Kolmekymppiset tokakertalaiset SYYSKUUSSA

Epeti, tänne myös kotiutunut toi pingviinikävely :D Sama homma että painaa tuonne alakertaan jotenkin niin että tuntuu kun olisi joku pallo pakaroiden välissä. Mies just päivällä nauroi kun kuulemma oon alkanut kävellä ihan takakenossa, ei siis ihme että on toi iskias vaivannut nyt enemmän taas jos kerran koko ajan on alaselkä väärässä asennossa. Sen suhteen siis mullekin kelpaisi kohta synnytys.

Toivotaan että sun ei tarvisi sinne yliaikaiskontrolliin mennä, siihenhän on ihan ikuisuuskin!

Paljon onnea Vetkulle ja pojalle ja koko perheelle! :heart:

Epetillä ja Kvartilla jo jännät paikat, jännään mukana :wave:

Kiitos tervetulo- ja onnentoivotuksista! :) Oli esikoisen synttärit juuri, niin en sitten vielä ehtinytkään enempää kirjoittelemaan juhlahumussa. Nyt en tiedä oonko itse saamassa flunssan, kun juhlahumun oon tsempannut ja oon sellainen tyypillinen "lomasairastaja", eli kun stressi loppuu niin tauti iskee.

Mulla on huomenna ultra ja voi että olen sitä odottanutkin! Vaikka kävin kyllä varhaisultrassakin mutta kun on niin normaali olo niin raskaus tuntuu ihan uskomattomalta. LA on ainakin toistaiseksi 5.4. jos nyt ei sitten huomenna tule siihen muutosta. Esikoinen on tyttö ja syntynyt syyskuussa 2009. Ikäeroa olisi siis tulossa 1v 7kk ja mietityttääkin tuplarattaiden valinta (tästä oottekin keskustelleet) ja sitten sänky, elikkäs milloin esikoinen voi siirtyä pois pinniksestä. Onko teillä ollut tästä aiemmin juttua?

Toki mietityttää miljoonat asiat, millaista kahden lapsen kanssa tulee olemaan, mutta nuo käytännön asiat (pinnikset ja rattaat yms) on sellaisia "ratkaistavissa olevia", jos ymmärrätte mitä tarkoitan. :)

En ehtinyt vielä lukea tätä ketjua kokonaan läpi, kun tyttö voi herätä hetkellä millähyvänsä niin ajattelin yrittää saada edes jonkun rivin kasaan. Niinpä tulen ketjun luettuani taas kirjoittamaan enemmän. :)

Viimeksi muokattu:
No niin, jatkan nyt.

Sokerirasituksesta: mulle sanoi terkka ekalla neuvolakäynnillä, että sellainen tehdään... Ekassa raskaudessa ei tehty, vaikka oli siitä silloinkin puhetta. Onko se kauhean rasittava se testi? Ja meneekö siellä tuntikaupalla aikaa ja onko sen jälkeen koko päivän ihan naatti?

Hemoglobiinista: musta tuntuu, että multa mitattiin se ekassa raskaudessa aina, koska itse aina sanoin, että minua kiinnostaa nähdä sen tulos. Silloin mulla oli tosi hyvä lähtöarvo mutta se romahti ekan ja tokan neuvolakäynnin välillä niin että loppuajan vedinkin sitten rautaa tabletteina. Nyt ennakoitiin ja aloitin raudan tällä viikolla (nyt on 12+jotain), siis ekan ja tokan neuvolakäynnin välissä. Saa nähdä mikä on lukema tokassa neuvolassa verrattuna ekaan raskauteen.

Tyttö heräsi, täytyy lähteä etsimään välipalaa meille molemmille. :)

Onnea Vetkulle pienokaisesta!

Tulin tänne hiukan teidän kuulumisia vakoilemaan :)...

Citrus: Meillä esikoinen siirtyi pois pinniksestä muistaakseni n. 1v7-8kk iässä. Tarkalleen en kyllä muista, mutta kun ei pysynyt enää pinniksessä ollenkaan vaan rimpuili aina laitojen yli ulos niin tulin siihen tulokseen että turvallisempi tuommoinen matala sänky. Hyvin on mennyt, tai no samat ongelmat mitä oli pinniksessäkin että tulee pois ku huvittaa:rolleyes:.
Kävin tuossa sokerirasituksessa pari kertaa toisessa raskaudessa. Eihän se mikään maailman mukavin asia ole, mutta kyllä sen kestää :) . Muistaakseni pari tuntia siinä meni. Kannattaa ottaa sinne mukaan jotain pientä evästä minkä voi syödä kun testi on ohi, itsellä ainakin meinasi heikottaa jo kovasti kun lähti labrasta kotiin päin. Ja jos sielä tulee huono olo, niin kannattaa mainita asiasta. Täällä oli ainakin yhteen pieneen huoneeseen laitettu makuupaikka johon pääsi köllimään jos heikotti.

Heh, Novelle, se vaihe tuntui kyllä huomattavasti pidemmälle kuin mitä kätilöt olivat kertomukseen kirjanneet... Mutta mullakin meni ekalla kerralla 25 min, nyt oli vissiin homma paremmin hallussa ja paikat jo valmiiksi löystyneet...:p

