kotieläimeksi rotta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluu rotan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rottafani:
OK! =) Ota tytöt!!!Ne haisee vähemmän tai siis tuoksuvat ihanasti myskiltä,mutta urokset (yllätys)haisevat enämpi ja niille tulee helpommin riitoja!!!Paljon puuhaa niille häkkiin niin ne viihtyy...meitin lapset on tehneet noille rotille agility-radan ja ne on ihan tohkeissaan kun pääsevät ratkoon tehtäviä!!!!! =)

Ok....oisko sulla jotain nimi ehdotuksia...voisin ittekki kokeilla agilityrataa sitten kun saan ne :D
[/quote]

mää oon noille rotille antanu nimet niiden luonteen mukaan ja kun tykkään vanhoista nimistä...meillä on Kerttu,Linda,Martta,Hilkka ja edesmennyt Helmi.näitä ennen oli Iiris ja Irma!! =) kyllä sää sitten keksit nimen kun näät niitten luonteen!! :D

Mielikki voisitko miettiä nimiä mun tyttörotille ko en ikinä oo keksiny mun jyrsiöille nimiä vaa kaveit on aina ehdottanut ja oon siitä sitten päättänyt.....vai olisko lotta ja liina tyhmät nimet tai roosa ja rebekka,fanni ja fiina oisko jokku noista hyviä???

en tiedä vastausta kysymykseesi mutta kyllä rottia pitäisi kaksi olla. Ne on niin kovin seurallisia ja sosiaalisia eläimiä että kurjaa jos joutuu yksin olemaan : /
jos haluat vain yhden jyrsijän, valitse mieluumin hamsteri, sille voitte laittaa juoksupyöränkin mitä rotalle ei saa laittaa.

minun kummintytölleni ostin kolme kesyhiirtä ja tyttö on 6v ja hyvin on hoitanut.... vastuu pitää vaan olla aikuisella.... niin pienelle ei voi jättää niin isoa vastuuta....

Itte oon ottamassa 2 tyttö rottaa voitteks antaa vinkkei niitten nimiks??

Miun mielestä kuusi vuotialle ei kanattais antaa rottaa nimittäi se ei välttämättä ymärrä miten paljon hoidettavaa siinä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Tähtisumu;13229483:
Náin kuolleen rotan tiellá viime viikolla. Hyvin oli syoneen nakonen eika kukaan sita nayttany kaipaavan. Mina haluun pysya niista mahdollisimman kaukana :x .

Ulkorotalla ja kesyrotalla on suuri ero. Huomaa!

Rotat ovat lauameläimiä, ja niitä täytyy olla vähintään kaksi yhdessä häkissä (mitä enemmän, sen parempi). Huomaa, että häkin tulee olla hyvin iso, jos on todella monta rottaa.

Mielestäni parhaimpia nimiä ovat semmosseet, jotka eivät ole olleskaan ihmisen nimiä ja ovat muun maan kielisiä. Itse inhoan nimiä tyyliin "Lulu, Lutu, Rakas, Vauvvani"... Rotta on varmasti kuin oma lapsi joillekkin, mutta ei, ei nyt ihan... :D

Mutta kuten joku siellä jo mainitsikin, niin voi myös antaa nimen rottasilleen luonteensa, tai ulkonäön perusteella. Tosin yleensä ne jäävät semmosiin kuin "Musti, Ruska, Rusko, White, Söpö, Hassu" jne.

LAINAUS:
Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja Rottafani
OK! Ota tytöt!!!Ne haisee vähemmän tai siis tuoksuvat ihanasti myskiltä,mutta urokset (yllätys)haisevat enämpi ja niille tulee helpommin riitoja!!!Paljon puuhaa niille häkkiin niin ne viihtyy...meitin lapset on tehneet noille rotille agility-radan ja ne on ihan tohkeissaan kun pääsevät ratkoon tehtäviä!!!!!

--

Rotilla ei ole kovinkaan voimakasta ominaishajua, joten ne eivät haise ellei nyt tunge nenäänsä niiden turkkiin... :D Eikä häkkikään haise, jos sen pitää puhtaana. Hiiret useimmiten haisevat enemmän, sillä niiden ominaishaju on yleisimmin voimakkaampi.

--

Minusta 8 vuotiaalle voi ihan hyvin rottia ostaa, mutta joskus se vastuu tuntuu unohtuvan lemmikistä... Ja kyllästyminenkin on yksi vaaroista. Kannattaa muistuttaa AINA pientä lasta ruokinnasta, veden vaihdosta ja häkin siivoamisesta sun muusta ja olla mukana touhussa. Ajan mittaan se tulee lapselle ihan joka päiväiseksi rutiiniksi (toivon mukaan). Tosin silti kannattaa aina muistuttaa rotan perustarpeiden annosta, sillä joskus joku voi unohtua. Sellaista sattuu! Vastuu kuitenkin on kuitenkin viimekädessä lapsen vanhemmalla, vaikka lapsi pitäisikin lemmikkiä huoneessaan ja hoitaisi sen.

Huh, siinäpä jotain tietoa. Ajankuluksi piti vähän vastailla... :)
Onnea rattuksien hankintaan, ketkä nyt olettekaan ostamassa. Muistakaa pitää nappisilmistänne huolta!! :)

äiti sano että rotat haisee mutta sanoin sitte sille että eihän ne haise jos pitää puhtaana mutta se ei usko . voiko 12v ja 9 v ostaa 2 rottaa?
tässä vähän nimiä

neiti
huppari
tinkaa
tilkku
matilda
madde
löpö
ninja
happy
didi
junnu
donna
zelly
jelly
dani
molly
rusina
viltti
neppu
britney
muru
polly
halti
lisa
lissu
pepper
nelly
rauha
tryffeli
totoro
mörkö
gaga
nappi
maya
peppi

äiti sano että rotat haisee mutta sanoin sitte sille että eihän ne haise jos pitää puhtaana mutta se ei usko . voiko 12v ja 9 v ostaa 2 rottaa?
tässä vähän nimiä

neiti
huppari
tinkaa
tilkku
matilda
madde
löpö
ninja
happy
didi
junnu
donna
zelly
jelly
dani
molly
rusina
viltti
neppu
britney
muru
polly
halti
lisa
lissu
pepper
nelly
rauha
tryffeli
totoro
mörkö
gaga
nappi
maya
peppi

Ette voi. Rottien hoitamisesta on aina aikuinen vastuussa. Eikä rotille soveltuvaa häkkiäkään lapsi pysty kovin helposti ostamaan, saatika kuskaamaan kotiin, mikäli aikuinen ei suostu niitä rottia pitämään.

4l9wl83ze2p.png
1jw0k1kvcev.png