin verrattuna.

Tappiollisimpia yhteiskunnalle ovat tietenkin ne, jotka ovat pienen kanssa kotona ja vievät isompia lapsia hoitoon.

ja ton maksaa yks päivähoitopaikka kunnalle. Mistä se kunnan hyöty tulee?

Kotihoidontukea kannattaisi nostaa tiukentuvassa taloustilanteessa siksi, että päivähoitopalveluja tarvittaisiin vähemmän kun useammat vanhemmat voisivat jäädä kotiin. Lapsen kotihoito tulee kunnalle HUOMATTAVASTI halvemmaksi kuin päivähoito. Lisäksi lapsen aloittaessa päivähoidon tulee myös vanhemmille paljon sairauspäiviä kun muksut saavat kaikenlaisia tauteja, joten khh-tuen nostolla olisi myös epäsuoria vaikutuksia valtiontalouteen.

Ei, vaan valtion ja kunnat tarvitsevat ne verotulot, joita työssäkäyvät vanhemmat tuottavat. Eli ei todellaan koroteta tässä taloudellisessa tilanteessa kotihoitoja.

Lisäksi meillä on iso riski siinä, että kotiin jäävät äidit syrjäytyvät työmarkkinoilta pysyvästi pätkätyöläisiksi tai pienituloisiin ammatteihin. Tästä asiasta on myös OECD Suome huomauttanut.

Kun lui adressn perusteluita loppuun asti, niin yhä enemmän tuli sellainen fiilis, että onko kirjoittaja tosissaan. Tuntui oikeasti vitsiltä ja aika höpöhöpöargumentteja. Suomessa eivät kaikki taida ymmärtää, kuinka suuri etuus on edes voida harkita töihin menon ja kotihoidon välillä. Toisaalta eipä monet tiedä edes miten palkastaan lähtee verot ja kenelle...