Koksiin synnyttämään,montako tukihenkilöä saa olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisaihmeellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liisaihmeellinen

Vieras
Te ketkä olette synnyttäneet Koksissa v.2006 jälkeen eli Kotkan keskussairaalassa laittakaa kokemuksia :)
Itse olen kuullut jonkin verran negatiivista palautetta. Ja montako henkilöä saa äidillä olla mukanaan????Itse sellaiseksi lähdössä (en ole doula) ja tarkoitus on että lapsen isä on vielä mukana. Mulla oli itselläni kaksi lapsen isä ja oma äitini, mutta tosiaan tämä 2006 ja voi olla että sairaalan tavat ovat muuttuneet. Tiedän monta joilla on ollut 2henkilöä mukanaan ja osa saanut hieman tylyn vastaanoton! Luulisi että on kiva kun joku on äidin seurana,kätilöt siellä kun eivät kerkeä koko aikaa olemaan .Lapsen isä on hyvin jännitynyt synnytyksestä eikä sinne ilman toista tukihenkilöä varmasti lähtisi.

-08 oon synnyttäny siellä (-05 myöskin) mut ei mulla oo ollu ku 1 tukihenkilö. ei kai se 2 liikaa ole, kätilöitäki siellä kyllä laidasta laitaan, jos mukava sattuu kohdalle ni varmaan on 2 tukihenkilöä tervetulleita ja tuskin muutenkaan pois käännytettäis. varmimman tiedon saat kun soitat äitipolille ja kysyt asiaa :)

Muutamaankin otteeseen tullu parin vuoden sisäl siel synnytettyä :D Sun pitäis varmaan asia varmistaa soittamalla sinne. Eipä ainakaa pitäis olla sitte tyly vastaanotto jos on useampi tukihenkilö. Luulisin, et saa se kaks olla...miks ei sais? :) Itelläni on vaa se yks ollu, että en mee varmuudella mitää sanoo.

-08 oon synnyttäny siellä (-05 myöskin) mut ei mulla oo ollu ku 1 tukihenkilö. ei kai se 2 liikaa ole, kätilöitäki siellä kyllä laidasta laitaan, jos mukava sattuu kohdalle ni varmaan on 2 tukihenkilöä tervetulleita ja tuskin muutenkaan pois käännytettäis. varmimman tiedon saat kun soitat äitipolille ja kysyt asiaa :)

Nimen omaa :) Riippuu aika paljo myös kätilöstä!

Miksi sinne pitäisi soittaa? Mä en ainakaan soittaisi, luulisi itse äidin saavan päättää tuleeko mukaan yksi vai kaksi ihmistä:) Toki, jos koko suku olisi tulossa, niin sitten kannattaisi jo soittaa:D

Siis töykeitähän siellä osataan olla, toki onneksi niitä tapauksia siellä on vain muutama.
Mulle sattu mukavat ihmiset siellä viimeksi, yläkerrassakin pari lastenhoitajaa muisti mut, ihmettelen kyllä miksi:xmas:

Pitää varmaa soittaa ja kysyä! Jos mulle oisi sanottu että kahta tukihenkilöä ei saa olla mukana oisin varmasti vaihtanut sairaalaa tai sanonut että lähden sitten kotiin synnyttämään :D Mun mielestä myös äidin valinta ja toiveet etusijalla. Parempihan se on että äidillä mukava ja turvallinen olo.

Jos mulle oltais sanottu, että vaa yks saa tulla (eri sairaala, sori OT :D ) niin olisin varmaan synnyttäny kadulle siihen vierelle :laugh: Muutenkin meinasin kerran lähteä kävelemään typerän kätilön takia.

Itse ottaisin molemmat mukaan ja jos ovella yrittäisivät jotain mutista vastaan, niin leikitte vaa lähtevänne koko porukka takasin synnyttäjän kotiin ;) Eivätköhän päästä siinä vaiheessa.

Periaatteessa on päätetty ihan yleisesti, joka koskee kaikkia sairaaloita, että yksi tukihenkiolö saa vain olla mukana. Tämä ei ole mikään sairaakohtainen juttu, vaan näin kuulin juuri hetki sitten. Jos siis antavat ottaa mukaan jonkun extran, niin se johtuu siitä, että ovat vain extra ystävällisiä.

Synnytykseen ei tosiaan Suomessa saisi ottaa kuin yhden tukihenkilön. Ihan tämän viikon sisällä muistaakseni tuli ilmi jostain virallisesta lähteestä, mutten valitettavasti muista mistä... Joku kiinnostunut voi koittaa googlettaa, jos jaksaa, mutta minua ei asia tämän enempää koske, joten annan olla... Siksi en muistakaan tarpeeksi hyvin, kun meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

KYSYMYS: (1.11.2010)
Saako synnyttäjällä olla synnytyksessä mukana puoliso sekä tukihenkilö?
VASTAUS:
Hei! Synnytyksessä voi olla mukana vain yksi tukihenkilö. Useimmilla synnyttäjillä on mukana puoliso. Kaksi tukihenkilöä tulee kyseeseen siinä tapauksessa, että puolison lisäksi mukana synnyttäjää tukemassa on koulutuksen saanut doula.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,27795,27803,27837,27838,12599,25592,25701

Eri sairaanhoitopiireillä eri säännöt tai ainakin eri infoa. Joillain sivuilla lukee että vain yksi saa tulla mukaan, joillain lukee ttä kaksi jollain 1 ja doula :) Eli soita sairaalaan ja kysy asiaa.

Siis töykeitähän siellä osataan olla, toki onneksi niitä tapauksia siellä on vain muutama.
Mulle sattu mukavat ihmiset siellä viimeksi, yläkerrassakin pari lastenhoitajaa muisti mut, ihmettelen kyllä miksi:xmas:

Niin osataan ja mun kohdalle osui kaksi töykeää kätilöä (oli pitkä synnytys, ensimmäinen kätilö lähti kotiin kesken bileiden). Elokuussa synnytin. Yläkerrassa vuodeosastolla oli muutama ihana hoitaja, heitä muistan lämmöllä.

Noin muuten jäi kyllä ikävä maku KOKS:sta, jo raskauden ajan seurannassa oli kaikenlaisia "tilanteita". Jos Suomessa olisi yksityisiä synnäreitä, käyttäisin sellaisen palveluja.

Yhteistyössä