Synnytyskertomusta: Soittelin siinä iltapäivällä puoli neljältä miehelle ja siskolle että lähtevät valumaan kotia kohti. Siinä vaiheessa supistusten väli oli 5 min ja puhalluttivat jo hieman. Joskus viiden aikaan lähdettiin synnärille, koska halusin tietää mikä on tilanne. Olin n. 2 cm auki ja reunat olivat vielä paksut. Niinpä makailin käyrillä hetken ja kun kaikki oli kunnossa, saatiin vielä lähteä kotiin. Haettiin matkalla mäkkimuonaa (iso virhe!) ja leffa, ja kävin kotona saunassa. Sauna aiheuttikin sitten sellaiset supistukset että huh huh! Hampurilaisista tuli lisäksi ilmaavatsaan, joka yhdistettynä supistuksiin tuntui ihan karmealta. Yritin siinä sitten kauratyynyn avulla sinnitellä edes jotenkin rentona ja keskittyä edes jotenkin leffan tuijottamiseen että ajatukset pysyisivät poissa kivusta. Yöllä kahdentoista aikaan mies soitti sairaalalle, että paljon sitä panadolia sai ottaakaan. Totesivat, että nyt on kyllä parempi tulla tänne... Sairaalaan oli onneksi matkaa vain n. 15 min. Siellä todettiin että olin auki n. 5 cm ja makailin ruuhkan takia käyrillä kahteen asti, koska kaikki salit olivat varattuja. Saliin päästyä puhkaistiin kalvot, ja kunhan kätilöt sai anturit laitettua vauvan päähän (meinas olla tosi hankalaa..) nousin seisovaan asentoon pudottelemaan vauvaa alaspain. Vauva tulikin onneksi alas muutamalla ihan karmealla supistuksella ja heti sen jälkeen tunsin ihan kamalaa tarvetta ponnistaa. Olinkin siinä vaiheessa sitten jo kokonaan auki, ja herra tuli maailmaan muutamalla supistuksella (ja hiellä ja tuskalla ja parilla kirosanalla tietty...) kello 2.51. Pari repeämää tuli, jotka tikattiin, mutta ne ovat kyllä parantuneet ihan uskomattoman hyvin. Oli heti paljon helpompi istua kuin esikoisen syntymän jälkeen, jolloin leikattiin. Muutenkin toipuminen on sujunut tosi kivasti, tänään käytiin jo isosiskon kanssa puistossa pyörällä!

Käytiin tuossa toissapäivänä testailemassa tuplia, ja kyllä siinä voi vielä hiki tulla kun vauva kasvaa ja niitä työntelee ylämäkeen lumisohjossa, mutta vaikuttavat ihan käteviltä. Meillä on siis hankittuna käytetyt Happy babyt, jossa lapset istuvat vierekkäin ja kopat saa eri suuntiin. Citrus, meillä myös ikäeroa tuon saman verran, ja siirrettiin tyttö isoon sänkyyn pari kuukautta sitten. Hyvin on siinä nukkunut, illat tosin on joskus kamalaa taistelua, kun tulee monta kertaa pois ennen nukahtamista.

Hemoglobiinista: täällä mitattiin varmaan joka kolmas kerta, kun pysyi yli 120 lukemissa ilman rautaa. Sokerirasituksesta ei ollut mitään puhetta, ei ilmeisesti mitata jos ei ole tarvetta. Neuvoita oli ihan saman verran kuin mitä ykkösestä oli Helsingissä.

Meillä mies on kotona kaks viikkoa ja uskon että se on ainaki meillä helpottanut neidin sopeutumista. Mitään mustiskohtauksia ei ole toistaiseksi tullut, mutta eiköhän niiden aika ole viimeistään sitten kun mies palaa töihin. Nyt lähinnä vaan haluaa sylitellä vauvaa, mikä ei tietysti ole aina mahdollista, mutta ihan hyvin on senkin hyväksynyt. Lähinnä häntä surettaa kun vauva itkee ja toimittaa että äitin pitää auttaa pientä.:heart:

Nyt muihin puuhiin. Esikoinenkin taitaa kohta heräillä päikyiltä.

Vetku ja poitsu 5 vrk

Onnea pikkuisesta Vetkulle!! Kiva kuulla, että arki on lähtenyt mukavasti pyörimään.

Epetille ja Kvartille kovasti tsemppiä koitokseen!

Ja pahoittelut siitä, että olen ollut taas laiska kirjoittelemaan. On kyllä ollut veto aivan veks! Ja nyt sitten kun aloin tänne kirjoittamaan, niin johan tuolta alkoi kuulua möykkää, että jos ihan nopeasti vaan... Täällä kaikki kunnossa, ei ongelmia. Nt-ultrassa käytiin viime viikolla ja siellä se pikkuinen kovasti jumppaili ja kaikki oli oikein hyvin muutenkin. Seuraava neuvola taitaakin olla joskus ens kuussa vasta, niitä on kyllä tosi harvoin näin tokassa raskaudessa. No, mut palaan paremmalla ajalla. Vähän kyl nolottaa tää kirjoittamisen olematon aktiivisuus :ashamed:

Niisku ja molla 13+1

No ohhoh Vetku, heti oot PYÖRÄILLYT. Ei tsiisus, ei olis itelle kyllä ainakaan viimeksi tullut mieleenkään varmaan kuukauteen :LOL: Hyvin on tosiaan parantuminen lähtenyt käyntiin! Oot kyllä muutenkin aika sissi, mua alkoi naurattaa toi että "paljonko sitä Panadolia saa ottaa" :D Nopeasti tuntuu menneen tuo loppuvaihe, vaikka ei se silti ihan helpolta kuulostanut. Ihana isosisko kun huolehtii ettei vauva itkisi.

Onnea Niiskulle ultrasta, hienoa että siellä heiluteltiin ja kaikki oli kunnossa!

Mulla oli taas neuvola tänään, viimeksi sanoi että tuskimpa tulet. Mutta meninpä silti, saa nähdä tuleeko vielä ensi viikonkin kerta käytettyä.. Mies on onneksi nyt parantunut, joten ei haittaisi enää vaikka lähtö tulisi. Mun äiti (joka siis on luvannut tulla hoitamaan Helmiä) on lisäksi lähdössä 6.10. viikon reissuun, ei sitten paljon miettinyt matkaa varatessaan :headwall: Kun ihan hyvin voi mennä viikon tai parikin yli. No, onneksi anoppi ei ole lähdössä matkalle nyt, he tosin asuvat vähän kauempana joten siinä mielessä mun äiti olisi helpompi, varsinkin jos lähtö tulee yöllä.

