Kolmatta odottavat 2010

Meillä np ultra ensi viikon keskiviikkona eli viikon päästä. IHana lueskella muitten ultrakuulumisia, kiva odotella taas sitä skannausta sitten itsekin.
Minä se tuossa niistä selkävaivoista kitisin. Kävin sitten lääkärissäkin kitisemässä ja sain haluamani eli lähetteen fysikaaliseen, hierotaan ja katsotaan niitä jumppajuttuja. Ei todella huvittaisi sänkypotilaaksi alkaa.
lolulle noista liikkeistä, minä muistan tunteneeni edellisissa jo liikkeitä viikolla 13. En tiiä onko se edes mahdollista, mutta niin vain kävi. Eikä ne voineet olla ilmavaivoja, koska jatkuivat koko ajan samanlaisina, paitsi voimaa tuli koko ajan lisää vain. :) Ja nytkin jo tunnen mielestäni pientä kutittelua sisältäpäin silloin tällöin ja ikäänkuin keveän hyppäyksen, ei siis tosiaankaan mitään potkuja. Mutta jotenkin ne on niin selkeitä, että ei voi olla luulematta muuta. Mutta ihan selkeitä liikkeitä ei siis vielä täällä.

Huga B. :heart: Onnea kovasti pienestä pojasta, odotamme synnytyskertomusta malttamattomina. :)

Moikka moi!!

Unikeiju, onnittelut ultrakuulumisista. Toivottavasti vuodot loppuu pian.

lolu ja wandii, mäkin tunsin ekat potkut kakkosesta rv 13. Itsekin silloin ihmettelin kun ne niin aikaisin tuntui ja ärsytti kun muutamat sanoivat ettei se ole mahdollista. Mutta kyllä sen jo toisen kohdalla tuntee mitkä on potkuja ja mitkä ilmavaivoja. :LOL: Esikoisesta tunsin ekat liikkeet rv 17. Saas nähdä milloin nyt alkaa liikkeet tuntumaan.

Täällä tais olla muitakin joilla kaikille kolmelle lapselle tulee suht pieni ikäero. Miten ootte ajatelleet turvaistuin asian hoitaa? Mietin vaan sitä, kun tuo meidän esikoinen on tämän kolmosen syntyessä muutaman kuukauden päälle 3 vuotta, joten ei vielä oikein viitsi laittaa pelkälle korokkeelle autossa, mutta autoonkaan ei oikein mahdu kahta turvaistuinta ja yhtä turvakaukaola. Pitääkö tässä vaihtaa auto tila-autoon vai mitä? Nyt meillä on siis farmariauto. Eikös kuitenkin 3-vuotiaalle vielä suositella turvaistuinta tai ainakin turvavyöistuinta? Onko muilla vastaavaa ongelmaa?

marza

Meillä on lapset istuneet nelivuotiaasta semmoisessa selkänojallisessa istuimessa, jossa siis on kunnolliset sivutörmäyssuojat. Niistä saa sitten myöhemmin sen selkänojan poiskin, mutta meillä ei kyllä vielä ekaluokkalaiseltakaan ole otettu, kun ei pituuden vuoksi tarvitse. Minusta niitten käyttö lähtee kolmevuotiaasta.
Ja hei kannattaa käydä autoliiton sivuilla katsomassa törmäystestien tuloksia, koska niitten laadussa tosiaankin on eroja...

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

Onneksi olkoon unikeiju hienoista ultrauutisista :heart:

Niin, hei vaan kaikille! Olisin halukas kirjoittelemaan teidän kanssa tässä ketjussa. Olen tuolla vauvakuume-puolella kirjoitellut jo pidemmän aikaa, mutta nyt vihdoin ja viimein pääsin tänne odottajien joukkoon :heart:
Meillä on kaksi ihanaa tyttöä, -05 ja -07 syntyneet. Ja tämän pikkukolmosen arvioitu saapumisaika olisi 19.10.2010. Nyt siis viikkoja kasassa huimat 7+1.
Olo on pitkän odotuksen odottamisen jälkeen huikean onnellinen, vaikkakin jännittää, että meneekö tällä kertaa kaikki hyvin.
Viime viikolla pääsimme kurkkaamaan pikkuista varhaisultraan, ja silloin kaikki näytti oikein hienolta. Syke löytyi ja sikiö vastasi viikkoja. Nyt odotellaan sitten ensimmäistä neuvolaa, joka on 26.3, rv 11+4.

