kotiäitinä yli 20 vuotta, mitäs nyt?

  • Viestiketjun aloittaja ei koulutusta
  • Ensimmäinen viesti
ei koulutusta
Olen ollut kotiäitinä yli 20 vuotta, minulla ei ole mitään koulutusta peruskoulun lisäksi.

Ikää jo yli 40v. Hoitovapaa on päättymässä syksyllä, saanko työmarkkinatukea, jos ilmoittaudun työttömäksi vai voinko edes ilmoittautua työttömäksi, kun minulla ei ole koulutusta?

Tähän asti olen elänyt kelan ja sossun tuilla+lapsilisillä (9 lasta).

Mitä nyt?
 
"ritva"
Niin mäkin tekisin kun täällä on ehdotettu. Lähtisin koulun penkille. Todella paljon on sun ikäisiä jotka opiskelee, osa vaihtaa ammattia, osa muuten vaan.
Jos et halua opiskella kauaa niin on lyhyitäkin kouluja: vartija, koulunkäyntiavustuja, henk.koht.avustaja yms. Monia kivoja hommia. Kaikki henk.koht. avustajat eivät tarvi ees koulutusta, sulla on esim. varmasti monenlaisista lapsista kokemusta ja jos on sopiva persoona niin vois löytyä hyvinkin töitä.

tsemppiä
 
Olen ollut kotiäitinä yli 20 vuotta, minulla ei ole mitään koulutusta peruskoulun lisäksi.

Ikää jo yli 40v. Hoitovapaa on päättymässä syksyllä, saanko työmarkkinatukea, jos ilmoittaudun työttömäksi vai voinko edes ilmoittautua työttömäksi, kun minulla ei ole koulutusta?

Tähän asti olen elänyt kelan ja sossun tuilla+lapsilisillä (9 lasta).

Mitä nyt?
Mä lähtisin opiskelemaan, ellei tiedossa olisi jo kiva ja hyvä palkkainen työpaikka johon mennä. Nykyisin ei ole mitenkään tavatonta, että kouluissa opiskelee yli 40 vuotiaita.. Joukkoon mukaan vain! Sulla on vielä hyvästi työikää jäljellä, joten en suosittele jäämään "kotiin makaamaan" Vaan hakeudu hyvä ihminen töihin!
 
  • Tykkää
Reactions: mamatsu
"Nessi"
Nykyään on aika vähän töitä, joihin pääsee ilman koulutusta tai työkokemusta. Eräs vastaavassa tilanteessa ollut nainen pääsi Itellalle jakamaan postia. Aloittajakin voisi ehkä kysellä jotain vastaavaa, ellei opiskelu kiinnosta?
 
"Jen"
Hui kamalaa, en kyllä haluaisi olla sun housuissas. Eläke on varmaan ihan minimaalinen :/ Miten sä tuut sitten pärjäämään?

Itse olen ollut kohta 3v kotiäitinä ja kävin kouluja jo täällä kotona, eli eläke kertyi + on työpaikka olemassa.

huh :(
 
vieraskin.
Ei sulla taida olla muuta mahdollisuutta, kuin mennä kouluun. Onko sulla mitään kokemusta työelämästä? Olet vielä nuori kuitenkin ja työikää yli 20 vuotta jäljellä. Ehdottomasti kouluun, jos sulla on aikomus tehdä töitä. Nyt vain mieitit mikä ala kiinnostaa. Yleensä opiskelu on melkoinen taloudellinen notkahdus, mutta aina sijoitus tulevaisuuteen ja nykyisin pakollinen juttu jo. Töitä ei välttämätt ole koulutetuillekaan. Kouluttamattomat, joilla ei kokemusta tai erityistaitoja niin jäävät ulkopuolelle.
 
.......
Joo tonne Itellaankin on aika hankalaa päästä töihin tällä hetkellä, kun jakajia on irtisanottu n.700 vakituisia ja siellä on heitä koskien takaisinotto velvoite. Jos olisin ap, niin varmaankin hakisin opiskelemaan, kyllä siellä tosiaan on ihan keski-ikäisiäkin piskelijoita.
 
Vierras
Työmarkkinatuessa on varmaan karenssi ennenkuin alkaa juosta, jos ilmoittaudut nyt heti työttömäksi niin karenssi kuluu kotihoidontuen aikana.
Koulutuksista kannattaa ottaa selvää nyt heti, jos jossain on peruutuspaikkoja/tilaa niin me jaetaan nyt, syksyllä on sitten huono ihmetellä kun toivomasi koulutus alkaa seuraavan kerran vuoden päästä syksyllä.
 

Yhteistyössä