Komennatteko toisten lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Besserwisser
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mun mielestä:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Alkuperäinen kirjoittaja GeeBee:
Monikin näyttäisi komentavan vasta pakon edessä. Ennen taisi kuitenkin olla toisin, eikö vaan? Mitähän on tapahtunut, kun ihmiset eivät uskalla puuttua asioihin, vaikka tarvettakin tuntuisi olevan?

Ihmiset sallii eri asioita lapsilleen. Mää olen aika tiukka kurinpitäjä. Joku toinen ihan mieletön löysäilijä, mun mielestä... Joku kakara nyt vaan saa tehdä eri juttuja ku mun kakara. Ei se mulle kuulu. Aikuiset ei edes välttämättä tykkää, että heidän kultaa komennetaan, kun kulta vain tutkii. =)

Ei pitäisi ajatella niin paljon sitä, mitä joku toinen vanhempi miettii, vaan mitä se lapsi itse miettii. Tuskin siitä kenellekään haittaa on, jos lapsi saa mallin, jossa kuria pidetään tiukemmin, kuin omat vanhempansa. Lapset ajattelevat omilla aivoillaan, eivät äitiensä aivoilla. Jos vähän herkemmin sanottaisiin välittämättä vanhemman reaktiosta, saataisiin taas KAIKKIA aikuisia kunnioittava lapsisukupolvi.

Ihan sama. En komenna jonkun lasta kerran vuodessa, jos lapsi saa elää ku sika pellossa muut ajat. Olen liian realisti tommoseen kaikkikasvattaa-fantasiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarvittaessa:
Mua ärsyttää se, että iso osa äideistä ei tee niin. Esim. viime viikolla avoimessa päiväkerhossa mun esikoinen 4v venkoili pöydän alla, kun olisi pitänyt aamuhartautta kuunnella. Mulla oli 3kk kuopus tissillä ja 2v toisella polvella. Esikoiselle ei kukaan kosketusetäisyydellä olevista äideistä sanonut mitään, mulkoilivat vaan mua tyyliin "sun lapses ei istu hiljaa". Oisko ollu iso vaiva vaikka koputtaa penskaa olalle ja mulkaista SITÄ eikä mua...

Puhumattakaan vaaratilanteista, kyllä puutun jos näen, oli sitten kenen lapsi vaan.
Pyysitkö sitten jotakuta vahtimaan sun esikoistasi? Mä en ainakaan pyytämättä vahdi...siitä kun voi pahimmassa tapauksessa saada nenänsä kipeäksi, jos menee puuttumaan Nico-Petterin luovuuteen :D

No en todellakaan pyytänyt, ei siellä ole tarkoitus vahtia toisten lapsia vaan viettää aikaa yhdessä. Mielestäni siihen kuuluu osana se, että puututaan muidenkin lasten tekemisiin, jos oma äiti ei huomaa/pysty. Mikä nykyihmisiä oikein vaivaa?! Kukaan ei varmaan avaa vammaiselle tai vanhukselle oveakaan, jos ei erikseen pyydetä.

No en todellakaan pyytänyt, ei siellä ole tarkoitus vahtia toisten lapsia vaan viettää aikaa yhdessä. Mielestäni siihen kuuluu osana se, että puututaan muidenkin lasten tekemisiin, jos oma äiti ei huomaa/pysty. Mikä nykyihmisiä oikein vaivaa?! Kukaan ei varmaan avaa vammaiselle tai vanhukselle oveakaan, jos ei erikseen pyydetä.
Nykyihmisiä vaivaa se, että ei voi tietää, miten suuren hernepellon lapsen äiti kiskaisee nenäänsä, jos vieras ihminen mneee hänen lastaan komentamaan. Siksi olisikin hyvä pyytää vahtimaan lasta, jos lapsenvahtia tarvitsee. Kukaan vanhus tai vammainen ei varmaankaan suutu, jos heille oven avaa, mutta Nico-Pettereiden äidit voivat olla hyvinkin vihaisia, jos heidän mussukkansa luovaan käytökseen puututaan.

Nykyihmisiä vaivaa se, että ei voi tietää, miten suuren hernepellon lapsen äiti kiskaisee nenäänsä, jos vieras ihminen mneee hänen lastaan komentamaan. Siksi olisikin hyvä pyytää vahtimaan lasta, jos lapsenvahtia tarvitsee. Kukaan vanhus tai vammainen ei varmaankaan suutu, jos heille oven avaa, mutta Nico-Pettereiden äidit voivat olla hyvinkin vihaisia, jos heidän mussukkansa luovaan käytökseen puututaan.