Ihmeellistä olen vielä hereillä ja melko pirteänä. Ennen raskautta valvoin aina yli puolen yön, mutta varsinkin viime aikoina olen puoli yksitoista ollut jo unten mailla. Saa nähdä kostautuuko huomenna.

snowangel Onnea ja lämpimästi tervetuloa :flower:

Istuimista Me vaihdettiin juuri auto joka on joissakin asioisssa tilavampi kuin entinen, mutta takapenkin leveys kylläkin juuri kapeampi. No meinataan tunkea sinne kaukalo, turvaistuin ja turvavyöistuin. Meillä on nyt molemmille tytöille turvaistuimet, jotka menisi varmaan vaikka kuinta kauan, mutta pakko on hankkia vanhemmalle vyöistuin. Tarviihan vauva sitten myöhemmin istuimen, joten kylläpä nuo kaikki varmaankin käytettyä tulee. Nyt pitäsi löytää vaan mahdollisimman kapea vyöistuin, jossa kunnon sivutörmäyssuojat. Eikös noissa vyöistuimissa ole sama sääntö kuin jos turvaistuimeen kiinnittää lapsen auton vöillä, että painoa pitää olla vähintään 15 kg? Meillä esikoinen painaa nyt reilu 14 kg, mutta uskon painoa tulevan vauvan syntymään mennessä vaadittavat 15 kg täyteen. Nyt on vielä istuimen vöissä, kun on melko pikkuinen muutenkin.

No nyt alkaa ajatus pätkimään siihen malliin, että kommin petiin.
-Poni 12+1

Meilläkin pohdinnassa nuo istuinten mahduttamiset takapenkille. Meillä kaksi vanhempaa on turvavyöistuimissa ja niistä en luovu vauvan takia, vaikka esikoinen täyttääkin jo 7v, noh, lakikin velvoittaa lapsen pitämistä vähintään korokkeella, joten turhaan sinäänsä moista mietin.
On pitänyt koko talvi testata, että mahtuuko kaukalo mitenkään päin takapenkille, mutta kun on koko ajan niin pirun kylmä, tai sitten sataa tota valkoista p*skaa taivaalta niin ei oo onnistunut vielä se testaus :( Onhan tässä vielä onneksi aikaa!!

Mäkin tunsin liikkeet jo rv 13 alkaen, vaikka väitetään, ettei mukamas voi tuntea, mutta kun voi! Päivittäin ja ihan selkeästi liikkeet alkoi tuntuun n. rv 17 eteenpäin.

Mulla on jotenkin sellanen olo, että olisin ihan valmis jo jakautumaan! Siis joo, tietenkään en tahdo, että vauva syntyy keskosena, mutta siis alkaa jotenkin olemaan jo kypsä tähän odotukseen, vaikka toisaalta nautinkin tästä masusta ja vauvan liikkeistä :)

Mä oon miettinyt, että josko tässä alkais jo vähän liikkumaan ennen vauvan syntymää. Koko talvena oon ollut tosi vähän ulkona ja liikunta on oikeasti ollut minimaalisen vähäistä! Varmaan tekisi toipumisenkin kannalta ihan hyvää jos kunto vähän nousisi.

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ultrissa käyneille :) hassua, että mulla ne on jo takana! Kun muisti, et kuinka niitä odotti ja nyt on rakenneultrastakin jo kohta 2 kuukautta aikaa! Toki synnytystapa-arviossa taasen ultrataan, mut sitä ei sillai enää odota, mitä rakenneultraa, nyt vaan odottaa, että saa vauvan syliinsä.

tatomira ja itu 27+5

Jännä kuinka nopeasti aika kuluu. Vasta tällä palstalla tehtiin plussatestejä ja nyt jo tulee ultrakuulumisia.

