Koittakaa nyt ymmärtää että kaikki ei voi olla kotiäiteinä 3 vuotta!!!

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25942968]Olis kiva tietää, että onko näillä suurimpaan ääneen "3-vuotiaaksi kotona!" toitottajilla edes sitä työpaikkaa olemassa? Mun tuttavapiirissä ei. Ja sit kun onni käy ja työpaikka löytyykin, se piltti viedään hoitoon ja tällekin ratkaisulle löytyy yllättäen hyvät perustelut.[/QUOTE]
Minun tuttavapiirissä kaikilla kotihoidontuella olevalla on työpaikka odottamassa, osa tekee työtä ja hoitaa lapset kotona. Tosin eivät varmaankaan ole näitä suureen ääneen toitottajia vaan ymmärtävät että tilanteet vaihtelevat ja se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.
 
[QUOTE="minä";25942610]3 vuotta kotona olevat käyttävät lasta tekosyynä. Ei kehdata myöntää että on liian laiska työhön tai työnteko ei kiinnosta.[/QUOTE]

Mielummin hoidan omaa lasta kotona verrattuna siihen että menisin työkseni hoitamaan muiden lapsia. Ei se ole laiskuutta eikä sitä ettei työnteko kiinnosta. Aktiivisena kotiäitinä työtä kyllä riittää kotona lapsen kanssa. Aikomuksena on hoitaa lapsi kouluikään asti kotona eikä laittaa hoitoon 3-vuotiaana kun tuet loppuu.
 
"mona"
Peesi!! :D "ne on niitä arvovalintoja"... ja paskan marjat! ne ei oo niitä arvovalintoja mukamas kun äidille. Äiti tekee valinnan laittaa perheen edelle jäämällä kotiin, isä tekee valinnan laittaa perheen edelle menemällä töihin? Niin missä se logiikka oli?

Meidän perheessä äiskä on uraäiskä (DI) ja iskä kotona. Lapsi hoitoon, kun 1v 1kk.
Mä kyllä kannatan tasa-arvoa vanhemmuudessa ja nostan hattua kaikille miehille, jotka jää lasten kanssa kotiin. on kyse sitten kuukaudesta tai vuosista.

Mutta siis jos lapsi menee juuri vuoden ikäisenä hoitoon, niin mun mielestä kumpikaan teistä ei oo jäänyt kotiäidiksi/isäksi.
 
"niin"
Jep, juuri näin.

Tai keskeneräiset opinnot romukoppaan, kun opinto-oikeus päättyy ja lisää ei enää saa.

Asunto myyntiin ja vuokralle.

Pääasia, että pikku piltit saavat olla kotona 3 vuotta :heart:
Mut se on kato just sitä asioiden laittamista tärkeysjärjestykseen, hyvää vanhemmuutta. Pitää osata tulla reippaasti pois siltä omalta mukavuusalueelta, niin onnistuu. Sitä paitsi, kyllä niitä töitä ehtii tekemään ja opiskelemaan. Ei se koulutuskaan onnea takaa.

Ja lapsi nyt ei hienoja asuntoja ja autoja vaadi, se on vain sitä nykyvanhempien itsekkyyttä ja mukavuudenhalua, kun pitää olla auto, oma asunto tietyltä alueelta ja saada palkka kerran kuussa ja senkin pitäis olla mieluiten yli 2000e/kk. Huhhuh. Ja sitä varten pitää tiettty rahanahneudessaan kouluttautua korkeasti.

Lapselle riittää kyllä kunhan on katto pään päällä ja kerran vuodessa lähdetään yhdessä taloyhtiön takapihalle paistamaan makkaraa. Ja vaatteet saa kirpparilta ja 40 neliötä on ihan sopiva asunto 2-lapsiselle perheelle, ei sitä enää edes kaipaa isompaa. Oikeastaan säälin niitä perheitä, joissa käydään töissä ja asutaan yli 50 neliöisissä asunnoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"happy"
[QUOTE="niin";25943323]Mut se on kato just sitä asioiden laittamista tärkeysjärjestykseen, hyvää vanhemmuutta. Pitää osata tulla reippaasti pois siltä omalta mukavuusalueelta, niin onnistuu. Sitä paitsi, kyllä niitä töitä ehtii tekemään ja opiskelemaan. Ei se koulutuskaan onnea takaa.

