Adressi: kotihoidontukea korotettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "luna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="poikia3";24946637]Sinä oiot nyt mutkia suoriksi aika urakalla.

Osa työssäkäyvistä äideistä todellakin maksaa veroja, ihan reippaasti, esim. omasta palkkapussistani niitä menee peräti 1500 euroa kuussa.

Päivähoidossa olevan lapsen äiti on töissä ja tuottaa verotuloja, hänen tekemänsä työ tuottaa lisäarvoa myös työnantajalle - eihän tämän muuten kannattaisi pitää ihmistä töissä - ja myös yritykset maksavat veroja. Päivähoidossa tarvitaan työntekijöitä, jotka myös maksavat veroja. Ja työssäolevalla äidillä on rahaa kulutettavaksi enemmän kuin kotona olevalla äidillä. Esim. arvonlisäverotuksen kautta rahaa kilisee taas valtion kassaan puhumattakaan siitä, että niillä rahoilla myös työllistetään eri ihmisä.

Kotona olevilla äideillä, joilla ei ole työpaikkaa odottamassa on iso riski syrjäytyä työmarkkinoilta.

Miksiköhän mm. OECD mahtaa olla huolissaan siitä, että Suomen hyvät lastenhoitamiseen tarkoitetut tuet pitävät äidit pitkään pois työmarkkinoilta?

Minä hyväksyn lastenkotihoidon tukemisen, mutten halua että sen määrää kohtuuttoman suureksi kasvatetaan.[/QUOTE]

Minähän en ole sen kannalla että kotiäidit eivät kävisi töissä lainkaan koko elämänsä aikana, vaan että olisi mahdollista jäädä kotiin siksi aikaa kun lapset ovat jo sen ikäisiä että päiväkodista ei olisi enää niin kovin haittaa. Alle yksivuotiaalle päiväkoti ei ole oikea paikka, eikä mielellään alle kaksivuotiaallekkaan.
Miksi valtiolla ei ole tarjota kaikille halukkaille päiväkotipaikkaa jos se on niin halpaa ja kannattavaa. Päiväkotipaikoista on kauhea pula kun vanhemmilla ei ole yksinkertaisesti varaa jäädä kotiin hoitamaan lastaan kun tuki on niin hävettävän pieni.
Ja nyt ei sitten ole kyse siitä että säästä ja miksi tehdään lapsia jos ei ole varaa. Kaikilla ei ole hyväpalkkaista työtä ja esim.siivoojillakin on oikeus haluta lapsia.

Kun nyt jo nykyisilläkin summilla jotkut laskee, että "tekee" lapset 3v välein niin kauan kuin hedelmällisyyttä riittää, niin jos tosta oikeesti sais vaikka 700e/kk + sisarkorotukset ja kuntalisät, niin monikohan menisi töihin, ainakaan pienipalkkaiseen? Kyllä mä luulen että perhesuunnittelut menisi hyvin monella uusiksi

[QUOTE="Äiti";24946776]Minähän en ole sen kannalla että kotiäidit eivät kävisi töissä lainkaan koko elämänsä aikana, vaan että olisi mahdollista jäädä kotiin siksi aikaa kun lapset ovat jo sen ikäisiä että päiväkodista ei olisi enää niin kovin haittaa. Alle yksivuotiaalle päiväkoti ei ole oikea paikka, eikä mielellään alle kaksivuotiaallekkaan.
Miksi valtiolla ei ole tarjota kaikille halukkaille päiväkotipaikkaa jos se on niin halpaa ja kannattavaa. Päiväkotipaikoista on kauhea pula kun vanhemmilla ei ole yksinkertaisesti varaa jäädä kotiin hoitamaan lastaan kun tuki on niin hävettävän pieni.
Ja nyt ei sitten ole kyse siitä että säästä ja miksi tehdään lapsia jos ei ole varaa. Kaikilla ei ole hyväpalkkaista työtä ja esim.siivoojillakin on oikeus haluta lapsia.[/QUOTE]

Kaikilla on oikeus tehdä lapsia! Todellakin. Jos kotihoidontuki ei riitä on olemassa myös toimeentulotuki. Jos perheenne alittaa tulorajat, saatte sitä, ellei on pitäisi tulojen riittää.

Jokainen perhe tekee päätöksen siitä, missä lapsi hoidetaan omista näkökohdistaan. Jos perhe on sitä mieltä, että lapsi hoidetaan kotona, tehdään sitten ratkaisuja, jotka mahdollistavat sen. Minun lapsuudessani ei ollut kotihoidon tukia, ei ollut muuten pitkiä äitiyslomiakaan. Vauvat vietiin naapureihin hoitoon ja hoitolapsia otettiin, jos itse haluttiin hoitaa lapset tai tehtiin iltatöitä. Eli jos tulot eivät riitä, yritetään etsiä lisätuloja.

Kotihoidontuen ei ole tarkoituskaan vastata mitään palkkatuloja - silti se mahdollistaa suurimman osan kotiin jäämisen. Se ei ole mahdollistanut esim. minun kotiin jäämistäni - osittainen kotihoidontuki on mahdollistanut sen, että omat lapseni ovat olleet hoidossa 4 päivää viikossa ja n. 7 tuntia päivässä.

tota mä en allekirjoita, mut sellasen allekirjottaisin kiljuen, jossa vaadittais:

-subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamista (tää ei koskis tietty terapiajuttuja)
-pakkoa tehdä jotain työtä työttömyyskorvausta vastaan. esim. laitosvanhusten ulkoiluttamista, lehtienlukua, syöttämistä yms. jota voi tehdä millä koulutuksella tahansa
-lapsilisien poistamista, jos perheen bruttotulot ylittää 10 000 euroa

Yhteistyössä