Itse olen tässä raskaudessa päässyt 3 kertaa ultraan ja nyt odottelen, että kutsuvat seuraavaan. Eilen neuvolassa lapsivesitilanne oli ennallaan, eli huono, ja sieltä laitettiin lähete ultraan. Nyt sitten odottelen, että soittavat äippäpolilta. Sikiön sykkeet myös alhaiset (117-122 välillä), joten ei se vauva kovin kaksisesti tuolla mahassa voi. SF-mitta myös viikkoihin nähden pieni (30 cm), joten eipä taida meidän kolmonen olla suuren suuri... Mutta positiivisella mielellä täällä silti mennään, eipä mulla mielenterveyskään muuten kestäisi...

Ompus ja vaavi 37+5

unikeiju :heart:

snowangelille hirmuisesti onnea ja tervetuloa! :flower:

Istuimista ja autoista, meillä pojat on edelleen kaukaloissa ja siirtynevät tässä jossain vaiheessa turvaistuimiin. En ole vielä tutustunut aiheeseen yhtään, että millaiset ostaisi. Meillä siis autoon täytyy mahtua väkisinkin kaksi turvaistuinta ja yksi kaukalo (ja jossain vaiheessa sitten kolme turvaistuinta). Jouduttiin jo kuitenkin kaksosten kanssa hommaamaan tila-auto, jotta saatiin kyytiin lasten lisäksi koirat ja tuplavaunut. Eli kyseessä siis seitsenpaikkainen tilaihme, johon kyllä mahdutaan tulevaisuudessakin hyvin. Kakkosautona meillä on tuollainen pikku kirppu, jolla mies saa sitten körötellä töissä, jotta mä pääsen lasten kanssa liikkumaan. (Jos kolmen mini-ihmisen kanssa ikinä mihinkään jaksaa/pystyy/kykenee lähtemään, ainakaan ensi talvena...
) No, nyt meillä on haussa joka tapauksessa tuplamatkikset, jotta päästään vähän helpommin liikkeelle. Mä en mahan kasvaessa enää edes hyvällä tahdolla saa noita tuplakärrijä lastattua auton perään.

ompukselle tsemppiä odotteluun. Onneksi olet jo noin mahtavilla viikoilla! Voisikohan siellä olla napavirtauksissa jotain häikkää, jos sf pieni ja lapsivesikin vähissä? Meillähän toinen kaksosista on syntynyt pienipainoisena viikkoihin nähden, koska sai blokin napavaltimoon eli ei saanut viimeisinä viikkoina juurikaan ravintoa. Tämän vuoksi myös lapsiveden määrä väheni, kun eihän se reppana voinut pissiä kun ei sapuskaakaan saanut... :/

Epeti 11+3

muoks. Ja paljon syntymäpäiväonnea Ellan tuplille!

Kiitos, kakkua onkin syöty mutta nyt mulle ei vaan maistu samaan tahtiin kuin ennen noi herkut, hyvä vaan :D

Miehen vanhemmat olivat vauvauutisesta innoissaan, anoppi varsinkin kiljahti ilosta :LOL:
varmasti alkaa kutomaan pieniä töppösiä kohta =)

Ella 5+3

Moikka!

Tää liittyis mukaan porukkaan, jos sekaan sopii. :wave: Piilottelisin vielä muutaman viikon väliaikaisen nikin takana, kun näillä sivuilla on niin paljon tuttuja, enkä vielä halua jäädä "kiinni". :)

Meillä esikoinen täyttää kesällä 3v ja nuorempi on juuri täyttänyt vuoden. Pikkuhippusen laskettu aika on 2.11., eli alkumetreillä ollaan. Tärppi kävi yk2:lla, kovin yllätyttiin, mutta ihan onnessamme ollaan. :heart: Etova olo on tähän mennessä ollut ainoa asia, joka päivittäin muistuttaa raskaudesta.

