Kotiäitiydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kenet te laskette kotiäidiksi?
Kun musta on jotenkin hassua kun moni puisto/kerho/mammatuttu sano itseään kotiäidiksi kun on äitiyslomalla tai hoitovapaalla, siis töihin meno suunnitelmissa ja edessä ihan lähivuosina.
Mä olen itsekin ollut esikoisen kanssa kotona muutaman vuoden mutta en ollut omasta mielestäni "kotiäiti" kun en tosiaan kotiin aikonut silloin jäädä moniksi vuosiksi ja lapsi siis meni sitten hoitoon.
Nyt on lisää lapsia ja elämäntilanteen ollessa erilainen aion olla kotona ainakin siihen et nuorin menee kouluun. Nyt miellän itseni kotiäidiksi, tosin "oikea" kotiäiti on musta kotona sittenkin kun lapset on koulussa, ainakin lasten ala-asteen loppuun. Itsestäni ei ehkä siihen ole, luulen et työ kutsuu kun lapset on kaikki koulussa.

Ja tää ei ollut arvostelua ketään kohtaan vaan ihan vaan pohdintaa miten eri tavalla kotiäitiys käsitetään.

Olisko se kotiäiti, joka on kotona lapsen/lasten kanssa vielä äitiysloman/vanhempianvapaan jälkeenkin? Eli hoitovapaalla. Emmä tiedä missä se raja menee. Ei mun mielestä sitten vasta jos lapset menee kouluun, silloin on jo kotirouva....Itse olin kotona 5,5 vuotta kahden lapsen kanssa ja mielsin kyllä itseni kotiäidiksi, kun en ollut töissä...

Mun mielestä ei-töissä käyvä äiti on kotiäiti, JOS kotona oleminen on vapaaehtoista, ei siis esim. työttömyydestä tai työkyvyttömyydestä johtuvaa. Vanhempainvapaalla oleva ei, koska se on ikäänkuin "pakollista" lomaa töistä.

[QUOTE="iippo";26150700]Mun mielestä työtä hakeva työtön kotona oleva ei ole kotiäiti - kun yrittää pyrkiä siitä pois nääs.[/QUOTE]

Joo, tää on muuten totta.

En ole ikinä sanonut itseäni kotiäidiksi, kun olen äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Mun mielestä se termi vaan on niin.. alentava. Koska olen muutakin, kuin kotiäiti. Olen nyt siis äiti, joka on hoitovapaalla :D

En mä ole ajatellut, että kotiäitiyttä pitää määritellä sen kummemmin. Hän on kotona lastaan/lapsiaan hoitava äiti. Ei ole käynyt mielessäkään, että esim. työtön ei mahtuisi tuohon määritelmään. Onko hän sitten "työtön äiti, joka on nyt kotona lasten kanssa pakosta"? Tai vanhempainvapaalla oleva "uraäiti, joka on vanhempainvapaalla pakollisen ajan"?
Ja kotiäitiys on sitten pyhitetty sellaisille niinamikkos-tyyppisille elämäntapaäideille?

Minusta kotiäiti on sellainen "ammattitermi" naisille, jotka on päättäneet työuran sijasta tehdä uransa olemalla kotona lasten kanssa kotia hoidellen, ilman suunnitelmia lähteä töihin.

Yhteistyössä