Väsyttää ja koko ajan tekee mieli syödä jotain :)

Kvartti ja Myyrä 39+1

VETKU, urheasti olet kyllä selvinnyt kaikkiaan tästä toisesta synnytyksestä. Vielä elokuvaa yrittänyt katsella siinä supistusten lomassa! Aina se synnytystarina kuulostaa jotenkin hurjalta, vaikka kaikki menis hienostikin.

CITRUS, mun muistaakseni SOKERIRASITUS oli nimenomaan raskausaikana aika ikävä. Mulla tuottaa vaikeuksia se aamulla syömättä jättäminen ensinnäkin. Olen tottunut syömään hyvän aamupalan ennen kuin lähden minnekään. Ja siihenhän pitää paastota 10-12 tuntia. Aikaa menee pari tuntia sen takia, että ensin otetaan paastosokeri, sitten juodaan glukoosiliuos ja odotellaan tunti, otetaan testi, odotellaan taas tunti ja otetaan testi. Tosiaan viimeksi raskausajan testissä mulla tuli aika heikotusolo siinä tunnin kuluttua glukoosin juomisesta. Se meni kyllä ohi sitten, mutta koko loppupäivän päätä särki, vaikka miten yritti syödä kunnolla testin jälkeen. Viime syksynä mun piti käydä kontrollitestissä, ja se meni kyllä helpommin silloin kun ei ollut raskaana.

KVARTTI, joo kävinkin tuolla phil&teds-nettisivulla. On vaan kiva kuulla myös ihan käytännön kokemuksia. Aika edullisesti olette saaneet ne tilattua, jos koko paketti maksoi tuon reilu 500 euroa. Siinäkö on myös joku kantokassi mukana vai oliko teillä jo ennestään sellainen? Näyttää Suomessa maksavan tuon verran jo ihan pelkät rattaat ilman sisaristuinta ja kantokassia.

Pitää käydä jossain vaiheessa vähän kiertelemässä ja katselemassa eri ratasmalleja lastentarvikekaupoissa. Mut en taida ainakaan sellasia rinnakkain istuttavia ostaa. Kätevämmät matkoilla mukana on varmaan nuo peräkkäin istuttavat. Tosin voihan se mieli muuttua: nämä rattaiden valinnat on aina niin kinkkisiä jotenkin!

Nyt mua harmittaa, että menin myymän sen hug-a-bub-liinani pois! Niin moni kommentoi tuolla FB:n puolella, että se Manduca ei olekaan oikein hyvä ihan pienelle vauvalle. Höh, tulipa vähän sählättyä...No, on mulla tuolla kaapissa joku kantoliina, olisko se sellanen rengas-mallinen. Tuli kai kerran vauva-lehden tilauslahjana. Jospa se menis sitten jonkun kuukauden keväällä pikkuvauvalle.

Mies on taas työömatkalla. Se on kolmatta viikkoa töissä ja joka viikko ollut sitten yhden yön poissa kotoa. Tylsää. Kutsuinkin kaverin kyllään illalla, jotta on vähän juttuseuraa.

Novelle 15+4

Vetku, mukava kun ehdit noin paljon jo kuulumisia kirjoittamaan, vaikka poika vasta syntyi :) Muistelen vaan esikoisen ensi hetkiä, että taisi siinä palstailut jäädä väkisin mulla tauolle. Saa nähdä miten tällä kertaa käy. :) SÄNGYSTÄ: Vetku millainen mukkuja teidän esikoinen oli pinniksessä? Siis nukkuiko aloillaan vai hyörikö ympäriinsä? Meillä kun tyttö myllertää aivan ympäriinsä pitkin yötä ja nukkuu miten päin tahansa, niin sillä mietin, että miten se "ikinä" voi siirtyä pois pinniksestä. :rolleyes:

MUOKS: Kiitos myös Nannalle sänkykommenteista! Saa nähdä, aletaanko meillä kiivetä sieltä pois...

Kvartti kiitos tietojeni päivityksestä. :) Toivotaan että vauveli tahtoo syntyä hyvissä ajoin ennen äitisi matkaa!

Novelle Just tuollaista oloa mä pelkään siinä sokerirasituksessa. Kun mäkään en lähde minnekään ilman aamupalaa ja mulle tulee ihan ilman raskauttakin huono olo jos en syö tiheästi. Ja pinnakin silloin kiristyy! Toivotaan, että mummo voi hoitaa tyttöä sokerirasituksen jälkeenkin siis että saisin sitten ottaa iisisti. Onkos niitä RATTAITA muuten muitakin peräkkäinistuttavia kuin Phil&Teds? Meidän ystäväperhe, joiden lapsilla ikäero 1v7kk joka meillekin siis tulee, on Carenan rattaat, siis rinnakkainistuttavat ja he kehuivat niitä sen verran paljon että pitää käydä ne liikkeessä tutkimassa.

Mua mietityttää myös tuo KANTOLIINA. Kun siis esikoisen kanssa tuntui, etten osaisi ollenkaan sellaista käyttää, mutta nyt ois varmaan pakko opetella... Mikähän olisi ehdottoman helppo ja sopisi aivan vastasyntyneestä alkaen....

Niiskunenä Onnea ultrakuulumisista! :) Minäkin oon ollut aivan veto veks! Väsyttää nytkin mutta ei vielä halua yöunille (ennen seitsemää) vaikka ei ehkä teksi pahaa nukkua pitkät unet.

Meillä oli tänään ultra. Vauveli vastasi viikkoja ja kaikki oli mallillaan. Ei vaan saatu oikein hyvää kuvaa mukaamme, kun pikkuinen ei ollut filmaattisella tuulella. :D

Nyt sohvalle rentoutumaan, jospa se väsymys siitä helpottaisi...