Kirjottelen ja lueskelen enempi paremmalla ajalla, nyt kutsuu keittiöhommat!

Major 5+2

Ihmettelen turvakaukaloiden paljoutta. Pitäisi semmoinen hommta, joka on helppo kiinnittää autoon. Hermot meni tuplienkin kanssa kun vöihin kiinnittettiin kaukalot aikanaan.
Sitten mietin alustavasti jo vaunuasiaa ja päädyin, että yhdistelmävaunut ois parhaat ettei tarvitse erikseen olla makuuvaunuja ja sit myöhemmin rattaita..

HubaG:lle paljon onnea pojasta!! :flower:

Mintukas: Voimia ja zemppiä vuodon kanssa! Toivotaan että kaikki hyvin! :hug:

Wandii: Mä olen varmaan ihan seonnut kun tuntuu että tunnen liikkeitä jo nyt! :LOL: Aina välillä määrätyssä asennossa tai jos on juuri syönyt jotain makeaa, niin tuntuu ikäänkuin pieniä potkuja... Mutta eiväthän ne voi olla!!!!

marza: Mä olen myöskin miettinyt tuota istuinasiaa. Vauvan syntyessä meillä on esikoinen n.3v3kk ja kuopus 1v.9kk joten kolme ihan kunnon istuinta pitäisi saada takapenkille mahtumaan. Ja sedaniin!! Taitaa kyllä olla ihan toiveajattelua... Luulen että on autonvaihto edessä... Vaikka mies oli kyllä vähän sitä mieltä että luovutaan mun mammaloman ajaksi koko autosta ja katsotaan uutta sitten kun menen töihin. :xmas: Ei sekään ole oikeastaan mikään mahdoton ajatus ja säästäisi rahaa. Meillä on kaupat lähellä ja hyvä julkinen liikenne. Mieskin pääsisi töihin yhdellä bussilla ihan tuosta vierestä. Ainoa mikä kärsisi olisi viikottaiset isommat kauppareissut. Ja todennäköisesti niihinkin saataisiin auto lainaan vaikka mun äidiltä joka asuu lähellä. No, katsotaan ja ihmetellään!

Mites tuplarattaita? Me tosiaan onnistuttiin myymään omamme tuossa ennen vuoden vaihdetta mutta luulen kyllä että olisivat tarpeelliset. Mietin noita Carena Double Swingejä. Olisivat aika edulliset (ei huvita toista kertaa käyttää niihin omaisuutta) ja sellainen vuosihan niille vain käyttöikää tulee. Me kuitenkin liikutaan paljon rattailla. Mitäs muut olette katselleet tai mistä on kokemusta?

Valitinkin jo tuolla lokakuisten ketjussa että alkoi ihan mieletön migreeni ja pahoinvointi tuossa reilu viikko sitten eikä loppua näy. Toivottavasti tämä menee ohi!! Ei meinaa voimat riittää edes jokapäiväisiin juttuihin. Aamulla tuli tippa linssiin kun piti alkaa lapsia pukemaan. Ulos eivät päässeet lapsiraukat ollenkaan kun äiti vaan halaili pöttöä... :ashamed: Panacodeja olen joutunut nappailemaan eikä se tunnu ollenkaan kivalta. Eipä ole kahden aikaisemman kanssa näin pahaa oloa ollut! Puhumattakaan väsymyksestä! |O

Nyt hetkeksi telkun ääreen (nukahtamaan).

BJ, muksut ja Ötti 8+6

Voi ei, tänään alkoivat sitten liitoskivut. Viimeksi alkoivat juuri näillä main myös ja kestivät vielä vuoden synnytyksen jälkeen. Tämä johtui kyllä siitä, että lantio meni kieroon jo raskauden aikana ja tajusin sen käydä laittamassa paikalleen vasta 9kk synnytksen jälkeen.

Tuplista Meillä on Habby Babyt tuplat, jotka on kivat sisarukselle ja kunnon maastovankkurit, joita täällä maalla tarvii, kun koiran kanssa lenkkeillään. Noita ei enää valmisteta, mutta itsekin ostin huutiksesta.

