Milloin lapsenne alkanut itse syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Meidän poika on nyt reilu 1v3kk, eikä olla vielä edes annettu yrittää itse syödä (eipä kyllä ole pahemmin osoittanutkaan kiinnostusta siihen). Onko jotain "suositusikää", mihin mennessä viimeistään lapsen jo pitäisi osata syödä itse? :whistle:

Lusikka annettiin käteen siinä 10kk ikäisenä ja siinä 1v ikäisenä ruokaa rupesi jo menemään suuhunkin. 1v 3kk kyllä söi jo itse lähes kaiken ruuan, loppuja vähän auteltiin. Nyt 1v 9kk syö haarukalla ja välillä haluaa veitsenkin mukaan.

Jos lapselle ei edes anna lusikkaa käteen, niin kuinka hänen voi olettaa oppivan syömään itse??? Vaikka ei olisikaan suurta kiinnostusta syömiseen niin lusikka käteen vaan, kyllä se siitä oppii varsinkin, jos vanhemmat hieman hellittävät sen syöttämisen kanssa...

Meillä kans 1v3kk ja tänään söi ekaa kertaa itse, lopussa vähän autettiin. Ja kehuttiin joka lusikallisella kovasti. Hällä pitää olla koko ajan syödessä jotain puuhaa, joten siksi tuo lusikka on nyt saanu luvan toimittaa sitä "puuhan" virkaa. Hankalaa vaan vielä jos on jotain keittoruokaa, ku lusikka ei vielä mene suuhun ihan nätissä asennossa, vaan milloin kallellaan, milloin mitenkin...

Meidän 3v:kään ei aina jaksa syödä itse, varsinkaan jos kiukuttaa tai ruoka on pahaa. Kuopus, 1v3kk, hallitsee jotenkin itse syömisen. Samalla kun hän lusikoi syötän itse toisella lusikalla.

Poika alkoi kiinnostumaan lusikasta n. 1,5-vuotiaana, n. 1 v 8 kk voi sanoa, että söi itse.

Tyttö on nyt ensi viikolla 1 v 2 kk ja tapailee lusikkaa suuhunsa, käteensä haluaa joka kerta. Menee vielä aikaa, mutta kiinnostus on.

Oli 11 kk kun oppi syömään itse. Hetken aikaa oli niin ettei antanut muiden syöttää mutta uutuudenviehätyksen kadottua innostus lopahti ja pitkään halusi että syötetään. Nyt on 1v 9kk ja syö itse silloin kun huvittaa ja on tarpeeksi hyvää sapuskaa. Syö sekä lusikalla että haarukalla.

Meidän poika alkoi osottaa kiinnostusta lusikkaan noin 11 kk.n iässä. Silloin annettiin lusikka kouraan. Nyt poika on 1vee 1 kk ja haluaa aina oman lusikan syödessä käteen. Joskus syö itse melkein koko lautasen mutta yleensä meillä äiti tai isi syöttää ja poika toimii apumiehenä, eli laittaa omaa lusikkaa suuhun välillä. Joissakin ruuissa pojalla on vaikeuksia saada ruokaa lusikkaan ja varsinkin keitot syötetään vielä kokonaan.

Oon ollut itse tosi yllättynyt kun pojan itse syöminen on ihan siistiä puuhaa, harvoin menee ruoka lattialle tai syliin... kouruun kyllä vähän. Olin kyllä ihan valmistautunut sotkuun ja virittäny syöttötuolin alle vanhan vahakankaan, jossa sotkut ei haittaa, mutta vime viikolla otin vahakankaan pois kun ei poika juurikaan sotke.

...meiän poika täyttää 2vuotta eikä häntä kiinnosta ruoka,ei oo juuri koskaan kiinnostanut,jotenkuten syö itse lusikalla/haarukalla jos sattuu mieluista pöperöä mutta pääosin vielä pitää syöttää.Parin lusikallisen jälkeen saattaa jo sanoa kiitos ja haluis pois pöydästä :/

Meillä tyttö 1v9kk osaa syödä itse, jos huvittaa tai on tarpeeksi kova nälkä :D . Yleensä siis syö itse vajaa puolet ruoasta, ja loppu syötetään. On niin liikkuvainen, ettei malta itse syödä vielä vatsaansa täyteen, ja painoa pitäisi kuitenkin saada mieluusti lisää. Iltapuuro syötetään vielä kokonaan, kun silloin puskee väsyä ja uhmaa päälle.

Eiköhän tuo jossakin vaiheessa ala syödä kokonaan itsekin. Ei varmaan tarvitse enää yliopistossa tai amiksessa keittolan tädin lappaa puuroa nassuun :D .

poika 1v5kk syö itse lusikalla, joka annettiin käteen pari kuukautta sitten...saattaa hieman suutahtaa välillä jos yrittää auttaa.
suu ja ruokalappu sotkussa, mutta lattiat pysyvät puhtaina
on se mukava katsella, miten ruoka maistuu kun saa syödä ihan ite :D

Vuoden ikäisestä syönyt täysin itse meidän kanssa saman pöydän ääressä. Kun on valmis, ojentaa itse mulle lautasen. Alkoi harjoitella syömistä lusikalla silloin kun kiinteätkin puolivuotiaana aloitettiin.

Yhteistyössä