Ja lapsi nyt ei hienoja asuntoja ja autoja vaadi, se on vain sitä nykyvanhempien itsekkyyttä ja mukavuudenhalua, kun pitää olla auto, oma asunto tietyltä alueelta ja saada palkka kerran kuussa ja senkin pitäis olla mieluiten yli 2000e/kk. Huhhuh. Ja sitä varten pitää tiettty rahanahneudessaan kouluttautua korkeasti.

Lapselle riittää kyllä kunhan on katto pään päällä ja kerran vuodessa lähdetään yhdessä taloyhtiön takapihalle paistamaan makkaraa. Ja vaatteet saa kirpparilta ja 40 neliötä on ihan sopiva asunto 2-lapsiselle perheelle, ei sitä enää edes kaipaa isompaa. Oikeastaan säälin niitä perheitä, joissa käydään töissä ja asutaan yli 50 neliöisissä asunnoissa.[/QUOTE]

Rahanahneutta tai ei, minusta on ihana tienata 3000kk ja pystyä osallistumaan näin ollen edes jotenkin yhteisen talouden pyörittämiseen. Tokihan lapselle RIITTÄÄ katto pään päälle ja keittolautanen ruoaksi, mutta ettekö te ole kokoajan paasanneet, kuinka niille lapsille pitää tarjota sitä PARASTA, kun olette kotihoidosta paasanneet? No, eikö se PARAS sisällä myös taloudellista turvallisuutta ja älykkäitä keskusteluja lasten kasvaessa? Maailman tarjoamista lapsille, uusia kulttuureja, matkustelua, mahdollisuutta harrastaa mitä mieli tekee? Te tarjoatte parasta sen kolme vuotta, mutta työssäkäyvät äidit haluaa ajatella lapsen kasvattamista sinne 18-vuotiaaseen asti ja ylikin, eli....? :)
 
"vieras"
Epäitsekäs valinta lasten kotona hoitaminen on vain silloin, kun vanhempi ei millään haluaisi olla kotona, mutta on kuitenkin lasten takia, vaikka hammasta purren.

Jos kotona viihtyy, ei valinnassa ole kyllä piirun vertaa mitään epäitsekästä :D

Kyllä on hyvin muistissa miten hiekkalaatikolla päiviteltiin kun ihan joutuu menemään töihin.
 
[QUOTE="niin";25943323]Mut se on kato just sitä asioiden laittamista tärkeysjärjestykseen, hyvää vanhemmuutta. Pitää osata tulla reippaasti pois siltä omalta mukavuusalueelta, niin onnistuu. Sitä paitsi, kyllä niitä töitä ehtii tekemään ja opiskelemaan. Ei se koulutuskaan onnea takaa.

Ja lapsi nyt ei hienoja asuntoja ja autoja vaadi, se on vain sitä nykyvanhempien itsekkyyttä ja mukavuudenhalua, kun pitää olla auto, oma asunto tietyltä alueelta ja saada palkka kerran kuussa ja senkin pitäis olla mieluiten yli 2000e/kk. Huhhuh. Ja sitä varten pitää tiettty rahanahneudessaan kouluttautua korkeasti.

