Kokemuksia psykoterapeutin vaihtamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siinäpä se oli jo otsikossa. Haluaisin siis vaihtaa terapeuttia, koska olen käynyt kyseisellä terapeutilla jo 4 vuotta ja vaikka hän onkin erinomainen työssään, alan todella kyllästyä. Asiat junnaavat paikallaan ja hänellä on ihmeellisiä ajatuksia liittyen minuun. Siis hän on leimannut minut tietynlaiseksi. Juttu sujuu, silloin kun minulla on vaikea olo, mutta nyt kun asiat ovat paremmin, hän kohtelee minua vieläkin kuin vaikeassa vaiheessa olevaa potilasta.. Lisäksi tuntuu, että hän painostaa minua jatkamaan vielä yhden vuoden. Tulee sellainen tunne, etten voi millään uskaltaa kertoa hänelle, etten voi enää jatkaa hänen kanssaan.
Vaikea tilanne siis...

Kävin psykologilla (n.40v nainen) pari vuotta, niin junnattiin paikallaan niinku kavereina.Puhuttiin kotitöistä yms. Sen mielestä olin helevetin fiksu.Noo, kävin KERRAN erikoispsygolla joka teki minusta täysin kahelin, koska kemiat ei sopinu yhteen 60v mummelin kanssa.Siitä oli omituista etten ollut pärjännyt äitini kanssa murrosiässä.

Joo, musta jo toi 'Tulee sellainen tunne, etten voi millään uskaltaa kertoa hänelle, etten voi enää jatkaa hänen kanssaan. ' kertoo paljon teidän suhteesta, joten vaihda ihmeessä.... Eikä se ole, tai ainakaan pitäisi olla, mikään semmoinen juttu ettetkö voisi enää koskaan palata sille vanhalle, jos siltä tuntuu? Mutta jos hän on leimannut sut tietynlaiseksi, eikä osaa mukautua sun edistykseesi, niin kertoo kyllä jotain jo ammattitaidostakin mielestäni.

Niin tosiaan. Pohdin vain, johtuuko tuo tunne vain itsestäni, ei hänestä. Voi käydä niin, että jos annan ymmärtää vaihtavani toiselle terapeutille, hän vastustaa sitä vedoten johonkin syyhyn. Sitten en pystykään vaihtoon ja joudun käymään vastentahtoisesti tuolla kyseisellä henkilöllä... Tähän asetelmaan joudun, mitä luultavimmin.
Tosiaan koen leimautuneeni joksikin, millaiseksi en itseäni miellä. En haluaisi joutua koko ajan miettimään, sitä kuinka sairas pahimmillaan voin olla, vaan toivoisin asenteen muuttuvan hoidon edetessä. Sitä ei ole kuitenkaan tapahtunut. Ymmärrän toki terapeuttienkin olevan ihmisiä, mutta tässä kohtaa ihmettelen, mikä on hänen hoitosuunnitelmansa minua kohtaan, tai onko sellaista edes olemassa...

Sinulla on nyt oiva mahdollisuus puida noita ajatuksia ja tunteita terapeutin kanssa, joka tuntee sinut hyvin. Miksi ihmeessä vaihtaa, kun on neljä vuotta rakentanut vuorovaikutussuhdetta terapeutin kanssa? Minä en vaihtaisi, vaan selvittäisin tunteitani ja ajatuksiani hänen kanssaan. Miksi et uskalla sanoa hänelle, mitä mietit? Miten uskaltaisit seuraavalle, jos et hänelle? Terapeutin löytäminen voi olla vaikeaa ja on työlästä rakentaa luottamuksellista suhdetta. Anna itsellesi puoli vuotta aikaa ja löydä itsestäsi rohkeutta kritisoida terapiaasi ja terapeuttiasi. Sitä varten hän siellä on. Myös vaikeat tunteet kuuluvat terapiaan, erityisesti ne. Uskallatko kohdata sen tunteen, jota tunnet, kun kritisoit terapeuttiasi hänelle itsellen sen sijaan, että teet sen anonyyminä höpöhöpä-listalle.

