kotiäidit tuo lapsensa päiväkotiin jotta saavat laittaa joulua :(

  • Viestiketjun aloittaja hoitotäti
  • Ensimmäinen viesti
-
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
En lukenu koko ketjua, mut eiköhän ne äidit ja isät laita sitä joulua myös niille lapsille ja osta niille lahjoja? Musta ois kurjaa mennä kauppaan lapsen kanssa ostamaan hänelle joululahjoja kun uskoo vielä pukkiin. Yölläkö ne joulutyöt pitäis tehdä? Meilläkin lapset oli hoidossa vaikka itse olin kotona valmistelemassa joulua.
Täytyy kyllä tuon perusteella nostaa hattua näin enne jouluakin työssäkäyville äideille. He pystyvät tuon kaiken tekemään työn-/ lapsen hoitoaikojen ulkopuolella.
 
vieras
Meillä on päiväkoti-ikäiset kotona ja tuon tokaluokkalaisenkin pidin maanantain kotona, ettei rasita vain kuntaa. Tänään poikkesimme koulussa hakemassa todistuksen, mutta olin itse hänen mukanaan koko ajan, ettei vain tarvinnut opettajan vahtia. Harmitti, kun en ehtinyt sitä tehdä siten, että olisin käynyt hakemassa sen todistuksen kansliasta ilman lasta. Nyt tuli valitettavasti käytyä lapsen kanssa koululla, vaikka olen kotona :(
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Ha. Meillä oli esikoisella oma hoitaja, ja hänenkään palveluksiaan ei käytetty jos jompikumpi vanhemmista vain oli saatavilla. Yhden menon takia jouduin kerran hälyttämään hoitajan, se oli kun odotin kuopusta ja piti lähteä äitipolille suoraan neuvolasta.

Minusta ihmiset, jotka eivät viitsi/jaksa hoitaa lapsiaan ovat vähän säälittäviä.
hmmm. Miksi teillä oli hoitaja jos niin hyvin jaksat ja viitsit? kai nyt olisitte miehen kanssa omat lapsenne hoitaneet?
 
Äitiliini
Me maksetaan täyttä hoitomaksua niin silloin muksut ovat myös vapaapäivinä hoidossa! tosin jos vaikka 3 vapaata niin 1 tai 2 päivää ovat kanssani kotona.En mäkään esim. mene kampaajalle ja varaa aikaa leikkaukseen ja värjäykseen ja sit otankin vaan leikkauksen ja sanon että voinhan toki maksaa sen värjäyksenkin vaikken sitä nyt haluakaan =D mutta kukin tyylillään =)
 
joopa joo
Nyt tässä on Ihan hirveä syyllisyys kun lapsi 3v.oli vielä eilen ryhmiksessä ja itse töissä.Ajatteleekohan hänenkin hoitajansa näin ,että lusmuilin kotona ..Tosin pääsin hieman aikaisempaa työstä ja menin kotiin siivoamaan ja isänsä haki sitten 4 aikaan pimeästä pihasta lapsen kotiin.Hirveää,kuinka paljon hoitajat vaivaavat päätään lasten perheisiin liittyvissä asioissa jotka ovat täysin epäoleellisia ,uteliaisuutta ja pahansuopaa.
Sitä sopii ihmetellä,jos vanhemmat lomalla ja vievät lapsen hoiton,me emme niin ole tehneet koskaan. mutta muuten kannattaisi hoitotätien keskittyä ihan siihen,mistä saavat saavat palkan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Äitiliini:
Me maksetaan täyttä hoitomaksua niin silloin muksut ovat myös vapaapäivinä hoidossa! tosin jos vaikka 3 vapaata niin 1 tai 2 päivää ovat kanssani kotona.En mäkään esim. mene kampaajalle ja varaa aikaa leikkaukseen ja värjäykseen ja sit otankin vaan leikkauksen ja sanon että voinhan toki maksaa sen värjäyksenkin vaikken sitä nyt haluakaan =D mutta kukin tyylillään =)
Tätä en ymmärrä, en. Raha raha raha. Eikö se yhteinen aika lasten kanssa ole tärkeämpää? Ja jos ei sinulle, niin kysyppä lapsiesi mielipidettä ;)
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Ha. Meillä oli esikoisella oma hoitaja, ja hänenkään palveluksiaan ei käytetty jos jompikumpi vanhemmista vain oli saatavilla. Yhden menon takia jouduin kerran hälyttämään hoitajan, se oli kun odotin kuopusta ja piti lähteä äitipolille suoraan neuvolasta.