Lapselle riittää kyllä kunhan on katto pään päällä ja kerran vuodessa lähdetään yhdessä taloyhtiön takapihalle paistamaan makkaraa. Ja vaatteet saa kirpparilta ja 40 neliötä on ihan sopiva asunto 2-lapsiselle perheelle, ei sitä enää edes kaipaa isompaa. Oikeastaan säälin niitä perheitä, joissa käydään töissä ja asutaan yli 50 neliöisissä asunnoissa.[/QUOTE]

Me matkustettiin kun olin pieni, ja oon edelleenkin siitä kiitollinen vanhemmilleni :) Mä menin hoitoon reilu vuoden vanhana, loistavat välit on aina ollut vanhempiini ja hoidossa oli mukavaa.

Meillä on (hui kauhistus) jopa kaksi autoa, molemmat kun autoa tarvitaan. Tällä hetkellä asutaan 60neliön kolmiossa miehen ja koiran kaa, vauva syntyy kesän alussa. Ehdottomasti muutetaan isompaan asuntoon, viimeistään ennen toisen lapsen "hankintaa". Toinen makkari on niin pieni ettei sinne taikomallakaan saa kahta lapsensänkyä mahtumaan, ja muutenkin jo nyt tuntuu ahtaalta. Me myös tykätään matkustella, käydä ulkona syömässä, harrastaa jne ja halutaan tarjota myös lapsillemme mahdollisuus siihen.

Kiva teille jos ette elämältä tällaisia kokemuksia halua, turha kuitenkaan muita ihmisiä syyllistää heidän valinnoistaan.
 
meillä
lapset ovat hoidossa noin 20h viikossa (2v ja 5v). Molemmat vanhemmat käy työssä. Ratkaisu on ollut todella toimiva, vaikka hoito alkoi 1,5v iässä. En löydä yhtään syytä miksi lapset olis pitänyt jättää "tekemättä" sen vuoksi, että käy myös työssä. En näe lapsissani mitään merkkiä kärsimyksestä ja huonosta kiintymyssuhteesta. Väitän tietäväni mitä heille kuuluu. Ja kotiakaan ei tarvinnut myydä:)
 
"vieras"
Eikö ole mahtavaa että meillä on mahdollisuus valita miten pitkään kukakin haluaa hoitaa lapsiaan kotona? Meillä on upea järjestelmä, jossa äitiysloma on kansainvälisesti vertaillenkin tosi pitkän, sen päälle mahdollisuus olla kotona kunnes lapsi täyttää 3.

Mahdollisuus, ei pakko!!! Minusta on tosi hyvä että perheet voivat tehdä valintoja oman elämäntilanteensa mukaan. Meillä mies jäi työttömäksi juuri kun mun äitiysloma loppui, ja alkoi opinnot joiden seurauksena on nyt työllistynyt. Minä menin töihin suht aikaisin, koska oli kuitenkin tärkeää että edes yhdellä perheestä on tuloja. Olisin ehkä voinut olla kotona pitempään, jos se olisi ollut prioriteetti 1. mutta sitten taloudellisesti olisi ollut tosi tiukkaa.

En kadu hetkeäkään sitä että menin töihin. Moni tuttavanikin on lasten välissä tehnyt työjakson, koska se edesauttaa ammattitaidon säilymistä ja sitä että oma työpaikka on varmempi.

Meillä näin, toisilla jotenkin muuten. Elämä ei ole mustavalkoista, siinä on monenlaisia sävyjä.
 
Näistä arvovalinnoista tuli mieleen että miksi se on aina äiti joka jää hoitovapaalle? Miksei isät voi jäädä kotiin hoitamaan lasta ja kotia? Mä palasin äitiysvapaani jälkeen töihin ja mies jäi vanhempainvapaan kautta hoitovapaalle ja tarkoitus olisi hoitaa tyttö 3-vuotiaaksi kotona.

Lainasta sen verran että me neuvoteltiin lainaehtoihin että saadaan 2 vapaavalintaista maksuvapaata vuotta laina-aikana, jolloin voidaan maksaa vain korkoa. Ihan siltä varalta jos jotain tapahtuu. Eipä olla vielä onneksi kertakaan tarvittu.
 

Yhteistyössä