Kokoomus haluaa panna työkykyiset sossupummit töihin.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Turhan hankalia kysymyksiä, joita monikaan uuttera ja aggressiivinen koko kansan työllistäjä ei ole pysähtynyt miettimään tarkemmin. Kun mieli on täynnä fantastista paatosta, ei pienet yksityiskohdat jaksa niin kovasti kiinnostaa :)
Niinpä.

Mut me voitais tää ongelma ratkaista ihan keskenämme. Sovitaan sillai, et sinä tulet heittämään mun ikkunani läpi tiiliskiven ja minä vastaavasti tulen heittämään sinun ikkunasi läpi tiiliskiven. Eikä tieteskään jäädä kiinni tai ilmianneta toisiamme. Sit me työllistetään poliisia, lasitusliikkeitä, vakuutusyhtiöiden korvauskäsittelijöitä ja tiiliskivikauppiaita. Bruttokansantuote nousee ja meillä on sitä haluttua puuhasteltavaa, jossa ei tartte olla mitään järkeä.

En mä noin loistavaa ideaa itte osais keksiä. Kyl se oli yks juristi aikanaan, ko antoi pultsarille toiseen käteen tiiliskiven ja toiseen käteen satasen. Sanoi, et satanen on sun, kun heität ton tiiliskiven stokkan ikkunasta läpi ja jäät odottamaan poliisia. Hän kilttinä hoitaa maksuttoman oikeudenkäyntisi ja sinut talveksi linnan suojiin.

Just tommoisia ittensä työllistäviä neropatteja tää maa taitaa kaivata.
 
Luulen myös, että henkilökohtaisen avustajan työt ovat aika käytännönläheisiä, eikä koulutusta tarvitse olla! Niitä riittää mollin sivuilla... Pula on selvästi kokoajan siis!!

Vanhankodit, kehitysvammahuoltoyksiköt, lastenkodit jne. tarvitsevat sijaisia ja yksityiset päiväkodit siistijiä! Riittää kun on luotettava, työtä pelkäämätön tyyppi niihinkin tehtäviin.
Oletko pitempäänkin seuraillut mollin sivuilla näitä henkilökohtaisen avustajan paikkojen täyttymistä? En tiedä sinun kuntasi tilanteesta sen tarkemmin, mutta minun kunnassani ne työpaikat täyttyvätkin kyllä tasaista tahtia ja uusia tulee tilalle. Toki osaan joudutaan hakemaan pitempään, esim. niihin tehtäviin, joissa vaatimuksena on sairaanhoitajan tutkinto ja erityisosaaminen esim. hengityshalvauspotilaiden hoitamisesta.

Vanhainkoteihin ja lastenkoteihin sekä kehitysvammalaitoksiin tosiaan tarvitaan sijaisia. Koulutettuja sellaisia. Nokian pellolle potkima insinööri ei niihin hommiin työllisty. Avustavia hoitotöitäkin on rajallisesti.
 
kokoomusnuori
[QUOTE="vieras";28895886]Kyllähän sitä nuorena voi mennä mihin tahansa työhön, kun pitää ostella vaan meikkejä ja vaatteita. Kun on kolme lasta, joille pitää saada ruokaa suuhun ja hankintoja tehtyä, niin on tosi ikävää, jos on täysiaikaisesti töissä ja käteen silti jää perustuloa vastaava summa. Millä ajalla sitten käyt kirppareilla, ompelet ja paikkaat vaatteita, leivot itse leipäsi, teet kaiken ruokasi ja juokset tarjousten perässä, kun ei ole varaa edes autoon.[/QUOTE]

Uskon, en voi edes kuvitella pienipalkkaisen vanhemman joka sentin kituuttamista kun sillä palkalla ei saa mitään. Esim. lastenhoitaja päiväkodissa saa aivan naurettavan pienen palkan ja samoin lastentarhanopettaja. Jos ei lapsille riitä raha ruokaan, harrastuksiin, vaatteisiin yms sossusta on haettava se raha.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28895886]Kyllähän sitä nuorena voi mennä mihin tahansa työhön, kun pitää ostella vaan meikkejä ja vaatteita. Kun on kolme lasta, joille pitää saada ruokaa suuhun ja hankintoja tehtyä, niin on tosi ikävää, jos on täysiaikaisesti töissä ja käteen silti jää perustuloa vastaava summa. Millä ajalla sitten käyt kirppareilla, ompelet ja paikkaat vaatteita, leivot itse leipäsi, teet kaiken ruokasi ja juokset tarjousten perässä, kun ei ole varaa edes autoon.[/QUOTE]

Jaa, no työttömänä on sitten varmaan enemmän rahaa?
Kyllä tässä maassa moni tekee pienellä palkalla työtä ennemmin kuin on työttömänä. Ihan vaan itsensä takia että elättää itsensä ja perheensä. Jos ei riitä niin sitten pyydetään apua sossusta, mutta ainakin yrittävät. Se on minusta kunnioitettavaa.

