Koittakaa nyt ymmärtää että kaikki ei voi olla kotiäiteinä 3 vuotta!!!

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
Miksi sä jaksat jankata?

Josko sä olisit sujut omien päätöksiesi ja mielipiteidesi kanssa niin eikös sen pitäisi olla ihan sama, mitä muut ajattelee? Mä olen pitänyt sua järkevänä (ja niin tuntuu pitävän hyvin moni muukin täällä palstalla), mutta tää jankkaus kyllä osoittaa jotain ihan muuta.
Mä keskustelen.

Ja aihe on mielenkiintoinen.

Muiden ajatuksilla minusta ja elämästäni ei ole merkitystä, mutta yleisellä tasolla tästä aiheesta on vaan kiva keskustella. Jos se haittaa sua, niin älä lue.
 
Miksi tässäkin ketjussa kotiäiti halvennetaan? "tyhmä kouluttamaton kotiäiti", "elämäänsä ja lapsiinsa kyllästynyt äitee, ríitelevät vanhemmat"?
En mä ainakaan halvenna kotiäitejä.

Mutta keksin tuon esimerkin ihan vaan siksi, että tosiasiassahan kotiäiti voi olla elämäänsä ja lapsiinsa läpeensä kyllästynyt, jolloin kotihoito ei taatusti takaa hyvää kiintymyssuhdetta ja sen sellaista. Toki ei-kotiäitikin voi olla elämäänsä ja lapsiinsa kyllästynyt, jolloin lopputulos on sama - tai ehkei sittenkään, koska silloin lapset saa ainakin olla osan päivästä muualla eli hoidossa, missä toivottavasti on vähemmän kyllästyneitä aikuisia heidän kanssaan.

Mutta enivei. Se ei ole niin yksinkertaista, että kotihoito = parasta. Vanhemmat on avainasemassa: se, millaisia he ovat. Hyvän kodin kasvatit pärjää kyllä, olivat sitten kotihoidettuja tai ei. Ja huonon kodin kasvatteja ei taas kotihoitokaan pelasta.
 
"Vieras"
Väittäkää mitä väitätte, totuus on, että puolet kotiin jäävistä mammoista on kotona laiskuuttaan. Esim. Yhden lapsen kanssa nukutaan puolille päivin, syödään kaikkea muuta kuvkotiruokaa, ei mennä ulos, ei hoideta ulkonäköä...Huh!
 
"joo"
[QUOTE="Vieras";25941385]Väittäkää mitä väitätte, totuus on, että puolet kotiin jäävistä mammoista on kotona laiskuuttaan. Esim. Yhden lapsen kanssa nukutaan puolille päivin, syödään kaikkea muuta kuvkotiruokaa, ei mennä ulos, ei hoideta ulkonäköä...Huh![/QUOTE]

ja on niin kiirettä nikopetterin kanssa että. että ei ehdi suihkussa käydä. koko päivänä, syödäkään ei ehdi nikopetterin kanssa, koska nikopetteri pitkästyy jos äiti syö. sitä pitää viihdyttää.
 
"pia"
Ihan aloitukseen tahtoisin vastata: Useimmilla lapsilla kuitenkin on KAKSI vanhempaa. Ei tarvii olla kotona kolmea vuotta, laittakaa ne miehetkin hommiin. Puolet ja puolet, nainen kotona ekat 1,5v ja mies seuraavat ;) Kummallekaan ei tule kamalan montaa vuotta poissa työelämästä, lapsi saa äidin lisäksi isältä hoivaa, parisuhteet paranevat kun kodinhoitoa ja taloudellista vastuuta jaetaan tasaisemmin...
 
Uaaah en vaan kestä tuota joidenkin pakkomiellettä toisten 3v kotihoitoon. Hankkikaa jotain sisältöä siihen elämäänne ihan tosi. :D

:headwall: Joo ette ymmärrä ja ei kai se auta takoa järkeä mustavalkoiseen päähän, äsh. :headwall:
 
Minun vanhemmat lapset käy ammattikoulussa ja ovat opiskelemassa hyvään ammattiin.
Miksi minä opettaisin lapsilleni jotain tuollaista mitä sanoit?
Itse olen valinnut näin, lapseni valitsee miten halauvat.
Niin ja mieheni on töissä ja tienaa hyvin. Minä en käy koska ei tarvitse :D Tämäkös teitä ämmiä vituttaa, heh
Olen vasta 18-vuotias eikä ole lapsia vielä, mutta en voisi kuvitella eläväni noin. Ehkä olen hirrvee ämmä kun en kunnioita elämäntapaasi. Jännä kun puhut että miksi opettaisit jotain tuollasta,teet itsehän teet sitä..