Just. Ei se käsittääkseni ole lapsenvahdin tarvitsemista, jos joku toinen sattuu olemaan lähempänä lastani tilanteessa, jossa ei voi äänenkäytöllä pelata. Monesti, kuten esimerkissäni, riittäisi jäätävä katse. Ei tarvitsisi edes komentaa. Miksi se katse osoitetaan ÄIDILLE eikä sille lapselle? Itse ainakin vedän ennemmin ne herneet nenään siitä, että mieluummin arvostellaan toisia kasvattajina, kuin tehdään pienen pieni auttava ele. Mun lapset ainakin jähmettyy heti, kun joku vieras sanoo jotain. Enkä usko, että ovat ainoita.

Just. Ei se käsittääkseni ole lapsenvahdin tarvitsemista, jos joku toinen sattuu olemaan lähempänä lastani tilanteessa, jossa ei voi äänenkäytöllä pelata. Monesti, kuten esimerkissäni, riittäisi jäätävä katse. Ei tarvitsisi edes komentaa. Miksi se katse osoitetaan ÄIDILLE eikä sille lapselle? Itse ainakin vedän ennemmin ne herneet nenään siitä, että mieluummin arvostellaan toisia kasvattajina, kuin tehdään pienen pieni auttava ele. Mun lapset ainakin jähmettyy heti, kun joku vieras sanoo jotain. Enkä usko, että ovat ainoita.
Mutta ymmärrät varmaan sen, että vieraat ihmiset eivät voi tietää sun ajattelevan noin, jos et sitä heille kerro. Yhtä laillahan sä voisit olla se äiti, joka kiskaisee kasvimaan nenäänsä sen takia, että joku menisi mulkaisemaan pahasti lastasi. Kannattaa avata se suu eikä olettaa, että muut ihmiset olisivat ajatustenlukijoita =)

Mutta ymmärrät varmaan sen, että vieraat ihmiset eivät voi tietää sun ajattelevan noin, jos et sitä heille kerro. Yhtä laillahan sä voisit olla se äiti, joka kiskaisee kasvimaan nenäänsä sen takia, että joku menisi mulkaisemaan pahasti lastasi. Kannattaa avata se suu eikä olettaa, että muut ihmiset olisivat ajatustenlukijoita =)

No en kyllä ymmärrä. Tai nyt ymmärrän, miksi lapset ja nuoret eivät enää kunnioita aikuisia. Oletusarvoisesti asian pitäisi olla niin, että kaikki osallistuvat yhdessä kasvatustalkoisiin. Siis lasten, ei kasvattajien... Ja jos joku ei kestä lapselleen asiasta sanottavan, niin silloin pitäisi avata suu ja sanoa isoon ääneen, että meidän pikku kullannuppua ei sitten komennella! Itse ainakin huomautan LAPSELLE kuin lapselle sopimattomasta käytöksestä. Uskoo jos uskoo, jos ei, niin yritys hyvä.

No en kyllä ymmärrä. Tai nyt ymmärrän, miksi lapset ja nuoret eivät enää kunnioita aikuisia. Oletusarvoisesti asian pitäisi olla niin, että kaikki osallistuvat yhdessä kasvatustalkoisiin. Siis lasten, ei kasvattajien... Ja jos joku ei kestä lapselleen asiasta sanottavan, niin silloin pitäisi avata suu ja sanoa isoon ääneen, että meidän pikku kullannuppua ei sitten komennella! Itse ainakin huomautan LAPSELLE kuin lapselle sopimattomasta käytöksestä. Uskoo jos uskoo, jos ei, niin yritys hyvä.
Hienoahan sellainen "koko kylä kasvattaa" -periaate olisikin. Mutta kun on paljon niitä vanhempia, joiden mussukoita ei vieraat saa komentaa. Yleensä aikuiset ihmiset eivät halua riitaantua toisten aikuisten kanssa ja siksi on parempi olla varovainen kuin mennä tunkemaan päätään muurahaispesään.

Alkuperäinen kirjoittaja Multakussu:
..ainakin meillä kotona on samat säännöt kun omillakin.

Komennan minäki meillä kotona. Vierailla on samat säännöt, ku omillaki lapsilla. Tutut vieraat alkaa jo hoksata talon tavat. Muualla komennan, jos on pakko. Joku on vaarassa tai jotain hajotetaan, kiusataan tms... Alkakaa te muut vain kasvatustalkoisiin, mää en ala. Ei siitä saa ku pahan mielen.