Että tässä kommentissa oli kyllä pahasti selittämisen makua.
 
vitsin murjasit
Kokoomusnuori on niin hakoteillä ettei keskustelu ole kovin mielekästä.
Mikä vitsi tuokin on että sosiaali ja terveydenhoitoalanpaikkoihin, esim.vanhain- ja lastenkodit, riittää kun on luotettava henkilö. Tuo väite jo todistaa että on pihalla kuin lumiukko. :O huhhuh, en muuta sano.
 
kokoomusnuori
Oletko pitempäänkin seuraillut mollin sivuilla näitä henkilökohtaisen avustajan paikkojen täyttymistä? En tiedä sinun kuntasi tilanteesta sen tarkemmin, mutta minun kunnassani ne työpaikat täyttyvätkin kyllä tasaista tahtia ja uusia tulee tilalle. Toki osaan joudutaan hakemaan pitempään, esim. niihin tehtäviin, joissa vaatimuksena on sairaanhoitajan tutkinto ja erityisosaaminen esim. hengityshalvauspotilaiden hoitamisesta.

Vanhainkoteihin ja lastenkoteihin sekä kehitysvammalaitoksiin tosiaan tarvitaan sijaisia. Koulutettuja sellaisia. Nokian pellolle potkima insinööri ei niihin hommiin työllisty. Avustavia hoitotöitäkin on rajallisesti.
Noup, lastenkodissa missä minä teen keikkaa opiskelujen ohella, on vakikeikkalaisia joilla ei ole minkäänlaista alan koulutusta. Yksi nuori mies on tradenomi opiskelija esimerkiksi. Joten tuo ei paikkaansa!

Kaverini työskentelee henk.koht avustajana ja sanoi, että töitä riittää enemmän kuin kerkeäisi tekemään. Mol.fi on tosiaan täynnä niitä ilmoituksia säännöllisin väliajoin.
 
Voin myöntää minäkin ettei kauheasti ole ideoita siihen paitsi kuin näitä perusduuneja (siivooja, avustavat tehtävät päiväkodissa/koulussa)

Itse lukioaikoina 16-vuotiaana aloitin kehitysvammaisen lapsen perhehoitajana tekee töitä ja siitä ansaitsi tosi hyvin!
Ollaksesi kokoomusnuori sinulla on kovin kummallinen käsitys hyvistä ansioista. Liekö keskuudessanne yleistäkin?

Kas kun tommoisen lukiolaisen sivuhommat varmasti tuntuu hyviltä ansioilta, milloin isi ja äiti maksaa asumisen, sapuskan, sähköt, veden, vaatteet ja viikkorahan.

Mä veikkaan, et isäsi ei olis ollu kovin tyytyväinen osa- aikaisen hoitoapulaisen hommasta maksettavaa liksaan. Ja silloin sinultakin olis jääny kovin moni pleikkapeli saamatta.
 
Noup, lastenkodissa missä minä teen keikkaa opiskelujen ohella, on vakikeikkalaisia joilla ei ole minkäänlaista alan koulutusta. Yksi nuori mies on tradenomi opiskelija esimerkiksi. Joten tuo ei paikkaansa!

Kaverini työskentelee henk.koht avustajana ja sanoi, että töitä riittää enemmän kuin kerkeäisi tekemään. Mol.fi on tosiaan täynnä niitä ilmoituksia säännöllisin väliajoin.
Mitkä asiat estävät työllistymisen? Osa-aikaisuus, määräaikaisuus vai sopivien työntekijöiden puute? Kannustinloukut täytyy poistaa tieltä, samoin sen että tukien maksuun tulee pitkä tauko viikon työn takia. Jos työ on aamulla kaksi ja illalla kaksi tuntia, niin silloinkaan en ihmettele.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28895936]Jaa, no työttömänä on sitten varmaan enemmän rahaa?
Kyllä tässä maassa moni tekee pienellä palkalla työtä ennemmin kuin on työttömänä. Ihan vaan itsensä takia että elättää itsensä ja perheensä. Jos ei riitä niin sitten pyydetään apua sossusta, mutta ainakin yrittävät. Se on minusta kunnioitettavaa.