Citrus 12+2

Viimeksi muokattu:
Novelle, siihen ei tullut sitä kantokassia tuohon hintaan, se otettiin erikseen. Mutta siis £390 sai ne rattaat ja sisaristuimen (sekä aurinko- ja sadesuojat mitkä on muuten niin tukevaa tekoa että ei saada tota sadesuojaa enää takas sinne pussiinsa taiteltua mitenkään...). Oon kuullut että ihmiset on pitäneet vauvaa ihan vaan makuupussissa siellä alla, mutta me kuitenkin tilattiin toi cocoon, katsotaan paljonko sille sitten tulee käyttöä. On aika pienen näköinen, että kovin vanhaksi vauva ei kyllä sinne varmaan mahdu. Hintaa sille tuli alle £40, ei ollut meistä paha hinta. Paljon halvemmaksi kyllä tuli koko paketti kun jos olisi ostanut Suomesta.

Me kun tutkittiin noita eri ratasvaihtoehtoja niin törmäsin sellaiseen, että monet lapset on nukkuneet huonommin niissä vierekkäin istuttavissa. Kun isompi tönii vauvaa tai mölisee niin pieni herää ja sitten myös kiinnostaa sen verran se vauva siinä vieressä ettei isompikaan ole saanut nukuttua. Mutta varmaan riippuu taas ihan lapsista, joillain voi toimia oikein hyvin. Meillä oli kriteerinä myös se että mahtuisivat myös vanhan malliseen ratikkaan, joissa maksimileveys on jsut toi 58cm. Tosin tuota ominaisuutta nyt tuskin enää tarvitaankaan kun tänne maalle kerran muutettiin :D Ratikoita näy mailla eikä halmeilla. Eikä näin iltasella kyllä juuri mitään muutakaan, alkaa ehkä vähän ahdistaakin.. Kaipa tähän tottuu..?

Ai niin ja ainakin jotkut Britaxin kärryt on myös peräkkäin olevat.

Kantoliinoja kannattaa käydä tutkimassa Kantoliinakanavan sivuilla, tuolta oon ainakin ite saanut paljon hyödyllistä tietoa. Varsinkin toi Sidontaohjeet ja Tietoa kantamisesta kannattaa selata läpi. En tiedä miten tosiaan tulee onnistumaan, mutta mulla olisi toiveena oppia sitomaan vauva pitkässä trikooliinassa niin että voisin sitten imettää siinä samalla. Ja vauva sitten myös viihtyisi siinä.. Saa nähdä. Oon jo pakannut liinan sairaalakassiinkin jos vaikka pääsisi heti siellä harjoittelemaan.

Citrus, onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Nanna, ihanaa kuulla että teilläkin siirryttiin pinniksestä "vasta" kun sieltä opittiin kiipeämään pois. Mun kaveri just oli ihan kauhuissaan kun sanoin että tyttö roikkuu välillä päiväunilta haettaessa laidan päällä mahallaan, ite ei oltu ajateltu että toi nyt jotenkin erityisen vaarallista olisi että osaa tulla sieltä pois. Unipussissa ei sentään pääse kiipeämään, joten ajateltiin pitää kyllä toi pinnis vielä siihen saakka kun vauva siirtyy laatikosta pois.

Mistä tulikin mieleen, että ootteko hommanneet/ajatelleet hommata vauvalle uutta patjaa vanhaan sänkyyn? Oon lukenut jostain että aina pitäisi vaihtaa, mutta tuntuu vähän hassulta. Eihän se patja tosin paljoa maksa, mutta vaivan kuitenkin..? Meillä on siis Helmille ostettu patja siinä, sänky on saatu ilmaiseksi tutun tutun tutulta joten silloin haluttiin kyllä uusi patja.

Tänään on ollut vähän tuskainen olo. Ei varsinaisesti oo supistellut, mutta jotenkin toi vauva on nyt painanut ihan jumalattomasti tonne alas ja mua on myös huimannut. Ehkäpä se kohta syntyy tai sitten ei :D

Ai niin, tuli päätös KELAlta ja kihisin kiukusta!! Tiesittekö että vanhemman sisaruksen kotihoidontuki loppuu vanhampainrahakauden ajaksi?!? Mulle siis tuli ilmoitus, että kotihoidontukea ei tule koska olen äitiyslomalla. Siis WHAT?? Soitin sinne ja kysyin että käsitänkö mä nyt ihan oikein tämän, että isommasta lapsesta ei tule pennin hyrrää koko sinä aikana kun vielä saan vanhempainrahaa niin kyllä kuulemma käsitän. Jos perheen yhteenlasketut tulot olisivat bruttona n. 3000e niin voisi saada jotain hoitolisää, mutta mä en siis sitä saa. Eli, rahallisesti olisi tullut meille saman hintaiseksi pitää Helmi päiväkodissa kun kotona. Luultiin siis, että saadaan kotihoidontuki (Espoolisän kanssa n 550e) ja säästetään päivähoitomaksu (lyhennetty hoitoaika plus vapaapäivät eli 140e), mutta olisikin kannattanut vaan jättää hoitopaikka ja vaikka muuttaa se niin että vapaapäiviä olisi ollut enemmän jolloin maksu olisi ollut alle 100e kuussa. En voi käsittää, että näinkö ihmisiä kannustetaan pitämään lapset kotihoidossa. Ottaa kyllä aivoon, vaikka meillä ei ollutkaan Helmin kotiin ottamisessa raha suurimpana syynä niin silti musta tää on kyllä vääryys.

Kvartti ja Myyrä 39+2

Kvartti: Me vaihdettiin patja vauvalle. Oikeastaan vain sen takia että luin myös jostain että aina pitäisi vaihtaa...

Ja tuo kotihoidontuki asia on aivan älytön! Mie olin kanssa aivan ihmeissäni kun Kelalta sain hylkäävän päätöksen kun esikko jäi pois päiväkodista! Eli siis myös kuntalisä evättiin samalla. Kummaa touhua että kotihoidontuen aikana saa käydä töissä niin paljon kun tahtoo ja saa sen rahan, mutta äitiyslomalla ollessa jolloin siihen olisi ehkä suurempi tarve joillakin niin ei!

