Komennatteko toisten lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Besserwisser
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Komennan kyllä, jos katson tarpeelliseksi. Ja tottakai meidänkin muksuja saa komentaa, ja pitääkin, jos aihetta on!
Tosin en yhtään tykkään erään lapsettoman kaverini tavasta komentaa meidän poikia. Kieltää sellaisia asioita joita itse en kiellä, ja kiellot on ehdottomia. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja GeeBee:
Entäs, jos kyläpaikan olohuoneen sohva on vaarassa saada uuden kuvioinnin kyläpaikassa asuvan lapsen tussista, komennatko silloin? :D
En komenna. Musta se on silloin lapsen vanhempien oma asia pitää huolta omasta lapsestaan ja omasta sohvastaan.

:/ Mä olen kyllä komentanut vastaavissa tilanteissa.

Tottakai. Meillä on meidän säännöt eli jos heillä saa kotona hyppiä sohvalla ja sängyllä, se ei tarkoita, että meillä saisi.
Ketään ei lyödä tai muutenkaan vahingoiteta eikä toisten tavaroitakaan hajoiteta.
Mitään ruokaa ei kerjätä vaan pyydetään nätisti.
Puistoissa pidän huolen, että omatkin lapseni pääsevät liukumaan, keinumaan jne.

:/ Mä olen kyllä komentanut vastaavissa tilanteissa.
Mä en. Mulla on yks kaveri, jonka lasten kohdalla en sitten muuta olisi ehtinyt heillä kahvilla käydessäni tekemäänkään kuin komentelemaan ystäväni lapsia :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärryksensydän:
Tottakai. Meillä on meidän säännöt eli jos heillä saa kotona hyppiä sohvalla ja sängyllä, se ei tarkoita, että meillä saisi.
Ketään ei lyödä tai muutenkaan vahingoiteta eikä toisten tavaroitakaan hajoiteta.
Mitään ruokaa ei kerjätä vaan pyydetään nätisti.
Puistoissa pidän huolen, että omatkin lapseni pääsevät liukumaan, keinumaan jne.

:hug: Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan ja äitinhän onkin hyvä omiensa oikeuksia vahtia. =) Niin minäkin teen. :D

Alkuperäinen kirjoittaja nm:
Oon myös pitäny sellasta about vuoden ikästä pojua paikallaan haalarin hihasta kun koitti juosta käynnissä olevan rekan luo, pidin siis sen aikaa että äiti ehti juosta paikalle. Tämä äippä antoi mulle erittäin jäätävän katseen kiitoksen sijaan. Ihmettelin kovasti, itse taas olisin tuosta hyvin kiitollinen, muut?

Kiitollinen olisin mäkin. Mun poika yritti viime kesänä karata Lidlistä sillä aikaa, kun mä lastasin ostoksia kärryihin, joissa istui jo valmiiksi kuopus. Muutaman kerran jouduin juoksemaan pojan kiinni, ennen kuin ystävällinen vanhempi pariskunta piti poikaa aloillaan hupusta tarvittavat 5 minuuttia. =) (Se oli kamalaa aikaa, poika ei totellut juuri mitään ollessaan 2,5-vuotias. :/ )

Tuttua... :whistle:
Mä en ala ollenkaan siihen, että mut kutsutaan kahville, mutta todellisuudessa mut halutaan lapsenvahdiksi. Jos mut halutaan lapsenvahdiksi, silloin mut myös pyydetään lapsenvahdiksi. Olen ollut tässä samaisessa perheessä useastikin lapsenvahtina ja silloin tietysti olen näitä lapsia komentanut ja estänyt piirtämästä tapetteihin. Mutta jos mut kutsutaan kahville, en katso silloin olevani lapsenvahti muuta kuin omille lapsilleni.

Tarvittaessa kyllä. Olen esim. komentanut lapsia pois talon katolta (korkea talo ja peltikatto). Yhden kerran kielsin poikaporukkaa hakkaamasta koiraa kepeillä. Eilen kielsin erästä tyttöä laskemasta pulkalla suoraan ajotielle, kun autojakin meni tiuhaan. Nämä lapset olivat kouluikäisiä, mutta eivät iltapäiväkerhossa. Toivon, että omistanikin joku aikuinen pitää huolta silloin, jos en itse satu huomaamaan vaarallisia puuhia.

Mua ärsyttää se, että iso osa äideistä ei tee niin. Esim. viime viikolla avoimessa päiväkerhossa mun esikoinen 4v venkoili pöydän alla, kun olisi pitänyt aamuhartautta kuunnella. Mulla oli 3kk kuopus tissillä ja 2v toisella polvella. Esikoiselle ei kukaan kosketusetäisyydellä olevista äideistä sanonut mitään, mulkoilivat vaan mua tyyliin "sun lapses ei istu hiljaa". Oisko ollu iso vaiva vaikka koputtaa penskaa olalle ja mulkaista SITÄ eikä mua...

Puhumattakaan vaaratilanteista, kyllä puutun jos näen, oli sitten kenen lapsi vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos on pakko.