Että tässä kommentissa oli kyllä pahasti selittämisen makua.[/QUOTE]
Eikun on tasan saman verran rahaa, mutta aikaa näperrellä sen pienen rahansa kanssa, että saa lapsille taattua edes jonkinlaisen elämän, eikä tarvitse tuhlata sitä vähää esim. siisteihin asiallisiin työvaatteihin siellä päiväkodissa. Kyllähän siinä on jo kunniaa, jos saa perustulolla lapsille sellaiset vaatteet kirpparilta hankittua, ettei heitä kiusata ja suuhun sellaista ruokaa, että jaksavat koulussa.
 
kokoomusnuori
Ollaksesi kokoomusnuori sinulla on kovin kummallinen käsitys hyvistä ansioista. Liekö keskuudessanne yleistäkin?

Kas kun tommoisen lukiolaisen sivuhommat varmasti tuntuu hyviltä ansioilta, milloin isi ja äiti maksaa asumisen, sapuskan, sähköt, veden, vaatteet ja viikkorahan.

Mä veikkaan, et isäsi ei olis ollu kovin tyytyväinen osa- aikaisen hoitoapulaisen hommasta maksettavaa liksaan. Ja silloin sinultakin olis jääny kovin moni pleikkapeli saamatta.
No tuota minä olen 21v. nuori nainen ja todellakin pidän kaikkea työtä arvokkaana ja mun arvomaailman mukaan pienikin palkka on parempi kuin sossun tukiraha! Siitä saa korvaamatonta työkokemusta ja lisätienestejä opiskelijana, mutta voisin kuvitella että ETENKIN työttömänä se pienikin palkka motivoi.

Isäni tekee omaa uraansa mutta luonnollisesti haluaa auttaa rahallisesti lapsiaan mikäli siihen on tarvetta. Its called lähimmäisenrakkaus.
 
Noup, lastenkodissa missä minä teen keikkaa opiskelujen ohella, on vakikeikkalaisia joilla ei ole minkäänlaista alan koulutusta. Yksi nuori mies on tradenomi opiskelija esimerkiksi. Joten tuo ei paikkaansa!

Kaverini työskentelee henk.koht avustajana ja sanoi, että töitä riittää enemmän kuin kerkeäisi tekemään. Mol.fi on tosiaan täynnä niitä ilmoituksia säännöllisin väliajoin.
Toki on hoiva-alan yksikköjä, jotka voivat työllistää enemmän alalle kouluttamattomia. Heitäkin voidaan kuitenkin työllistää rajallisesti. Onko sinun työpaikassasi pulaa näistä alalle kouluttamattomista keikkalaisista, voitaisiinko heitä työllistää enemmänkin?

Kuten sanottua, en tiedä sinun kuntasi tilanteesta tarkemmin, mutta täällä henk. koht. avustajan paikat vetävät kyllä ihan mukavasti.
 
No tuota minä olen 21v. nuori nainen ja todellakin pidän kaikkea työtä arvokkaana ja mun arvomaailman mukaan pienikin palkka on parempi kuin sossun tukiraha! Siitä saa korvaamatonta työkokemusta ja lisätienestejä opiskelijana, mutta voisin kuvitella että ETENKIN työttömänä se pienikin palkka motivoi.

Isäni tekee omaa uraansa mutta luonnollisesti haluaa auttaa rahallisesti lapsiaan mikäli siihen on tarvetta. Its called lähimmäisenrakkaus.
No sinä olet nuori nainen, se tuli selväksi.

Arvomaailmasi mukaan vaan käy niin, että aina vaan suurempi osa tekee useampaakin työtä saadakseen näkkäriä ja voita näkkärille Ja sit vuokrarahat yhteiskunnalta.

Työnantajaliitto tosta tykkää, milloin yhteiskunta maksaa työntekijöille palkan.

Luuletko, että isäsi lakkaisi tykkäämästä sinusta, jos jostain syystä jäisikin työttömäksi, eikä tarvittaessa tahtoessaankaan kykenisi sinua rahallisesti auttamaan? Vai lakkaisitko sinä tykkäämästä isästäsi?
 
kokoomusnuori
Toki on hoiva-alan yksikköjä, jotka voivat työllistää enemmän alalle kouluttamattomia. Heitäkin voidaan kuitenkin työllistää rajallisesti. Onko sinun työpaikassasi pulaa näistä alalle kouluttamattomista keikkalaisista, voitaisiinko heitä työllistää enemmänkin?