Hain joku aika sitten uudestaan jo valmiiksi kotihoidon tukea siihen kun vanhempainraha loppuu ja siinä tuli iloinen yllätys, täällä maksetaan molemmista lapsista kuntalisää! Ihan olin kuvitellut että se on yks lisä per perhe. Kuntalisä siis tuli täällä kokeille vasta elokuussa joten en sitä esikoiselta ole saanut ja aika uusi asia muutenkin vielä :).

CITRUS, unohdin kommentoida vielä tuota pinnasängystä siirtymistä. Me siirrettiin Eki ihan hiljattain elokuussa pinniksestä jatkettavaan sänkyyn. Eli ikää oli noin 1 v 10 kk. Olis sen varmaan voinut jo vähän aikasemmin siirtää. Lähinnä sen takia sitä kai vitkuteltiin, ettei tulis juuri tuota pois kiipeämisongelmaa. Kesäaikaan meillä oli se nukkumaan meno vähän pitkissä puissa muutenkin. Eki meinasi vaan jutella siellä sängyssä ja nousi jatkuvasti istumaan tai jopa seisomaan, kun piti käydä unille. Mutta se ongelma taisi kadota uuden sängyn myötä! Meistä tuntui, että Eki viihtyi heti tosi hyvin uudessa avarammassa sängyssään, paljon paremmin kuin pinniksessä. Poika tykkää kiivetä sinne itse ja varmaan tietää, että sieltä pääsee itse poiskin, niin se ei ole sitten niin ahdistava kuin pinnasänky. Ekin sänky on kyllä nyt ihan kiinni meidän sängyssä ja sitten toisella reunalla on se lisälaita, ettei putoa sieltä yöllä. Joskus se mönkii yöllä meidän sängyn puolelle tai sitten otetaan se meidän väliin, jos meinaa olla kovin levoton omassa sängyssään.

Eki on muuten alkanut viihtyä jo huomattavasti paremmin päiväkodissa. Nyt kaksi viimeistä kertaa kun olen vienyt sinne, on jäänyt jo ihan mielellään leikkimään, eikä jää mun perään huutelemaan yhtään. Sinne se painelee vaan hoitotätien luo ja leikkimään. Ja ulkoleikeissä on kuulemma reviiri laajentunut jo koko pihaan, ja uskaltaa siellä juoksennella toisten mukana jo reippaasti. Ihanaa, kun näyttää jo paremmalta, eikä ole tullut heti sairastumisiakaan. Eilen Eki oli ekaa kertaa mennyt jo potallekin päiväkodissa, kun aluksi ei halunnut ollenkaan. Vähitellen edetään siis =)

Muoks. Peräkkäin istuttavat rattaat on myös ainakin Z-line-merkkiset, tulleet kai nyt syksyllä uutena, ne on aika paljon edullisemmat kuin phil&teds, mutta käyttömukavuudesta en sitten tiedä. Ja sitten on Gracon matkarattaat. Ja noita vierekkäin isuttavia näyttää olevan myös sellaisia, joissa on erilliset istuimet ja kuomut tai sitten yhtenäinen ratkaisu. Olisko ne olleet nuo Carenat, joissa on ainakin erilliset istuinosat, jolloin tosiaan voi laittaa myös eri suuntiin.

KELAN systeemit ja korvaukset ym. ei aina ole ihan loogisia!!! Mullekin tulee selvä menetys päivärahan määrässä, koska olen tässä välissä 4 kk osittaisella hoitovapaalla, jolloin palkkakin on tietysti normaalia pienempi. Kun 2009 tuloista päivärahaa ei kannata laskea (olin vanhenmapinvapailla ja hoitovapaalla), tulee kyseeseen se viimeisten 6 kk tulot. Ja kun niitä alentaa osittainen virkavapaus, ei se ihan nappiin mene. Jos olis esim. työttömänä tai vuorotteluvapaalla vastaavan 4 kk tässä välissä, voisi saada laskettua tulot saman vuoden aikaisemman ansiotulon perusteella, mutta kun on osittaisella hoitovapalla, ansiotulo on se mikä se on alennettuna työtunteja vastaavaksi. Jos taas olisin ollut koko ajan kotona, saisin sen saman suuremman päivärahan kuin ekalla vanhempainvapalla, koska sitä ennen olin normaalisti töissä. Ei siis kannattaisi tämä osittainen hoitovapaa rahallisesti, mutta eipä voi mitään. Onneksi otin osittaisen vapaan vain syys-joulukuulle. Sitä kun ei voi noin vain keskeyttää, mutta jatkaa voisi halutessaan. Nyt yritän sitten olla tammikuun ja helmikuun alun normaalilla työajalla, niin saa edes vähän nostettua sitä päivärahan määrää.

Viimeksi muokattu:
Kiitos Vetku tuosta synnytyskertomuksesta. Niitä on aina kiva lukea, jos nyt ei kyseessä ole mikään ihan hurja kauhukertomus. Pitkään olit jaksanut kotona sinnitellä ja saitko sitten enää mitään kivunlievitystäkään vai menikö ihan täysin luomuna (sitä Panadolia lukuunottamatta ;) ). Kiva, että olet toipunut tosi hyvin!

Katsoin just, että enhän mäkään ole käynyt neuvolassa kuin kolme kertaa, kun kaksi neuvolakortin riviä oli ultraäänistä merkattuja. En ole sitten pytänyt sitä hemoglobiinia mittaamaan, kun ei ole väsyttänyt mitenkään erityisesti, mutta ekassa raskaudessa joka kerta se mitattiin. Voihan olla kiinni ihan hoitajastakin. Sitä sokerirasitusta mietin ihan sen takia, että siellä menee useampi tunti, niin miten saan taas lapsen hoidon järjestettyä. Muuten se sokerirasituskoe ei ollut mielestäni mitenkään kamala, vaikka kyllähän siinä alkoi heikottamaan, mutta se helpotti, kun söi heti kokeen jälkeen jotain. Mäkin olin varannut jotain pientä evästä heti syötäväksi.