Minusta ihmiset, jotka eivät viitsi/jaksa hoitaa lapsiaan ovat vähän säälittäviä.
hmmm. Miksi teillä oli hoitaja jos niin hyvin jaksat ja viitsit? kai nyt olisitte miehen kanssa omat lapsenne hoitaneet?
Kas kun ei voi tämmöinen mallitapauskaan olla kahdessa paikkaa yhtä aikaa. Siis lapsi oli hoitajan kanssa kun olimme molemmat töissä.
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Ha. Meillä oli esikoisella oma hoitaja, ja hänenkään palveluksiaan ei käytetty jos jompikumpi vanhemmista vain oli saatavilla. Yhden menon takia jouduin kerran hälyttämään hoitajan, se oli kun odotin kuopusta ja piti lähteä äitipolille suoraan neuvolasta.

Minusta ihmiset, jotka eivät viitsi/jaksa hoitaa lapsiaan ovat vähän säälittäviä.
hmmm. Miksi teillä oli hoitaja jos niin hyvin jaksat ja viitsit? kai nyt olisitte miehen kanssa omat lapsenne hoitaneet?
Kaikille joille käsite on vieras; työ on semmoinen paikka, johon mennään tekemään työnantajalle töitä. Täällä selvästikin hyvin monella on aukko tässä kohtaa sivistyksessä. Jotkut kun saavat rahaa muualtakin kuin sieltä kotikunnan kelan/sossun luukulta.
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja Äitiliini:
Me maksetaan täyttä hoitomaksua niin silloin muksut ovat myös vapaapäivinä hoidossa! tosin jos vaikka 3 vapaata niin 1 tai 2 päivää ovat kanssani kotona.En mäkään esim. mene kampaajalle ja varaa aikaa leikkaukseen ja värjäykseen ja sit otankin vaan leikkauksen ja sanon että voinhan toki maksaa sen värjäyksenkin vaikken sitä nyt haluakaan =D mutta kukin tyylillään =)
Maksaisitkin sen hoidon, mutta kun et maksa siitä kuin surkean murto-osan! Jos sinä sen kapisen pari sataa siitä hoidosta maksat niin surkeasti on asiat, jos tuollaisen mitättömän rupusumman takia pitää lapsiaan retuuttaa hoitoon.
Kuten sanottu, lapsensa hoitoon suotta vievät 'vanhemmat' ovat jollain tapaa säälittäviä tapauksia.
 
yks hoitaja kans...
Ja minä olen myös niitä hoitajia, jotka surevat pienen puolesta, joka seisoo tarhan pihassa odottamassa hakijaa...joka on ollut kotona. JA NYT EN TARKOITA NIITÄ VANHEMPIA, JOTKA OVAT OIKEASTI TÖISSÄ.

Joku tuossa aiemmin kirjoitti, että oli lapseltaan kysynyt haluaako olla kotona, vai mennä hoitoon...vaikka vanhempi kotona. Lapsi oli halunnut hoitoon! USKALLAN JA VÄITÄN, ETTÄ on erittäin kummalllista jos lapsi mielummin haluaa hoitoon kuin olla oman vanhemman kanssa kotona. Meillä on AINA lapset kotona jos vanhemmatkin on...Ehkä tosiaan on parempi, että viette ne lapsenne sinne hoitoon vapaapäivinä. Saavatpahan ainakin siellä hyvää ja turvallista hoitoa, kun omat vanhemmat ei sitä voi lapselleen edes vapaapäivinä antaa. Saatika sitten silloin, että itse lojuvat kotona lepäämässä päivästä ja vuodesta toiseen...muka kotiäitinä. Mikä kotiäiti sellanen on, joka hoidatuttaa muksut tarhassa ja ite makaa kotona?
 
d
En jaksa lukea koko ketjua mutta päivähoidona ammattilaissena kyllä näin on mitä aapee kirjoitti.
Myös vanhemmat jotka lähtevät jouluksi reissuun lasten kanssa vievät lapsensa päiväkotiin jotta saiaivat pakata.


 
d
Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Kummassa luulet 2-4-vuotiaiden viihtyvän paremmin: kavereiden kanssa leikkimässä vai kiireisen, kiukkuisen, siivoavan, leipovan jne. äidin kanssa kodissa, jossa lapsi ei saa yhtään huomiota.
niinpä

2-4v voi ottaa mukaan siihen joulun laittoon, siivomamaan.
Tiedän myös että tuon ikäinen sotkee sitä mukaan kun äiti siivoo mutta se kuuluu tuon ikäisen lapsen normi kehitykseen.

Ei lapsi opi jos ei saa tehdä mitään.
 
yks hoitaja kans
Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Kummassa luulet 2-4-vuotiaiden viihtyvän paremmin: kavereiden kanssa leikkimässä vai kiireisen, kiukkuisen, siivoavan, leipovan jne. äidin kanssa kodissa, jossa lapsi ei saa yhtään huomiota.
niinpä
Miks tarvii olla kiukkunen? Kautta aikojen on äidit hoitaneet suurperheet ja siivonneet ym, ym, yhdessä lasten kanssa. Meillä ainakin lapset on pienestä asti saaneet olla mukana kodin hommissa...tykkäävät auttaa. Se on sitä virikettä! Lapsia ja kavereita näkee puistossa ja ulkona jos vaivautuu sinne itsensä pukea. 2-4- vuotias EI TARVITSE VIRIKEHOITOA TARHASSA...ihan normaali kotielämä riittää.
 
Heli
Mä olen vähän kateellinen kyllä niille joilla on mahdollisuus tehdä noin. Lapset joutuvat olemaan päiväkodissa meidän töitten takia, jouluvalmistelut tehdään yhdessä iltaisin, lahjaostokset lapsia harhauttamalla tai toinen käy nopeasti. Olen aika uupunut kyllä ja monesta on jouduttu tinkimään, ei ole aika & voimat riittäneet. Meille ei todellakaan tule täydellistä joulua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yks hoitaja kans:
Ja jos 2-4 vuotias on mieluummin hoidossa, kun äitin kans kotona, niin minä ainakin tuntisin äitinä olevani epäonnistunut. Miettikää sitä!
Minä myös! Surullista lukea näitä selityksiä missä äidit jankuttaa "mutta kun lapset haluu olla mieluummin hoidossa kuin kotona" :( Kun ei edes haluta yrittää olla lapsen kanssa ja heti annetaan periksi jos kaikki ei olekaan niin ihanaa ja auvoista yhdessäoloa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitiliini:
Me maksetaan täyttä hoitomaksua niin silloin muksut ovat myös vapaapäivinä hoidossa! tosin jos vaikka 3 vapaata niin 1 tai 2 päivää ovat kanssani kotona.En mäkään esim. mene kampaajalle ja varaa aikaa leikkaukseen ja värjäykseen ja sit otankin vaan leikkauksen ja sanon että voinhan toki maksaa sen värjäyksenkin vaikken sitä nyt haluakaan =D mutta kukin tyylillään =)
Tätä en ymmärrä, en. Raha raha raha. Eikö se yhteinen aika lasten kanssa ole tärkeämpää? Ja jos ei sinulle, niin kysyppä lapsiesi mielipidettä ;)
Koko rahalla...... kaikki hyötyyn! :saint:
 
Suurperheen äiti
Täällä kuulostaa keskustelu sille, että muutamat katkeroituneet hoitajat "haukkuvat" hoidokkejensa vanhempia. Pitäisi teidänkin päästä omaa kotia siivoamaan ja laittamaan joulukuntoon. Teille en toisi lapsistani yhtäkään hoitoon.

Päivähoitoa meidän taloudessa on käytetty, kun sitä on tarvittu. Siitä myös maksetaan, jotkut enemmän kuin toiset.

Se, että jos joku on kotona ei automaattisesti tarkoita, että on lusmuamassa lapsenhoitovelvollisuuksistaan. Hoitajien kertomissa "pahimmissa tapauksissa" tuskin koko hoitaja edes tietää syytä, miksi lapsi on hoidossa vanhemman/vanhempien ollessa kotona. Päiväkodin johtaja sen sijaan tietää ja hänellä on tarvittaessa vaitiolovelvollisuus.
Voihan taustalla olla esim. pienemmän sisaruksen sairaus, vanhempien masennusta jne...

Enkä jaksa uskoa, että lapsi menettää joulun, jos on hoidossa vielä 23.12. Huomennahan se joulu on! Nyt tällaiset syyllistävät keskustelut poikki ja jokainen tavallaan laittamaan omaa joulua!
 
vieras
Ei tässä nyt ollut siitä kyse että ap valittaisi kun joutuu tekemään työnsä. Kyse olikin vanhempien asenteessa ja ylipäätänsä nyky vanhemmuudessa jossa lapset pistetään päiväkotiin jotta vanhemmat voivat viettää laatuaikaa keskenään.

Tais monella kolahtaa omaan nilkkaan tää avaus kun piti alkaa hyökkäys linjalle.
 
df
Kaikkia vuodatuksia en jaksanut lukea, mutta ihmettelen sitä, miksi ihmeessä ne vanhemmat haluavat viedä lapsensa hoitoon jos ovat itse lomalla. Lapsi tarvitsee myös lomaa ja vanhempien kanssa yhdessäoloa. Minulla alkoi loma viim. perjantaina jolloin alkoi myös tyttäreni loma. Tyttö on hoidossa viisi päivää viikossa, keskimäärin noin 8h/pvä ja yhdessä vietetty aika jää kovin lyhyeksi. Olen mielelläni lasteni (pojalla koulusta talviloma) kanssa kaikki "ylimääräiset" loma/vapaapäivät!
 
suurperheen äiti
Lisään vielä edelliseen tekstiin. Varmaan osa vanhemmista on vähän hukassa lapsensa kanssa. Päiväkodin henkilökuntaa pidetään helposti "lapsenkasvatuksen ammattilaisina" ja osa hoitajista jopa käyttää titteliä ylpeänä ymmärtämättä, että se saattaa syödä vanhempien vanhemmuutta. Eli "mie en ossaa, antaa ammattilaisten hoitaa homma".

Hoitajat voisivat miettiä, miten tukea ja kannustaa vanhempia omanlaiseen vanhemmuuteen.
 
df
Alkuperäinen kirjoittaja df:
Kaikkia vuodatuksia en jaksanut lukea, mutta ihmettelen sitä, miksi ihmeessä ne vanhemmat haluavat viedä lapsensa hoitoon jos ovat itse lomalla. Lapsi tarvitsee myös lomaa ja vanhempien kanssa yhdessäoloa. Minulla alkoi loma viim. perjantaina jolloin alkoi myös tyttäreni loma. Tyttö on hoidossa viisi päivää viikossa, keskimäärin noin 8h/pvä ja yhdessä vietetty aika jää kovin lyhyeksi. Olen mielelläni lasteni (pojalla koulusta talviloma) kanssa kaikki "ylimääräiset" loma/vapaapäivät!
Lisään vielä että koti tuli siivottua yhdessä tytön kanssa. Lahjat tuli ostettua, sekä paketoitua kun tyttö oli mennyt yöunille. En ole stressannut, ja tyttö on saanut äidin kanssa aikaa "kiireestä" huolimatta!

Kyllä sitä lasten kanssakin ehtii ja pystyy. Ja jos on "vaativa" vauva/lapsi voi tehdä vähän vähemmän. Kuten joku jo aikaisemmin kirjoitti "ei kaiken tarvitse ola tip top" Joulu on kuitenkin perheen yhteistä juhlaa!
 
Lamatalkoot!
Ja taas on tarve syyllistää! Jos se pönkittää kirjoittajien omaa egoa niin sallittakoot se heille. Jollakin sitä on pädettävä -eikös?

Hoitotädit tekevät omaa työtään, samoin kuin äidit ja isät omilla työpaikoillaan. Näin pidämme yllä työllisyyttä ja hyvinvointia. Nämä asiat ovat ammatinvalintakysymyksiä ja jos niin ketuttaa, kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä, olenko unelma-ammatissani tai oikealla alalla. Minä ainakin henkilökohtaisesti nautin työstäni ja se surettaa, jos se minulta pois vietäisiin.
 

Yhteistyössä