Kuten sanottua, en tiedä sinun kuntasi tilanteesta tarkemmin, mutta täällä henk. koht. avustajan paikat vetävät kyllä ihan mukavasti.
Ei oikeastaan, opiskelijoita kyllä käytetään paljon ja itsekin olen yhden lapsen omaohjaaja toisen ohjaajan kanssa vaikka olen vain opiskelija. Mutta pulaa ei tietääkseni sen kummemin ole tai meidän hyvä esimies ei tule kertomaan meille siitä jos ei meinaa sijaista saada :) Hän tulee vaikka itse töihin tällöin.

Henkilökohtaisen avustajan hommiin ei siltikään tarvitse olla hoitoalan ammattilainen. Siksi ne työt varmasti ovat suosittuja, toivottavasti myös työttömien keskuudessa.
 
Ei oikeastaan, opiskelijoita kyllä käytetään paljon ja itsekin olen yhden lapsen omaohjaaja toisen ohjaajan kanssa vaikka olen vain opiskelija. Mutta pulaa ei tietääkseni sen kummemin ole tai meidän hyvä esimies ei tule kertomaan meille siitä jos ei meinaa sijaista saada :) Hän tulee vaikka itse töihin tällöin.

Henkilökohtaisen avustajan hommiin ei siltikään tarvitse olla hoitoalan ammattilainen. Siksi ne työt varmasti ovat suosittuja, toivottavasti myös työttömien keskuudessa.
Näillä epäpätevien keikkalaisten paikoilla ei kuitenkaan työllistetä kuin pikkuruinen murto-osa ihmisistä. Nuo työt sopivat opiskelijoille lisätienestien hankkimiseksi, itsekin tein vastaavia hommia opiskeluaikoina. Siinä, että työttömyysturvan vastikkeeksi velvoitettaisiin ihmiset ottamaan vastaan esim. tuollaisia töitä, on nähdäkseni lukuisia ongelmia. Hoito- ja hoiva-alalla työntekijöiden soisi olevan motivoituneita työhönsä.
 
kokoomusnuori
No sinä olet nuori nainen, se tuli selväksi.

Arvomaailmasi mukaan vaan käy niin, että aina vaan suurempi osa tekee useampaakin työtä saadakseen näkkäriä ja voita näkkärille Ja sit vuokrarahat yhteiskunnalta.

Työnantajaliitto tosta tykkää, milloin yhteiskunta maksaa työntekijöille palkan.

Luuletko, että isäsi lakkaisi tykkäämästä sinusta, jos jostain syystä jäisikin työttömäksi, eikä tarvittaessa tahtoessaankaan kykenisi sinua rahallisesti auttamaan? Vai lakkaisitko sinä tykkäämästä isästäsi?
Ei käy, työstä tai työttömyydestä on saatava kohtuullinen ja riittävä korvaus, jolla elättää ja ruokkii itsensä ja perheensä. Se on aivan selviö.

Ei tietenkään? Itse asiassa tunnen pari tyyppiä ketkä ovat äärettömän pihejä vaikka heillä rahaa onkin. Sillä ei siis kovin pitkälle päästä. Mun vanhemmat ovat opettaneet mulle rahatietoisuutta ja koulutuksen ja työnteon arvostusta. Onko siinä jotain pahaa ja viekö se vähäosaisilta jotain pois?
 
"vieras"
No tuota minä olen 21v. nuori nainen ja todellakin pidän kaikkea työtä arvokkaana ja mun arvomaailman mukaan pienikin palkka on parempi kuin sossun tukiraha! Siitä saa korvaamatonta työkokemusta ja lisätienestejä opiskelijana, mutta voisin kuvitella että ETENKIN työttömänä se pienikin palkka motivoi.

Isäni tekee omaa uraansa mutta luonnollisesti haluaa auttaa rahallisesti lapsiaan mikäli siihen on tarvetta. Its called lähimmäisenrakkaus.
Mutta ei se 42v. 3 lapsen äiti tarvitse päiväkotityökokemusta yhtään mihinkään, vaan sillä on katse seuraavassa sukupolvessa.
 
Ylipäätään on mielestäni huvittavaa, että juuri kokoomus on olevinaan niin tavattoman huolissaan työttömistä. Kun tavoitteena nimenomaan on teettää kaikki mahdolliset työt lähes ilmaiseksi vinkuintiassa sekä ohjata veronmaksajien rahat veroparatiiseihin ja ylikansallisille pörssiyhtiöille, en itse kyllä keksi kuin yhden ainoan motiivin jonka jo ketjun alussa mainitsin.