Alkuperäinen kirjoittaja terapiassa kävijä myös;25866744:
J avielä: on sinun tulkintasi, että hän on leimannut sinut tietynlaiseksi. Kysypä häneltä itseltään, mitä hän ajattelee.

No jos olen kuunnellut samankaltaisia mielipiteitä jo neljä vuotta, tulee väkisinkin tunne leimatuksi tulemisesta. Minusta hän antaa toistuvasti vääränlaisia arvioita minusta.
Olet oikeassa, ei pidä kysellä täältä näitä asioita. Halusin vain jakaa kokemuksia terapeuttia vaihtaneiden kanssa, en terapeuttiinsa tyytyväisen kanssa. Onnea vain, että olet löytänyt itse terapeutin, jonka kanssa kommunikaatio pelaa! Meillä kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin.

Kyllä minullakin on ollut monta kertaa vaihe, että vaihdan sen mälkättävän akan pois ja etsin paremman. Mutta onneksi olen jäänyt selvittämään asiani nimenomaan sen ihmisen kanssa, koska mitä hyötyä on vaihtaa? Sama asia voi tulla eteen seuraavankin terapeutin kanssa tai jokin vielä pahempi. Et muuten vastannut, miksi et voi keskustella asiasta hänen itsensä kanssa? Se voisi ehdistää teidän suhdetta. Tulee mieleen, että olet kiltti ja yrität liikaa miellyttää. Kyllä ammattilainen kestää.

Ja itselläni vasta kolmas terapeutti osoittautui hyväksi, en kutienkaan käynyt noilla huonoillakaan neljää vuotta, vaan ihan muutamia kertoja toteamassa, että tämä ei toimi. Pitkää terapiasuhdetta en lopettaisi ja etsisi uutta. En jaksaisi enää rakentaa kaikkea uudestaan. vakuuta terapeuttisi siitä, että olet muuttunut! Jankuta sitä hänelle!

Alkuperäinen kirjoittaja terapiassa kävijä myös;25866791:
Kyllä minullakin on ollut monta kertaa vaihe, että vaihdan sen mälkättävän akan pois ja etsin paremman. Mutta onneksi olen jäänyt selvittämään asiani nimenomaan sen ihmisen kanssa, koska mitä hyötyä on vaihtaa? Sama asia voi tulla eteen seuraavankin terapeutin kanssa tai jokin vielä pahempi. Et muuten vastannut, miksi et voi keskustella asiasta hänen itsensä kanssa? Se voisi ehdistää teidän suhdetta. Tulee mieleen, että olet kiltti ja yrität liikaa miellyttää. Kyllä ammattilainen kestää.

En keskustele siitä hänen kanssaan, koska minusta hän saa olla sellainen ja haluan muutenkin vaihtaa terapeuttia. Ei hän ole mitenkään mälkättävä ;) tai muutenkaan en koe, että hän ei olisi erinomainen työssään. Haluan vaan jonkun muun sanovan ne samat asiat minulle. Olen kyllästynyt terapeuttiini ja yritän keksiä syitä vaihtaa.
Että näin.

No, en väittänytkään, että sinun terapeuttisi oli mälkättävä, vaan minun :) enkä edes tiedä, onko sinun terapeuttisi mies vai nainen. Outoa vaihtaa terapeutti, joka ei "ei olisi erinomainen työssään".
Mutta toivottavasti sinua onnistaa, ja löydät jonkun toisen terapeutin!

No, en väittänytkään, että sinun terapeuttisi oli mälkättävä, vaan minun :) enkä edes tiedä, onko sinun terapeuttisi mies vai nainen. Outoa vaihtaa terapeutti, joka ei "ei olisi erinomainen työssään".
Mutta toivottavasti sinua onnistaa, ja löydät jonkun toisen terapeutin!

Kyllästymistä voi tulla puolin toisin. En ole käynyt aiempinakaan vuosina terapiassa siksi, että tykkäisin terapeutistani ja en ole edes kokeillut muita terapeutteja. Nyt vaan tuntuu olevan aika vaihtaa. No, ehkä tuntemukset muuttuvat. Tsemppiä sinne mälkättävän ter. kanssa! :)
Nyt häivyn linjoilta..

Yhteistyössä