Vaunuista Onko sellaisia vaunuja, jotka eivät ole yhdistelmiä?? Pian kakkosen syntymän jälkeen myös yhdistelmät pois, kun mentiin aina tuplilla. Nyt voisi olla tarve taas vaunuille. Rattaita on kahdet niin yhdistelmien ratasosalla ei ole käyttöä. Voi olla, että matkarattaat joudutaan investoimaan, jos tulokas on poika, koska meillä on Peg Peregon vaaleanpunaiset matkikset :)

Jaahas petiinmenoa aika. Hyvää yötä mammat masuineen!
-poni 12+2

Majorille tervetuloa mukaan! :wave:

Ella, olen tutkinut paljon tuota turvakaukaloasiaa ja telakallisista malleista edullisin ja suosituin tuntuu olevan Gracon mallisto. Olisikohan Logico S se vähän "parempi" malli ja alennuksesta saattaa löytää edullisestikin. Meillä kaksosille piti ostaa Gracon Autobabyt (muistaakseni 125 ? tsipale), mutta pihiys voitti, kun saatiin kaksi vöillä köytettävää mallia yhden hinnalla. Me nyt ei paljoa olla liikuttukaan, joten vöillä sitomisen on vielä kestänyt (nipin napin). Eipä nuo kauaa enää mahdukaan kaukaloihin.

BJ:lle tsemppiä migreenin ja pahoinvoinnin kanssa. :hug: Ei kuulosta ollenkaan mukavalta yhdistelmältä. :/

Hui Poni, kuulostaapa aika hurjalta tuo lantion kieroon meno. :eek: Toivottavasti nyt säästyt moiselta.

Yhdistelmätuplina meillä on Brion Double Wavet, jotka ostettiin käytettynä. Mekin asustetaan täällä maalla, joten tuollaiset vähän järeemmät menopelit on täällä aika passelit. Tosin tuolla nimismiehenkiharaisilla teillä tuntuu, että paikat lähtee hampaista, kun työntelee. :D Ainoa miinus noissa on, että vastoin sitä mitä mulle kerrottiin, ne ei mahdukaan meidän terassinovesta sisään ja joudun aina kiertämään koko talon tuodakseni kärryt sisään. Sisätiloiltaan ovat silti aika kapoiset käytettäessä kantokoppia, muuten varmaan ihan sopivat. Heittoaisa korkeudensäädöllä on aika must meidän perheen pituuseroille.
Mut nuo eivät tosiaan niin kovin pieneen tilaan mene ja painavat tonnin (ainaskin), joten nyt haetaan ostos- ja kaupunkikäyttöön matkiksia. Olen yrittänyt huutiksesta katsella, mutta vähän pihalla vielä olen aiheesta. Samoin varmaan jotkut edukkaat vaunut pihalle nukkumakäyttöön tälle kolmannelle pitäisi haalia.

Mä onnistuin eilen lumitöissä aiheuttamaan kovia kipuja tuonne vasemmalle alavatsaan (no tietysti just sille puolelle, miltä sydänäänetkin kuuluu). Illalla lähdin vielä vesijuoksemaan ja juoksyvyön remmi painoi samaan kohtaan vielä kipeämmin. Sitten olikin ikävä olo masussa koko illan.

Liikkeistä vielä sen verran, että mä olen muutaman kerran luullut tuntevani liikkeitä jo nyt. Taitaa olla vaan toiveajattelua, mutta ihme mylläämistä on ollut ja nimenomaan tuolla vasemmalla. :snotty: Kaksosten liikkeet alkoi tuntumaan joskus rv17 tienoilla, joten mielenkiinnolla nyt odotan, kuinka aikaisin hipaisut alkaa tuntumaan (siis ihan oikeasti ;) ).

Ihanaa perjantaipäivää kaikille! Täällä on ainakin aivan mahtava auringonpaiste, ihana näky taas monen päivän lumisateen jälkeen!