Suoraan sanoen vituttaa sinunlaisesi ämmät jotka elävät miehen kustannuksella kun sinun ei tarvitse :) oma mies opiskelee insinööriksi mutta ite en ole niin itsekkääksi alkanut,että sen kustannuksella oon aatellu että enpä tee mitään kun mies saa sitten hyvä palkkasen työn (täytän laput kuukaudessa ja vien sossuun)

Ja jos miehesi on niin hyvä tuloinen niin miksi haet sossusta rahaa? :D Vai onko se sinun kova rehkintäsi perheesi HYVÄKSI? ;)
 
[QUOTE="...";25940051]Kyllä kaikki Suomessa VOI olla 3 vuotta kotona, mutta se riippuu siitä mitkä asiat laittaa etusijalle tärkeysjärjestyksessä.[/QUOTE]ja tää on sitä paskaa, mitä suoltaa vaan kotiäiti, joka ei ymmärä, että jotkut ei vaan pärjää
pienellä kodinhoidontuella, vaikka koittais laittaa asiat miten ja mihinkä järjestykseen
 
Jokainen laittaa itse asiansa tärkeysjärjestykseen. Viekää vaan 1-vuotiaana hoitoon, sääliksi vaan käy ne lapset.
Niinpä, onneksi voi valita. Mitä siitä tulisi, että joku joka ei ole kotiäitityyppiä pakotettaisi jäämään kotiin, eiköhän tämä äiti ole työssäkäyvänä tms parempi äiti lapselle kun voi tehdä ratkaisuja jotka kokee parhaaksi koko perheelle. Hyvinvoivat vanhemmat ovat tietääkseni iso lahja lapselle, mutta ei, ainoa oikea tie on kotihoito. Vaikka hampaat irvessä. Mutta miksi edes lähdin asiasta keskustelemaan, ei tämä mihinkään johda, tiedän jo mitä seuraavaksi sanot ja mitä sitten vastaan ja sitten taas sanot ja mussunmussunmussun. Lapsen voi laittaa etusijalle myös toisella tavalla, jos kokee, että se on lapselle paremmin eduksi juuri tässä perheessä. Kannattaa ajatella vähän laajemmin. Mutta mussunmussun juu.

Hyvää yötä. :hug:
 
Viimeksi muokattu:
xc<sv
Kyllä kaikki Suomessa VOI olla 3 vuotta kotona, mutta se riippuu siitä mitkä asiat laittaa etusijalle tärkeysjärjestyksessä.

Kyllähän kaikki voi olla vaikka 18/25/30 v. kotona, mutta se riippuu siitä mitkä asiat laittaa etusijalle tärkeysjärjestyksessä =)....toivooo 50 "lapsukaisen" äiti ! HVV=)
 
En saa unta
Tienaan niin huonosti, ettei valtio kostu minun everorahoistani ollenkaan - halvemmaksi tulee että hoidan lapseni kotona. Esikoinen oli meillä jo yli kolmen, kuopus vielä vauva. En tiedä mitä teen tulevaisuudessa, opiskelen kaiketi että tienaisin enemmän ja että työ olisi mielekkäämpää kuin ennen.

En silti ole laiska tai tyhmä. Tuntuu että se pitää täällä välillä sanoa, unohtuu että sanan kotiäiti taakse jää tavallisia tuntevia ihmisiä, joita nämä keskustelut joskus ihan oikeasti loukkaa. Sitä en ala listata tähän miten yritän kasvattaa lapsistani yhteikuntakelpoisia ja miten heille keksin virikkeitä ja miten en ole heihin kyllästynyt - menee selittelynmauksi sitten, ja joku keksii piikitellä siitäkin.

Teidän joidenkin ilkeyttä en käsitä kyllä. Puhutte ihmisistä täällä ja lisäätte katkeruutta toisten välillä.
 
"vieras"
Ikuisuuskysymys. Voivatko kaikki oikeasti jäädä kotiin. Meillä pankinjohtaja ei suostunut kolmen vuoden vain korkojenmaksuun vaan lainaa piti lyhentää.

Minä äitinä olen perheen pääelättäjä. Jos olisin jäänyt kotiin olisi kämppä pitänyt pistää myyntiin. Ei luksusasunto vaan 3 h+k vanhasta rivarista pääkaupunkiseudulla, edullisella alueella. Miehen palkka ei riitää asumiskuluihin.

No miksei mies jää hoitovapaalle. Periaatteessa vakityö, mutta kausiluonteisesti. Eli jos olisi jäänyt hoitovapaalle, olisi siinä mennyt sitten työpaikkakin tuon kauden päättyessä. Ja ala sellainen jossa ketjusta pois hypätessään ei samoja tunteja tuosta noinvain takaisin saa.

Niin, olisihan meidän pitänyt jäädä sossun eläteiksi ja etsiä vuokra-asunto jostakin...

Ei, en ole sinut sen asian kanssa että lapseni meni hoitoon alle vuoden ikäisenä mutta älkää tulko sanomaan mustavalkoisesti että mahdollisuuksia olisi ollut toimia toisin.
 
kkkkk
[QUOTE="vieras";25940178]Laskepa huviksesi paljonko maksat veroja kunnallesi...[/QUOTE]

En ole ap ja ekakertaa otaan kantaa keskusteluun.

Meillä 1v 8kk lapsi hoidossa, mutta hoitopäivien määrä vaihtelee. Maksan hoidosta joka kuukausi 256e, vaikka lapsella olisi hoitopäiviä kk vain 4. Koskaan ei ole ollut viikonloppuja hoiodssa, eikä täyttä viikkoa arkipäivisinkään.. max 3 päivänä ja esim nyt ei 2 viikkoon ollenkaan.