Niin minäkin. En komenna jos ei asia ns. mulle kuulu.
Komenna taas jos kenellä tahansa on vaaratilanne tai satuttaa omaa lastani ja jos näen että joku lapsista leikkiskällä muitakin satuttaa ja olen ainoa aikuinen niin kyllä menen väliin.

Monikin näyttäisi komentavan vasta pakon edessä. Ennen taisi kuitenkin olla toisin, eikö vaan? Mitähän on tapahtunut, kun ihmiset eivät uskalla puuttua asioihin, vaikka tarvettakin tuntuisi olevan?

Monikin näyttäisi komentavan vasta pakon edessä. Ennen taisi kuitenkin olla toisin, eikö vaan? Mitähän on tapahtunut, kun ihmiset eivät uskalla puuttua asioihin, vaikka tarvettakin tuntuisi olevan?
Mä lähden siitä, että jokaisella vanhemmalla on omat tapansa kasvattaa lapsiaan. Ja koska en näitä tapoja tunne, en mene puuttumaan asioihin ellei ole pakko. Ja se pakko on vain silloin, jos lapsi on aikeissa vahingoittaa itseän tai muita.

Mä lähden siitä, että jokaisella vanhemmalla on omat tapansa kasvattaa lapsiaan. Ja koska en näitä tapoja tunne, en mene puuttumaan asioihin ellei ole pakko. Ja se pakko on vain silloin, jos lapsi on aikeissa vahingoittaa itseän tai muita.

Tuo kasvattamistapa on totta, mutta mä en oikein usko, että kellään vanhemmalla on missiona kasvattaa lapsestaan esim. eläinten kiusaajia tai tavaroita hajottavia ihmisiä... ainakin toivoisin näin. =)

Ihmiset sallii eri asioita lapsilleen. Mää olen aika tiukka kurinpitäjä. Joku toinen ihan mieletön löysäilijä, mun mielestä... Joku kakara nyt vaan saa tehdä eri juttuja ku mun kakara. Ei se mulle kuulu. Aikuiset ei edes välttämättä tykkää, että heidän kultaa komennetaan, kun kulta vain tutkii. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tarvittaessa:
Mua ärsyttää se, että iso osa äideistä ei tee niin. Esim. viime viikolla avoimessa päiväkerhossa mun esikoinen 4v venkoili pöydän alla, kun olisi pitänyt aamuhartautta kuunnella. Mulla oli 3kk kuopus tissillä ja 2v toisella polvella. Esikoiselle ei kukaan kosketusetäisyydellä olevista äideistä sanonut mitään, mulkoilivat vaan mua tyyliin "sun lapses ei istu hiljaa". Oisko ollu iso vaiva vaikka koputtaa penskaa olalle ja mulkaista SITÄ eikä mua...

Puhumattakaan vaaratilanteista, kyllä puutun jos näen, oli sitten kenen lapsi vaan.
Pyysitkö sitten jotakuta vahtimaan sun esikoistasi? Mä en ainakaan pyytämättä vahdi...siitä kun voi pahimmassa tapauksessa saada nenänsä kipeäksi, jos menee puuttumaan Nico-Petterin luovuuteen :D

Tuo kasvattamistapa on totta, mutta mä en oikein usko, että kellään vanhemmalla on missiona kasvattaa lapsestaan esim. eläinten kiusaajia tai tavaroita hajottavia ihmisiä... ainakin toivoisin näin. =)
Kuten sanoin, mä komennan, jos lapsi on aikeissa vahingoittaa itseään tai muita. Tuo "muita" tarkoittaa siis myös eläimiä. Ja tietyissä tapauksissa omaisuuttakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Ihmiset sallii eri asioita lapsilleen. Mää olen aika tiukka kurinpitäjä. Joku toinen ihan mieletön löysäilijä, mun mielestä... Joku kakara nyt vaan saa tehdä eri juttuja ku mun kakara. Ei se mulle kuulu. Aikuiset ei edes välttämättä tykkää, että heidän kultaa komennetaan, kun kulta vain tutkii. =)

Ei pitäisi ajatella niin paljon sitä, mitä joku toinen vanhempi miettii, vaan mitä se lapsi itse miettii. Tuskin siitä kenellekään haittaa on, jos lapsi saa mallin, jossa kuria pidetään tiukemmin, kuin omat vanhempansa. Lapset ajattelevat omilla aivoillaan, eivät äitiensä aivoilla. Jos vähän herkemmin sanottaisiin välittämättä vanhemman reaktiosta, saataisiin taas KAIKKIA aikuisia kunnioittava lapsisukupolvi.

Kuten sanoin, mä komennan, jos lapsi on aikeissa vahingoittaa itseään tai muita. Tuo "muita" tarkoittaa siis myös eläimiä. Ja tietyissä tapauksissa omaisuuttakin.

Ok.

mun mielestä se komentaminen kuuluu vanhemmille. vaan jos on pakko ja vanhemmat ei sano mitään niin avaan suuni.