En ole vielä kysynyt ketään hoitajaksi tulevan synnytyksen ajaksi. Mun vanhemmat olivat kuulemma sanoneet sisarelleni, että voivat tulla hoitajiksi sitten, mutta musta on aika outoa, että he eivät ole sanoneet sitä meille? Siksi en ole edes ottanut asiaa vielä puheeksi. Eivät ole koskaan hoitaneet esikoista, joten siksi epäilyttää se kysyminen. Mieheni kyllä sanoo, että teen asiasta vaan turhaan ongelmallisen ja miksi en voi kysyä asiasta suoraan :ashamed:

Kö: Meillä on ollut pinniksessä koko ajan sijauspatja, jonka olen aina pessyt koneessa, jos on sattunut vahinkoja. En näe mitään syytä, miksi sitä pitäisi vaihtaa uuteen tai sitä alempaa patjaa, joka on hyvässä kunnossa.

Mä tiesin jo siitä, että isomman kotihoidontuki loppuu sitten, kun äitiysloma loppuu. Se on kyllä aika outoa! Täällä ei edes saa mitään kuntalisää eli saan nyt vaan pari sataa kuussa. Ollaan kyllä pärjätty säästöillä, mutta jos ei mitään olisi säästänyt tätä aikaa varten, niin eipä tuolla rahalla ja yhden ihmisen palkalla tulisi toimeen tai pitäisi kyllä toden teolla säästää ihan kaikessa.

Novelle: toi on kanssa outoa, että sun osittainen hoitovapaa vaikuttaa äitiysloman rahaan, sillä olisin luullut, että tuossakin tapauksessa on se "3 vuoden sääntö". Harmi.

Hyvää viikonloppua kaikille ja uusia synnytyskertomuksia odotellen :wave:

Hazel 22+4

Citrus ja Niiskunenä, onnea ultakuulumisista!

Citrus, mulla on nyt käytössä sellainen rengasliina, jonka löysin kierrätystehtaalta. Olen laittanut vauvan siinä kehtoasentoon eli köllöttelee liinassa poikittain tuossa masun päällä. Siinä ottaa hyvin torkkuja ja sen saa helposti sen verran löysättyä, että saa myös imetettyä istualtaan. Nukkumisesta: esikoinen nukkuu kai melko rauhallisesti. Tosin välillä potkii seinää ja muutaman kerran on ollut aamusta naama jalkopäähän päin. Kvartti Patjaa ei vaihdettu lasten välillä, ei kyllä tullut mieleenkään...

Hazel, en kyllä saanut sitten sitä panadoliakaan kun käskivät lähtemään sairaalaan. Hyvä että sain siellä ruuhkan keskellä edes tyynyn jalkojen väliin, mies sai sitäkin monta kertaa pyytää. Ja oma kaurapussi oli mukana, mutta sitä ei ehditty lämmittää. Juuri kun sanoin että käy nyt kysymässä saako sen pussin jossakin lämpimäksi, niin jouduin huutamaan perään että sano sittenkin että nyt ponnistuttaa niin pirusti! Eli luomuna mentiin, vaikka ei siinä mitään järkeä kyllä ollut. Jotenkin vaan sisuunnuin ekan visiitin kätilön kommentista, ettei ne ilman supistuksia synny, ja päätin että takaisin en mene ennen kuin on ihan pakko!

Noi kelan tuet on kyllä ihan hanurista. Mun on pitänyt soittaa sinne ja kysyä että saako mies sitten sitä kotihoidontukea esikoisesta, kun kerran minä en saa, mutta tuskinpa. Mehän voitais vaikka rikastua siitä...

Citrus, tuskin ehdin kamalan säännöllisesti kirjoittelemaan, varsinkaan sitten kun mies palaa töihin. Mutta yritetään...

Vetku ja poika 1 vko

No nyt jännäillään sitten, koska KVARTTI ilmoittaa saaneensa käärön matkaan. Alkaa se LA olla jo ihan käsillä.

Huh hulinaa! Meillä oli ystäväperhe kylässä la-su. Heillä on kolme pientä poikaa 10 kk-5 v, joten vauhtia riitti, kun siellä Eki vielä meni mukana. Tuossa sitä huomaa, miten "helppo" onkin oikeastaan alla 1-vuotias vauva, joka liikkuu vasta hitaasti, ei kiukuttele eikä tarvitse paljon muuta kuin ruokaa, unta ja syliä omien tutkimusmatkojensa lisäksi. Eihän sitä pienintä paljon huomannutkaan, kun keskittyminen meni isompien poikien touhuja vahtiessa ja ruokaa laitellessa, jälkiä siivotessa yms. Ja mikä rauha laskeutui taloon taas kun tämä porukka istahti autoon ja kotimatkalle! Mutta kiva kun kävivät, harvoin nähdään kuitenkin ja nyt ehti vaihtaa kuulumisia kivasti.

Poksautetaan viikot maanantain kunniaksi: 16+0 POKS

t.Novelle

Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa kyllä tosiaan Kvartin puolesta jänskättää. Mikähän siellä mahtaa olla tilanne?

Mulle tuli nyt vähän murheita matkaan. Mun naapurin pojalla on ollut parvorokko nyt viikonloppuna ja on mahdollista, että me ollaan saatu tartunta :( Käytiin heillä pari viikkoa sitten, mutta se itämisaika voi olla 16 päivääkin, eli loppuviikkoon mennessä jos ei mitään ole tullut, niin sitten voinee huokaista. Mulla on keskiviikolle varattuna labraan aika, niin ottavat siellä verikokeet mahdollisen tartunnan toteamiseksi. Nyt todella toivon, ettei tuo rokko ole tarttunut, se voi olla tosi paha juttu sikiölle. Neuvolaan kun soittelin, niin siellä sanottiin sitä olevan nyt liikkeellä täällä meillä päin ainakin. Pöh, typerä virus!

Onkohan Kvartti tosiaan jo vauvanhakureissussa? :)

Niiskunenä Voi harmi! Toivottavasti vältyt parvorokolta!!!