Epeti rv 11+4

Tänään on 25 päivää hedelmöityksestä, sydän alkaa toimia vaikkaiesietä vielä näkisikään.. :heart:

Epeti, joo selailin noita ja itsekin tuohon Gracoon päädyin. Tuntuu silti hurjalta laittaa rahaa 160-180e yhteen kaukaloon, telakka tekee lisää hintaa. Käytettynäkin voisin ostaa jos telakallisia jo pois myydään.

Läheisessä lastentarvikeliikkeessä olisi Teutonian vuoden 2009 mallien poisto tarjoushinnoin ja iskin silmäni Teutonian Mistral yhdistelmiin. Joskin ovh on aivan liian iso (660eur) että saisi olla sitten aika huippualennus että noi ostaisin. Liikkeen halvimmat yhditelmät ovat netin mukaan Emman BeStar Combit, 249eur. Tuo olisi sopiva hinta mielestäni.

Pitäisi myydä kaksosten tuplarattaat pois alta. Meillä oli käytössä ABC Design matkarattaat, jotka olivat ihan ok kaupunkialueella liikkumiseen. Ainoastaan sohjolumessa ei voinut liikkua, tosin muistan vain yhden päivän, jolloin olin rattaiden kanssa ongelmissa. Mies ei vielä anna rattaita myydä kun se jälleen manaa, etät tulee nytkin kaksoset.
:$

Nyt oon nukkunut muutaman yön peräkkäin tosi hyvin, enkä herää yöllä vessaan. Nukkuisin aamulla pidempäänkin eli väsymys hallitsee. Musta tuntuu ettei nyt ala pahoinvointi yhtä aikaiseen kun viimeksi, nimittäin huomenna alkaisi jos menisi tuplien odotuksen mukaan.

Ella ja Kirppu 5+4

Huutiksessa on muuten todella paljon vaikka minkalaisia kaukaloita ja istuimia myynnissä. Viimeksi kuin istuinta ostettiin niin käytiin liikeessä katsomassa. Myyjä suositteli Acta Gracon Cosmicia tarjoishintaa 225?. Löysin vastaavan istuimen huutiksesta hintaan 80?. Istuin oli lähes uuden veroinen. Ollut kakkosautossa käytössä yhdellä lapsella.

Pitäisi alkaa siivoamaan. Ihana, kun aurinko paistaa, mutta meidän akvaariotalossa on melko mahdotonta pyyhkiä pölyjä silloin, kun kaikki näkyy.
-Poni 12+3

Vaunuista Meillä ei ollut kakkosella ollenkaan vaunuja, rattailla ja vaunukopalla selvittiin. Tuplarattaat oli lisäks ja niitä ollaankin käytetty enemmän. Ei siis varmaan nytkään hankita vaunuja.

Istuimet Meillä oli esikoisella vöihin köytettävä kaukalo ja semmosta en kyl enää huoli. Kakkosella oli lainassa ystäviltä telakallinen kaukalo, se oli tosi näppärä. Toivottavasti löytyis taas jostain samanmoinen lainaks. Nykyiseen farmariin ei semmonen enää mahdu, ajatuksena on hankkia tila-auto loppukesästä tai syksyllä.

Poni Tää auringonpaiste on kyl tosiaan yks painajainen siivoajalle.. :eek: Mun täytyis ja alotella, mut ei oikeen nappais. :ashamed:

Major 5+3

Aurinko paistaa ja lunta ei onneksi sada....pitäisi lähteä poikia hakemaan mummolasta,halusivat jäädä sinne yöksi :D eli olen saanut nauttia hiljaisuudesta koirien kanssa :D Mua on ruvennut nää huonot olot vaivaan aika paljon,kahvia en ole nyt juonut kolmeen päivään ja yritän syödäkkin kun huono olo iskee..... :x tän päivän otin ihan saikkua että saan levätä ja oksentaa rauhassa :LOL: mullahan noi kaks ekaa raskautta oli oireettomia ja poikia tuli molemmilla,mieskin vitsaili että jos nyt sitten tulisi se pikku rinsessa....
se olis taas yksi viikko pian mennyt....huh kun aika menee.....kukahan meillä siivoais :LOL: koiran karvoja tulee jo suuhunkin asti....
sutulii 6+4

Ei himputti! Kirjoitin juuri pitkät pätkät ja sitten katkesi nettiyhteys. :kieh: Niin ärsyttävää!!!