Ja veroa maksan kk yli 900e.
 
No sehän nyt on ihan tosiasia ettei kaikki VOI olla 3 vuotta kotona. Mä en ainakaa haluaisi asioida lääkärin luona joka on viimeiset 7 vuotta ollu kotona hoitamassa lapsia, varmasti ois ammattitaito horjunu ja tiedot vanhentuneet. Ja monta muutakin ammattia on sellasta että pitkä kotonaolo ei vaan yksinkertaisesti onnistu. Joillakin talous on se tekijä joka määrää tämän asian, kaikilla vaan ei ole mahdollisuutta olla pitkään kotona.
 
  • Tykkää
Reactions: kookosta
"mies"
Suoraan sanoen vituttaa sinunlaisesi ämmät jotka elävät miehen kustannuksella kun sinun ei tarvitse :) oma mies opiskelee insinööriksi mutta ite en ole niin itsekkääksi alkanut,että sen kustannuksella oon aatellu että enpä tee mitään kun mies saa sitten hyvä palkkasen työn (täytän laput kuukaudessa ja vien sossuun)
Osaatte naiset kyllä olla ilkeitä toisillenne kuten huhut kertovat. Miksi kyse olisi itsekkyydestä tai laiskuudesta? Monessa muussa maailman kolkassa on ihan normi että äiti jää kotiin tai että mies on "bread winner". Hyväksykää muitakin tapoja olla nainen ja ajatella äitiydestä kuin omanne, se osoittaisi älyä ja kunnioitusta muita kohtaan ja myös "tervettä" nöyryyttä.
 
ymmärrystä
[QUOTE="aloittaja";25940043]Ja jos lapsia on useampia menee vuosia vielä enemmän. Valtio menettäis aika paljon verorahoja jos kaikki äidit olisivat vähintään 3 vuotta kotona... Muutamassa vuodessa tapahtuu paljon monilla aloilla joten voi vaikuttaa hyvin negatiivisesti uraan. Ei ihme että miehet tienaa enemmän.

Lapset eivät mene pilalle päivähoidosta. Eikä n. 1 vuoden ikäisenä aloitettu päivähoito ole kansainvälisesti katsottuna edes aikaista, suurimmassa osassa eurooppaa äitiysloma on 3 viikkoa-3kk.

Eikä päivähoito välttämättä tarkoita 10 tunnin hoitopäiviä lapselle. Voihan vanhemmat tehdä vaikka osa-aikatyötä. Meillä toisella vuorotyö ja toisella päivätyö joten hoitopäivät on lyhyitä ja usein on myös arkivapaita.[/QUOTE]

Koita itse ymmärtää, että jotkut hankkivat lapsia ollakseen heidän kanssaan!!!
 
Miten voi olla
Miten te kehtaatte riidellä täällä tämmösestä asiasta? ihan oikeesti? eikö maailmassa ole suurempia huolen aiheita?

Oma mielipiteeni on asiaan että äiti voi olla kotona 3 vuotta lapsensa kanssa, hyvä ja hienoa. Mutta äiti voi olla myös töissä ja joko isä hoitaa kotona tai lapsi menee päiväkotiin, hyvä. Mitä sitten? ei luulisi kenenkään mieltä vaivaavan viekö naapurin pirkko lapsensa hoitoon vai hoitaako kotona! uskomatonta, en voi vaan ymmärtää!

Esim meilä on pakko mennä mun töihin, rahat ei riitä, meillä on useita sairaalakeikkoja vuodessa lapsen kanssa hänen sairaudestaan johtuen. Mun on pakko mennä töihin vaikken todellakaan haluaisi. Isä on työtön, ja hän jää lapsen kanssa...
 
[QUOTE="pia";25941410]Ihan aloitukseen tahtoisin vastata: Useimmilla lapsilla kuitenkin on KAKSI vanhempaa. Ei tarvii olla kotona kolmea vuotta, laittakaa ne miehetkin hommiin. Puolet ja puolet, nainen kotona ekat 1,5v ja mies seuraavat ;) Kummallekaan ei tule kamalan montaa vuotta poissa työelämästä, lapsi saa äidin lisäksi isältä hoivaa, parisuhteet paranevat kun kodinhoitoa ja taloudellista vastuuta jaetaan tasaisemmin...[/QUOTE]

Soisin tottakai miehelleni siihen mahdollisuuden, mutta hän ei voi töistä pois olla joten koti-isyys ei meidän perheessä ole mahdollista.
 
En elä kenenkään siivellä. Itse saaan sossusta rahaa ihan tarpeeksi, mistä myös säästän.
Miksi tulisi ero? Onko se jotenkin toden näköisempää nyt kuin silloin jos olisin töissä? Minulla on työkokmeusta useammalta vuodelta ja eläkettäkin olen tienannut. Mistä nämä oletukset?
Haha! Onhan se siivellä elämistä jos sossusta rahaa ruinaa kun on niin laiska tekeen töitä. Ja ero nyt voi tulla kenelle vaan...
 

Yhteistyössä