Toisaalta jos sosiaaliturvan radikaalit leikkaukset hieman yllättäen olisivat kansalle vähän liikaa purtavaksi, voitaisiin varmaan päätyä johonkin kivaan kompromissiin. Kuten vaikkapa sellaiseen, että kaikkien työttömien täytyisi kerran kuussa osallistua työkykyä ylläpitävään toimintaan. En epäile hetkeäkään, etteikö tällaisen toiminnan järjestämiseen löytyisi halukkaita yrityksiä pilvin pimein :)
 
Ylipäätään on mielestäni huvittavaa, että juuri kokoomus on olevinaan niin tavattoman huolissaan työttömistä. Kun tavoitteena nimenomaan on teettää kaikki mahdolliset työt lähes ilmaiseksi vinkuintiassa sekä ohjata veronmaksajien rahat veroparatiiseihin ja ylikansallisille pörssiyhtiöille, en itse kyllä keksi kuin yhden ainoan motiivin jonka jo ketjun alussa mainitsin.

Toisaalta jos sosiaaliturvan radikaalit leikkaukset hieman yllättäen olisivat kansalle vähän liikaa purtavaksi, voitaisiin varmaan päätyä johonkin kivaan kompromissiin. Kuten vaikkapa sellaiseen, että kaikkien työttömien täytyisi kerran kuussa osallistua työkykyä ylläpitävään toimintaan. En epäile hetkeäkään, etteikö tällaisen toiminnan järjestämiseen löytyisi halukkaita yrityksiä pilvin pimein :)
Olihan se Elinkeinoelämän Keskusliittokin taannoin niin huolissaan nuorten naisten urakehityksestä ja sillä varjolla leikkaamassa kotihoidontukea. Aika liikuttavaa taholta, joka on tehnyt kaikkensa, jotta vanhemmuuden kustannukset lankeavat nyt ja tulevaisuudessakin vain naisvaltaisten alojen maksettavaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
No tuota minä olen 21v. nuori nainen ja todellakin pidän kaikkea työtä arvokkaana ja mun arvomaailman mukaan pienikin palkka on parempi kuin sossun tukiraha! Siitä saa korvaamatonta työkokemusta ja lisätienestejä opiskelijana, mutta voisin kuvitella että ETENKIN työttömänä se pienikin palkka motivoi.

Isäni tekee omaa uraansa mutta luonnollisesti haluaa auttaa rahallisesti lapsiaan mikäli siihen on tarvetta. Its called lähimmäisenrakkaus.
Ok, tämä viesti selventää aika paljon. Jos sinä 21-vee lapseton(?) amk-opiskelija et selviä ilman isäsi sponssia, niin miten sinulla on otsaa ehdottaa moista perhettään elättäville aikuisille?
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
"vieras"
Täälläkin on jo kyllästymiseen asti toitotettu että työstä pitää saada palkkaa, jolla tulee toimeen. Jos joku orja tekee lumityöt niin se on taas yhdeltä palkansaajalta työpaikka pois. Kyllähän kokoomus mielellään siirtyisi hyvinvointivaltiosta orjavaltioon mutta se ei minusta ole ollenkaan hyvä idea.
Meinaatko työpaikkoja olevan vakiomäärä? Jos joku saa duunipaikan, niin se on joltain toiselta pois?
 
[QUOTE="vieras";28896355]Meinaatko työpaikkoja olevan vakiomäärä? Jos joku saa duunipaikan, niin se on joltain toiselta pois?[/QUOTE]

Olen pahoillani, että kommentoin, vaikka kysymys ei ollutkaan minulle osoitettu.

Eli eihän se ihan nollasummapeliä ole. Kymmenen tuhatta työttömästä työhön siirtynyttä synnyttää tietysti seurannaisvaikutuksiltaan jonkun määrän x uusia työpaikkoja. Sitä, minkä suuruinen luku tuo x on, ei kuitenkaan ole ihan helppo määrittää ja ainakin kaikissa minun tuntemissani malleissa/yrityksissä on ollut melko lailla erilaisia olettamuksia, jotka voidaan riitauttaa. Näitä olettamuksiahan ei voida tietenkään kokonaan välttää, koska meillähän on yhteiskuntatieteissä se ikävä tilanne, että mitään rottakokeita (nk. klassista koeasetelmaa) ei oikein voida järjestää. :)

Tämän lisäksi kysymys noista seurannaisvaikutuksista on melkolailla poliittisesti latautunut, joka myös vaikeuttaa asian käsittelyä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä