koska pyöränistuimeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitee

Vieras
Minkäikäisenä olette laittaneet pienokaisenne pyöränistuimeen? Onko siitä ylipäätään annettu jotain ohjeistusta? Tietysti pitää itse osata istua, mutta onko muita kriteerejä?

Meillä aloitettiin vasta tokana kesänä jolloin 1 v 8kk. Edellisenä kesänä en halunnut pyöräillä, vaikka lapsi tukevasti jo istuikin - mutta niskat on siinä vaiheessa vielä kovin hennot ja kypäräkin kuitenkin painaa jotakin.

Meillä ollaan pyöräilty nyt 2 kertaa ja vauva 8,5 kk. Kypärä ei pysy vielä päässä vaikka olisi paksumpikin hattu vaikka kypärä pientä kokoa. Ollaan sit pyöräilty ilman kypärää..

Kypärä pitäisi olla päässä, ja huom. sekä vauvalla että VANHEMMILLA. Onpa sitten kivaa kaatua pyörällä ja kalauttaa oma kallonsa halki, pääasia vaan että vauva selviää, jäi vaikka sitten täys- tai puoliorvoksi tai aivovamman saaneen äidin/isän hoidettavaksi??

Tämä menee jo todella ohi aiheen, mutta ihmetyttää ihan tosissaan miksi polkupyöräilyyn suhtaudutaan niin piittaamattomasti. Ajetaan päin punaisia, väärällä puolella tietä, ilman valoja jne. Kovin moni ei samoja temppuja autolla ajaessaan kehtaisi tehdä!

Meillä alettiin pyöräilee viime keväänä, ku poika oli vähä yli vuoden. On kyllä löytyny ihan sopiva kypärä lapselle. Koskaan ei ilman kypärää lähetä, mut itelläni en kyllä kypärää käytä. Ja kyllä tuolla autoilijat käyttäytyy välinpitämättömämmin ku pyöräilijät! Tosin jostain syystä valtaosa naisista ajaa pyörällä tien vasenta laitaa, joka suututtaa. Tietääkseni täällä on oikeanpuoleinen liikenne. Useemman auton oon nähny vetävän punasia päin, ku pyörän. Useemmin oon meinannu vaunujenkin kanssa jäädä auton alle, ku pyörän!

No en kyllä provo ole ja pipokin on päässä pysynyt. Ei ennenkään ole kypäriä ollut lapsilla eikä aikuisilla ja siitä huolimatta on pyöräilty. Ei sillä, on todella hyvä että kypärät on keksitty ja niitä käytetään että pyöräilystäkin tulee turvallisempaa, mutta meidän lapselle ei vaan ole sopivaa kypärää joka pysyisi päässä. Tottakai olisi voinut pyöräilyn jättää väliin mutta ei taksiinkaan aina rahat riitä. Ja oman mieipiteen saa ja pitää sanoa mutta heti haukkumista en ymmärrä!!!!

Juuri tolla asenteella "ennenkään ei ole sattunut mitään niin ei nytkään" kannattaa olla liikenteessä. Ja toinen hyvä on "minä pyöräilen varovasti, tarkasti ja noudatan liikennesääntöjä". Mutta kun siellä liikenteessä on paljon muitakin ja kaikki eivät ole varovaisia tai noudata liikennesääntöjä. Ja sääolotkin voi tehdä kepposia tai sitten ihan puhdas vahinko.

Minun mielestäni kaikki jotka pyöräilevät ilman kypärää ovat hieman järjenjuoksultaan jäätyneitä. En tarkoita haukkumiseksi, se on vain minun mielipiteeni. Ja tiedän mistä puhun, olen yhden kerran jäänyt auton alle kun autoilija ajoi päin punaisia. Onneksi oli kypärä.

Yhteistyössä