Mutta referoin pikaisesti mitä äsken kirjoitin.

Majorille tervetuloa!

Meillä on Carenan Double Swingit. Oon ollut niihin enemmän kun tyytyväinen, vaikka aluksi mietitytti voiko ne olla hyvät kun ovat niin halvat. Mutta ovat kyllä ajaneet asiansa. Oikeastaan ainoa huono puoli on se että ne hiukan puoltavat silloin kun lasten kokoero on suuri. Mutta silloin voi laittaa pienemmän lapsen alle, tavarakoriin hieman painolastia lisää. :D Lisäksi niissä ei pysty säätään ollenkaan työntöaisan korkeutta, mutta meillä se ei tuota ongelmia, kun ollaan moelmmat aika samanpituisia ja aisan korkeus on hyvä. Nuo double swingit meillä on pääasiassa aina autossa ja käytetään niitä kauppareissuilla ja kaupungissa. Kotona kun lähdetään puistoon tai kävelylle, ( sekä päikkäreillä ) meillä on käytössä kuopuksella emmaljungan yhdistelmät ja esikoinen kävelee.

Turvakaukalona meillä on Brion Brimo telakalla. En enää edes huolis kaukaloa ilman telakkaa. On niin näppärää, kun ei tarvi sählätä turvavöiden kanssa.

Mä oon ollut ihan ihmeissäni kun mulla on kahvi alkanut etomaan. :D Oon aina ollut semmoinen kahvin kittaaja eikä kahvin käytössä ole ollut mitään muutosta kahdessa aikasemmassa raskaudessa, mutta nyt jostain syystä kahvi maistuu pahalle, enkä pysty sitä juomaan. Kumma juttu.

Aurinkoista perjantaipäivää kaikille!

marza, jolla poksuu tänään viikot, 10+0 =)

Heippa.

Minkälaisia autoratkaisuja teillä on kolmea lasta varten?Meillä on tällä hetkellä fiatin farmari ja eilen kierreltiin autokauppoja ja huomenna mies lähtee taas katsomaan yhtä autoa,peugeotin tila-autoa ;) Meillä on kahden lapsen lisäksi,keskikokoinen koira ja nykyiseen ei mahdu takatilaan koira ja rattaat yhtäaikaa :whistle:

Mulla viikkoja 27 ja oon jo todella vaivainen :ashamed: Sitä issiastyyppistä vaivaa siis löytyy,samoin supistuksia on päivittäin muutamia :/ Sitten ilmeisesti liitoskipuja on tuolla ihan munasarjojen ja nivusten tienoilla :ashamed:

Meillä Emmaljungan yhdistelmät, olleet käytössä vuodesta 2002 neljällä lapsella ja nyt tulevat meille takaisin käyttöön. Ja edelleen ovat kuin uudet. :)
Mutta jos nyt siis ostaisin vaunut, niin päätyisin ostamaan kirppikseltä jotkin halvat pihallakeikutusvaunut erikseen ja kunnolliset ja tukevat kumipyörärattaat liikkumiseen. Nuo yhdistelmät vie kuitenkin autossa järjettömän paljon tilaa (vaikka meilläkin tosiaan jättimäinen auto). Meilläkin oli poikien aikaan tuplatrattaat (vuodelta kuokka ja kivi) mutta nyt ei oikein enää ole tarvetta, kun tuo esikoinenkin on jo niin iso. Vaikka kuulin luotettavalta taholta, että muun muassa Tukholmassa ja muissa ison maailman kaupungeissa mammat työntelee kakaroitaan kouluikään asti vaunuissa, että ois helpompi liikkua! Huhhuh! :D

Turvaistuinasia on vähän vielä mietinnässä. Meillä on olemassa semmoinen köytettävä malli, mutta kyllä pitää sanoa, että se telakka houkuttelee. Se ois niiiiiin näppärä. Pitää varmaan satsata, jos en yhdeltä kaverilta saa ostettua (en tiiä onko myynyt jo).