Mä en ole vielä yhtään perillä KELAN tuista (siis vauvan synnyttyä) ja aikas kamalaa, että kotihoidontuki yhtäkkiä sitten loppuukin!

Kiitos kaikille sänky/rattaat/kantoliina-kommentoijille - en nyt jaksa kirjoittaa paljoa, kun oon kipeänä. :( Mulla on jokin tulehdus ja antibiootit sitten siihen. Kamalasti väsyttää. Viime viikkoisen ultran jälkeen tuli yllättäen muutama päivä vuotoa ja maha tuntui siltä, kuin olisi menkat menossa... No ultrattiin taas ja kaikki näkyi olevan ok, mutta tulehdusarvot olivat koholla. :/ Vuoto on loppunut mutta maha vielä vähän kipuilee. Nyt siis antibiootteja ja parin päivän päästä kontrolliverikokeeseen.

Täällä ollaan vielä! Hermot alkaa olla riekaleina, ei muuten mutta kun oikea jalka lopetti yhteistyön mun kanssa.. Vauva ilmeisesti painaa nyt niin tonne alas ja iskiashermoon. Helmin nosteleminen on ihan tuskaa ja totesin just että eipä taideta enää puistoon päästä ennen kuin jalka toimii taas paremmin kun neiti ei suostu nousemaan itse portaita ja kantaminen sattuu ihan sikana.

Toivottavasti Niisku ette ole saaneet sitä parvorokkoa! Kyllähän siihenkin kai joku lääkitys on jos se tulee, mutta ei olisi silti kivaa kyllä kun voi olla tosiaan lääkkeistä huolimatta vaarallinen sikiölle. Mä oon sairastanut sen aikuisena ja oli kyllä ihan kamala tauti, vaikka onneksi en silloin raskaana ollutkaan!

Citrukselle parempia vointeja, toivotaan että lääkkeet on purreet ja kaikki olisi kunnossa! Kummallista että kipuilu alkoi just ultran jälkeen, onkohan mahdollista että siinä yhteydessä sinne olisi tosiaan mennyt joku pöpö? Toivottavasti hoituu pois joka tapauksessa!

Helmi sitten tuli itse alas pinnasängystä, joten kaipa meidänkin pitää nyt isojen sänky hommata. Kun ei tuosta tosiaan mitään hyötyä ole kun itse pääsee pois ja nytkin putosi sieltä sitten niin että sattui, ei onneksi käynyt pientä itkua kummempaa mutta laitaa on nyt pidetty päiväunien ajan alhaalla. Yöllä nukkuu siinä pussissa niin siinä tuskin pääsee kiipeämään yli.

Viime yönä taas supisteli niin että valvoin, mutta loppuivat sitten eikä mitään ole kuulunut. Äh, vähän alkaa tosiaan hermot mennä kun toi selkä ja jalka on niin huonoina. Muuten kyllä varmaan näin pääsee helpommalla kun vauva on vielä ainakin hiljaa :)

Kvartti ja Myyrä POKS 40+0

Onnea vetkulle ja pojalle! :flower:

Kvartille ja Myyrälle myös onnea the poksuista, ja toivottelen samalla myös kunnon suppareita ;)

:ashamed: on ollu jotenkin niin väsynyt olo, että ei muka oo jaksanut tänne kirjoittaa... nytkin aion mennä päiväunille, kun tyttökin nukkuu. Väsymystä lukuunottamatta olo on mainio, mahakin alkaa jo näyttää vauvamahalta eikä tavalliselta pömpöltä :) Koitan jossain vaiheessa alkaa kirjoittelemaan taas enemmän, jos tää väsy vaikka menis kohta ohi.

Hyviä vointeja ihanat mammat! :wave:

Piki 15+4

Terveisiä ultrasta, kaikki oli hyvin. Ihan paikallaan varmaan se pelkopoli, koska pelkkä synnytyssairaalan näkeminen aiheutti ahdistusta. Viime vuonna siitä ohi kulkiessa meinasi päästä itku.

Meillä on esikoinen (1 v 9 kk) vielä pinnasängyssä ja saa ollakin varmaan loppuvuoden tai tarpeen mukaan. On niin helppoa, kun hän ei sieltä itse ole toistaiseksi päässyt karkuun. Tiedä sitten, onko edes yrittänyt. uudelle vauvalle ajattelin ostaa uuden patjan.

Novelle, eikö sinun kannattaisi valita sama äitiyspäiväraha kuin esikoisen kanssa? Sehän on mahdollista, jos ikäero on alle 3 v. Minä valitsen sen, koska tuloja ei viime vuonna ollut kuin tammi-helmikuulta äitiysloma-ajan palkka.

Toivottavasti Niisku säästyy parvolta. En ole ennen sellaisesta kuullutkaan, mutta kuulostaa pahalta.

Unituttivieroituksen näljäs päivä on menossa ja vihdoin kohti parempaa. Kaksi ekaa päivää näytti siltä, ettei tästä tule yhtään mitään. Päiväunet jäi kokonaan väliin ja illalla nukutus kesti kaksi tuntia. Ehdin jo ajatella, että kokeillaan toiste uudestaan, mutta viime yö meni hyvin ja nyt hän meni päiväunillekin kohtuullisen hyvin.

Minä en oikein osaa valittaa Kelan tuista. Onhan se todella hienoa, että saa olla kotona kolme vuotta ja vanheimpainvapaalla 10 kk. Ei kovin monessa maassa makseta oman lapsen hoitamisesta, opiskelusta tms. pennin hyrrää. Mutta olenkin aina ollut vähän yksinkertainen näissä asioissa. En väitä, ettei tilille mahtuisi enmpää rahaa. Kaikki otetaan vastaan, mikä saadaan. Ja kun miettii, mistä rahat tulevat, niin olisi hyvä ola ratkaisu siihenkin. Nostetaanko veroja vai karsitaanko vanhuksilta, ala-asteilta vai miten?