Selkäkipujen vuoksi eka fysikaalinen takana, hieroja sanoi, ettei alaselkään kajota ekalla kolmanneksella, saan siis aluksi hoitoa niska-hartiaseudun ongelmiin (ihanaa!). Kyllä kannatti kitistä. Neuvottiin myös asentohoitoa tuohon alaselkään estämään sitä pullahdusta uudelleen.

Muoks, Ravulle: Meillä on Hundai Trajet. Aika iso peli, mutta syö paljon bensaakin. Sen kaverina kannattaa kyllä olla halvempi töissäkäyntivehje, jos on yhtään pidemmät työmatkat. Mutta sillä on kyllä kiva liikkua koko porukalla, kun mahtuu hyvin ja takimmaisetkin penkit on vielä normikokoisia.

Autosta, meillä on nyt WV golf henkilöauto. Lapsilla on istuinkorokkeet niin välipaikka takana on ahdas mutta kyllä oon siinä istunut välillä jos meitä ollut 5 autossa. En ole varma mahtuisko telakallinen kaukalokin taakse. Isommilta kai voisi ottaa korokkeet pois, vai onkohan siinä joku pituusraja kauan niitä kuuluisi pitää..?

Farmarimalli oisi tietty kätevä mutta uskon et pärjättäs 5 paikkasellakin kun tulisi lisää leveyttä ja muuten tilaa autoon. 7-paikkanen tuntuu taas liioittelulta 5:lle. Mietin että harvoin on tilanne, että me koko perheenä lähdettäa autolla liikkeelle. Kaupassakin voisi käydä vauvan kanssa kun isommat ovat koulussa. Autoasiaa on kyllä mietittävä pitkään eri vinkkeleistä ja etenkin tota pohtia, mihin me kaikki lähdettäs samaan aikaan. Lyhyet matkat voi mennä ahtaastikin tarvittaessa. Mä en tuplien kanssa ottanut kylään vaunuja koskaan, ja tuskin nytkään vaunuja tarttis autolla kuljetella.

Me taas liikutaan paljon koko porukalla. Täällä pohjoisessa, kun välimatkat on sen vertaiset, että kyläänkin mennään usein autolla, puhumattakaan sitten lomamatkoista tai kylästelyistä kauemmas tai elokuva/kaupunki/huvittelureissuista.
Ella-83: Minä en uskalla jättää vielä edes tuolta kohta 8-vuotiaalta korokkeiden selkätukia ja sivutörmäyssuojia pois, puhumattakaan korokkeesta. Pelottaa, että joku ajaa kylkeen ja on kuitenkin niin heikot nuo niskat...

Mutta itse asiassa piti kysyä, että voiko telakan laittaa turvallisesti keskipaikalle? Vai pitääkö olla kolmipistevyö käytettävissä. Meillä ei keskellä ole, ja siksi siinä ei ole lapset istuneet, mutta vauva ehkä voisi, jos telakan saa hyvin kiinni kaksipistevyöllä, kun auton lattia on takanakin ihan tasainen. Muussa tapauksessa me joudutaan poistamaan keskipenkki ja ottamaan takaa yksi käyttöön, eikä se ole ehkä parasta mahdollista tilankäyttöä...

Eilen noita selasin, niin joissain istumissa luki, että telakka voidaan kiinnittää 2- tai 3- pistevöihin. Meilläkin on keskellä vaan se lannevyö. Kyllä mä haluaisin telakallisen kaukalon, vaikka telakkaosasta tulee ihan turhaa hintaa mielestäni. Musta kaukalon kiinnittäminen turvavyöhön oli niin vaivalloista..

Yhteistyössä