Onnea matkaan, Kvartti! Lähtö ei voi olla enää kovin kaukana.

Voi ei Kvartti, yritä jaksaa. Se kyllä inhottavaa jos ei pääse juuri ollenkaan liikkumaan. Niihin liikkumistuskiin auttaa kyllä synnytys, mutta kaikki muu taitaa sitten ollakin työläämpää.. :D Heh, tuli muuten itsellekin mieleen vasta siinä vaiheessa kun jo painoin pyllyä satulaan, että mähän olen SYNNYTTÄNYT alle viikko sitten. Ei olis kyllä mullekaan viimeeksi tullut mieleen lähteä pyöräilemään edes jälkitarkastuksen jälkeen.

Pössi, se ehkä hieman nyppii, että tietääkseni esim. tahallaan kotona lorvivat, jotka eivät edes viitsi hakea mitään töitä, saavat enemmän kuin mitä kotona lastaan hoitaville maksetaan. Ja sehän ihan oikeasti säästää kunnilta rahaa, kun ei tarvitse järjestää päivähoitopaikkaa, mutta jäähän heiltä tietysti myös verotuloa pois. En sinänsä ole vaatimassa lisää rahaa lapsen kotihoidosta, mutta outoa on, että kotihoidontuki tippuu äitiyslomalla pois kokonaan.

Kiva kuulla kokemuksia tuosta unituttihoidosta. Meillä se myös edessä esikoisella lähitulevaisuudessa, kunhan nyt ensin päästään ihan pikkuvauvavaiheesta.

Nyt tarttee mennä herättelemään isosiskoa, ettei huomenna tarttis herätä 7:15...:headwall:

Toivottavasti Piki väsymys alkaa kohta väistyä!

Ja Pössille paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista! Harmi että tuo pelko vaivaa noin paljon, varmasti on hyvä ajatus mennä sinne pelkopolille puhumaan asiasta.

Juuri samoin mietin noista tuista kun Vetkukin, en siis myöskään varsinaisesti valita, hienoja tukimuotoja tässä maassa on kyllä paljon (esim äitiyspakkaus!). Mutta välillä tuntuu että itse aina putoaa siihen väliin kun ne ei tunnu koskaan menevän loogisesti. Teoriassa olisi esim. mahdollista tehdä tuon kotihoidontuen kanssa niin, että valehtelisin jonkun tutun hoitavan lastani ja saisin yksityisen hoidon tukea, joka sitten tämän tutun kanssa jaettaisiin puoliksi. En siis tosiaankaan tekisi noin, mutta joku muu varmasti tekee. Se suututtaa.

Mua nyppii nyt tää jalka ihan tosissaan. Koko lonkka ihan tunnoton ja jos hetkenkin istun jalka koukussa niin ylös noustessa se pettää alta. Neuvolaan kävely ehkä vähän vetreytti, pitäisi varmaan vaan kävellä tai maata koko ajan :| Pläääääääh. Toivon että paranee synnyttämällä sitten.

Ai niin Vetku, mä oon aina onnellinen jos herätään VASTA 7.15 :D Tänään just naurettiin että neidillä on kyllä sisäinen kello hyvin ajassa, joka päivä viimeistään tasan seitsemältä alkaa kuulua höpinää. Yleensä siis aloittaa jo puolen aikoihin. Toivottavasti vähän pitenisivät nyt noi aamu-unet kun pimeys alkaa. Eilen heräsi ihme kyllä vasta kahdeksalta niin että mies sitten myöhästyi töistä kun ei oo tosiaan kelloa tarvittu vuoteen :)

Nyt sohvalle, jos vaikka jaksaisi katsella vielä vähän BB:a.

PÖSSI, mulla oli sellanen käsitys, että vanhempainrahan perusteeksi EI VOI valita sitä samaa kuin EKistä, koska olen kuitenkin yli vuoden töissä välillä. Mutta jos sen voi valita, niin kannattaa mun ottaa sitten se. Täytyy vielä soitella Kelaan tästä tai käydä tuossa syyslomalla kyselemässä konttorissa. Ei mullakaan valittamista ole tuista varsinaisesti, vaan nimenomaan tuo logiikan puute joskus ärsyttää. Hyvät päivärahat sieltä saa, joskin se kotihoidon tuki sitten on tosi pieni. Me tullaan ihan hyvin toimeen säästöillä ja yhdellä palkalla sekin aika, mutta on se varmasti monille perheille ihan liian pieni korvaus lasten kotihoidosta.

KVARTTI, onpa harmi, että tuollaista iskiasvaikaa tuli viime metreillä. Toivottavasti pääset pian synnyttämään, niin varmasti se menee pois. Mutta siihen saakka on tottakai kurja olla. Kyllä ne puistossa käynnit vaan virkistää äitiäkin siinä missä lapsikin nauttii olostaan.

7:15 herätys olisi suorastaan luksusta!!! Eki herää yleensä kuudelta, myös viikonloppuna.

NIISKU, kuulostaapa kamalalta tuollainen rokko. en tunne ketään, jolla se olis ollut, mutta toivotaan että vältyitte tartunnalta tosiaan.

CITRUS, tehtiinkö sulle se ultra sitten sisäkautta? Että liittyiskö se siihen tosiaan jotenkin? Ei kyllä kuulosta kivalta tuollanen tulehdus raskausaikana. Säikäyttää aina nuo kivut ja vuodot, mutta onneksi pääsit heti tarkistamaan tilanteen.

Eki on nyt ekaa kertaa poissa päiväkodista sairastumisen takia. Ihmeen pitkäänhän tässä menikin jo ilman poissaoloja. Mun äiti jäi sen kanssa kotiin tänään. Ehkä se on parempi huominenkin vielä levätä kotona, kun tuntuu olevan ihan kamala yskä. Flunssaa siis taas meillä. Mieskin on tukkoinen. Höh, meillä kun oli viikonlopuksi vähän matkasuunnitelmia, mutta täytynee siirää seuraavaan viikonloppuun.

Yhteistyössä